Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko terveydenhuolto olla Suomessa tosiaan näin retuperällä?

Vierailija
09.12.2010 |

Yritin tänään varata ei-kiireellistä aikaa lääkäriin (Espoonlahden terveyskeskus). Aikomukseni oli/on aloittaa depressiolääkitys uudelleen parin vuoden tauon jälkeen. Varausnumerosta kerrottiin kuitenkin, että antavat aikoja vain samalle päivälle! Koko päivän yritin soittaa, aina oli ruuhkaa (linjalla ei voinut edes jonottaa), iltapäivällä vasta pääsin läpi ja kaikki päivän ajat olivat menneet, lääkärit lähdössä kotiin jo. Sain neuvon yrittää huomenna uudelleen.

Miten voi olla mahdollista? Eihän tällä menolla välttämättä pääse lääkäriin viikkokausiin, jopa kuukausiin?

Palasin jonkin aikaa sitten ulkomailta Suomeen ja tämä oli ensimmäinen kosketukseni Suomen "mahtavaan" terveydenhoitojärjestelmään. Asuin aiemmin Britanniassa, jonka järjestelmää aina haukutaan. Silti pystyin siellä varaamaan ajan omalääkärilleni netissä ja aikoja tosiaan oli jopa pariksi viikoksi eteenpäin (akuuttiaikoja toki jätettiin vapaaksi).

Olen järkyttynyt ja pöyristynyt. Onko tämä muka normaalia?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Espanjassa kohta 15 vuotta ja täytyy sanoa että täällä on tosi hyvin (ainakin toistaiseksi) nuo terveydenhoitosasiat. Allekirjoitan täysin sen mitä nuo toiset Espanjassa asuvat kirjoittivat.

Lisäksi täällä eläkeläiset saavat lääkkeet ilmaiseksi, vaikka ei ne kyllä paljoa maksa muutenkaan. Esim. Burana 600 vastaavaa saa ilman reseptiä ja iso paketti maksaa jotain kolme euroa.

Lapset käyvät aina lastentautien erikoislääkärin eli pediatrin luona sairastuessaan ja ajan saa ainakin meidän täyteen tuupatussa terkkarissakin aina samalle päivälle. Ja jos ei saa, niin ei muuta kun lähimpään sairaalaan päivystykseen. Hyvää ja asiantuntevaa hoitoa saa vaikka keskellä yötä. Ja tosi tarkasti tutkitaan. On kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta Lahdessa ja sairaanhoitajahan se siellä ensin päättää että kannattaako sitä lasta edes lääkärin lähettyville päästää. Täällä tuollainen ei tulisi kuuloonkaan.

Sairaalassa saa kans maata vaikka viisi vuotta eikä se maksa penniäkään, ei vaikka ei olisi kirjoilla Espanjassa. Oli tapaus mikä tahansa niin kaikki hoidetaan ilmaiseksi. Espanjalainen mieheni joutui onnettomuuteen eräällä Suomen reissullamme. Hänen sairaalayönsä maksoi muistaakseni yli 2000 markkaa kymmenen vuotta sitten.

Synnytykseni ovat myös olleet kuin lasten leikkiä ainakin kun vertaa siihen mitä av:llä puhutaan. Vauva ultrataan kerran kuussa. Puudutuksia syydetään niin paljon kuin haluaa ja synnytyksessä on mukana se sama gynekologi joka on tehnyt raskaudenseurannan. Ja hän tulee yleensä jopa keskellä yötä synnytykseen. Mulla kätilö istui vieressä koko ajan. No, okei olen synnyttänyt yksityisellä niinkuin monet muutkin täkäläiset äidit. Tottakai siitä joutuu maksamaan (ehkä noin 2000-3000 euroa) mutta ainakin meille annetaan mahdollisuus valita millä klinikalla synnyttää, kenen gynekologin kanssa jne.. Eikä tarvi juosta pelkopoleilla. Lyö vaan rahat tiskiin niin sektion kyllä saa. Suomessa ei tietääkseni tällainen ole mahdollista. Toki julkisella puolellakin on ihan hyvä synnyttää, ainakin sen mukaan mitä olen kuullut. Monikkoraskaudet ja perätilat leikataan aina ellei tietty äiti pane hanttiin.

Tämä pitkä sepustus sen takia kun mua monesti ärsyttää se että suomalaiset kuvittelevat että Espanja on joku takapajula ja kaikissa asioissa Suomea jäljessä. Niin ei todellakaan ole mutta yritäpäs puhua siitä jonkun suomalaisen kanssa niin heti suututaan ja aletaan jankkaamaan sitä samaa virttä jolla minutkin jo koulussa aivopestiin että on lottovoitto syntyä Suomeen jne jne... Matkailu avartaa ja ulkomailla asuminen vielä enemmän.

Vierailija
62/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin ennen Viherlaakson terveysaseman alueella ja siellä 7 vuoden aikana muistan vain yhden kerran kun en saanut aikaa samalle päivälle.

Espoonlahdessa lääkäripula on kai huutava, täällä en ole jaksanut enää edes yrittää vaan ollaan menty suosiolla yksityiselle.

En ole jaksanut roikkua paria tuntia puhelimessa kuullakseni että aikoja ei ole, tai sitten on joutunut juuri siihen hoitajan ristikuulusteluun missä on kyseenalaistettu koko lääkärinajan tarve.

Saa nähdä muuttaako tuo uusi soittosysteemi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi sijoittuu OECD-maiden vertailussa reilusti keskiarvon huonommalle puolelle - ja klassinen esimerkki on se, että terveydenhuoltobudjettimme prosentuaalisesti BKTstä on samalla tasolla kuin Meksikossa.

Jos katselet vaikka tätä paljon parjattua Newsweekin tutkimusta: http://www.newsweek.com/content/newsweek/2010/08/15/interactive-infogra…

...löydät suomalaisen terveyden sijalta 17 tutkituista maista.

Joo siis ihan peruseurooppalaisessa vertailussa Suomi häviää aika rankasti. Se on kumma miten tiukassa on uskomus, että SUomessa on jotenkin ylivertainen terveydenhoito.

Ei ole tietenkään ylivertainen, vaan ihan normaalia hyvää länsi-eurooppalaista tasoa.

Yksittäisen detaljin poimiminen ("lääkkeet on halvempia" tms.) on aika älytöntä. Terveydenhuoltojärjestelmä on niin valtava ja monitahoinen kokonaisuus, että sen vertailu eri maiden välillä on erittäin hankalaa. Joku asia tehdään paremmin siellä, toinen täällä.

Vierailija
64/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kannattaa huomata, että Suomen nykyinenkin sijoitus perustuu pitkälti siihen terveyteen, joka maahamme saatiin ajettua sisään ennen kuin terveydenhuollon purkamisen projekti aloitettiin - eli nuoremmassa väestönosassa mitattavat erot terveydessä ovat revähtäneet hyvin leveään haarukkaan.

Toisin sanoen kun suuret ikäluokat saatellaan hautaan, Suomi humahtaa tuosta parikymmentä sijaa alaspäin kansainvälisessä vertailussa.

Suomessa varallisuus on nykyisin merkittävä terveyden ennustin. Näin ei ollut hyvinvointivaltiossa. Mutta tämä on sitä kannustavaa politiikkaa. Vedetään köyhät kyykkyyn, niin ehkä joku haluaa sieltä ryysyistä rikkauksiin yrittäjyyden voimalla.

Vierailija
65/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalle terveysasemalle yritin saada pojalle ajan, no kun sitten seuraavana pvänä pääsin läpi (en tietenkään roikkunut koko ajan puhelimessa =))niin kerroin, että löysin pojalla päässä patin mikä liikkuu ja pitäisi tutkia, kun en tosiaankaan tiennyt mikä se on..

No vastaus oli, että meillä on tärkeämpiäkin asiakkaita! huusin sille akalle, että saatana, että mitä vittua sä selität (joo todella aikuismaista, tiedän) löin luurin, raivosin hetken ja soitin takaisin.

pääsin läpi aika heti, vastasi varmaan sama lehmä, sanoin, että soitan siis lehteen ja kerron, että teillä on TÄRKEÄMPIÄ asiakkaita... no tuli puhelimeen toinen nainen ja selitti mistä patti voisi johtua, no ei se ollutkaan iso juttu (se patti) mutta voi jumala mitä akkoja siellä istuu!

ja en nyt tarkoita, että minun nico-petterini on tärkein, vaan, että eihän se voinut tietää mikä se patti on ja ei mielestäni ollut ihan reilua sanoa noin, on sekin ihminen juu, mutta aika paskamaista silti!

sen ymmärtää ihan maalaisjärjelläkin. Mutta ikävää, että pillastit niin, ette kerralla saanut kiireetöntä aikaa varattua.

Vierailija
66/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin ennen Viherlaakson terveysaseman alueella ja siellä 7 vuoden aikana muistan vain yhden kerran kun en saanut aikaa samalle päivälle.

Espoonlahdessa lääkäripula on kai huutava, täällä en ole jaksanut enää edes yrittää vaan ollaan menty suosiolla yksityiselle.

En ole jaksanut roikkua paria tuntia puhelimessa kuullakseni että aikoja ei ole, tai sitten on joutunut juuri siihen hoitajan ristikuulusteluun missä on kyseenalaistettu koko lääkärinajan tarve.

Saa nähdä muuttaako tuo uusi soittosysteemi mitään.

Itse kuulumme tuohon Viherlaakson alueeseen ja yleensä ajan on saanut ihan hyvin.

Yhdyn edelliseen kirjoittajaan siinä, että minulla on myös käsitys, että Espoonlahden alueella tilanne on aika huono.

Hammaslääkärin puolelta voin sanoa, että hoitoon voi hakea aluerajojen yli. Joten kannattaa kysellä aikoja muista Espoon alueilta, jos omalla alueella on ruhkaa. Tällöin ajan voi saada nopeammin.

Vierailija
67/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai mieluummin sen puutteessa. Terveydenhoitohenkilökunta esim. Englannissa ei varmasti kehtaisi katsoa itseään peiliin jos hoitaisi potilaat yhtä epäempaattisesti ja huolimattomasti kuin Suomessa on maan tapa. Suomessa ollaan alistuttu huonoon laatuun ja yleensäkin ihmisten epäkunnioittavaan kohteluun ja koska tämä on jo aivan kulttuuripiirre, on turha odottaa sen koskaan muuttuvan vaikka terveydenhoitoon syydettäisiin lisää rahaakin. Samat sadistit siellä kyykyttää potilaita joka tapauksessa.

Vierailija
68/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tarvinnut erittäin harvoin lääkäriä, ja esim. gynekologilla ja hammaslääkärissä olen yleensä käynyt suosiolla yksityisellä. Mutta silloin kun olen tarvinnut lääkäriaikaa, aina se on järjestynyt. Jos on ollut akuutti vaiva, olen saanut ajan jopa samalle päivälle, kerran jopa hammalääkäriin. Ja tämä siis Helsingissä ihan tavallisessa lähiössä, ei missään hienostoalueella.

Vierailija
69/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta annas jos joutuu sairaalaan - se onkin sitten jo kärsimystä potenssiin 10. Lääkäriä ei näe osastolla lainkaan, ja jos omahoitajaksi sattuu joku työhönsä kyrsiintynyt haahka, jonka ainoa ilo on potilaiden kiusaaminen, niin siinä vasta hyvän kuvan suomalaisesta terveydenhoitojärjestelmä saa.

Nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
70/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akaassa eivät pysty enää antamaan vaatimusten mukaista ensihoitoa ambulansseissa, koska ovat poistaneet säästösyistä suonensisäiset lääkkeet ambulansseista. Jo on rahat kunnassa tiukilla jos tällaisesta asiasta joudutaan säästämään :/

Vierailija
71/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun varailin aikaa Viherlaakson terveyskeskukseen. Itselleni en saanut aikaa, mutta pitkin hampain suostui puhelitäti antamaan 9kk ikäiselle lapselleni ajan pitkän suostuttelun jälkeen. hohhoijaa.

