Omakotitalon omistaja! Miten suhtaudut...
...jos nakkaan koirankakkapussin piharoskikseesi?
Usein teen niin, meidän lähiössä julkisia roskiksia on järjettömän harvassa, joten jätän pussin seuraavaan kadunvarressa olevaan roskasäiliöön, yleensä okt. Onko tuo sinusta häiritsevää?
Entä jos joku random-ohikulkija nakkaa roskikseesi vaikka jäätelöpaperin tai tyhjän karkkipussin? Banaaninkuoren?
Kysyn ihan aidosti, kun en tiedä. Minua asia ei häiritsisi.
Kommentit (120)
Eikä kunnassa ole tyhjennysmaksua tyhjästä, tarkistapa se termi! Osaatko lukea sitä jätehuollosta tullutta ohjetta, sitä kunnallista, joka siis teillä menee lainsäädännön edelle?
Eli ei kelvannut vielä ensimmäisellä kerralla kun sanoin, että siispä kyse on kunnallisesta jätehuoltomääräyksestä?
Jätehuoltomääräykset eivät mene jätehuoltolain edelle, niin en ole väittänyt. Se on ihan oma keksintösi. Kunnallisilla jätehuoltomääräyksillä täydennetään jätehuoltolakia, kuten jätehuoltolain 17 § sallii.
olen ihan ihmeissäni tästä ketjusta! Siis miten ihmiset vetää herneitään nenään jostain satunnaisesta kakkapussista tai jätskipaperista! Kyllä mä ne mielummin roskikseen otan kun siihen portinpieleen, luulin että muut ovat samaa mieltä!
en halua, että joku tulee ja tyhjentää autosta tuhkakupin roskikseeni ja sytyttää samalla katoksen tuleen.
x kertaa kuussa, kuinka ollaan tyhjennys sovittu, on se roskis sitten tyhjä tai täynnä kun tulevat sitten tyhjentämään...
Eikä kunnassa ole tyhjennysmaksua tyhjästä, tarkistapa se termi! Osaatko lukea sitä jätehuollosta tullutta ohjetta, sitä kunnallista, joka siis teillä menee lainsäädännön edelle?
Eli ei kelvannut vielä ensimmäisellä kerralla kun sanoin, että siispä kyse on kunnallisesta jätehuoltomääräyksestä? Jätehuoltomääräykset eivät mene jätehuoltolain edelle, niin en ole väittänyt. Se on ihan oma keksintösi. Kunnallisilla jätehuoltomääräyksillä täydennetään jätehuoltolakia, kuten jätehuoltolain 17 § sallii.
Kerro se kunta niin katson netistä sen määräyksen. Tiedän, että et kerro, koska sellaista kuntaa ei Suomessa ole! Voit inttää tätä vaikka koko illan, mutta tiedät olevasi väärässä. Ja se näkyy siinä, että et uskalla kertoa tätä "keksittyä kuntaa", josta pakollinen tyhjennysmaksu olemattomista tyhjennyksistä löytyy. Olet väärässä M.O.T.
En siis oman koirani jätöstä laita roskikseeni vaan maatuvassa pussissa samaan paikkaan kompostorin lähesyyteen, mihin keräämme pihalle tulleet jätöksetkin
Edellinen
olen ihan ihmeissäni tästä ketjusta! Siis miten ihmiset vetää herneitään nenään jostain satunnaisesta kakkapussista tai jätskipaperista! Kyllä mä ne mielummin roskikseen otan kun siihen portinpieleen, luulin että muut ovat samaa mieltä!
en halua, että joku tulee ja tyhjentää autosta tuhkakupin roskikseeni ja sytyttää samalla katoksen tuleen.
tässä puhuttu nyt lähinnä koirankakasta ja satunnaisesta jäätelön käärepaperista. Sytyttääkö se koirankakka sen roskakatoksen tuleen?
x kertaa kuussa, kuinka ollaan tyhjennys sovittu, on se roskis sitten tyhjä tai täynnä kun tulevat sitten tyhjentämään...
Voit koska tahansa ilmoittaa, että tyhjennysväli muuttuu, jos roskis jää tyhjäksi esim. kesäloman takia.
Kompostori on kiinteistön oma laite, johon saa laittaa ihan sitä, mitä itse haluaa kompostoida. Ulosteen kompostoiminenkin on Suomessa täysin laillista, täällä jopa myydään valmiita kompostikäymälöitä, jotka ovat toiminnaltaan tismalleen samanlaisia kuin muut kompostorit (vrt. esim. Biolan pikakompostori ja Biolan kompostikäymälä)!
Biojäteastia on ihan eri asia, siitä mitä biojäteastiaan saa laittaa, määrää jätteen vastaanottaja. Määräykset voivat olla eri paikoissa erilaisia.
t. 87
tässä puhuttu nyt lähinnä koirankakasta ja satunnaisesta jäätelön käärepaperista. Sytyttääkö se koirankakka sen roskakatoksen tuleen?
satunnaisen jäätelön käärepaperin ja koiranpaskan saa viedä lähimpään yksityiseen roskasäiliöön? Vai olisiko siellä sittenkin niin, että tontin ulkopuoliset roskat kuuluvat muille kuin yksityisille tontinomistajille, olivat ne sitten autojen akkuja, tupakantumppeja tai hevosenpaskaa.
Eli ei kelvannut vielä ensimmäisellä kerralla kun sanoin, että siispä kyse on kunnallisesta jätehuoltomääräyksestä? Jätehuoltomääräykset eivät mene jätehuoltolain edelle, niin en ole väittänyt. Se on ihan oma keksintösi. Kunnallisilla jätehuoltomääräyksillä täydennetään jätehuoltolakia, kuten jätehuoltolain 17 § sallii.
Meillä maksetaan jätteenkuljetuksesta, ei tyhjennyksestä erikseen.
no entäs kun ne samat koiranulkoiluttajat jotka kulkevat tuosta talon ohi 1-2 kertaa joka ikinen päivä tuovat sen "satunnaisen" paskapussinsa meidän pönttöön joka ikinen päivä sen 1-2 kertaa? Meidän pönttö on sitten kuukaudessa pullollaan satunnaista koiran paskaa, koiranulkoiuttajia täällä nimittäin riittää.
olen ihan ihmeissäni tästä ketjusta! Siis miten ihmiset vetää herneitään nenään jostain satunnaisesta kakkapussista tai jätskipaperista!
satunnaisen jäätelön käärepaperin ja koiranpaskan saa viedä lähimpään yksityiseen roskasäiliöön? Vai olisiko siellä sittenkin niin, että tontin ulkopuoliset roskat kuuluvat muille kuin yksityisille tontinomistajille, olivat ne sitten autojen akkuja, tupakantumppeja tai hevosenpaskaa.
siis minä kommentoin vain tuohon "en halua, että roskakatokseni syttyy tuleen" -kommenttiin. Se koirankakka kun ei mielestäni kovin helposti sitä katosta sytytä tuleen.
Siinähän vaahtoat, en jaksa etsiä. Mutta esimerkiksi Rosk'n Rollilla tyhjennys on vähintään 4 vko välein olettaen ettei mukana ole biojätettä.
Keskeytyksen saa armeliaasti jopa kuukaudeksi, sitä pidempiä keskeytyksiä on anottava perusteluin erikseen jätelautakunnalta.
Käytännössä kyseessä on siis pakollinen, vähintään 1krt / kk perittävä tyhjennysmaksu.
minäkin.
Joskus olen ihmetellyt vuosikymmeniä kestäviä naapuririitoja jostain aidan paikasta tms ihan absurdista jutusta mutte en ihmettele enää.
Määrätty ihmistyyppi on ilmeisesti ihan oikeasti sellainen ettei moista salli. Niin vaikeaa kun se onkin uskoa.
Itse nautin suunnattomasti moisten härnäämisestä jos vaan mahdollisuus eteen tulee!
Asun Turussa ja toivon ihmisten tekevän niin eli meidän roskikseen Kastun alueella saa ihan vapaasti heittää kakkapussin roskikseen.
Oletko muuten ihan varma ettei kukaan ole heittänyt mitään roskikseesi tänä aikana kun olet ollut netissä?
Oletko muuten ihan varma, ettei kukaan ole pannut miestäsi, tänä aikana kun olet ollut netissä? Ei se varmaan sua haittaa, kun et ole tietoinen asiasta?!
Kuulun näihin pikkusieluisiin omakotiasujiin, jonka jäteastia on katoksessa meidän omassa pihassa, eikä siihen laita roskiaan kuin ne, jotka astioiden tyhjennyksestä maksavat ja hoitavat myös astioiden pesun, kulkuväylän lumen luonnin jne jne.
Ei tulis itselleni mieleenikään tunkeä mitään banaanin kuoria tai paperiroskiakaan kenenkään yksityisessä omistuksessa olevaan roskikseen.
Jos matkan varrella ei ole yleisiä roskiksia, niin jaksan kyllä kuljettaa ne jätsipaperitkin ihan omaan roskikseen asti.
Mikkelissä ainakin maksetaan juuri nimenomaan tyhjennyksistä.
Jätefirman laskussa on eriteltynä sekajäteastian tyhjennyskerrat laskutuskaudelta, ja biojäteastian tyhjennyskerrat. Ja loppusumma muodostuu näistä kaikista. Että näin.
Esim. meillä on sovittu, että kesäisin tyhjennys on useimmin ja talvella vähän harvemmin juuri noiden hajuasioiden vuoksi.
Ja edelleenkin ne roskat voi jokainen viedä sinne omaan roskikseensa, jos ei yleisiä roskiksia satu matkan varrelle.
Ja sen rakkaan Mupsin paskat voitte mun puolesta heittää maatuvassa pussissa jonnekin pöpelikköön, eikai kukaan niitä nyt oikeasti kenenkään portin pieleen tai yleensäkään pihoihin visko?
Missä kunnassa on tyhjennysmaksu? Eikä kunnassa ole tyhjennysmaksua tyhjästä, tarkistapa se termi! Osaatko lukea sitä jätehuollosta tullutta ohjetta, sitä kunnallista, joka siis teillä menee lainsäädännön edelle?
Meillä maksetaan jätteenkuljetuksesta, ei tyhjennyksestä erikseen.
Esim. meillä on sovittu, että kesäisin tyhjennys on useimmin ja talvella vähän harvemmin juuri noiden hajuasioiden vuoksi.
Sehän ei ole itseasiassa sopimus, vaan se on määräys. Kesä- ja talviajoille on erilaiset säädellyt tyhjennysvälit. Tyhjennysväleihin vaikuttaa myös mm. onko taloudessa erillinen kompostori.
kysmys mielestäni koskee enemmän satunnaisia "vierailijoita" jos vaikka kyläilee oudoilla kulmilla. Helpompi olisi korjata kakat pois ja laittaa roskikseen, varsinkin jos olisi se "koirankakkatarra" vielä roskiksen kyljessä. Ymmärrän kyllä ihmisiä, joilla koiria ei ole, että pelkäävät roskiksensa pullistelevan koirankakasta.
- Roskis on selkeästi pihallamme, ei tien vieressä. En kaipaa ketään tuntemattomia hiippailemaan pihallamme mistään syystä. Oma koiramme on erityisen reviiritietoinen enkä siitäkään syystä halua vieraita koiria enkä ihmisiä pihallemme.
- Kompostoimme omat biojätteet. Alkaisi roskis piankin haista etenkin kesällä.
- Roskis auto toki ajaa tällä useammankin kerran viikossa, mutta meille on tyhjennys tilattu tehtäväksi vain kerran neljässä viikossa. Jokainen tyhjennyskerta maksaa, nämä riittävät meille kiitos! Mikäli ylimääräsiten roskien takia joutuisin lisäämään tyhjennyksiä esim kolmen viikon välein, ovat kustannukset aivan muuta kuin muutaman sentin.
- Roskis riittää juuri ja juuri omille roskillemme neljäksi viikoksi, yleensä tyhjennyspäivänä tuodut viimeiset pussit jättävät jo kannen raolleen. Sinne oikeasti ei paljon enempää roskia mahdu.
- Biojätteiden puutteen sekä suljettujen roskapussien ansiosta roskis pysyy puhtaana eikä haise kesälläkään. Satunnainen tyhjennyksen jälkeinen suihkautus silloin tällöin riittää.
- yksi tai kaksi roskaa tuona neljän viikon aikana ei vielä roskista liikaa kuormittaisi (paitsi hajulla), mutta kun tästäkin koiran omistajia ravaa ohi yhtenään, joten jätemäärät ei siihen jäisi.
- jos ottaa koiran tai syö matkalla täytyy olla valmis huolehtimaan siitä roskasta ihan omaan kotiin asti, kukaan muu ei ole sitä velvollinen tekemään! Miten se kakkapussi on niin iljettävä kantaa kun koiranomistajat kilvan niin täällä kuin lehtien palstoillakin valistavat ettei koiran ulosteista ole mitään haittaa kenellekkään missään???
- Jaksan itse korjata ja kantaa koirani jätökset joko yleiseen roskikseen tai omaani, oletan siis myös muiden pystyvän siihen. Mikäli ei pysty, löytyy syy korvien välistä, käsivoimat useimmilla riittävät sen pikkupussukan kotiin kantamaan.
Riittikö syyt??