Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko terveydenhuolto olla Suomessa tosiaan näin retuperällä?

Vierailija
09.12.2010 |

Yritin tänään varata ei-kiireellistä aikaa lääkäriin (Espoonlahden terveyskeskus). Aikomukseni oli/on aloittaa depressiolääkitys uudelleen parin vuoden tauon jälkeen. Varausnumerosta kerrottiin kuitenkin, että antavat aikoja vain samalle päivälle! Koko päivän yritin soittaa, aina oli ruuhkaa (linjalla ei voinut edes jonottaa), iltapäivällä vasta pääsin läpi ja kaikki päivän ajat olivat menneet, lääkärit lähdössä kotiin jo. Sain neuvon yrittää huomenna uudelleen.

Miten voi olla mahdollista? Eihän tällä menolla välttämättä pääse lääkäriin viikkokausiin, jopa kuukausiin?

Palasin jonkin aikaa sitten ulkomailta Suomeen ja tämä oli ensimmäinen kosketukseni Suomen "mahtavaan" terveydenhoitojärjestelmään. Asuin aiemmin Britanniassa, jonka järjestelmää aina haukutaan. Silti pystyin siellä varaamaan ajan omalääkärilleni netissä ja aikoja tosiaan oli jopa pariksi viikoksi eteenpäin (akuuttiaikoja toki jätettiin vapaaksi).

Olen järkyttynyt ja pöyristynyt. Onko tämä muka normaalia?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laakariin samana paivana jos tarvetta on. Minulla on pitka-aikainen laakitys ja saan laakkeet 6kk. kerrallaan. Puhelimessa voi ne uudistaa mutta usein hoituri soittaa ja sanoo etta laakari haluaa nahda minut ennen reseptin uusimista. Vaikka sanon etta olen ihan terve niin nauraa vaan etta tule nyt kuitenkin kaymaan.

Vierailija
82/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitat reseptin terkariin uusittavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiireettömiä aikoja saa parin viikon päähän ja päivystys on joka arkipäivä 16-22, jos ei saa aikaa 8-16 väliltä.

Päivystyksessä on jonotussysteemi tietenkin, mutta eipä siellä ole juuri koskaan joutunut hirveän kauan jonottamaan.

Aiemmin asuin Helsingissä ja siellä ei rehellisesti sanoen ikinä osannut mennä oikeaan paikkaan, kun päivystyspoli vaihteli ajankohdan mukaan. Malmin sairaalassa se päivystävälle lääkärille jonottaminen olikin sitten aina tuntien hommaa.

Vierailija
84/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästelin tätä asiaa soittaessani varausnumeroon, kysyin vielä, että onko Espoonlahden tk:ssa menossa nyt joku erityinen kriisi kun eivät voi aikoja antaa. Henkilö toisessa päässä naurahti ja sanoi, että tällä tavalla on toimittu ainakin vuoden alusta. En siis jaksa uskoa siihen, että olisi helpotuksia tulossa lähiaikoina.

AP

Vierailija
85/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni, joilla ei niitä ole jonottaa vauvan kanssa 15 tuntia täydessä aulassa juoppojen kanssa.

laakariin samana paivana jos tarvetta on. Minulla on pitka-aikainen laakitys ja saan laakkeet 6kk. kerrallaan. Puhelimessa voi ne uudistaa mutta usein hoituri soittaa ja sanoo etta laakari haluaa nahda minut ennen reseptin uusimista. Vaikka sanon etta olen ihan terve niin nauraa vaan etta tule nyt kuitenkin kaymaan.

Vierailija
86/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin koomista, että ihmiset tekee (pelkästään) oman kokemuksen perusteella näitä päätelmiä kuinka jossain maassa on hyvä/huono terveydenhuolto. "Minä sain hyvää hoitoa USA:ssa --> kaikki päälle 300 miljoonaa ihmistä saa hyvää hoitoa USA:ssa". Jos Suomen kokoisessa tasapaksussa pikkuvaltiossa on isoja alueellisia eroja, niin...

Vierailija
87/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asia ei ole läheskään aina noin. Minä olen kyllä saanut soittaessani aina ei-kiireellisen ajan, mutta usein kolmen viikon päähän.