Vierailija
72/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin koomista, että ihmiset tekee (pelkästään) oman kokemuksen perusteella näitä päätelmiä kuinka jossain maassa on hyvä/huono terveydenhuolto. "Minä sain hyvää hoitoa USA:ssa --> kaikki päälle 300 miljoonaa ihmistä saa hyvää hoitoa USA:ssa". Jos Suomen kokoisessa tasapaksussa pikkuvaltiossa on isoja alueellisia eroja, niin...

Jos perusterveydenhoito tokkii, niin se on harmillista, mutta siihen ei kukaan kuole.

suomessa saa maailman ykkostasoista hoitoa aarimmaisen edullisesti, jos on IHAN OIKEASTI SAIRAS!! eli ei mitaan liimakorvia, tms... ei millaan pahalla. Tata ei esim. tassa kehutussa USA:ssa saa, vai mita?

Talla palstalla suurin osa on synnyttanyt. Mun Aasiassa syntyneet lapset "maksoivat" 7800EUR (ei ole nollavirhetta tossa luvussa) ja 2800EUR, normaalisynnytyksia, 3pv sairaalassa.

Toisella oli paha vatsatauti, 2 paivaa sairalassa tiputuksessa, lasku 1000EUR

Yksi meista sairastui keuhkokuumeeseen. Cat-scan oli 700EUR.

Eli, miettikaapa tata kun valitatte, etta terveyskeskukseen ei saa aikaa. Asiat vaan maksaa. Jos haluaa yksityisen tasoista palvelua, on mentava yksityiselle!

Vierailija
73/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle tuli useamman satasen lasku synnytyksestä ja lapsen osastohoidosta, vaikka jouduin "nukkumaan" kolmen hengen huoneessa jossa ei hiljaista hetkeä juuri ollut. Ruuat piti hakea itse eikä muutakaan palvelua juuri ollut. Tai no kävihän sairaanhoitaja kerran päivässä kysymässä vointia.

Vierailija
74/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalle terveysasemalle yritin saada pojalle ajan, no kun sitten seuraavana pvänä pääsin läpi (en tietenkään roikkunut koko ajan puhelimessa =))niin kerroin, että löysin pojalla päässä patin mikä liikkuu ja pitäisi tutkia, kun en tosiaankaan tiennyt mikä se on.. No vastaus oli, että meillä on tärkeämpiäkin asiakkaita! huusin sille akalle, että saatana, että mitä vittua sä selität (joo todella aikuismaista, tiedän) löin luurin, raivosin hetken ja soitin takaisin. pääsin läpi aika heti, vastasi varmaan sama lehmä, sanoin, että soitan siis lehteen ja kerron, että teillä on TÄRKEÄMPIÄ asiakkaita... no tuli puhelimeen toinen nainen ja selitti mistä patti voisi johtua, no ei se ollutkaan iso juttu (se patti) mutta voi jumala mitä akkoja siellä istuu! ja en nyt tarkoita, että minun nico-petterini on tärkein, vaan, että eihän se voinut tietää mikä se patti on ja ei mielestäni ollut ihan reilua sanoa noin, on sekin ihminen juu, mutta aika paskamaista silti!

sen ymmärtää ihan maalaisjärjelläkin. Mutta ikävää, että pillastit niin, ette kerralla saanut kiireetöntä aikaa varattua.

tai se joka vastaa siellä puhelimeen? mistä sen voi tietää, että se ei esim. ole syöpä? patti kun patti, eikä ne ole koskaan leikin asia!

Vierailija
75/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin terveyskeskuksissa jo käytössä, joissakin vasta tulossa.

Ei se silti auta ettei tarvii jonottaa jos ei oo lääkäreillä aikoja..

Vierailija
76/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnakin Espanjassa asuva kehuu kuinka mahtava valtion systeemi heilla on, kaikki on ilmaista ja laakariin paasee heti, ja sanoo sitten seuraavassa lauseessa etta synnytti lapsensa yksityisesti, kuten monet muutkin. Miksi ihmeessa jos ilmainen systeemi kerran on niin hyva? Ja Amerikan systeemi nyt on varmaan tuttu useimmille; toimi hyvin niin kauan kun joku maksaa. Sehan ei expateilla useimmiten ole henkilo itse vaan tyonantaja, mutta ei se laakarista ja laakkeista ilmaista tee!

Mina asun Englannissa ja takalainen systeemi on kylla mun mielesta aivan mahtava. Totta kai ongelmia on joka paikassa, eika rahat mitenkaan voi riittaa kaikkeen kaikille, mutta itse olen kylla saanut hyvaa hoitoa, sairaalatutkimuksia 'varmuuden vuoksi' yms. Ehkaisypillerit, kierukat yms on ilmaisia, laakarit, laborat, sairaalat kaikki ilmaisia. Laakkeista maksetaan £7.20 per laake. Alle 16-vuotiaat, odottavat aidit, yli 65-vuotiaat, plus monet muut erikoisryhmat eivat maksa laakkeistakaan mitaan.

Vierailija
77/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katselet vaikka tätä paljon parjattua Newsweekin tutkimusta: <a href="http://www.newsweek.com/content/newsweek/2010/08/15/interactive-infogra…" alt="http://www.newsweek.com/content/newsweek/2010/08/15/interactive-infogra…">http://www.newsweek.com/content/newsweek/2010/08/15/interactive-infogra…;

...löydät suomalaisen terveyden sijalta 17 tutkituista maista.

Suomi näytti olevan tuossa tutkimuksessa samoilla sijoilla sellaisten kehitysmaiden kanssa kuin Tanska, Belgia, Itävalta, Kreikka ja Englanti. Ihan hyvässä seurassahan sitä ollaan. Ja piste-erot kärjessä oli aika vähäisiä. Niin ja Englannin terveydenhuoltohan on tässäkin ketjussa jo julistettu huomattavasti suomalaista paremmaksi.

Vierailija
78/101 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnakin Espanjassa asuva kehuu kuinka mahtava valtion systeemi heilla on, kaikki on ilmaista ja laakariin paasee heti, ja sanoo sitten seuraavassa lauseessa etta synnytti lapsensa yksityisesti, kuten monet muutkin. Miksi ihmeessa jos ilmainen systeemi kerran on niin hyva? Ja Amerikan systeemi nyt on varmaan tuttu useimmille; toimi hyvin niin kauan kun joku maksaa. Sehan ei expateilla useimmiten ole henkilo itse vaan tyonantaja, mutta ei se laakarista ja laakkeista ilmaista tee! Mina asun Englannissa ja takalainen systeemi on kylla mun mielesta aivan mahtava. Totta kai ongelmia on joka paikassa, eika rahat mitenkaan voi riittaa kaikkeen kaikille, mutta itse olen kylla saanut hyvaa hoitoa, sairaalatutkimuksia 'varmuuden vuoksi' yms. Ehkaisypillerit, kierukat yms on ilmaisia, laakarit, laborat, sairaalat kaikki ilmaisia. Laakkeista maksetaan £7.20 per laake. Alle 16-vuotiaat, odottavat aidit, yli 65-vuotiaat, plus monet muut erikoisryhmat eivat maksa laakkeistakaan mitaan.

jostakinhan ne rahat on revittava. Entas ne jutut missa syopapotilas ei saa laakkeita kun on liian kallista?

Kanadassa on myos homma sosialisoitu siihen malliin etta jonoon kuolet tai lahdet USAn puolelle itseasi hoidattamaan.

Vierailija
79/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asia ei ole läheskään aina noin. Minä olen kyllä saanut soittaessani aina ei-kiireellisen ajan, mutta usein kolmen viikon päähän.

Minusta kuulostaa siltä, että terveyskeskuksesta puuttuu tällä hetkellä lääkäreitä (= eivät ole saaneet sijaisia virkavapaalla tai muusta syystä poissa oleville lääkäreille), ja sen vuoksi he eivät pysty antamaan aikoja normaalisti.

Ja kyllä minunkin äitini kotipaikkakunnalla Etelä-Pohjanmaalla terveyskeskus toimii paremmin. Se ei kuitenkaan johdu siitä, että ko. terveyskeskus saisi paremmin rahaa, vaan vain siitä, että ko. terveyskeskuksessa jokainen lääkärin virka ja sijaisuus on täytetty. Täällä pk-seudulla lääkärit eivät välttämättä halua tulla töihin terveyskeskukseen.

Vierailija
80/101 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän