Milloin kuukautisesi alkoivat ja loppuivat?
Tämä on palstan vanhemille leideille :-)
Tässä oli taannoin mielenkiintoinen keskustelu vaihdevuosista ja kuukautisista ja aloin itsekin (39) miettiä, että koskahan se on edessä ja vaikuttaako kuukautisten alkamisaika tähän?
eli
1) milloin kuukautisesi alkoivat?
2) milloin loppuivat?
3) vanhako olet nyt?
Kommentit (12)
loppua odotellaan, nyt olen 40v.
Mulla on kaksi lasta, olin 26 ja 30v heidät saadessani.
loppuivat 49-vuotiaana,
nyt olen 52
niin muistan lukeneeni jostain että suomalaisilla naisilla loppuu kuukautiset keskimäärin 51-vuotiaana.
Itsekin silti uskon tuohon teoriaan, että voisivat loppua aikaisemmin jos alkavat nuorempana.
Hyvä gallup!
t. N37
Luulin jo, etteivät ne lopukkaan. Vähän pitempiä välejä oli kyllä jonkun aikaa (2-3 kk). Gyne sanoi aina, että kukaan ei uskoisi ikääsi, jos näkisivät ultrakuvan munasarjoista.
Eli jos alkavat aikaisin niin silloin myös loppuvat myöhemmin. Näin on opetettu.
Minulla alkoi 14-vuotiaana
Olen 32
Uskon että minulla ei ole enää montaa vuotta aikaa tehdä lapsia (ei ole vielä yhtään)
Itsekin silti uskon tuohon teoriaan, että voisivat loppua aikaisemmin jos alkavat nuorempana.
Hyvä gallup!
t. N37
Aiemmin kuukautisten alkaminen ja loppuminen liittyi pitkälti ravitsemustasoon. Ja heikosti ravituilla hedelmällinen aika oli lyhyempi.
Perimä ratkaisee nykyisin enemmän. Lisäksi lasten saanti (ja imetys) myöhäisellä iällä saattaa lykätä vaihdevuosien alkamista.
Eli jos alkavat aikaisin niin silloin myös loppuvat myöhemmin. Näin on opetettu.
Minulla alkoi 14-vuotiaana
Olen 32
Uskon että minulla ei ole enää montaa vuotta aikaa tehdä lapsia (ei ole vielä yhtään)Itsekin silti uskon tuohon teoriaan, että voisivat loppua aikaisemmin jos alkavat nuorempana.
Hyvä gallup!
t. N37
Tää kiinnostaa kyllä. Uskon, että geenit ratkaisevat. Kysymys voisi olla
1 milloin alkoivat
2 milloin loppuivat
3 minkä ikäinen nyt
4 minkäikäisenä äitisi sai viimeiset kuukautiset
Aiemmin kuukautisten alkaminen ja loppuminen liittyi pitkälti ravitsemustasoon. Ja heikosti ravituilla hedelmällinen aika oli lyhyempi. Perimä ratkaisee nykyisin enemmän. Lisäksi lasten saanti (ja imetys) myöhäisellä iällä saattaa lykätä vaihdevuosien alkamista.
Eli jos alkavat aikaisin niin silloin myös loppuvat myöhemmin. Näin on opetettu. Minulla alkoi 14-vuotiaana Olen 32 Uskon että minulla ei ole enää montaa vuotta aikaa tehdä lapsia (ei ole vielä yhtään)
Itsekin silti uskon tuohon teoriaan, että voisivat loppua aikaisemmin jos alkavat nuorempana. Hyvä gallup! t. N37
Viestiketju
1. 13v, 2. 60v. 3. 64 v
Luulin jo, etteivät ne lopukkaan. Vähän pitempiä välejä oli kyllä jonkun aikaa (2-3 kk). Gyne sanoi aina, että kukaan ei uskoisi ikääsi, jos näkisivät ultrakuvan munasarjoista.
ja loppuivat vasta 55v.
Itselläni alkoivat 10v. toivottavasti loppuvat vähän aikaisemmin :D
1. alkoi kun olin 11-vuotias.
2. loppuvat joka kerta kun olen raskaana.
3. 29.
1) 12-vuotiaana
2) 47-vuotiaana
3) 48-vuotias