Kuukautiset loppu kuin seinään, menopaussi
Olen 44-vuotias ja ollut suht säännölliset kuukautiset. Lapset saatu 5 ja 3 vuotta sitten. Nyt kuukautiset katosivat. Miehen kanssa en ole ollut vuoteen, yh kun olen. Onko muille tapahtunut tällaista?
EI mitään muista menopaussin oireita ole ollut.
Kommentit (44)
Ole onnellinen kun pääsit niistä! Olet kuitenkin valittanut niistä sen 30 vuotta.
Ole onnellinen kun pääsit niistä! Olet kuitenkin valittanut niistä sen 30 vuotta.
mutta kuka haluaa menopaussin 44-vuotiaana
Vierailija - 10.12.10 03:57 (ID 11655981)
No meinaatko, että joku haluaa tehdä vielä lapsia tuon ikäisenä? Mielestäni menopaussi saisi tulla jo 40-vuotiaana, sillä sen jälkeen lasten tekemisessä ei ole mitään järkeä eikä menkoista mitään iloa.
ei kaikkien elämä menee samaa latua.
No meinaatko, että joku haluaa tehdä vielä lapsia tuon ikäisenä? Mielestäni menopaussi saisi tulla jo 40-vuotiaana, sillä sen jälkeen lasten tekemisessä ei ole mitään järkeä eikä menkoista mitään iloa.
Kyllä se muutakin tarkoittaa, kuin vain kuukautisten poisjääntiä!!! Mä olen ainakin tottunut kuukautisiin, kun ne olleet 20 vuotta.
Viikset rehottaa ja panettaa enemmän. Keskimäärinhän se alaa noin 50 vuotiaana, yleensä aikavälille 45 - 55 ja jos tupakoi niin alkaa aikaisemmin. Säästyy pitkä penni vaippalaskuissa
Olet saanut lapset siis 39 ja 41-vuotiaana eli olet ollut hedelmällinen ihan vasta. Mä olen ymmärtänyt että hedelmällisyys laskee vähitellen eikä menopaussi tule ihan yhtäkkiä. Ja sitä paitsi muistan lukeneeni että lastensaanti pidentää hedelmällistä ikää.
niin menopaussi ei ala ainakaan seuraavaan 5 vuoteen? Eli niiden munasolujen kunto alkaisi heiketä ainakin 5 vuotta ennen tuoton loppumista.
tai oireet ovat niin vähäisiä, ettei niitä tajuta. Kohta karkailee pisu ja vaippaosastolta voitkin hakea Tenaa :)
2 vuotta sen jälkeen, kun oli saanut minut.
Itse sain kuopukseni 43-vuotiaana. Tässä nyt odottelen, miten meikän menkkojen käy.
Vielä ei ole uniongelmia, eikä hikoiluja...
8 vuotta vanhempi systeri kyllä taitaa jo mummotaudista kärsiä, mutta hän sai tenavansa alle 30-vuotiaana.
viimeks on ollut elokuussa,
jäköhän koknaan pois vai iskeekö viel joku päivä just kun vähiten niitä kapais , se se pelottaa....
pitäiskö käydä ihan lääkärillä, voisko olla jokin vikakin
entä jos tulee, niin onko sit jirveetä määriä , kun muutenkin olle runsasta
49v reilu vuosi sitten. Tänä vuonna on tullut 2 menkat, kesällä ja nyt pari viikkoa sitten. Viime talvena oli myös kuumia aaltoja mutta nekin loppui kesällä. Ihanaa kun pääsi näin helpolla:D
sen jälkeen kun kierto on lyhentynyt?
Olisko kenelläkään tästä kokemuksia?
Mulla kierto nyt 2 vuotta jo useamman päivän lyhentynyt. Ikää 44v.
tai oireet ovat niin vähäisiä, ettei niitä tajuta. Kohta karkailee pisu ja vaippaosastolta voitkin hakea Tenaa :)
Kuulun vanhempaan palstajakaumaan ja olen käyttänyt estrogeenia jo pari vuotta. Ei valu pissa, eikä tarvitse tenoja käyttää.
Minulta on kohtu leikattu pois, joten en osaa sanoa noihin kuukautisiin mitään. Mutta vaihdevuodet tuli esille yöhikoiluna. Kävin testeissä ja aloitin estrogeenin.
Itse asiassa en ole huomannut elämässäni mitään huononevan tai muuttuvan. Limakalvot pysyvät hyvinä vagiferm-puikoilla.
Tärkeintä on pitää itsensä hyvässä kunnossa ja välttää ylipainoa ja harrastaa liikuntaa ja pitää stressi poissa niin elämä on nautittavaa.
joku vielä haluaa lapsia kun ei ole vielä onnistunut kun on lapsettomuus takana.... joten ei se niin yksinkertaista ole
Mulle kävi juuri noin, viimeiset kuukautiset alkoi mun 48v syntymäpäivänä ja sen jälkeen ei ole tullut. VV oireita tuli sitten vähitellen ja kesti 5v, nyt jo onneksi ohi.
kaveripiirin kokemusten mukaan menopaussi voi alkaa jo nelikymppisenä, toisilla taas vasta viiskymppisenä. Ymmärtääkseni aina kuitenkin esivaiheita eli kuumia aaltoja, unettomuutta jne. Kuukautisten yhtäkkinen loppuminen olisi outo ensi oire, ilmeisesti ei siis itsellä ollut vielä menopaussi, mutta kuulolla ollaan, ei se aika enää kovin kaukana voi olla. Kiva kuulla muiden oireista ja missä vaiheessa ja järjestyksessä alkaneet ja mistä lievitystä oireisiin.
ap
Esivaihdevuosien aikana kuukautisten väli yleensä lyhenee, voi tulla ylimääräräistä tiputteluvuotoa, hikoiluaaltoja juuri ennen kuukautisia ja niiden aikana. Myös kuukautisia edeltävä ärtyneisyys saattaa pahentua. Nämä kuukautiskierron muutokset aiheutuvat estrogeenihormonin vähenemisestä.
– Jos oireet ovat selvät ja ikä viisissäkymmenissä, voi olla varma, että kyse on vaihdevuosista. Asiaa ei tarvitse varmistaa mittaamalla hormonitasoa verikokeilla, naistentautien ja synnytysten sekä gynekologisen endokrinologian erikoislääkäri Mervi Halttunen HYKSin Naistenklinikasta sanoo.
Varsinaisissa vaihdevuosissa munasolu- ja keltarauhashormonituotanto hiipuu. Ennen kuuukautisten lopullista loppumista, menopaussia, niissä voi olla jopa puolen vuoden tauko. Sen jälkeen voi tulla runsas, jopa kaksi viikkoa kestävä vuoto.
– Aivolisäkehormoni FSH piiskaa vielä tässä vaiheessa munasarjoja toimimaan, vaikka munasolua ei enää irtoakaan. Vähäinen jäljellä oleva estrogeenituotanto saa silloin kohdun limakalvon pikku hiljaa paksuntumaan, kuten hedelmällisessä iässäkin. Vähitellen limakalvo hapertuu ja irtoaa. Vuoto aiheutuu siitä, Halttunen selittää.
Runsas vuoto tässä tilanteessa on syy käydä gynekologilla.
– Yleensä vuoto on hyvä keskeyttää keltarauhashormonikuurilla. Samalla selvitetään, onko kyse todella vaihdevuosiin kuuluvasta asiasta, vai aiheuttaako vuodon esimerkiksi myoma tai puhjennut polyyppi ja ettei taustalla ole mitään vakavaa.