Homma on nyt muuttunut Espoonlahdessa siihen, että aikoja oikeasti vain saa samalla päivälle. Näin minulle selitettiin, kun yritin saada aikaa itselleni.

Vierailija
88/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä hoitaja soittaa takaisin mahd. pian jos ei ole saanut kiinni puhelimesta aikaa varatessa. lääkäriin saattaa päästä jo samalle päivälle, on myös ilta-aikoja klo. 19.oo asti saatavilla.

erikseen on toimenpide aikoja ( tarvii sekä hoitajan,että lääkärin) ja niissä tuntuu olevan muutaman viikon jono.

huononnuksia on tullut myös ( lue= turhaa juoksutusta yhden asian takia) kuntaliitoksen myötä

täällä mennään keikkalääkäreiden voimin.

Vierailija
89/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos nyt asuisin Suomessa, olisin tuossa tilanteessa, että en saisi palveluja, mutta kun asun USAssa saan noita palveluja. Aika yksinkertaista vai mitä?

Suomessa ja USAssa on ihmisillä aivan varmasti molemmissa maissa suuret erot riippuen varallisuudesta. Siksi minun on ihan helppo vertailla vain omaa tilannettani. Varallisuuteni on melko lailla sama, asun sitten Suomessa tai USAssa.

Jotenkin koomista, että ihmiset tekee (pelkästään) oman kokemuksen perusteella näitä päätelmiä kuinka jossain maassa on hyvä/huono terveydenhuolto. "Minä sain hyvää hoitoa USA:ssa --> kaikki päälle 300 miljoonaa ihmistä saa hyvää hoitoa USA:ssa". Jos Suomen kokoisessa tasapaksussa pikkuvaltiossa on isoja alueellisia eroja, niin...

Vierailija
90/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin sinne varaukseen, että mulla on lääkitys päällä ja olen juuri muuttanut ulkomailta Suomeen. Sanoin myös että lääkkeeni on lopussa ja tarvitsen uuden reseptin. Sain ajan seuraavalle viikolle.

Vierailija
91/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli alkuun todella järkyttynyt, miten pitkään täällä saa jonottaa perusterveydenhuoltoon... puhumattakaan sen jälkeen erikoissairaanhoidosta. Hammaslääkäriä odotteli 8 kk, mikä oli sitten jo täysin käsittämätöntä.

Vierailija
92/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli alkuun todella järkyttynyt, miten pitkään täällä saa jonottaa perusterveydenhuoltoon... puhumattakaan sen jälkeen erikoissairaanhoidosta. Hammaslääkäriä odotteli 8 kk, mikä oli sitten jo täysin käsittämätöntä.

maailman huippua.

Vierailija
93/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä soitin omalääkärin vastaanotolle ja halusin ei-kiireellisen ajan. Hoitaja tarjosi aikaa samalle päivälle, naurahdin, ettei ole niin kiireellinen. Hoitaja ehdotti sitten huomista :D

Ja Englannissa siis asustelen.

Vierailija
94/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdy asioihin ennen kuin kommentoit. Tässä lainaus hesarista:

"Suomen valtionosuusjärjestelmä tasaa kuntien tuloja niiden keräämien verotulojen mukaan. Järjestelmän suurimmat maksajat löytyvät Helsingin seudulta.

Helsingissä ja Espoossa noin kolme prosenttiyksikkö kunnallisverosta maksetaan muualle. Helsingissä loppusumma on ensi vuonna 303 miljoonaa euroa eli noin kaksi kertaa liikunta- ja kulttuuritoimen sekä kirjastojen menot."

Höpöhöpö

porskuttaa suurten kaupunkikeskusten yhteisöverojen siirron avulla - ja samasta syystä niiden suurten kaupunkikeskusten terveydenhoito on täysin levällään.

Eli se teidän suhteellinen hyvä tilanteenne on saatu aikaan siirtämällä palvelut pääkaupunkiseudulta sinne. Tämä on Suomen Keskustan aikaansaannos.

Täällä meillä Etelä-Pohjanmaalla asiat on hyvin Tuo kuulostaa oudolta. Mene yksityiselle.

