Voiko terveydenhuolto olla Suomessa tosiaan näin retuperällä?
Yritin tänään varata ei-kiireellistä aikaa lääkäriin (Espoonlahden terveyskeskus). Aikomukseni oli/on aloittaa depressiolääkitys uudelleen parin vuoden tauon jälkeen. Varausnumerosta kerrottiin kuitenkin, että antavat aikoja vain samalle päivälle! Koko päivän yritin soittaa, aina oli ruuhkaa (linjalla ei voinut edes jonottaa), iltapäivällä vasta pääsin läpi ja kaikki päivän ajat olivat menneet, lääkärit lähdössä kotiin jo. Sain neuvon yrittää huomenna uudelleen.
Miten voi olla mahdollista? Eihän tällä menolla välttämättä pääse lääkäriin viikkokausiin, jopa kuukausiin?
Palasin jonkin aikaa sitten ulkomailta Suomeen ja tämä oli ensimmäinen kosketukseni Suomen "mahtavaan" terveydenhoitojärjestelmään. Asuin aiemmin Britanniassa, jonka järjestelmää aina haukutaan. Silti pystyin siellä varaamaan ajan omalääkärilleni netissä ja aikoja tosiaan oli jopa pariksi viikoksi eteenpäin (akuuttiaikoja toki jätettiin vapaaksi).
Olen järkyttynyt ja pöyristynyt. Onko tämä muka normaalia?
Kommentit (101)
Lääkäriajan olen saanut, kun tarvinnut. Tosin ollut aina kyse ns kiireellisestä tarpeesta, äkillisestä sairastumisesta.
Hammaslääkäriin myös saanut ajan, viimeksi oli tarve vain tarkistukseen ja hammaskiven poistoon, aika taisi tulla 2 viikon päähän.
Olen täälläkin kuullut valitusta, mutta ehkä meillä keskustan alueella parempi tuuri. Todella mukava omalääkäri, osaava ja kokenut.
Olen entisenä espoolaisena ollut yllättynyt kuinka nopeasti Vantaalla sen ajan saa. Ei kiirellisen (vanha urheiluvamma aiheutti kipua) sain samalle viikolle ja tällä viikolla selkäkivun takia samalle päivälle. Ei ole puhelimessakaan tarvinnut jonottaa 10 minuttia pidempää. Espoossa ei sitä apua saanut, ellei ollut epätoivoinen ja itkenyt.
porskuttaa suurten kaupunkikeskusten yhteisöverojen siirron avulla - ja samasta syystä niiden suurten kaupunkikeskusten terveydenhoito on täysin levällään.
Eli se teidän suhteellinen hyvä tilanteenne on saatu aikaan siirtämällä palvelut pääkaupunkiseudulta sinne. Tämä on Suomen Keskustan aikaansaannos.
Täällä meillä Etelä-Pohjanmaalla asiat on hyvin Tuo kuulostaa oudolta. Mene yksityiselle.
Kyllä hyvin suuri osa suomalaisten maksamista veroista käytetään pk-seudun kehittämiseen ja mm. infrastruktuutin ylläpitämiseen. Eli ihan reilu peli!
äitini on töissä yhdessä espoon terveyskeskusista lääkärinä ja tilanne on lääkärinkin silmin kaoottinen.
Lääkäreitä ei saada palkattua tarpeeksi eli niitä puuttuu kuusi tai enemmän pienessä terveyskeskuksessa. Tuosta seuraa, että ne muutamat töissä olevat hoitavat niidenkin potilaat -> aika ei vaan riitä mitenkään. Tuo taas tarkoittaa, että loputkin lääkärit lähtevät terveyskeskuksista yksityisiksi.
Hoitajat ja lääkärit saavat vihaiset asiakkaat niskaansa, vaikka ei vaan ole henkilökuntaa tarpeeksi. Äiti sanoo, et on päivittäin tilanteita, jossa on useampi potilas laitettu samalle ajalle, kun aikoja ei vaan ole. Yritä siinä sit hoitaa hyvin.
Espoon säästölinja ja huono johtaminen pahentaa koko ajan lääkäripulaa täällä...
viimeisimmät "uudistukset" ovat hanurista... Siis, myös Vantaalla lääkärille pääsyyn tarvitaan pieniä ihmeitä ja rautaista tahtoa. Ajanvaraus toimii nyt niin, että akuuteissa tapauksissa pitää taapertaa terveysasemalle, jossa hoitaja määritteleen hoidontarpeen ja päästää jonottamaan lääkärille niin suvaitessaan. Jos taas haluaa yrittää soittoajalla varata aikaa...
Juu, ei toimi ei. Lääkärit pääsääntöisesti kyllä osaavat asiansa, mutta esim. omalla kohdalla oikean diagnoosin saamiseen vei "vain" reilut 10 vuotta. Ihme, että olen vielä hengissä.
uusi systeemi, että varausnumeroon soitetaan kerran ja jäädään sitten odottelemaan vastasoittoa. Tuli tiedote postissa pari päivää sitten. Eli jonottaa ei tarvitse.
Kyllä, soitin ei-kiireellisten aikojen numeroon. En tiedä, missä vaiheessa systeemi on muuttunut; kuten mainitsin aiemmin, minulle kerrottiin, että vuoden alusta on ainakin ollut näin.
Nähtäväksi jää, miten tuo uusi puhelinjärjestelmä muuttaa tilannetta, sehän otetaan Espoonlahdella käyttöön viikon päästä. Siinä ajanvaraaja soittaa potilaalle takaisin parin tunnin sisällä eikä tarvitse jonottaa. Soittavat ja tarjoavat ei-oota varmaan?
AP
Eipä voi puhua samana päivänäkään näistä kahdesta! Synnytin USA:ssa, enkä parempaa olisi voinut toivoa. Nyt kun olen kuullut millaista touhua Suomessa on, olen oikeasti alkanut miettimään, etten halua enampää lapsia Suomessa kun nyt asutaan. Niin ja vakuutusta meillä ei siellä ollut eikä tulot olleet päätähuimaavia. Kaiken saimme TÄYSIN ilmaiseksi lääkeet mukaan lukien jopa vauva d-vitamiinitippoja myöten. Sairaalassa tarjottiin vauvan syntymän jälkeen juhlaillallinen. Katettiin pöytä kauniisti valkoisine pöytäliinoineen ja kynttilöineen sänkyni viereen. Synnytin samassa huoneessa missä olin koko sairaalassaoloajan ja synnytyksen hoiti sama lääkäri, joka oli minulla jokaisella "neuvola" käynnillä ennen ja jälkeen lapsen syntymän. jne. Listaa hyvistä asioista voisi jatkaa loputtomiin.
No, nyt Suomessa en saa lapselleni edes lääkärintarkastusaikaa, jonka kaikkien pitäisi saada. Sanoivat, että jätetään se nyt välistä, kaksivuotislääkäri on kohta jo tulossa kun aikaa ei ole tähän mennessä saatu. Itselle olen jonottanut YTHS:lle hammastarkastusaikaa monta kuukautta. Tai siis sitä aikaa, että saa varat ajan. No, nyt sain varata ajan, mutta enpä pääsekkään hammaslääkärille vaan suuhygienistille vaikka kuinka yritin sanoa, että minulla on tullut etuhampaaseen kolo, joka kokoajan vain suurenee kun puren.
Tässä vähän valitusta. Ottaa niin pattiin tämä suomalainen "hyvinvointiyhteiskunnan" maailman parhaimpiin kuuluva terveydehoitojärjestelmä!
Lapsiperheet houkuteltu sinne sankoin joukoin ja sitten kaikki palvelut ajetaan alas, todella hienoa kunnallispolitiikkaa. Eikös siellä päiväkodeissakin ole käynyt kova leikkuri ja mm. laitoshuoltajien pestit lakkautettu = pk:n muu henkilökunta sitten siivoaa yms. vielä kaiken lisäksi jolloin lapsille jää entistä vähemmän aikaa.. :( Itse asun pienessä kaupungissa Turun lähellä ja täällä tk-palvelut toimivat ihan hyvin. Aina en jaksa edes lähteä Turkuun yksityiselle, kun oman kunnan terveyskeskus on tuossa vieressä ja sinne pääsee niin hyvin. Isoja eroja tuntuu olevan. Tuo USA-esimerkki on kyllä ihan naurettava - tässähän päivitellään JULKISEN terveydenhuollon tilaa... eiköhän USA:n linja siltä osin ole kaikille selvä ja samaan ollaan näköjään Suomessakin menossa.
mutta mina ainakin olen Medicaren piiriin kuuluva ja saan loistavaa palvelua ilmaiseksi.
Kun nyt olet todistanut USA:n terveydenhuollon ylivertaisuuden, niin kerrotko minkä takia esim. Obama ajaa vimmatusti USA:n terveydenhuoltojärjestelmän uudistamista?
Meille opetettiin, että Suomessa sosiaali- ja terveydenhuolto on maailman huippuluokkaa.
Vaan ei se ole. Kaukana siitä.
Eikä aivopesukaan enää oikein toimi.
Olen vienyt lapsen yksityiselle hammaslääkärille, koska terveyskeskuksen hammashoitola ei pystynyt auttamaan hampaiden reikiintymisen hoidossa.
Äitini metastaasi diagnosoitiin terveyskeskuksessa pitkään kuvitteluksi ja lihassäryksi, johon tarjottiin fysioterapiaa. Yksityislääkäri otti magneettikuvat ja löysi metastaasin, jonka jälkeen äiti pääsi syöpähoitoon.
Helsingin kaupungin vanhusten kotihoito on toivotonta. Asiakkaan lähiomaisiin ei pidetä mitään yhteyttä. Vaikka sinne soittaa ja yrittää hoitaa omaisen asiaa, niin en ole vielä saanut kiinni ketään, jonka kanssa voisi keskustella asiasta niin, että tilanteeseen saataisiin korjaus. Dementoitunutta vanhusta käydään katsomassa kerran viikossa, jos silloinkaan. Käyntivihkoakaan hänelle ei ole annettu.
Näin täällä.
Joo siis ihan peruseurooppalaisessa vertailussa Suomi häviää aika rankasti. Se on kumma miten tiukassa on uskomus, että SUomessa on jotenkin ylivertainen terveydenhoito.
Suomessa kuitenkin perusterveydenhuolto on aikuisille maksullista. Monethan luulevat sen olevan ilmaista. Lääkkeet on ihan sikakalliita Suomessa. Siis ihan samat käsikauppalääkket (panadol tms.) maksaa monessa maassa jopa 90 % vähemmän kuin Suomessa. Mutta meillä onkin varmaan Euroopan hyvätuloisimmat apteekkarit ;-)
Briteissä on mm. järjestelmä, jonka mukaan kaikki (siis aivan kaikki) reseptilääkket maksavat muistaakseni noin 6 puntaa. Suomessahan vanhukset on ihan helisemässä kalliiden lääkkeiden kanssa, maksukattokin on nykyään reilusti yli 600 euroa.
samalle terveysasemalle yritin saada pojalle ajan, no kun sitten seuraavana pvänä pääsin läpi (en tietenkään roikkunut koko ajan puhelimessa =))niin kerroin, että löysin pojalla päässä patin mikä liikkuu ja pitäisi tutkia, kun en tosiaankaan tiennyt mikä se on..
No vastaus oli, että meillä on tärkeämpiäkin asiakkaita! huusin sille akalle, että saatana, että mitä vittua sä selität (joo todella aikuismaista, tiedän) löin luurin, raivosin hetken ja soitin takaisin.
pääsin läpi aika heti, vastasi varmaan sama lehmä, sanoin, että soitan siis lehteen ja kerron, että teillä on TÄRKEÄMPIÄ asiakkaita... no tuli puhelimeen toinen nainen ja selitti mistä patti voisi johtua, no ei se ollutkaan iso juttu (se patti) mutta voi jumala mitä akkoja siellä istuu!
ja en nyt tarkoita, että minun nico-petterini on tärkein, vaan, että eihän se voinut tietää mikä se patti on ja ei mielestäni ollut ihan reilua sanoa noin, on sekin ihminen juu, mutta aika paskamaista silti!
Joo siis ihan peruseurooppalaisessa vertailussa Suomi häviää aika rankasti. Se on kumma miten tiukassa on uskomus, että SUomessa on jotenkin ylivertainen terveydenhoito.
Ei ole tietenkään ylivertainen, vaan ihan normaalia hyvää länsi-eurooppalaista tasoa.
Yksittäisen detaljin poimiminen ("lääkkeet on halvempia" tms.) on aika älytöntä. Terveydenhuoltojärjestelmä on niin valtava ja monitahoinen kokonaisuus, että sen vertailu eri maiden välillä on erittäin hankalaa. Joku asia tehdään paremmin siellä, toinen täällä.
Täällä Turussa on ihana systeemi, nimittäin automaatti ottaa numeron ja antaa sitten noin-kellonajan, jolloin soitetaan takaisin. Tämä siis myös ajanvarauksessa. Jos ei pysty näppäilemään puhelinnumeroa, jää odottamaan linjalle. Minusta tämä on mahtava systeemi, nimim. muilla paikkakunnilla tuntikausia läpi yrittänyt... :)
Joissakin terveyskeskuksissa jo käytössä, joissakin vasta tulossa.
Joissakin terveyskeskuksissa jo käytössä, joissakin vasta tulossa.
soittivat 20 minuutin päästä ja sain ajan sama tien.
Täällä maaseudulla ei ole yhtään sen parempi tilanne kuin jossakin pääseudulla! Tänne ei edes lääkäreitä saada kun kukaan ei halua pienelle paikkakunnalle.