Jos etävanhemman luona menee rikki jotain (lähin ostamaa),
kumpi vanhempi mielestänne ostaa tilalle uuden tai miten pitäisi oikeaoppisesti menetellä?
Rikkoja on lapsi.
Kommentit (64)
mutta yksinhuoltaja maksaakin kaiken yksin. Vuokrat sun muut laskut. Useinmiten ei ole sitä puolisoa jakamassa muita arjen menoja. Sori kun hyppäsin tähän väliin, ei ollut mulle tarkoitettu viesti. Mutta tällainenkin näkökulma tähän asiaan.
Se on oma moka. Ei kannata erota, jos ei ole varaa.
lapsi kustantaa, mulla pelkkiin harrastevälineisiin on mennyt tänä vuonna:
Pyörä 310e
Pyöräilykypärä 25e
Laskettelusukset ja monot 170e (käytettyinä)
Laskettelukypärä, lasit ja sauvat 100e
Laskettelupuku 120e (alennuksessa)
Luistimet 40e
Luistelukypärä 30e
Maila 15e
Uimahalliin 100e
Uikkarit ja lasit n. 40e
yht. 950 euroa
Lisäksi lapset haluavat joskus käydä elokuvissa, kavereiden kanssa syömässä, kaupungilla jne. Eli ei se että on katto pään päällä ja vaatteet riitä mihinkään.
eron myötä, koska vaikka lähi saa elarin ja lapsilisään huikean korotuksen, maksaa asuminen ym kuitenkin enemmän kuin jos niitä kaksi maksaa.
Selviää, jos on normaali tyyppi. Eli lapsilla on etä luona, jos ei omat niin yhteinen huone (lapsettomana voisi asu vaikka yksiössä), huonekaluja, viihdykettä, ruokaakin ostetaan ja laitetaan lapsille, saattaa olla vaihtovaatettakin.
Asun itse "etäperheessä" ja vaikka en nyt voivottelemaan menisi, niin onhan etälapsistakin kuluja. Muitakin kuin elarit. Mutta ei kai se ole kilpailu, kuka halvimmalla pääsee, tarkoitan vanhempia yleisesti. Rahojen niukkuus tietysti pistää rajat.
Harrastuskamoja...
Mm. Fillarit joka iikalle, kypärät, laskettelukamat, ulkoiluvermeet... Ja lapset haluaa käydä leffassa ja uimassa...
Kusipää on kusipää eikä raota lompakkoa ennenkuin joku pistää veitsen kurkulle eikä silloinkaan. Mutta esim me ei saatIsi lähikodista lasten pyöriä meille, mutta haluamme käydä fillaroimassa, joten siksi omat. Ihan Biltemasta edullisimmat OK pyörät.
Pyörä 310e
Pyöräilykypärä 25e
Luistimet 40e
Luistelukypärä 30e
Maila 15e
Uimahalliin 100e
Uikkarit ja lasit n. 40eyht. 950 euroa
Lisäksi lapset haluavat joskus käydä elokuvissa, kavereiden kanssa syömässä, kaupungilla jne. Eli ei se että on katto pään päällä ja vaatteet riitä mihinkään.
lapsi kustantaa, mulla pelkkiin harrastevälineisiin on mennyt tänä vuonna: Pyörä 310e Pyöräilykypärä 25e Laskettelusukset ja monot 170e (käytettyinä) Laskettelukypärä, lasit ja sauvat 100e Laskettelupuku 120e (alennuksessa) Luistimet 40e Luistelukypärä 30e Maila 15e Uimahalliin 100e Uikkarit ja lasit n. 40e yht. 950 euroa Lisäksi lapset haluavat joskus käydä elokuvissa, kavereiden kanssa syömässä, kaupungilla jne. Eli ei se että on katto pään päällä ja vaatteet riitä mihinkään.
että kyllä se lapsen kuskaaminenkin maksaa. Etä ei voi siihenkään osallistua, että veisi joskus lapsensa harrastuksiin. Ja hiihtovermeetkin pitäisi vielä ostaa tälle vuodelle. Että sellaista. Kyllä elatusmaksujen tulisi tulla jo tälle vuosituhannelle. 140e ei ole mitään. Olkaa onnellisia te, joilla on etät jotka ymmärtää lapsen parhaan ja osallistuu muutoinkin kuin vain elareiden muodossa.
En koe olevani exäni kanssa samaa taloutta, ja siksi ei voi loputtomiin olettaa, että maksan exän luona tapahtuneita vahinkoja.
Jos lapsi rikkop ydinperheessä lelunsa, niin ei kai siitä vanhemmat keskenään ala torailla ja vahingonkorvauksia vaatia. Eli jos lapsi rikkoo, niin lapsi rikkoo. Ei sen kummempaa.
urheiluvälineitä tule sataskaan per kk. 950 oli ne kulut.
Ja huomioikaa, että jos etä maksaa 140, lähi 140 niin lapsilisääkin tulee se reilu satanen. Että onhan siinä jo yli 400 rahaa.
Vanhempien ero on nykyään yksi yleisimmistä lapsen kokemista elämän stressitekijöistä. Se järkyttää hänen olemassaolonsa totuttuja perustuksia. Ero on myös useimmiten lapsen kehityksen kannalta selkeä riskitekijä.
Suurin osa eronneiden lapsista sopeutuu kuitenkin hyvin vanhempien eroon. Eron neljä keskeisintä tekijää ovat toisen vanhemman poissaolo lapsen jokapäiväisestä elämästä, vaikeutunut lapsi-vanhempi –suhde, taloudellisen tilanteen heikentyminen ja vanhempien keskinäinen riitaisuus.
Vanhempien välinen riitaisuus ja vihamielisyys ovat aina riskitekijä lapsen kehitykselle riippumatta siitä, elävätkö vanhemmat yhdessä vai erillään. Silloin kun vanhempien välinen suhde on hyvin riitaisa, lapset kehittyvät paremmin eroperheissä kuin ehjissä perheissä. Tässä tapauksessa lapset hyötyvät vanhempien erosta.
Minä ainakin olen täysin kykenevä ja halukas elättämään lapseni ihan itse, vinkumatta joltain vastahakoiselta turjakkeelta jokaisen satasen perään!
urheiluvälineitä tule sataskaan per kk. 950 oli ne kulut.
Ja huomioikaa, että jos etä maksaa 140, lähi 140 niin lapsilisääkin tulee se reilu satanen. Että onhan siinä jo yli 400 rahaa.
Mutta ne oli vasta pelkät harrastekulut ja hiihtovermeetkin vielä ostamatta. Kaikki muu tulee vielä päälle. Kännykkälaskut, asumiset, ruoat, vaatteet, terveydenhuolto yms yms.
niin jää vielä 300/kk muuhun. Itse olen lähi ja ostan kyllä lapselle niin lasketteluvehkeet sun muut. Mutta en silti kerjää etältä enempää, vaikka olis kiva, että maksais. Hän maksaa 140 elaria.
Tässä vähän esimerkkiä mitä lapsi kustantaa, mulla pelkkiin harrastevälineisiin on mennyt tänä vuonna:
lapsi kustantaa itse tuon kaiken? :o
Missä naiset ylpeytenne?
Minä ainakin olen täysin kykenevä ja halukas elättämään lapseni ihan itse, vinkumatta joltain vastahakoiselta turjakkeelta jokaisen satasen perään!
Entä oikeudenmukaisuus?
Pyörä 310e
Pyöräilykypärä 25e
Luistimet 40e
Luistelukypärä 30e
Maila 15e
Uimahalliin 100e
kyllä pitäis riittää
niin jää vielä 300/kk muuhun. Itse olen lähi ja ostan kyllä lapselle niin lasketteluvehkeet sun muut. Mutta en silti kerjää etältä enempää, vaikka olis kiva, että maksais. Hän maksaa 140 elaria.
se olisi ihan turhaan. Meillä lukee kuitenkin elatussopimuksessa, että näihin kuluihin tulisi osallistua, siksi sai minimimaksun. Mutta ei ole osallistunut kuin kerran 6 vuoden aikana. Mutta olenkin sen nyt päättänyt, että haen elatusmaksun tarkistusta, kun isä ei sopimuksesta huolimatta ole osallistunut mihinkään.
jotka ei ikinä ole valittanut rahasta mitään. Sillä mennään mitä tienataan.
Kun taas lähiäidit ylensä jaksaa valittaa...
Pyörä 310e
Pyöräilykypärä 25e
Luistimet 40e
Luistelukypärä 30e
Maila 15e
Uimahalliin 100e
Uikuti uikuti. Tiiät kyllä ittekin, että tuossa on pitkäaikaisia hankintoja:
Pyörä 310e
Pyöräilykypärä 25e
--- Ei tartte uusia joka vuosi, meidän pojalle ostettiin 250 e pyörä 8-vuotiaana ja saa käyttää sitä teini-ikään asti.
--- Nämäkin menevät hyvällä tuurilla pari talvea. Jos laskettelu on liian kallis harrastus, niin sitten harrastakoon vanhempana, kun pystyy itse maksaman osansa kuluista. Minä en harrastanut laskettelua lapsena, kun ei siihen meillä ollut varaa.
Luistimet 40e
Luistelukypärä 30e
Maila 15e
--- Luistimet menevät taas hyvällä tuurilla kaksi talvea, mutta luistelukypärä ja maila ovat monivuotisia hankintoja.
Uimahalliin 100e
Uikkarit ja lasit n. 40e
--- Pitääkö laskettelun lisäksi olla toinen hintava talviharrastus? Uimalasitkin ovat taas niitä pitkäikäisiä hankintoja.
Miettikää mihin teillä on oikeasti varaa ja rytmittäkää tavaroiden hankintaa niin, ettei yhtenä syksynä tarvitse ostaa kertarytinällä kaikkia pitkäikäisiä tuotteita. Jos tietää, että pyörä jää pian pieneksi, niin alesta voi ostaa etukäteen fillarin ja säästää rahaa. Sama juttu luistinten, kypärän sun muiden kanssa.
Kun esikoiseni oli 8-vuotias ja tuollaisille kamppeille oli kysyntää, olin vielä opiskelija ja elin tonnikalabudjetilla. Silti sain lapselle toimivat kamppeet, mutta ei mulla olisi ikinä ollut varaa laittaa tonnia kertarysäyksellä kauden kamoihin.
Minusta olisi ollut kohtuullista, että
- etä pahoittelee puhelimen rikkoontumista ja
- hommaa pikapikaa uuden vastaavan puhelimen tilalle
Mutta hän ei tehnyt kumpaakaan tässä tapauksessa. Totesi vain, että hommaa itse.
ap
Ei hän sitä ole rikkonut.
Minusta olisi ollut kohtuullista, että
- etä pahoittelee puhelimen rikkoontumista ja
- hommaa pikapikaa uuden vastaavan puhelimen tilalle
Mutta hän ei tehnyt kumpaakaan tässä tapauksessa. Totesi vain, että hommaa itse.
ap
jota ei sieltä sitten enää löydy tai saada takaisin. Lähivanhempi hankkii uudet tai korvaa muuten.
Kun lapsilla koko ajan meni puhelimet rikki tai katosi, korvattiin niin, että koululaisilla oli käytössään yhteinen puhelin ja sekin halvin mahdollinen.