Oksettavia kokemuksia kyläreissuilla
-hammasharjat keittiössä ruokailuvälineitten kuivaustelineessä
-perheen äiti pyyhki pojan nenäverenvuotoa, ei pessyt käsiään ja viipaloi vaniljajäätelöä kulhoon. Jäätelössä oli veriset sormenjäljet
-nuo eri perheissä nähtyä
Kommentit (319)
Teini-ikäisenä olin silloisen poikaystäväni luona saunomassa. Ja saunan ja pesun jälkeen ojensi mulle kylpypyyhkeen naulasta. Ajattelematta asiaa suuremmin kuivasin siihen ensin kasvoni ja tajusin pyyhkeen aivan märäksi. Katsoin pyyhettä vähän tarkemmin ja tajusin, että se on sama pyyhe kuin millä poikaystävän isä oli äsken kylpenyt ja käynyt pyyhe lanteillaan vilvoittelemassa terassilla. Heillä oli tapana kuivata kaikkien sekaisin mihin pyyhkeeseen sattuu ja käydä kesken saunan vilvoittelemassa pyyhe lanteilla (ilman pesua). Ex-poikaystävä eikä ymmärtänyt miksi minä muka olisin halunnut erikseen puhtaan pyyhkeen itselleni kun muillekin passaa ko järjestely. Naamani "appeni" pershikiseen pyyhkeeseen juuri "kuivanneena" annoin kyllä sellaisen palautteen ja perustelut, että eipä ex-poikaystäväni ole varmasti samaan virheeseen sortunut enää myöhemmällä iällään. Yök!
Kuinka mahdoton keskustelu yhdestä homeesta... Pistäkää suihin mitä tykkäätte, kukin tavallaan. :)
Itseäni vähän etoo nuo vaippojen tuomiset keittiön roskikseen ja vaippojen vaihto keittiön tienoilla jos joku sattuu siinä kahvittelemaan tai syömään. Vaikka oma perhe olisi siihen tottunut, vieraskorea pitäisi sen verran olla ja ajatella että kukaan ei halua haistella paskaa keittiössä oleskellessaan. Siteet ja tampoonit ymmärrän koska eivät niin helposti haise, mutta eipä niitäkään varmasti kovin kauaa voi säilöä keittiössä, sitä paitsi vieraalle on kovin kiusallista tuoda side/tampooni vierailulla ollessaan keittiön roskakoriin toisten nenän alla. Samaten ilmanraikastimet olisi kiva juttu vessoissa jos kylässä käy, ikinä ei tiedä mikä asia sieltä sattuu kylässä tulemaan. :D
Likaiset lattiat on vastenmielisiä, niin että sukat tahmaa kiinni.
Lapset joiden annetaan öllytä kahvipöydässä kuin pienet hullut (samaan pyrkii omat lapset mutta ne rauhoitetaan).
Yleensäkin kamala sotku.
Huonosti pestyt astiat.
Kissankarvat jokapaikassa.
Perheenjäsenet jos keskenään nälvivät toisiaan tai kiroavat.
Se että ei edes kysytä halutaanko jotain syömistä tai kahvia.. Joskus yötä ollessakin pidemmässä matkassa aamulla ei ollut puhettakaan että oltaisiin kysytty olisko nälkä, kun ei kyseisessä kämpässä aamupalaa ollut tapana syödä muuta kuin lapsilla. Ei käynyt mielessä tarjota mitään edes siinä vaiheessa kun kyseltiin että missä täällä olis ruokapaikkoja että jos myö lähdettäisiin syömään kun on nälkä.
Mitä vielä....................
Vielä tuohon liittyen, itse pyrin aina huomioimaan vieraat, olivatpa sitten pikaisella visiitillä tai yökylässä. Kyllä meillä kysytään pikkukäynneilläkin halutaanko edes juotavaa tms, ja vähän pisemmillä ettei tartte vieraiden kysellä pääsiskö suihkussa käymään tai oisko mahdollista saada kahvia. Tarjotaan saunat, kysellään haluaisiko syötävää, laitetaan pedit valmiiksi eikä vain tuupata patjaa ja petivaatteita vieraan eteen että laita itse, jne jne lista on pitkä.
