Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vieraat ja lakanat

Vierailija
07.12.2010 |

´Meillä on käynyt miehen puolen sukulaisia kylässä (isä puolisoineen, sisko miehineen) ja he eivät ota koskaan omia lakanoitaan mukaan. Minä pesen täällä jo 5 hengen pyykkejä muutenkin ja hirveät määrät tulee sitten yhden yön vierailusta pyykkiä. Minusta se on epäkohteliasta kun tietää että lapsiperheessä työtä riittää muutenkin. Vai olenko ihan väärässä...?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukanenne mennessänne vierailulle? Epäilen.

Vierailija
2/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole mitenkään epäkohteliasta. Toki jotkut tuovat ja onhan se ihan helpottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyyhkeet.

ku ne on niinku vieraita.

Vierailija
4/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun seuraavat vieraat tulevat niin reippaasti kerrot että tervetuloa ja otattehan omat lakanat mukaan kun on tuota pyykkiä niin valtavasti meillä muutenkin.

Meillä mökkivieraille aina ilmoitan että omat mukaan kun saaressa ei ole juoksevaa vettä ja kun kaupungissa käymme niin pyykkiä on muutenkin jo paljon. Aina ovat kaikki tulleet ja tuoneet omat lakanat ja pyyhkeet. Pitää vaan ystävällisesti sanoa eikä jurottaa puhumattomana.

Vierailija
5/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina otetaan kyllä omat lakanat, eihän se silloin ole mikään iso juttu. Jos liikkuu julkisilla, asia on toinen.

Itse kyllä vieraana kysyn aina etukäteen, jos on epäselvää, otetaanko omat lakanat.

Etkö voi ap ensi kerralla sanoa ihan suoraan, että ottaisitteko omat lakanat mukaan, kun pyykkiä on teillä muutenkin isossa perheessä riittämiin?

Vierailija
6/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yövieraita käy silloin tällöin. En odota että tuovat omat lakanat mukanaan, olen sitä mieltä että he tulevat meille vierailulle ja niitä ei tarvitse silloin mukanaan tuoda.

Pyyhkeet on aina omat, myös meillä kun menemme kylään ja tiedämme että saunotaan. Jos on kyse mökkivierailusta niin silloin on puolin ja toisin aina omat lakanat mukana.

Lisäksi meillä on tapana viedä tuliaiskassi johon on kerätty "herkkukori", eli jotain iltapalaksi sopivaa tai jotain pieniä naposteltavia.

Vierailija
7/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä niin usein kukaan yövy että sitä lakanapyykkiä tulisi häiriöksi asti. Enkä yleensä edes pese lakanoita yhden vierailun jälkeen, koska on varsin mahdollista että samat vieraat tulevat toistekin kylään. Ja jos nyt vaikka siskoni tulee yöksi ja kerron että äitimme on yhden yön nukkunut kyseisillä lakanoilla niin ei se häntä haittaa!

Vierailija
8/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyläilessä ja olen pitänyt sitä itsestään selvyytenä että muutkin niin tekevät tai ainakin kohteliaana tapana.

Taisin siis olla väärässä.

Minusta ei ole sopivaa pyydellä lakanoita mukaan ellei nyt mökkiolosuhteista ole kyse.

T:ap

Vierailija
9/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole tullut edes mieleen, että vieraiden pitäis tuoda omat lakanat.

Vierailija
10/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain mökille otetaan omat lakanat mukaan jos sinnekään. Kyllä kuuluu asiaan, että talonväki on sijannut vuoteet jo valmiiksi vieraiden tullessa. Niin ainakin itse teen. Eikä meille ole kukaan tullut lakanat kainalossa.

Vierailija
11/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viekö joku omat lakanat mukaan kylään? ei kyllä ole ikinä tullut mieleenkään.

joskus 18 vuotiaana vietiin omat makuupussit, kun tiedettiin ettei emäntä/isäntä yksinkertaisesti omistanut enempää, kuin sen yhden lakanan :)

Vierailija
12/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole tullut edes mieleen, että vieraiden pitäis tuoda omat lakanat.

Enkä ole siis tajunnut tehdä asiasta ongelmaa.

Vierailija
13/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ite mennään yövieraaksi, niin meillä on omat lakanat ja usein tyynyt ja peitotkin mukana.

Mutta jos meille joku ehkä kerran vuoteen yövieraaksi asti eksyy, niin en mä oleta, että vieraalla olis omat lakanat. Jos nyt viikoittain pukkais yövierasta niin sit ehkä vois ruveta laanapyykki tökkimään...

Vierailija
14/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran kutsuu yövieraita niin kyllä siihen kutsuun sisältyy yösija lakanoineen.

Vierailija
15/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vieraille "tarjotaan" lakanat siinä kuin peitot ja patjatkin. Kerran olen pyytänyt kavereita tuomaan lakanat mukana, kun tuli iso porukka ja mulla vaatehuolto vähän epäjärjestyksessä (eli paljon pesemättä ja silittämättä). Toivat sitten myös kylpypyyhkeetkin mukanaat ja se oli musta vähän noloa.

Vierailija
16/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatus, että tullaan vierailulle omat lakanat ja pyyhkeet mukana.

En siis todellakaan odota moista.

Tosin, kun on joskus ollut sukujuhlia ja sisareni perheineen tulevat muutamaksi yöksi, olen joutunut sanomaan, että autolla tuleva pariskunta voisi tuoda omat patjat, koska meillä ei ole ylimääräisiä patjoja kuin 5 eikä niitä enempää mahdu missään säilyttämäänkään. Mutta liinavaatteita tms ei tarvitse tuoda.

Sen verran harvoin käy yövieraita etten jaksa ylimääräistä pyykkiä itkeä. Konehan ne pesee!

Vierailija
17/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun autolla liikun. Ja monesti tehdään kiertomatka ja käydän vaikka kolmessa paikassa, niin on jo ekologiselta mieleltä aivan turhaa, että kolmessa paikassa pestään lähes puhdasta pyykkiä, kun voin viedä omat mukaan.

Mutta ap:lle, jos haluat, että vieraat tuovat omat lakanat, sun on vaan rohjettava sanoa se! Mistä he voi tietää, että haluat heidän tuovan, jos et sano!

Vierailija
18/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin mielestä vähän oudolta kuulostaa, että olettaa vieraiden tuovan lakanat automaattisesti mukana. JOku tuollainen mökki saaressa -skenaario on tietty eri asia.

Jos lakanoiden pesu on teillä hankalaa, niin kannattaa varmaan pyytää vieraita tuomaan omat lakanat.

Vierailija
19/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallinen ajatus, minusta.

Meitä jo omassa taloudessa 9hlö, eikä minua ainakaan häiritse ylimääräiset lakanat tai pyyhkeet.. Ja joo sorry en ole koskaan edes ajatellut, että pitäis omia kuskata.. Tosin, kun meitä on näin paljon emme koskaan mene yö kyläilemään mihinkään.

Vierailija
20/73 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki on ihan normaalia tarjota lakanat vieraille. Eikä se olekaan mikään ongelma, jos vieraita käy kerran vuodessa.

Mutta en nyt oikein ottanut aloituksesta selvää, että kuinka usein siellä käy noita yövieraita. Jos niitä käy paljonkin, niin kyllähän se työmäärää lisää aika paljon, ja silloin olisi huomaavaista tuoda omat lakanat. Ja jossain kaukana asuvalla sukulaisella voi käydä yövieraita useinkin. Tai jossain maalla, minne yksi sisaruksista on jäänyt pitämään kotitilaa ja muu suku vierailee tilalla säännöllisesti.

En minä nyt niin omituisena sitä pidä, että omat lakanat otetaan mukaan. Kyllähän se emännän työtä säästää. Eikä mun mielestä vieraat voi ihan olettaakaan, että joku jaksaa vaikka kerran kuussa pestä myös vierasperheen lakanat. Joskus myös vieraat kutsuvat itse itsensä, ja kun välimatkat on pitkiä, niin jotenkinhan sitä on tavattava, joten huono on kieltää toisia tulemastakaan.

Eli en nyt olisi ihan noin tuomitsevainen ap:tä kohtaan niin kuin valtaosa tätä ketjua näyttää olevan.