Tänään Aamulehden Su/ihmiset liitteessä:Kelan kasvatit
Lukiko kukaan muu? Mitä mieltä?
Lyhyesti. Suomalainen kolmilapsinen perhe, vanhemmat työttömiä. Ollut alkoholin väärin käyttöä ym, koulut jäänyt kesken. Perhe elää tuilla, eivät aiokaan mennä ikinä töihin, kun ei kannata.
Perheen äiti harmittelee, kun Suomessa sysätään rahaa mm Romanian kerjäläisille.
Hän itse on selvittänyt, että sossun pitää antaa joka vuosi 250e lapsen harrastuksiin.
Erityisesti silmääni pisti kohta, jossa hän kummastelee, kun erotessaan tarvitsi uuden sohvan ja lasten sängyn. Eikä saanutkaan niitä sossusta, vaan oli neuvottu hakemaan kierrätyskeskuksesta,mutta siellä olisi joutunut itse maksamaan 10 e kuljetuksesta.
Näitä on varmaan paljon? Millä voisi tukea ja mitä pitäisi tehdä, että lapset opiskelisivat ja pääsisivät pitemmälle kuin vanhempansa?
Kommentit (76)
Jutun perheessä pisti silmään se, että tuo äiti olisi ollut valmis maksamaan max. 50€ velkoja kuukaudessa. Tonnin palkasta 50€ on 5%. Tajuaakohan tuo nainen itsekään, ettei tuollaisella rahalla maksella yhtään mitään kun jo korot nielevät koko summan??oli hyvä pointti!
Ihmiset ovat vaan niin helvetin tyhmiä etteivät tajua korosta ja koronkorosta mitään.No, todellisuus iskee silmille ennemmin tai myöhemmin.
Mitäs ette kuunnelleet silloin joskus mitä se opettaja siellä luokan edessä sanoi.
Voi voi.
oikean elämän ohjeita ei kyllä annettu. Edes amiksessa ei neuvottu mitään veroasioista, asuntolainoista, vuokravakuuksista jne.
on enemmän mt- ongelmia kuten masennusta kuin rikkaissa maissa. Älkää siis jaksako aina vedota siihen että siellä oltaisiin muka onnellisia pilvenhattarasta eikä ehdittäisi masentua, asia on ihan päinvastoin. WHO:n sivuilta voitte lukea.
Minun vanhempani ovat pitkäaikaistyöttömiä ja käyttävät liikaa alkoholia, sama tilanne ollut lapsuudesta asti. Minulle se elämä toimi vastaesimerkkinä: päätin jo hyvin aikaisin, että tuollaista minusta ei ainakaan tule. Eikä tullutkaan, nyt on tutkinto ja vakituinen, ihan hyvä työpaikka.
Lapset saattavat hävetä tosi paljon tuollaisia olosuhteita ja tehdä kaikkensa, etteivät päätyisi samanlaisiksi. Tietysti kannustava aikuinen vaikkapa suvusta tai tuttavapiiristä auttaa myös.
"ai ei vai kehitysmaissa ole masentuneita tai
mielenterveysongelmaisia? Kattia kanssa.
Toisekseen mielenterveysongelmaisen on helpompi elättää itsensä jossain lämpimässä paikassa hökkelikylässä ja saada toimeentulonsa vaikka varkauksista tai/ja kaatopaikkakaiveluista, kyllä sellaista työtä jaksaa, tai kasvimaan ylläpitoa, vaikeampi se on pärjätä nykyisessä länsimaisessa, monenlaisia tehostetussa työelämässä. Jos täälläkin olisi aiemman kaltaisia aputöitä yms. (ojanikaivuu jne.) niin kyllä täälläkin mielenterveysongelmainen pärjäisi töissä. Nyt pitää olla täyspäinen ja tehokas, jotta jaksaa työn moninaisia vaatimuksia. Kyllä ne vähemmän jaksavat jäävät nykyisin yleensä työttä, koska muutenkin työntekijöistä on ylivoimaa - eikö joku tosiaan ole tätä huomannut?"
-En väitä ettei kehitysmaissa ole mt-ongelmaisia, mutta käsitätkö miten HYVINÄ Suomessa asiat ovat? Voit vain maata kotona ja rahaa virtaa tilille. Jos menee köyhään maahan, ja näkee sen eron kuina kyläläisistä puolella on silvottu kädet poikki, lähes kaikki naiset kokeneet joukoraiskaukset ja hiv vienyt monen hengen, ja kuinka lapsia kuolee ripuliin koska ei ole puhdasta vettä! Ehkä siinä vaiheessa alkaa tuntua aika pieneltä ongelmalta se että "EHKÄ on lapsena hyväksikäytetty kun on noita traumoja", ja pystyy siihen puhelimeen vastaamaan, koska käsittää että tässä maailmassa on paljon pahaa ja siinä mittakaavassa oma länsimaisen yhteiskunnan synnyttämä "pakko valittaa vaikka asiat todella hyvin" valitus loppuu.
Ja minusta on kaksi syytä miksi länsimaissa ihmisillä on mt-ongelmia:
1. haihatellaan jonkun ihme elämän perään mitä ei ole. Halutaan olla "paris hiltoneita" ja koitetaan koko ajan olla jotain enemmän. Tavoitellaan kuuta eikä käsitetä että se elämä on tässä ja nyt: matonpesu mökkilaiturilla tai pulkkamäen laskeminen lapsen kanssa tai lihapullien syöminen perheen kanssa. Ei onneen tarvita kalliita merkkilaukkuja eikä isoa omakotitaloa eikä uutta Bemaria.
2. ei käsitetä, että jokainen on itse oman onnensa seppä. Työtä tekemällä saa sellaista mitä kotona olemalla saa, se on tärkeä sosiaalinen ympäristö, ja tuntee olevansa tärkeä. Omalla työllä ansaittu raha on arvokkaampaa kuin ilmaiseksi saatu. Toki ei pidä uhrata tärkeitä asioita kuten perhettä ja parisuhdetta työn alttarille, vaan pitää löytää tasapaino. Tuilla elävillä on masennusta ja muuta osaksi siksi, ettei heitä kaipaa kukaan.
He ovat luusereita jotka elävät omassa kuplassaan, he eivät TIEDÄ sitä miten hyvää tekee kun kokee olevansa tärkeä, auttaa esim. jotain ihmistä suoriutumalla hyvin työssään ja saa kiitoksia siitä, juttelee mukavia ja välillä vakaviakin työkavereiden kanssa, ei tarvitse tehdä tiliä elämästään sossuntädille, vaan saa itse päättää miten rahansa käyttää/säästää, voi vaikuttaa itse omaan elintasoon =tehdä ylitöitä jos kaipaa lisää rahaa vaikka matkaan.
Ja kannattaa miettiä sitäkin, että ennen oli PAKKO tehdä töitä, koska muuten kirjaimellisesti kuoli nälkään.
Minä en enää olisi hengissä jos voisin itse päättää, mutta läheisten takia täällä vielä sinnittelen teidän kiusana. t. yksi työhön kykenemätön
he eivät TIEDÄ sitä miten hyvää tekee
Moni ei tosiaan varmaankaan tiedä, ja arvaapa miksi. Siksi ettei mt-ongelmaisen psyyke toimi samalla lailla kuin terveen psyyke. Kas, eihän hän muuten mt-ongelmainen olisikaan. Mt-ongelmaisella esim. kiitokset ja menestyminen saattaavat aiheuttaaa ahdistusta ja tyhjyyden tunteita. Eläpä siinä sitten normaalia elämää.
lukenut. Edes yksi ihminen ymmärtää mimmosta mun elämä on ollut (Tunnettu psykologi Winnicott):
particular danger arises out of the not infrequent tie-up between the intellectual approach and the False Self… The world may observe academic success of a high degree, and may find it hard to believe in the very real distress of the individual concerned, who feels 'phoney' the more he or she is successful. When such individuals destroy themselves in one way or another, instead of fulfilling promise, this invariably produces a sense of shock in those who have developed high hopes of the individual."
Lukiko kukaan muu? Mitä mieltä? Lyhyesti. Suomalainen kolmilapsinen perhe, vanhemmat työttömiä. Ollut alkoholin väärin käyttöä ym, koulut jäänyt kesken. Perhe elää tuilla, eivät aiokaan mennä ikinä töihin, kun ei kannata. Perheen äiti harmittelee, kun Suomessa sysätään rahaa mm Romanian kerjäläisille. Hän itse on selvittänyt, että sossun pitää antaa joka vuosi 250e lapsen harrastuksiin. Erityisesti silmääni pisti kohta, jossa hän kummastelee, kun erotessaan tarvitsi uuden sohvan ja lasten sängyn. Eikä saanutkaan niitä sossusta, vaan oli neuvottu hakemaan kierrätyskeskuksesta,mutta siellä olisi joutunut itse maksamaan 10 e kuljetuksesta. Näitä on varmaan paljon? Millä voisi tukea ja mitä pitäisi tehdä, että lapset opiskelisivat ja pääsisivät pitemmälle kuin vanhempansa?
Kaikki nämä työnvieroksujat voisi lähettää autiolle saarelle kansalaisuudesta riippumatta... Raivostuttavaa!
Lukiko kukaan muu? Mitä mieltä? Lyhyesti. Suomalainen kolmilapsinen perhe, vanhemmat työttömiä. Ollut alkoholin väärin käyttöä ym, koulut jäänyt kesken. Perhe elää tuilla, eivät aiokaan mennä ikinä töihin, kun ei kannata. Perheen äiti harmittelee, kun Suomessa sysätään rahaa mm Romanian kerjäläisille. Hän itse on selvittänyt, että sossun pitää antaa joka vuosi 250e lapsen harrastuksiin. Erityisesti silmääni pisti kohta, jossa hän kummastelee, kun erotessaan tarvitsi uuden sohvan ja lasten sängyn. Eikä saanutkaan niitä sossusta, vaan oli neuvottu hakemaan kierrätyskeskuksesta,mutta siellä olisi joutunut itse maksamaan 10 e kuljetuksesta. Näitä on varmaan paljon? Millä voisi tukea ja mitä pitäisi tehdä, että lapset opiskelisivat ja pääsisivät pitemmälle kuin vanhempansa?
Kaikki nämä työnvieroksujat voisi lähettää autiolle saarelle kansalaisuudesta riippumatta... Raivostuttavaa!
Kyllä nää sossupummit on pahimpia. Varmaan monilla on taustalla ongelmia. Mutta on monille ihan oma valinta.
Näitä ihan samalla tavalla ajattelevia kuin tämä perhe...
Autiolle saarelle kaikki vaan..
Kuka täällä tekisi töitä esim. 500-700 eurolla kuukaudessa, jos toisille maksetaan samasta työstä vaikka 2000 euroa? Siihenhän täällä ihmisiä vaaditaan, että tehdään ilmaista työtä - eikä kukaan edes pohdi, kelle niitä töitä pitäisi tehdä murto-osalla nykyistä liksaansa. Miten olisi, jos täällä kovia kantoja ottaneet löytäisivät itsensä ensin kilometritehtaalta ja sitten esimerkiksi juuri omista töistään mutta kolmanneksella aikaisemmista tuloista?
Tähän ollaan menossa. Esimerkiksi minulle on tarjottu harjoittelumahdollisuutta entisellä työpaikallani. Onneksi ymmärsivät kun sanoin, että ei käy.
Mutta juu... kukapa vätyksiä haluaisi elättää. Minusta ratkaisun avain ei kuitenkaan ole ihmisten lopullinen syrjäyttäminen (joka tekee heistä ennen pitkää rikollisia), vaan, ja ikävä kyllä, se että hyvässä asemassa olevat joustavat. Me, jotka olemme hyvässä asemassa, olemme vaikutusvaltaisempia kuin nuo sossun elätit. Me voimme muuttaa yhteiskuntaa. Vaan eipä näy kiinnostavan, ei kovin paljon minuakaan...
Jos kävisin töissä, saisin ehkä tonnin. Menettäisin mielenterveyteni rippeet, vapaa-aikani, ajan lapsen ja miehen kanssa. Sen saman tonnin saa kun laskee kaikki nykyiset tuet yhteen...eikä sillä juuri elä. Vuokra on maksettava, lapsen kulut, ruoka, laskut. Ongelma on siis liian pieni palkka raskaasta työstä.
Jutun perheessä pisti silmään se, että tuo äiti olisi ollut valmis maksamaan max. 50€ velkoja kuukaudessa. Tonnin palkasta 50€ on 5%. Tajuaakohan tuo nainen itsekään, ettei tuollaisella rahalla maksella yhtään mitään kun jo korot nielevät koko summan??
ja auttaa vähemmin onnistuneita. Mutta nykyajassa sitä on turha odottaa. Jos ei itse jaksa nousta suosta niin sinne saa kyllä jäädä makaamaan, ketään ei kiinnosta.
joka kuukausi, lähes puolet työpäivistä menee siihen laupeudentyöhön. Esim. mulla 12 v. korkeakoulutus, vastuullinen ja välillä aika vittumainen työ, päivystyksiä, työajan ulkopuolella työasioihin perehtymistä jne. jne. Palkkaa sellaiset 5000-5500e/kk, josta annan laupeuden työhön joka kuukausi reilusti yli 2000e.
joka kuukausi, lähes puolet työpäivistä menee siihen laupeudentyöhön. Esim. mulla 12 v. korkeakoulutus, vastuullinen ja välillä aika vittumainen työ, päivystyksiä, työajan ulkopuolella työasioihin perehtymistä jne. jne. Palkkaa sellaiset 5000-5500e/kk, josta annan laupeuden työhön joka kuukausi reilusti yli 2000e.
Eikö olekin fantastista, että kotitalousvähennys on olemassa, asuntolainojen korot saa vähentää verotuksessa ja lapset saa viedä virikepaikalle päiväkotiin, muista hyvätuloisille maksetuista tuista ja avustuksista puhumattakaan? Itsepähän maksat laupeuden työsi itsellesi.
Kissan pissat tekee!
Köyhissä maissa kurjistuminen on paljon konkreettisemmin näkyvillä. Köyhillä on tosi huonot hampaat, iho, hiukset, vaatteet, puhtaus puolinaista jne. Asutaan hökkeleissä ja syödään ruokaa roskiksista. Siellä sellainen onnistuu kun sää ei ole niin armoton kuin täällä. Ja onhan sekin tuttua, että yllättävinä pakkastalvina paljon köyhiä kuolee. Just oli uutisissa, en muista maata mutta Euroopassa kuitenkin oli paljon ihmisiä kuollut kylmyyteen.