VIERASKOREUS ja HUOMAAVAISUU. Niiden ansiosta ihmiset tulee uudestaankin mielellään käymään ja miielikuva ihmisistä jää pelkästään positiiviseksi.
Yleensä kaverini on tehnyt ruokaa kun tuun pitkästä matkasta sinne, mutta kerran oli lähtöpäivä sunnuntai ja hän ei tehnyt mitään ruokaa koko päivänä.
Siinä sitten söin itse ostamaani leipää että sain jotain syötävää.
Onneksi sain lapselle evään Subwaysta ostettua junamatkalle.
mehupullosta homeet pois ja laittoi mehut tarjolle.
niin tuossa ei ole mitään ihmeellistä.
Vanha kansa kun ei ole aina oikeassa, vaikka jotkut niin luuleekin.
kaikki nykytiedon levittäjät ole sen enempää oikeassa, vaikka niin luulettekin. ;)
Nykytieto perustuu pitkälti tieteeseen ja tutkittuun tietoon, vanhan kansan tieto enemmänkin havaintoihin, mutuun, ja havainnoista tehtyihin päätelmiin (jotka voivat olla ihan metsässä).
Toki vanha kansa tietää jotain, mikä on vahvistettu tieteen avulla. Valkosipulin terveelliset ominaisuudet ovat yksi esimerkki (antiseptisuus),
Joten emme sitten syöneet mitään, tuo ihminen myös tietää, että olen gluteeniton.
Lopulta lapset alkoivat valittaa nälkäänsä ja kysyin niin rouva totesi juu hän keittää kahvit ihan kohta..tarjolla oli siis pullaa ja kahvia ja mehua.. ja arvatkaa vaan kun kehtasin kysyä onko sattunut varaamaan mulle mitään niin totesi vain ettei mun ruoka ongelmat ole hänen ongelmansa..
niin no eihän ne ole, mutta meidät kutsuttiin SYÖMÄÄN ei kaffelle. Emme itseasiassa ole tuon tapauksen jälkeen menneet sinne kylään. Samassa huushollissa pyyhitään ruokailun jälkeen ensin pöytä sitten lapsen suu ja lopulti syöttötuolin alta lattia.. Ja sen jälkeen rätti huuhdellaan ja laitetaan takas tiskipöydälle..
Ja wc siellä on likasempi kuin yhdenkään huoltamon vessa..
sukulaisperheessä on niin ja näin. Ei ole puhdasta pyyhettä, puolimätiä pyyhkeitä saa itse kaivaa esiin.
Jotkut ihmiset eivät hoksaa että pyyhkeet pestään 60 asteessa ja niitä ei saa jättää märkänä lojumaan!
Tulee paha haju niihin.
kutsui kylään. Pullapitko putosi tiskiveteen, emäntä nosti sen ylös ja kuivasi rätillä, laittoi silti pöytään.
Kielsin lapsia ottamasta ja lähdettiin aika pian eikä toiste menty.
Mehussa homeitiöt kyllä menevät nesteeseenkin vaikka homekerroksen kuorisikin pois. Tosin lapsuudenkodissani näin tehtiin. Muutamaankin kerran vähän oksetti mehunjuonnin jälkeen.
Muut tuotteet meneekin pilalle. Tää on tätä nykyajan uusavuttomuutta.
Pintahome on turvallista vain viilissä ja valkohomejuustossa, home nimittäin leviää jo ennen kuin se näkyy, ja pytyy tuottamaan myrkkyjään.
Tää on tätä vanhanajan 'viisautta'... Katsos, kun tieto lisääntyy.
Pöh, mä oon ikäni leikellyt homekohtia pois enkä oo myrkyttynyt. Jos esim. leivässä ei haise home, se ei ole siinä kohtaa vielä levinnyt.
Se tuoksukin paljastaa mikä on syötävää.
Eli oonks mä nyt täysin myrkyttynyt?Sitten sinulla on hyvä immuunipuolustus tai hyvää tuuria. Väärin meni nimittäin. Vaikka home ei haise jossain kohdassa, sitä voi silti olla siinä (samoin homemyrkkyä) liikaa. Se kun ehtii levitä paljon, ennen kuin sen havaitsee muulla kun mikroskoopilla.
Kautta aikain on hometta ollut ja kukaan ei oo kuollut, se on vaan elämää.
Ja tiedoksi-mulla on hyvä terveys!!
Se homeen leikkaaja.
Nyt kyllä esitit aika paksun väitteen... Joka ei edes ole totta. Lainaus eräästä sminaarityöstä: "Mykotoksiinit voivat aiheuttaa ihmisissä ja eläimissä joko akuutin tai kroonisen myrkytyksen. Akuutti myrkytys johtaa usein kuolemaan, mutta kroonisen myrkytyksen vaikutukset vaihtelevat suuresti toksiinin ja altistuksen määrän mukaan. Mykotoksiinien kroonisia patologisia vaikutuksia ovat mm. karsinogeenisyys (aflatoksiini, okratoksiini, sterigmatokystiini), iho-oireet (trikotekeenit), maksavauriot (aflatoksiinit, trikotekeenit, okratoksiinit), munuaisvauriot (okratoksiini A), lisääntymishäiriöt (ergotalkaloidit, zearalenoni), hermo-oireet (ergotalkaloidit, fumonisiinit, tremorgeenit) ja verenpaineen muutokset (ergotalkaloidit). ( Bennett ym. 1997)"
Linkki: http://www.mm.helsinki.fi/users/lindstro/Opetus/Opetus_2003/Seminaarity…
Sama juttu kun otetaan hillosta päältä home pois, tai leikataan leivästä homeinen kohta pois.
Heitätkö juustonkin pois jos on homeessa?
Juusto on yksi harvoista elintarvikkeista, josta homeisen kohdan voi leikata pois ja juusto on edelleen syömäkelpoista. Mutta esim mehut ja hillot on homeisen kohdan saastuttamia kokonaisuudessaan; homeitiöt ovat jo kaikkialla vaikka ei tuote kokonaisuudessaa homeessa olekkaan.
kutsui kylään. Pullapitko putosi tiskiveteen, emäntä nosti sen ylös ja kuivasi rätillä, laittoi silti pöytään.
Kielsin lapsia ottamasta ja lähdettiin aika pian eikä toiste menty.
Siellä eletään neljän lapsen kanssa kuin pellossa. Esim ruokapöytää ei ole kun voi hyvin syödä sohvallakin. No, mentiin sinne kutsusta kylään. Oli kesä ja lapset leikki pihalla. Kun emäntä teki tarjottavaksi marjarahkaa juoksi hänen lapsikatraansa sisään ja pihaleikkien paskaisilla sormilla alkoi syömään rahkaa suoraan kulhosta, jossa sitä vasta tehtiin. Elikkä kerta toisensa jälkeen neljä lasta työnsi mustat sormesta rahka-astiaan ja nuoli puhtaaksi. Vanhin nuoli lusikankin, jolla rahkaa oli sekoitettu ja emäntä jatkoi sitä pesemättä rahkan sekoittamista. Emäntä vain nauroi, että jääköhän vieraille edes enää tarjottavaa kun lapsukaiset niin rakastaa tätä äidin marjarahkaa. Kieltämättä toivoin mielessäni, että eipä jäisi...
Olen pari kertaa ollu yötä kylässä jossa on laitettu nukkumaan paskasiin lakanoihin. Eipä ole nukkumisesta tullut mitään kun meni yöunet.
Sit on annettu likanen pyyhe saunan jälkeen.
Yks emäntä pilkko salaattia ja kun siitä pestystä salaatista valu vettä pöydälle, otti tiskirätin jostakin vadista missä se alati lillui. Kuivasi pöytää, nakkasi tiskirätin pois ja käsiään pesemättä nakkeli salaatit kulhoon. En koskenu salaattiin, olin ja olen edelleen raskaana. Samoin käänteli grillilihoja kypsiä ja rakoja samoilla ottimilla kuumentamatta edes niitä välillä. Jäi lihatkin syömättä.
Jos esim.lasi on haljennut (varsinkin jos pala puuttuu), niin se joutaa heittää pois.
Ette ilmeisesti ole kuulleet suolistoja repineistä siruista?
Itse en esimerkkinä vaikkapa juo olutta siitä pullosta, jos avausvaiheessa kaula jotenkin rikkoutuu (näin muuten tapahtuu harvinaisen usein, varsinkin jos avaaja on heikompilaatuinen!. Ihan vaan turvallisuussyistä.
Pienetkin sirut voivat aiheuttaa melkoista tuhoa!
ja oli ihan yleistä, että marjamehut olivat homeessa. Home pois ja kuumaa marjamehua nuhaan. Ja kukaan ei kuollut.
Tämä vain tuli mieleen tuosta homemehusta. Mutta se oli sitä aikaa kun maitokin haettiin päälärilla ja kerma kuorittiin pois aina kannun päältä kun laitettiin pöytään. Tai sekoitettiin.
Mutta ei meitä ollut kyllä kääritty muovireimateckuoriinkaan kun leikittiin ulkona ja en muista, että kukaan kylän lapsista olisi ollut antibioottikierteessä tai allergisia.
Pyysi hakemaan ruokakomerosta täytekakkupohjan, jonka täyttäisin ja kuorruttaisin-kiva homma, ajattelin. Hain kakun ja kauhukseni huomasin, että kakkupussi vilisee muurahaisia. Kuitenkin halkaisin kakun ja se oli sisältä myös mustanaan murkkuja. Sanoin kauhuissani, että katso. Emäntä totesi, että eihän tuo haittaa mitään ja käski laittaa kakun kuntoon.
En syönyt kakkua, enkä muutakaan.
Olen pari kertaa ollu yötä kylässä jossa on laitettu nukkumaan paskasiin lakanoihin. Eipä ole nukkumisesta tullut mitään kun meni yöunet.
Sit on annettu likanen pyyhe saunan jälkeen.
Yks emäntä pilkko salaattia ja kun siitä pestystä salaatista valu vettä pöydälle, otti tiskirätin jostakin vadista missä se alati lillui. Kuivasi pöytää, nakkasi tiskirätin pois ja käsiään pesemättä nakkeli salaatit kulhoon. En koskenu salaattiin, olin ja olen edelleen raskaana. Samoin käänteli grillilihoja kypsiä ja rakoja samoilla ottimilla kuumentamatta edes niitä välillä. Jäi lihatkin syömättä.
Muistutit mieleen yökyläilyn muutaman vuoden takaa. Lakanat haisi niin oksettavalle, että voi luoja. Haju tarttui vaatteisiin, eikä meinannut lähteä pesemälläkään pois. Oksetus!
ja oli ihan yleistä, että marjamehut olivat homeessa. Home pois ja kuumaa marjamehua nuhaan. Ja kukaan ei kuollut.
Tämä vain tuli mieleen tuosta homemehusta. Mutta se oli sitä aikaa kun maitokin haettiin päälärilla ja kerma kuorittiin pois aina kannun päältä kun laitettiin pöytään. Tai sekoitettiin.
Mutta ei meitä ollut kyllä kääritty muovireimateckuoriinkaan kun leikittiin ulkona ja en muista, että kukaan kylän lapsista olisi ollut antibioottikierteessä tai allergisia.
Tätä tarkoitin, näin on aina tehty.
T. Homeen leikkaaja
Olin juuri vähän aikaa sitten tilanteessa, jossa eräs äiti alkoi vaihtaa taaperonsa kakkavaippaa huoneessa, jossa muut kahvittelivat. Suureen ääneen sitten vielä jutteli, että onpa paljon kakkaa. Eräs seurueesta sanoi, että "kiitos tiedosta". Tämä sanoja sattuu olemaan raskaana, joten tämän kakkavaipan vaihtaja heitti takaisin, että tää on kuule teille hyvää harjoitusta tulevaisuutta varten. Itse istuin samanikäisen lapseni kanssa kahvipöydässä ja pidättelin oksennusta. En todellakaan koskaan toimisi noin.