Kyllä hyvin suuri osa suomalaisten maksamista veroista käytetään pk-seudun kehittämiseen ja mm. infrastruktuutin ylläpitämiseen. Eli ihan reilu peli!

Vierailija
95/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen perusterveydenhuolto alkaa olla Suomessa romutettu.

Terveydenhoito Suomessa on

maailman huippua.

Vierailija
96/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjotaan vain ja ainoastaan aikoja samalle päivälle? Milloin muka systeemi muuttunut? Oletko ihan varma ap, että soitit ei-kiireellisten aikojen numeroon? Mäkin olen aina saanut aikoja muutamien viikkojen päähän ihan hyvin.

Vierailija
97/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheet houkuteltu sinne sankoin joukoin ja sitten kaikki palvelut ajetaan alas, todella hienoa kunnallispolitiikkaa. Eikös siellä päiväkodeissakin ole käynyt kova leikkuri ja mm. laitoshuoltajien pestit lakkautettu = pk:n muu henkilökunta sitten siivoaa yms. vielä kaiken lisäksi jolloin lapsille jää entistä vähemmän aikaa.. :(

Itse asun pienessä kaupungissa Turun lähellä ja täällä tk-palvelut toimivat ihan hyvin. Aina en jaksa edes lähteä Turkuun yksityiselle, kun oman kunnan terveyskeskus on tuossa vieressä ja sinne pääsee niin hyvin.

Isoja eroja tuntuu olevan.

Tuo USA-esimerkki on kyllä ihan naurettava - tässähän päivitellään JULKISEN terveydenhuollon tilaa... eiköhän USA:n linja siltä osin ole kaikille selvä ja samaan ollaan näköjään Suomessakin menossa.

Vierailija
98/101 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Turussa on touhu, niinkuin hanurista. Ei saa aikoja, ei diabetes-kontrolliin, ei sydänvaivoihin

apua, ei hoito-ohjeita. Diabetes-hoitajat pitävät saarnaa, niinkuin 6-vuotiaalle. Lääkäriin pääsi

kylläkin parin vuoden jälkeen ja korona. Kaikki oli koronan syytä, nyt on kaiketi Ukrainan

sodan?  Turun touhu on mennyt kuin Kapernaumissa. Ulkomaan ihmiset selittävät infopisteessä

koko sairaushistorian, eivät ymmärä, eikä heitä ymmäretä. Vanhuksia juoksutetaan labrassa,

mitä hyötyä niistä on kuin kaikki päättyvät kuolemaan, labratulokset omakannassa eivät ole

ymmäretyssä muodossa. Lääkärillä menee kaikki vastaanottoaika, kirjoittamiseen ylös.

Turun terveyskeskuslääkäreille, ei makset tarpeeksi palkkaa, niin ei saada lääkäreitä.

Vierailija
99/101 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Vihdissä. En tiedä onko tilanne jo parempi, mutta koko viime kesä-joulukuussa ei terveyskeskukseen saanut ollenkaan kiireettömiä lääkäriaikoja. Ainoa keino päästä lääkäriin oli hakeutua tk-päivystykseen jonottamaan.

Nyt on kehitetty chat-systeemi, joka on ihan hyvä, paitsi että 14-17-vuotiaan lapsen puoesta ei voi hoitaa asioita sitä kautta. Teini-ikäisen kuuluu hoitaa itse omat chattinsa, mutta ainakaan minun lapsella ei ole pankkitunnuksia joilla tunnistautua..

Vierailija
100/101 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Vihdissä. En tiedä onko tilanne jo parempi, mutta koko viime kesä-joulukuussa ei terveyskeskukseen saanut ollenkaan kiireettömiä lääkäriaikoja. Ainoa keino päästä lääkäriin oli hakeutua tk-päivystykseen jonottamaan.

Nyt on kehitetty chat-systeemi, joka on ihan hyvä, paitsi että 14-17-vuotiaan lapsen puoesta ei voi hoitaa asioita sitä kautta. Teini-ikäisen kuuluu hoitaa itse omat chattinsa, mutta ainakaan minun lapsella ei ole pankkitunnuksia joilla tunnistautua..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi