Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöjen maailma on sitten raaka - lastani kiusataan rinnattomuudesta!

Vierailija
09.12.2010 |

Voi huokaus... Suvussani naiset ovat olleet lapsena laihoja kirppuja ja puberteetti tullut vasta 15-16-vuotiaana. Rinnat kasvoivat ja kuukautiset alkoivat minullekin vasta 15-vuotiaana ja senkin jälkeen olen ollut A-kuppikoon nainen. Mikä minusta on täysin luonnollista ja ok, meitä on moneksi ja siroillekin naisille oma tilauksensa...

Mutta mutta... muiden samanikäisten suhtautuminen oli ja on yhä yllättävän julma! Ei edes niinkään poikien (vaikka sitä laudaksi haukkumista jouduin kuulemaan koko yläasteiän), vaan TOISTEN TYTTÖJEN. Koska olin lapsen näköinen, minua pidettiin myös lapsellisena, kiusattiin ja seuraani kartettiin.

Nyt ikäväkseni huomaan, että 12-vuotias tyttäreni on liukumassa samaan jamaan. Hän on perinyt äitinsä geenit eikä murrosikä ole vielä hänellä alkanut. Osa luokan tytöistä on jo saanut kuukautiset ja kurvit ovat kasvaneet/kasvamassa. He ovat jo nimitelleet lastani kakaraksi - ihan riippumatta hänen tekemisistään, jutuistaan, luonteestaan...

Mikä ihmeen kiire on muuttua teiniksi ja miksi pelkkä ulkonäkö on edes mikään ratkaiseva tekijä?

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puberteettiin kuuluu myös henkinen kasvu, pojista kiinnostuminen jne

myöhemmin, ensin tulee fyysiset muutokset. Jos luet koko ketjun, näet, että olen monessa kohdassa selittänyt, että kiinnostuksen kohteet ovat yhä tytölläni ja niillä muilla samoja.

ap

Vierailija
142/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi puberteetti ei ole vielä alkanut niin hänen juttunsa varmasti ovat lapsellisempia kuin muiden. Toisaalta kannattaisi ehkä jopa ottaa yhteyttä lääkäriin jos 12-vuotiaalla ei tosiaan ole vielä puberteetti edes alkanut. Minkä kokoinen tyttösi on?

että ensin alkavat fyysiset muutokset, sitten parin vuoden viipeellä henkiset.

12-vuotiaalla on täysin normaalia, ettei ole vielä tissit alkaneet kasvaa. Täysin normaalia, siinä kun on monen vuoden heitto, perintötekijät ja paino ratkaisevat. Meillä tyttö on 145 cm ja 32 kg, siro ja laiha on mutta ihan sopusuhtainen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä on tissit ja kuukautiset vielä ja silti leikkivät nukeilla. Ei siis se tissien kasvu ole merkki mistään sen kummemmasta välttämättä kuin että tissit kasvavat. Tajutonta, että jotkut niistä sitten vetää johtopäätöksiä lapsellisuudesta tai aikuismaisuudesta. Mutta hei - niinhän tässä ketjussa muutama mammakin vetää!

Vierailija
144/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä on tissit ja kuukautiset vielä ja silti leikkivät nukeilla. Ei siis se tissien kasvu ole merkki mistään sen kummemmasta välttämättä kuin että tissit kasvavat. Tajutonta, että jotkut niistä sitten vetää johtopäätöksiä lapsellisuudesta tai aikuismaisuudesta. Mutta hei - niinhän tässä ketjussa muutama mammakin vetää!

joita tytölläni on vielä, ovat selvästi pidemmällä puberteetissa. Ja ihan hekin ovat samoista jutuista kiinnostuneita kuin oma "lapsellinen" tyttöni.

Eilen esimerkiksi viettivät illan pelaamalla simsiä ja kuuntelemalla Katy Berrya ja katsomalla telkusta piirrettyä. Semmoista siis.

ap

Vierailija
145/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta suurin osa kiusaajista oli poikia. Olin täysi lauta. Olen suoraansanottuna vieläkin :) Mutta nykyään (23v) olen täysin sinut oman vartaloni kanssa.

Mutta murrosiässä. Ei yhtään auttanut se että muut lapset ilkkuivat. Olin viimeisimpiä joilla kuukautiset alkoi, olin 14v. Rinnat eivät koskaan kasvaneet suuriksi. 70A.

Vasta yläasteelta pois päästyäni, uudella paikkakunnalla alkoi sopeutuminen. Sain uusia kavereita, olin vieläkin pienirintaisin porukasta, mutta minut otettiin vastaan vaikka lauta olinkin :) Sain paljon uusia kavereita.

Aina minä olin ajatuksiltani samalla tasolla kuin muutkin, mutta se ulkonäkö. Nimittely ja ilkkuminen vahingoittaa nuoren itsetuntoa jossakin määrin. Ja vanhempien pitää puuttua tähän asiaan.

Hyvällä asialla ap on ja toivon mukaan asiat ratkeaa!

Vierailija
146/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et sinä ap voi väkisin määrätä, että tiettyjen tyttöjen ON OLTAVA KAVEREITA TYTTÖSI KANSSA ja jos eivät ole, se on "kiusaamista"! jos tyttösi on samanlainen änkyrä kuin sinä, niin en ihmettele. tuon ikäiset ihmiset etsivät oman kaveriporukan, tyttösi pitäisi osata etsiä oma porukka eikä hengata väkisin seurassa, jonka arvomaailma on selkeästi erilainen jne.

sanoin, ettei saisi kiusata. Nimitellä. Huijata menemisiin ja jättää yksin odottelemaan. Kautta rantain viestiä, että tyttö on lapsellinen ja tyhmä ja ei-toivottua seuraa.

Jos joku ajattelee, ettei jaksa olla tyttäreni kanssa, koska ovat niin erilaisia, niin fine. En kuitenkaan usko, että kerralla iso joukko tyttöjä pääsee tuollaiseen loppupäätelmään, jollei ole joku sakissa aloittanut sitä haukkumista. Ja sittenkin voisi vaan nätisti jättää kutsumatta mukaan. Huijaamiset, haukkumiset yms. eivät ole ok!

Mikä sulle on tässä niin kauhean vaikeaa ymmärtää? Ihan hakemalla haet vääriä tulkintoja ja haukut päälle vielä minut. Aidosti toivon vaan, että äidit puuttuisivat kiusaamiseen, jos kuulevat omien lastensa nimittelevän muita.

ap

Vierailija
147/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta suurin osa kiusaajista oli poikia. Olin täysi lauta. Olen suoraansanottuna vieläkin :) Mutta nykyään (23v) olen täysin sinut oman vartaloni kanssa. Mutta murrosiässä. Ei yhtään auttanut se että muut lapset ilkkuivat. Olin viimeisimpiä joilla kuukautiset alkoi, olin 14v. Rinnat eivät koskaan kasvaneet suuriksi. 70A. Vasta yläasteelta pois päästyäni, uudella paikkakunnalla alkoi sopeutuminen. Sain uusia kavereita, olin vieläkin pienirintaisin porukasta, mutta minut otettiin vastaan vaikka lauta olinkin :) Sain paljon uusia kavereita. Aina minä olin ajatuksiltani samalla tasolla kuin muutkin, mutta se ulkonäkö. Nimittely ja ilkkuminen vahingoittaa nuoren itsetuntoa jossakin määrin. Ja vanhempien pitää puuttua tähän asiaan. Hyvällä asialla ap on ja toivon mukaan asiat ratkeaa!

mistä se kumma käsitys lähtee, että kun tissit kasvavat, ajatusmaailma muuttuu automaattisesti heti täysin toiseksi. Se aikuistuminen tapahtuu kyllä hyvin hitaasti ja toisaalta rinnaton lautakin voi olla täysin samoista asioista kiinnostunut, jopa pojista.

ap

Vierailija
148/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei kumma kyllä kiusattu pienirintaisuudesta, minulla ne kasvoivat ekojen joukossa mutta jäivät melko pieniksi. Ei kiusattu kyllä luokan povekkaintakaan, meillä ilmeisesti oli pojat kuin tytötkin sen verran ujoja ettei tisseistä kehdattu huudella.

Sen sijaan jossain vaiheessa, taisi olla juuri tuo kuudes luokka, minut sysättiin syrjään eikä kerrottu ollenkaan syytä. Ennen yhdessä liikkunut tyttöporukkamme olikin kai sitä mieltä että olin liian lapsekas kun en halunnut puhua rivoja ja ryypätä viikonloppuisin, se tarkoitti sitten sitä että olen liian lapsekas. En koskaan kyllä sanonut etten olisi halunnut vaikka kokeilla yhden siiderin juomista, minua vaan ei edes kutsuttu bileisiin tms, koska oletettiin minun olevan sitä vastaan tai jotain. Joka tapauksessa masennuin yhtäkkisestä yksinäisyydestä niin etten muista yläasteen alkuajoista mitään muuta kuin sen että olin aina yksin ja oli kurja olla. Onneksi kasiluokalla sain edes yhden kaverin jonka kanssa silloin tällöin vietin aikaa, vaikkei hänkään oikeasti minusta pitänyt, olipahan vaan yksinäinen kuten minäkin.

Monesti olen myöhemmin kuullut ettei minusta voi ymmärtää miksei minulla ole paljoa ystäviä, olen kuulemma hirmu mukava ja hyvä ystävä. Tätä yritin tarjota kavereille ala-asteella mutta sitä ei otettu vastaan.

Paljon tsemppiä tytöllesi ja sinulle.

Vierailija
149/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hävettäis jos olisit äitini!

ongelma on se, että lapsesi on alipainoinen ja lapsen näköinen sekä käyttäytyy kuin pikkuinen ala-asteikäinen lapsi. ja muut ei halua olla sen kanssa tästä syystä. no, se on ihan normaalia.

tyttös etsii omat kaverit tai on yksin ja sillä siisti. yritäppä sinä äiti keskittyä omaan elämääsi sillä välin :O

Vierailija
150/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle ap ja tytöllesi! Syyllistyin nyt tähän syntiin, etten lukenut koko ketjua. Toivotan vain voimia teille ja anna tyttösi tuntea, että hän on kroppansa kanssa täydellinen ja että hän saa olla kiinnostunut vaikka miten "lapsellisista" asioista hyvänsä. Useinhan ne "kehittyneemmät" kiinnostuksenkohteet on tosiasiassa paljon uunompia (ryyppääminen, itsensä tuijottaminen peilistä...). Kukin kiinnostuu, mistä kiinnostuu. Jos ystävät kohtelevat häntä huonosti, niin mitä ystäviä nekin ovat, antaa mennä!

Epävarmuuksissaan ihmiset mielellään vertailevat toisiaan ja helposti näkyvä fyysinen piirre on helppo nakki. Sama juttu pohjimmiltaan oli, kun esikoispoikani oppi kävelemään aika myöhään (normaalin rajoissa silti), pitivät monet häntä jotenkin vauvamaisempana. Järjessä ei totisesti ollut mitään vikaa, mutta kun hän konttasi eikä kävellyt, niin sehän riitti muille.

Vierailija
151/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä ihmettelen että kuinka pieni ja laiha tämä 12 v. on koska oman kolmasluokkalaiseni luokkakaveriesta lähes kaikilla on jo alkanut rinnat kasvaa, siellä taitaa olla kaksi viidestätoista, joilla ei ole alkanut. Uskon että kolmen vuoden päästä kaikilla jo on.

kun aikuistenkin asenne on tällainen! Kummastellaan ja ihmetellään toisen fyysistä kokoa ja kehitystahtia, jopa epäillään kehityshäiriöitä (oli jossakin toisessa viestissä).

On aivan normaalia, että joillakin, usein pienikokoisilla tytöillä, murrosiän fyysinen kehitys alkaa myöhemmin. Ja kaikista ei aikuisenakaan tule povipommeja. Itselläni alkoi kuukautiset 16 v ja rinnat edelleen (40+) AA. Omien tyttärieni kehitys näyttää samanlaiselta, ovat pieniä ja laihoja, eivät kuitenkaan vielä ikänsä puolesta murrosiän kynnyksellä. Toivottavasti heidän kaverinsa ja kaverien vanhemmat ovat ymmärtäväisempiä ja ystävällisempiä kuin täällä kommentoiva AV-mammojen porukka!

Tsemppiä AP:n tytölle.

Vierailija
152/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kirjoittaa yhtä ja sitten toista ja kokoajan vaan hokee "lukekaa ketjua" No luettu on!

Ap on tyytyväinen kun häntä kompataan mutta jos uskaltautuu ihmettelään tai kyselemään jotain ei ole hyvä.

Tyypillinen "minä olen oikeassa aina-ihminen"

Vierailija
153/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
154/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta rinnaton lautakin voi olla täysin samoista asioista kiinnostunut, jopa pojista. ap

V*tun pässi, etkö tajua? Tässä EI OLE kyse rinnoista!

Vierailija
155/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta rinnaton lautakin voi olla täysin samoista asioista kiinnostunut, jopa pojista. ap

Mutta jo seuraavassa viestissä pyörsi puheensa.

Vierailija
156/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä vedetään johtopäätöksiä ties mistä. Kuten minunkin kohdallani. Olin kuulemma jotenkin jälkeen jäänyt kun en kehittynyt samaan tahtiin.

t: se kiusattu samasta aiheesta.

Nuoret osaavat olla julmia.

Vierailija
157/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hävettäis jos olisit äitini! ongelma on se, että lapsesi on alipainoinen ja lapsen näköinen sekä käyttäytyy kuin pikkuinen ala-asteikäinen lapsi. ja muut ei halua olla sen kanssa tästä syystä. no, se on ihan normaalia. tyttös etsii omat kaverit tai on yksin ja sillä siisti. yritäppä sinä äiti keskittyä omaan elämääsi sillä välin :O

En ole lapselleni tätä asiaa suurennellut, ainoastaan lohduttanut ja tukenut. TÄÄLLÄ kirjoitin, koska kuvittelin, että saisin tukea ja kenties hyviä ehdotuksia.

Useimmat ymmärsivät ja moni kertoi samanlaisista kokemuksista. Mistä löytyy kuitenkin tuollaisia kirjoittajia, joiden mielestä on HÄVETTÄVÄÄ, että äiti on huolissaan lapsensa kiusaamisesta? Hä?

Ei ymmärrä.

ap

Vierailija
158/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se jossain vaiheessa itse kirjoittikin.

Mutta jo seuraavassa viestissä pyörsi puheensa.

tuo yhteydestään irroitettu kommentti liittyi koko aiheen kannalta olennaiseen juttuun eli siihen, että lapsestani tehdään kiusaamismielessä johtopäätöksiä pelkän rinnattomuuden ja lapsenomaisen kropan perusteella.

Toki siinä siis on taustalla HALU kiusata ja eristää sosiaalisesti. Mutta siinä käytetään tekosyynä sitä, että lapseni olisi lapsellinen, vaikka oikeasti ne mielenkiinnon aiheet ovat aika samanlaisia (ja pari jäljellä olevaa "teinimpää" kaveria ovat ihan samoista asioista kiinnostuneita eli HEITÄ se ei haittaa).

ELI tosiaan, se rintojen kehitys ei OIKEASTI merkitse, että joku olisi mieleltään aikuisempi tai erilainen, joten siksikin lapselliseksi haukkuminen on hölmöä.

En siis ITSE ole haukkumassa ketään sen mukaan, millainen heidän fyysinen olemuksensa on. Kuten alkupäässä ketjua sanoin, ihan varmasti myös varhain murrosikään tulleita kiusataan. Vaan että jotkut näyttävät käyttävän sitä fyysistä olemusta kiusaamisen aiheena ja välineenä.

Menikö nyt jakeluun, vai kirjoitanko lyhyempiä lauseita?

ap

Vierailija
159/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ketjussa on haukuttu minut ja ehdotettu, että lapsessani on fyysistä vikaa, "vie lääkärille, epänormaali se on" ja hän on muuten outo ja ei-toivottu.

Oikeasti, alkaa pikku hiljaa riittää tämä paskanheitto.

ap

Vierailija
160/166 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän