Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oksettavia kokemuksia kyläreissuilla

Vierailija
10.12.2010 |

-hammasharjat keittiössä ruokailuvälineitten kuivaustelineessä

-perheen äiti pyyhki pojan nenäverenvuotoa, ei pessyt käsiään ja viipaloi vaniljajäätelöä kulhoon. Jäätelössä oli veriset sormenjäljet

-nuo eri perheissä nähtyä

Kommentit (319)

Vierailija
181/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehussa homeitiöt kyllä menevät nesteeseenkin vaikka homekerroksen kuorisikin pois. Tosin lapsuudenkodissani näin tehtiin. Muutamaankin kerran vähän oksetti mehunjuonnin jälkeen.

Muut tuotteet meneekin pilalle. Tää on tätä nykyajan uusavuttomuutta.

Pintahome on turvallista vain viilissä ja valkohomejuustossa, home nimittäin leviää jo ennen kuin se näkyy, ja pytyy tuottamaan myrkkyjään.

Tää on tätä vanhanajan 'viisautta'... Katsos, kun tieto lisääntyy.

Vierailija
182/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juusto onkin esim. reissussaoloaikana päässyt pinnasta hiukan homeen. Ei siinä hässäkässä ehdi enää kauppaan, kun lapset nälkäisenä odottaa iltapalaa. Veitsellä reilu siivu pintaa pois ja taas on käyttökelpoinen juusto!

Toistaiseksi sen verran rahaa ettei tarvitse homeisia edameita syödä.

miten te oikein elätte jos tavallaisesta juustosta pitää kaapia hometta pois ja ysödä sitä? Kuinka kauan säilötte kaapissa jne? Itse heitän kykllä homeisen menemään. Kuivan palan saatan raastaa uunileivän päälle. t. Se rikas

Kuumennus toki tuhoaa (lämmöstä ja kestosta riippuen, samoin homeesta ja siitä, onko se muodostanut jo myrkkyjään) useimmat homeet ja myrkyt, mutta ei kaikkia. En kyllä lapselle antaisi tollaista. Enkä söisi itse. On tullut sen verran homeista (ja muista mikrobeista) opiskeltua niin luentosalissa kuin laboratoriossa.

Vierailija
184/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin arvelen, ettei se ole se mitä nämä pelkäävät. Vaan niitä bakteereita, jotka jäävät rosoiseen lohjenneeseen kohtaan. Itsekään en kahviloissa ym. yleisissä paikoissa koskaan juo rikkoontuneesta lasista, jos vain huomaan asian.

Ja ne madot, hohhoijaa. Olipas tosiaan aivan kauheaa ;) Sit varmasti vieläkin järkytävämpää on se, että meillä jopa syödään vadelmia suoraan pensaasta! JOPA tarkastatamatta onko niissä matoja! Hui! Kukaan ei ole vielä kuollut niihin matoihin ;)

Vierailija
185/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo katsonut mikrobiologian ja elintarvikehygienian oppikirjoista :)

Joten, katso itse :P

Vierailija
186/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehussa homeitiöt kyllä menevät nesteeseenkin vaikka homekerroksen kuorisikin pois. Tosin lapsuudenkodissani näin tehtiin. Muutamaankin kerran vähän oksetti mehunjuonnin jälkeen.

Pintahome on turvallista vain viilissä ja valkohomejuustossa, home nimittäin leviää jo ennen kuin se näkyy, ja pytyy tuottamaan myrkkyjään.

Pöh, mä oon ikäni leikellyt homekohtia pois enkä oo myrkyttynyt. Jos esim. leivässä ei haise home, se ei ole siinä kohtaa vielä levinnyt.

Se tuoksukin paljastaa mikä on syötävää.

Eli oonks mä nyt täysin myrkyttynyt?

Vierailija
187/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin arvelen, ettei se ole se mitä nämä pelkäävät. Vaan niitä bakteereita, jotka jäävät rosoiseen lohjenneeseen kohtaan. Itsekään en kahviloissa ym. yleisissä paikoissa koskaan juo rikkoontuneesta lasista, jos vain huomaan asian.

Ja ne madot, hohhoijaa. Olipas tosiaan aivan kauheaa ;) Sit varmasti vieläkin järkytävämpää on se, että meillä jopa syödään vadelmia suoraan pensaasta! JOPA tarkastatamatta onko niissä matoja! Hui! Kukaan ei ole vielä kuollut niihin matoihin ;)

Ovat meinaan hyvä proteiinilisä :)

Vierailija
188/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
189/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat meinaan hyvä proteiinilisä :)

Vierailija
190/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh, mä oon ikäni leikellyt homekohtia pois enkä oo myrkyttynyt. Jos esim. leivässä ei haise home, se ei ole siinä kohtaa vielä levinnyt.

Sitten sinulla on hyvä immuunipuolustus tai hyvää tuuria. Väärin meni nimittäin. Vaikka home ei haise jossain kohdassa, sitä voi silti olla siinä (samoin homemyrkkyä) liikaa. Se kun ehtii levitä paljon, ennen kuin sen havaitsee muulla kun mikroskoopilla.

Vierailija
191/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mehupullosta homeet pois ja laittoi mehut tarjolle.

niin tuossa ei ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
192/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustossa ei home haittaa, uskokaa jo!

Homejuustojen home oikeassa juustossa ei haittaa, se on totta. Samoin viilin ja esim Edamin päälle muodostuva valkoinen kasvusto on vaaratonta. Mutta, jos pehmeään juustoon (maalais/leipäjuusto) ilmestyy värillistä homekasvustoa, se kannattaa heittää pois.

Kermajuustoissa olen nähnyt vain valkoista jauhemaista kasvustoa, ja se ei haittaa.

Vierailija
193/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan opiskelut mennyt hukkaan.

Toivottavasti sulla ei ole eikä tule lapsia.

Vierailija
194/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kansa kun ei ole aina oikeassa, vaikka jotkut niin luuleekin.

Vierailija
195/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka mahdoton keskustelu yhdestä homeesta... Pistäkää suihin mitä tykkäätte, kukin tavallaan. :)

Itseäni vähän etoo nuo vaippojen tuomiset keittiön roskikseen ja vaippojen vaihto keittiön tienoilla jos joku sattuu siinä kahvittelemaan tai syömään. Vaikka oma perhe olisi siihen tottunut, vieraskorea pitäisi sen verran olla ja ajatella että kukaan ei halua haistella paskaa keittiössä oleskellessaan. Siteet ja tampoonit ymmärrän koska eivät niin helposti haise, mutta eipä niitäkään varmasti kovin kauaa voi säilöä keittiössä, sitä paitsi vieraalle on kovin kiusallista tuoda side/tampooni vierailulla ollessaan keittiön roskakoriin toisten nenän alla. Samaten ilmanraikastimet olisi kiva juttu vessoissa jos kylässä käy, ikinä ei tiedä mikä asia sieltä sattuu kylässä tulemaan. :D

Likaiset lattiat on vastenmielisiä, niin että sukat tahmaa kiinni.

Lapset joiden annetaan öllytä kahvipöydässä kuin pienet hullut (samaan pyrkii omat lapset mutta ne rauhoitetaan).

Yleensäkin kamala sotku.

Huonosti pestyt astiat.

Kissankarvat jokapaikassa.

Perheenjäsenet jos keskenään nälvivät toisiaan tai kiroavat.

Se että ei edes kysytä halutaanko jotain syömistä tai kahvia.. Joskus yötä ollessakin pidemmässä matkassa aamulla ei ollut puhettakaan että oltaisiin kysytty olisko nälkä, kun ei kyseisessä kämpässä aamupalaa ollut tapana syödä muuta kuin lapsilla. Ei käynyt mielessä tarjota mitään edes siinä vaiheessa kun kyseltiin että missä täällä olis ruokapaikkoja että jos myö lähdettäisiin syömään kun on nälkä.

Mitä vielä....................

Vierailija
196/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitettiin keittiön roskikseen.

vai mikä ajatus tässä oli?

Tässä on taustalla semmoinen ajatus, että keittiön roskis tyhjennetään useammin kuin vaikka vessan, joten vaipat kulkeutuvat nopeammin ulos eivätkä jää haisemaan. Kyllä silti itseänikin ällöttää, kun eräs kaverini jättää meillä käydessään 1,5 v poikansa kakkavaipan lemuamaan meidän keittiön roskikseen. Itse vähintään suljen vaipan erilliseen muovipussiin, jolloin hajuongelmaa ei ole. Useimmiten vien vaipan saman tien ulkoroskikseen, näin meillä toimitaan kotonakin.

Vierailija
197/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joku on käynyt tortulla ja jättänyt karseet vauhtiraidat pyttyyn, hyi hitto.

Vierailija
198/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kansa kun ei ole aina oikeassa, vaikka jotkut niin luuleekin.

kaikki nykytiedon levittäjät ole sen enempää oikeassa, vaikka niin luulettekin. ;)

Vierailija
199/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka mahdoton keskustelu yhdestä homeesta... Pistäkää suihin mitä tykkäätte, kukin tavallaan. :)

Itseäni vähän etoo nuo vaippojen tuomiset keittiön roskikseen ja vaippojen vaihto keittiön tienoilla jos joku sattuu siinä kahvittelemaan tai syömään. Vaikka oma perhe olisi siihen tottunut, vieraskorea pitäisi sen verran olla ja ajatella että kukaan ei halua haistella paskaa keittiössä oleskellessaan. Siteet ja tampoonit ymmärrän koska eivät niin helposti haise, mutta eipä niitäkään varmasti kovin kauaa voi säilöä keittiössä, sitä paitsi vieraalle on kovin kiusallista tuoda side/tampooni vierailulla ollessaan keittiön roskakoriin toisten nenän alla. Samaten ilmanraikastimet olisi kiva juttu vessoissa jos kylässä käy, ikinä ei tiedä mikä asia sieltä sattuu kylässä tulemaan. :D

Likaiset lattiat on vastenmielisiä, niin että sukat tahmaa kiinni.

Lapset joiden annetaan öllytä kahvipöydässä kuin pienet hullut (samaan pyrkii omat lapset mutta ne rauhoitetaan).

Yleensäkin kamala sotku.

Huonosti pestyt astiat.

Kissankarvat jokapaikassa.

Perheenjäsenet jos keskenään nälvivät toisiaan tai kiroavat.

Se että ei edes kysytä halutaanko jotain syömistä tai kahvia.. Joskus yötä ollessakin pidemmässä matkassa aamulla ei ollut puhettakaan että oltaisiin kysytty olisko nälkä, kun ei kyseisessä kämpässä aamupalaa ollut tapana syödä muuta kuin lapsilla. Ei käynyt mielessä tarjota mitään edes siinä vaiheessa kun kyseltiin että missä täällä olis ruokapaikkoja että jos myö lähdettäisiin syömään kun on nälkä.

Mitä vielä....................

Vielä tuohon liittyen, itse pyrin aina huomioimaan vieraat, olivatpa sitten pikaisella visiitillä tai yökylässä. Kyllä meillä kysytään pikkukäynneilläkin halutaanko edes juotavaa tms, ja vähän pisemmillä ettei tartte vieraiden kysellä pääsiskö suihkussa käymään tai oisko mahdollista saada kahvia. Tarjotaan saunat, kysellään haluaisiko syötävää, laitetaan pedit valmiiksi eikä vain tuupata patjaa ja petivaatteita vieraan eteen että laita itse, jne jne lista on pitkä.

VIERASKOREUS ja HUOMAAVAISUU. Niiden ansiosta ihmiset tulee uudestaankin mielellään käymään ja miielikuva ihmisistä jää pelkästään positiiviseksi.

Vierailija
200/319 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sinulla on hyvä immuunipuolustus tai hyvää tuuria. Väärin meni nimittäin. Vaikka home ei haise jossain kohdassa, sitä voi silti olla siinä (samoin homemyrkkyä) liikaa. Se kun ehtii levitä paljon, ennen kuin sen havaitsee muulla kun mikroskoopilla.

Kautta aikain on hometta ollut ja kukaan ei oo kuollut, se on vaan elämää.

Ja tiedoksi-mulla on hyvä terveys!!

Se homeen leikkaaja.