Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö se ole valittua köyhyyttä jos tekee lapsia yli varojensa?

Vierailija
14.12.2010 |

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole itseaiheutettua köyhyyttöä, jos haaveille kolmannesta lapsesta ja perheellä on kohtuulliset taloudelliset edellytykset elättää se kolmas lapsi. Tarkoitin perheitä, joissa perheen talous on jo valmiiksi tosi tiukalla ja SILTI hankitaan uusi lapsi, kun nuorin täyttää kolme, jotta saapi taas olla kotihoitotuella kolme vuotta.

Toisaalta ymmärrän, että Suomen kaltaisessa maassa on hyvä, että syntyy lapsia, väestö vanhenee. Jos lapset kasvatetaan rakkaudella ja hoidetaan hyvin, niin sinänsä ihan hyvä juttu. Siinäkin olen samaa mieltä, että jokainen lapsi todella on lahja ja ei ole lapsen vika syntyä köyhään perheeseen. Olen sitä mieltä, että pienituloisillakin täytyy olla oikeus perheeseen. Mutta, mutta. Jos omaisuutta ei ole, työpaikkaa ei ole ja joissain tapauksissa edes työkokemusta ei ole ja kolmas lapsi on tulossa, niin en syyttäisi köyhyydestä suomalaista yhteiskuntaa, vaan pidän sitä kyllä tältä osin omana valintana.

Vierailija
2/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta av-mammat eivät halua tänne lisää mamuja mutteivät myöskään suomalaisia suurperheitä. Pakko nyt vaan hyväksyä se että jos yhteiskunnan halutaan toimivan tulevaisuudessa niin ihmisiä on saatava lisää sitä pyörittämään.

Ja luulen että nämä on suurelta osin samoja ihmisiä jotka ajattelee että kaikki jotka ei ole vähintään keskituloisia omistusasunnossa asuvia 1,7 lasta ja supisuomalaiset geenit omaavia on jotenkin vääriä ihmisiä tähän yhteiskuntaan. Siis toisinsanoen eivät ajattele.

vikaa on ulkomaisessa työvoimassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sisälukutaito ehkä hukassa? ;D Lasten hankkimista tuetaan Suomessa paljon enemmän kuin monessa muussa maassa: on liki ilmaiset sairaanhoitokulut (äitiysneuvolat, synnytyssairaalat, lastenneuvolat) pitkät äitiyslomat, mahdollisuus olla hoitovapaalla ja palata samaan työpaikkaan, lapsilisät, ilmaiset koulut ja muut tuet, jotka maksetaan verovaroista. Se, että miettii ennen perheenperustamista onko siihen oikeasti varaa ja millaisen elämän voi lapsilleen taata, tuskin tarkoittaa sitä että vain varakkailla olisi oikeus hankkia lapsia ja että lapset tarvitsivat vain vakaan taloudellisen tilanteen. Lapsi tarvitsee paljon muutakin, mutta tuskin on lapsen etu myöskään huono taloudellinen tilanne? Jokaisella vanhemmalla on elatusvelvollisuus ja se nimenomaan tarkoittaa vanhemman elatusvelvollisuutta, ei yhteiskunnan. Voit ymmärtää edellisen lauseen kuten haluat. Minä tai kukaan muukaan ei arvostele 36:n kaltaisia perheitä, mutta kun tätä av-palstaa lukee, tulee monesti mieleen että täällä kirjoittelee keskenkasvuisia marisijoita, joilta puuttuu vielä käsitys siitä että jokaisen on se puuro hankittava lautaselle viime kädessä itse ja lusikoitava siitä suuhunsa. Uusavuttomuus ja vanhemmuus eivät oikein kulje käsi kädessä.

Vierailija
4/45 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa mun kirjoituksessa oli itsekästä? Yritin sanoa että mun mielestä tän yhteiskunnan pitäisi tukea ja arvostaa lapsiperheitä paljon nykyistä enemmän.

Mä tulen ihan itse toimeen- ja maksan oikein mielelläni veroja joilla noita lapsiperheiden tukia vielä lisättäisiin. Mutta minäkin toivoisin että lasten tarpeet ymmärrettäisiin tässä maassa ihan eri tavoin- varaa siihen olisi. Nythän työelämä vähät välittää lasten hyvinvoinnista eikä vanhemmilla ole kovinkaan paljon vaihtoehtoja.

Ja lapset tarvitsevat täysipäiset läsnäolevat vanhemmat vielä pitkään- ihan tuonne teini-ikäänkin saakka.

Ja kuten sanoin, tulen oikein hyvin toimeen omalla työllä ja voin vielä usein laittaa lasteni tarpeet etusijalle. Mutta läheskään kaikki eivät voi.

Vierailija
5/45 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän naapuri, joka on nyt raskaana vaikka ei ole varaa elättää sitä ensimmäistäkään. Jo silloin kun tämä eka synty, hän manku ettei ole varaa edes lapsen lääkkeisiin.

Vähän aikaa sitten tuli viesti, voisinko lainata hänelle 30 euroa, maksaisi parin viikon päästä takaisin. Ja kohta syntyy toinen lapsi. Millähän hän ajatteli sen sairaalamaksunkin synnytyksestä maksaa. Kyse on kuitenkin 33-vuotiaasta ihmisestä, luulisi että vähän miettisi talouttaan ennen kuin pusketaan lapsia.

Ja kyllä köyhä saa tehdä lapsen, en mä sitä sano, mutta onko se sitten niin kivaa elämää lapsellekaan jos ei korvatulehdukseenkaan voi ostaa lääkettä kun ei perheellä ole varaa. Kokista kyllä ostetaan ja tupakkaa.

Vierailija
6/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaiten ahneet ja itsekkäät ja tämänkin palstan perusteella näitä ominaisuuksia pidetään ihan ok-arvoina- noin niinkuin yleisesti. Ja päättäjämme näyttävät meille hyvää esimerkki'ä siitä kuinka asioita voi käännellä ja väännellä ja hiukan valehdellakin omien etujen ja kasvojen säilyttämiseksi.

MOni kuvittelee että ahneus on ihan ok- ennen ahneutta ja itsekkyyttä paheksuttiin julkisesti, nykyään ei.

Vierailija
7/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuplassa, koska en tunne yhtään perhettä joka loisii ja makaa kotona ja pukkaa lasta toisensa perään. Sen sijaan tunnen paljonkin perheitä joissa on tosi tiukkaa sekä ajassa, voimissa et rahassa- eikä mistään heru mitään ylimääräisiä.

Ehkä ajatukseni muuttuisivat, jos näkisin tällaisia ghettoja missä loisitaan ja porskutetaan vaan toisen kustannuksella. Itse maksan verorahoilla paljon mieluummin köyhien peruspalveluja kuin tän valtion idioottimaisia hankkeita, eu-tukia tai esdim. kansanedustajien lastentarhatouhun.

Vierailija
8/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhyyttä, jos jälkikasvun elättäminen on laskettu yhteiskunnalta tulevien tukien varaan. On eri asia, jos työssäkäyminen ei kannata eli matalapalkkaisella alalla tekemällä täyttä päivää, ei varoja jää käteen tarpeeksi. On toki myös jokaisen oma asia millaista elintasoa kaipaa tai tavoittelee, mihin sen riman asettaa ja nostan hattua kaikille, jotka järkevillä valinnoillaan ja elämäntavoillaan onnistuvat pitämään menot alhaisina. Mutta kotihoidontuen tai lapsilisien pienuudesta ruikuttaminen tai siitä, ettei kotiäideille makseta palkkaa, menee liian pitkälle niissä tapauksissa, joissa yhteiskunnan katsotaan olevan velvollinen elättämään kansalaiset ilman heidän omaa panostaan. Monen suomalaisen kannattaisi tehdä "opintomatka" maailmalle ja seurata mitä tukia ja avustuksia lapsiperheet muualla saavat. Saa olla jo hyvin toimeentuleva pariskunta, että eteläisemmässäkään Euroopassa kannattaa kasvattaa lapsilukua edes kolmeen. ;)

Vierailija
9/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä paljon lapsia...

Minua taas ärsyttää se, että koko ajan uutisoidaan siitä, että kuinka lapsiperheet ovat niin köyhiä.

Emme nyt mitään kroisoksia ole, mutta kyllä me ihan pärjätään. Olen tässä vielä muutaman kuukauden hoitovapaalla ja tämä aika on kyllä melkoisen tiukkaa. Menen kevättalvella töihin, kun nuorin lapsi on puolitoistavuotias. Muut lapset ovat jo koululaisia.

Minä olen korkeastikoulutettu ja miehellä on keskiasteen koulutus. Meillä molemmilla on vakituiset työpaikat. Ansaitsemme suurinpiirtein suomalaista keskivertopalkkaa. Meillä on uudehko, itse rakennettu omakotitalo ja pari autoa. Lapset harrastavat ja matkailemme silloin tällöin.

Emme ole hankkineet mielestäni lapsia yli varojemme. Rikkaita emme siis ole, mutta emme kyllä köyhiäkään.

Toivottavasti tilanne pysyykin tällaisena...

Vierailija
10/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä selvästi on varaa elättää lapsenne, ja työllänne elätätte perheenne. Jos työttömyys tai sairaus sattuu kohdalle, niin siitäkin luultavasti selviätte, veikkaan että kuulutte ammattiliittoon(=saatta liiton rahaa työttöminä), teillä on vakuutukset(jos toinen loukkaantuu/kuolee vakuutuksista rahaa), ja jos oikein huonosti menee teille on kertynyt omaisuuttaa mitä realisoida (asuntonne).

Tilanteenne on aivan erilainen kuin jollakin Ritulla ja Reiskalla, joita työnteko ei kiinnosta, jotka asuvat vuokra-asunnossa, ei säästöjä, luultavasti luottotiedot menneet kun on vähän eletty yli varojen ja shoppailtu Ellokselta ja otettu pikavippejä --> ei "kannata" mennä töihin kun palkasta ulosmitataan osa velkoihin jne. Lapsi kun tekee, niin lisää rahaa tulee, ja vaatteet voi sitten muksulle hakea diakonissalta ja luottaa siihen että mummo ostaa lapsille säälistä kassillisen ruokaa jos loput rahat menee kaikki Alkossa.

Noilla ihmisillä ei ole mitään, eli he ovat 100% yhteiskunnan armeliaisuuden varassa. Ja jos käy huonosti, niin tuet loppuvat jossakin vaiheessa ehkä kokonaan/niitä leikataan. Silloin heillä ei ole mitään, ei edes työkokemusta =putoavat aivan tyhjän päälle.

Vierailija
11/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meuillä on tällainen jonkun verran järjestäpytynyt yhteiskunta, on ihan turha syyllistää ihmisiä. Köyhiä lapsiperheitä ei olisi olemassakaan jos yhteiskunnassa äitiys ja pienet lapset olisivat arvossaan- siinä arvossa joka heille kuuluisi. Nythän arvossaan on kulutus, ahneus, omanedun tavoittelu, kaikenmaailman brändäykset, vaikutelmat ja kavereiden kanssa sovittavat kivat puuhailu-ja rakennushankkeet. Jos oikeesti haluttais välittää lapsistamme- ja ymmärtää mikä arvo on heidät hoitaa ja kasvattaa hyvin - tämän yhteiskunnan painopisteet olöis täysin toiset. Voisivat olla mutta eivät ole. On raukkamaista ruveta syyttelemään vanhempia. JOkainen lapsi on edelleen lahja- ei mikään itsestäänselvyys ja hänen elämänsä arvokkainta mitä on. Elämää ei voi hallita- voi olla kiitollinen siitä hyvästä mitä saa. Tässä maassa ei muuten enää käytännössä yritetä ylläpåitää laajaa hyvinvointia tai pieniä tuloeroja. Toki semmoista puppua edelleen yritetään selittää kansalle, mutta tottahan se ei ole ollut enää aikoihin. Tätä maata hallitsee näköalattomuus ja ahneus.

jos hankkiutuu uudelleen raskaaksi, kun nuorin on täyttämässä kolme, jotta saa taas olla kotihoidontuella kolme vuotta. Eräs kaveri ja hänen tuttavapiirissä kuulemma monikin on tehnyt näin. En käsitä. Kaverini kunniaksi, että hän ei kyllä valita köyhyyttään. Mutta tätä seurattuani olen suhtautunut uutisiin lapsiperheköyhyydestä Suomessa hieman kriittisemmin. Toki on köyhyyttä, mutta jos hankkii lapsia, koska ei halua mennä töihin, niin mitä muuta voi odottaa edes maassa, jossa yritetään ylläpitää laajaa hyvinvointia ja pieniä tuloeroja!!!

Mulle mulle mulle rahaa. Taitaa olla kokonaiskuva pahasti hakusessa.

Vierailija
12/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuplassa, koska en tunne yhtään perhettä joka loisii ja makaa kotona ja pukkaa lasta toisensa perään. Sen sijaan tunnen paljonkin perheitä joissa on tosi tiukkaa sekä ajassa, voimissa et rahassa- eikä mistään heru mitään ylimääräisiä.

Ehkä ajatukseni muuttuisivat, jos näkisin tällaisia ghettoja missä loisitaan ja porskutetaan vaan toisen kustannuksella. Itse maksan verorahoilla paljon mieluummin köyhien peruspalveluja kuin tän valtion idioottimaisia hankkeita, eu-tukia tai esdim. kansanedustajien lastentarhatouhun.

Vierailija
13/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se lasten synnyttäminen ja kasvattaminen on nimenomaan panos yhteiskunnan hyväksi ja yhteiskunnan tehtävänä onkin tukea sitä että lapsiperheillä menisi hyvin. Näin perheissä kasvaa terveitä ja tasapainoisia yhteiskunnan jäseniä. Se että lapset elää köyhyydessä ei ole yhteiskunnankaan etu. Sinun tavallasi ajattelevat laittavat lapset samaan lokeroon kuin "muunkin omaisuuden" tai vaikka lemmikkieläimet joiden hankkimista yhteiskunnan ei pidä tukea. Lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta ja on kaikkien etu että lapsiperheillä olisi mahdollisimman helppoa jotta lapsista kasvaisi hyvinvoivia ja terveitä aikuisia.

Onhan se tässä yhteiskunnassa oma valinta, mutta oikein ei ole että nyky-yhteiskunta ei arvosta lasten saamista ja äitiyttä nimenomaan yhteiskunnan hyväksi tehtävänä työnä. Aivan toisin oli sotien jälkeen kun perheitä kannustettiin hankkimaan lapsia ja kotiäitiyttä arvostettiin. Nyt olemme kuitenkin siinä tilanteessa että Suomen väkiluku hupenee. On tasan kaksi vaihtoehtoa, kannustaa suomalaisia lisääntymään tai tuoda työvoimaa ulkomailta. Kumpaan haluatte av-mammat yhteiskunnan varoja käytettävän? Jonkun täytyy pyörittää yhteiskuntaa tulevaisuudessakin ja hoitaa vanhenevaa väestöä.

köyhyyttä, jos jälkikasvun elättäminen on laskettu yhteiskunnalta tulevien tukien varaan. On eri asia, jos työssäkäyminen ei kannata eli matalapalkkaisella alalla tekemällä täyttä päivää, ei varoja jää käteen tarpeeksi. On toki myös jokaisen oma asia millaista elintasoa kaipaa tai tavoittelee, mihin sen riman asettaa ja nostan hattua kaikille, jotka järkevillä valinnoillaan ja elämäntavoillaan onnistuvat pitämään menot alhaisina. Mutta kotihoidontuen tai lapsilisien pienuudesta ruikuttaminen tai siitä, ettei kotiäideille makseta palkkaa, menee liian pitkälle niissä tapauksissa, joissa yhteiskunnan katsotaan olevan velvollinen elättämään kansalaiset ilman heidän omaa panostaan. Monen suomalaisen kannattaisi tehdä "opintomatka" maailmalle ja seurata mitä tukia ja avustuksia lapsiperheet muualla saavat. Saa olla jo hyvin toimeentuleva pariskunta, että eteläisemmässäkään Euroopassa kannattaa kasvattaa lapsilukua edes kolmeen. ;)

Vierailija
14/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vikaa on ulkomaisessa työvoimassa?

Vierailija
15/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vähään tyytyväinen, joku toinen vertaa aina muihin. Lapset tietysti kasvaessaan haluaisivat kaikkea mitä muillakin on, mutta eikö lapsenkin ole hyvä oppia arvostamaan elämässä muita asioita? Ja ei, en ole rutiköyhä 10 lapsen äiti :)

Vierailija
16/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi valittavat tilanteestaan.

Vierailija
17/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu siihen kastiin. Muuten ei kotihoidontuen ja lisien puolesta kerättäisi niin paljon adresseja ja nimilistoja eikä kansanedustajia ahdisteltaisi tuenkerjuuasioilla.

Vierailija
18/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet harvinaisuus, jollet koskaan valita.

Vierailija
19/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen perheen miehen ja naisen yhdessä tulisi elättää ne lapset eikä yhteiskunnan tukien? Minusta "liian suuri" lapsiluku on itse valittua köyhyyttä. Ei voi olettaa, että automaattisesti yhteiskunta elättää naisen ja lapset ja perheen mies hummaa/säästää rahansa.

kuuluu siihen kastiin. Muuten ei kotihoidontuen ja lisien puolesta kerättäisi niin paljon adresseja ja nimilistoja eikä kansanedustajia ahdisteltaisi tuenkerjuuasioilla.

Vierailija
20/45 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi meille ei tule toista lasta niin kauan kun mies opiskelee ja minä olen työharjoittelussa työkkärin puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän