Millaisia ovat autistiset aikuiset?
Tiedättekö yhtään autismin kirjoa sairastavaa aikuista ihmistä ja sitä, millaista elämää hän viettää? MIssä asioissa on vaikeuksia, esim. ihmissuhteissa? MIten seksuaalisuus ja pariutuminen?
Tiedän itse erään matemaatikon, joka on asperger ja hän on siis edennyt urallaan hyvin ja menestynyt, mutta parisuhteissa hänellä on jatkuvia ongelmia. Olisi hienoa kuulla muitakin kokemuksia, kun itseäni mietityttää kuopukseni mahdollinen lievä autismi...
Kommentit (79)
ja heiltä myös odotetaan sosiaalisuutta.
minäkin olen kuullut, että naisilla on lievemmät oireet ja ovat osaavampia sosiaalisesti.
Naisilla jostakin syystä useammin onnistuvat ihmissuhteet. Kai naisautisteja opetaan kotona enemmän sosiaalisissa asioissa. Miehet jäävät helpommin yksin.
Naiset käyttävät 80% kaikista yhteiskunnallisista ja sosiaalisista tukipalveluista, ja miehet tippuvat huomattavasti useammin yhteiskunnan, perheen ja parisuhteiden ulkopuolelle ja sinä olet sitä mieltä että miehiä hyysätään?
ei kun naiset on vaan omituisia
On perhe ja työpaikkakin.
ja sitten vielä pitää ottaa huomioon äiti-poika -suhde.
pojasta ja miehestä joku aina kantaa huolta, mutta tyttöjen ja naisten pitää vaan sopeutua. Jos nainen voi huonosti, niin se on ihan oma vika, miehet hakee aina diagnoosin tai syyttää muita.
Olrn kyllä sosiaalinen ja huumorintajuinen mutta välillä tarvin omaa aikaa ja rauhaa. Yleensä vetäydyn kuuntelemaan musiikkia tuntikausiksi.
N30
mutta tuskin tosissasi kysyitkään.
Alkuperäiseen kysymykseen:
Minä olen AS-aikuinen.
Olen menestynyt asiatasolla työpaikoillani erittäin hyvin, mutta olen kompastunut toimistopolitikointiin ja ihmissuhdepeleihin.
Teen nykyisin töitä yksin, sillä en voi yksinkertaisesti sietää sitä, että osaamattomat tunarit kieroilevat itsensä päättäviin asemiin. Minun kauhuni on palaverien kierre, johon olin jossakin vaiheessa työuraani päätyä. Se oli yhtä helvettiä. Olen työskennelyt asiantuntijatehtävissä, ja omassa osaamisessani korostuu onnekseni tiedon omaksuminen, analysointi ja kirjallinen raportointi.
Onnekseni alallani tästä myös maksetaan hyvin. Tulen toimeen hyvin yksinkin, vaikka kaipaankin tiettyä sosiaalista elementtiä elämääni.
En kuitenkaan kaipaa työelämän ahdistavaa kirppujen nyppimistä ja loputtomia turhia kokouksia, joiden varsinainen sisältö voitaisiin supistaa viiteen minuuttiin.
Kaikki pitkät ihmissuhteeni ovat valitettavasti päätyneet hajoamiseen. Minulla on ollut kolme yli neljän vuoden mittaista ihmisuhdetta, ja minulla on myös useampia lapsia eroon päätyneestä avioliitostani.
Olen rakastanut kaikki naisiani palavasti, ja pyrkinyt myös osoittamaan sen, valitettavasti jokainen naisista on ottanut asiakseen pyrkiä muuttaa minua väkisin mieleisekseen alun päinvastaisesta vakuuttelusta huolimatta.
Neurologian tuottamia luonteenpiirteitäni en yksinkertaisesti pysty muuttamaan, ja olen suureksi pettymyksekseni valinnut parisuhdekumppaneikseni ihmisiä, jotka eivät lopulta kuitenkaan ole pystyneet hyväksymään piirteitäni.
Karikatyyrimaisiin asperger-syndroomaisten määrittelyyn vastaisin, että minulla on muidenkin kuin itseni mielestä hyvä huumorintaju, erittäin tarkka sosiaalinen silmä ja osaan ja tahdon tuntea ja näyttää suuria tunteita.
Valitettavasti en ole parhaimmillani päätösten tekemisessä, syntymäpäiväjuhlilla tai silloin kun minua kritisoidaan.
Olen päättänyt viettää loppuelämäni yksin lasteni kanssa, vaikka tarjokkaita uudeksi naiseksi olisi runsaasti. Tyydyn kuitenkin aikuisen deittailuun, sillä kokemukseni pitkäkestoisesta parisuhteesta eivät ole järin rohkaisevia.
En pysty kuitenkaan valitettavasti vastaamaan mihinkään niin spesifiseen, että minut voisi tunnistaa.
mitkä olivat ne aspergeriin liittyvät luonteenpiirteet joita naisystäväsi halusivat muuttaa sinussa?
Valitettavasti olen myös temperamenttinen, raivostuessani en osaa hillitä ihteäni ja tavaroita särkyy. Tulen entistä enemmän vakuuttuneemmaksi että taidan olla lievästi asperger-oireinen.
N30
Itse tunnen autisteja, jotka eivät kykene asumaan itsenäisesti. Osa asuu laitoksessa ja osa pienimuotoisessa tuetun asumisen kodissa.
Osa pystyisi käymään töissäkin, mutta heidän laisilleen ei ole olemassa työpaikkoja.
Olisivat tosi taitavia hyllyttäjä vaikka kaupassa. Tai kirjastossa jne. Kehitysvammaisten työpajat eivät tuo heidän kaikkia taitojaan käyttöön, mutta oikein muuta ei ole tarjolla.
Tunnen myös yhden as-naisen, joka on tutkija ja tissä autismiliitossa. Olen kuunnellut hänen luentojaan ja hän todella tietää paljon asiasta. Hän on oikea kävelevä tietopankki, mutta kaiken mitä hän sanoo hän perustelee tieteellisesti eli kaikesta hän kertoo milloin ja missä tutkittu. Omia mielipiteitään hän ei kerro, vaan tiukkaa faktaa vaan.
Mielenkiintoisinta on kuunnella hänen arkiesimerkkejä omasta elämästään. Esim. miehensä kertoo hänelle tarviiko joku ruokatarvike heittää jääkaapista roskikseen, koska hän itse heittäisi kaikki. Hän ei kestä hajuja, kaikki haisee pahalle hänen mielstään.
Hänellä on siis mies ja lapsikin. Kertoi, että joskus perhe-elämä on haastavaa, koska hän on itsekäs, kuten as-ihmiset yleensä. On vaikea tuntea empatiaa ja ottaa muut huomioon. On pitänyt opetella asiaa.
Karikatyyrimaisiin asperger-syndroomaisten määrittelyyn vastaisin, että minulla on muidenkin kuin itseni mielestä hyvä huumorintaju, erittäin tarkka sosiaalinen silmä ja osaan ja tahdon tuntea ja näyttää suuria tunteita.
Valitettavasti en ole parhaimmillani päätösten tekemisessä, syntymäpäiväjuhlilla tai silloin kun minua kritisoidaan.
Nämä ovat kuin täysin mua.
Nämä ovat kuin täysin mua.
perhe-elämä on haastavaa, koska hän on itsekäs, kuten as-ihmiset yleensä. On vaikea tuntea empatiaa ja ottaa muut huomioon. On pitänyt opetella asiaa.
N30
siihen kuuluu monenlaista ilmenemismuotoa. Empatian puute ja vain teknisiin ja tieteellisiin asioihin kohdistuva mielekiinto on yksi valitettavista stereotypioista.
Esimerkiksi minä olen tehnyt ison osan työurastani kulttuurialalla, jonka sisältö on lähes kaikkea muuta kuin empatian puutetta tai teknistä pikkutarkkuutta.
Asperger-ihmisillä on aivan samoja tunteita kuin kaikilla muillakin, mutta meillä on vain vaikeuksia kommunikoida tunteitamme, varsinkin jos toimimme suuremmassa ryhmässä.
Empatiattomuus ja itsekkyys ovat pelkkiä stereotypioita, jotka eivät oman kokemukseni mukaan pidä paikkaansa. Toki joku voi olla empatiakyvytön, mutta niin ovat usein myös ns. normaalit ihmiset.
21
On vaikea tuntea empatiaa ja ottaa muut huomioon. On pitänyt opetella asiaa.
mitkä olivat ne aspergeriin liittyvät luonteenpiirteet joita naisystäväsi halusivat muuttaa sinussa?
Niitä riittää loputtomiin, mutta tyypillisesti on jauhettu esimerkiksi mielenkiinnon kohteistani eri harrastuksistani. Jokainen syndroomasta jotakin lukenut tietää, että siihen kuuluu obsessio rajattuihin mielenkiinnon kohteisiin. Vaikka näistä asioista on puhuttu parisuhteissa loputtomiin, tästä asiasta on aina kuitenkin loppujen lopuksi tullut sanomista, vaikka harrastuksiin käytetty aika ei olisikaan pois yhteisestä tai esimerkiksi perheen hyväksi käytetystä ajasta.
Toinen tyypillinen valituksen aihe on ollut se, että naiset kokevat, että he joutuvat kantamaan koko vastuun sosiaalisesta verkostostamme. Olen pyrkinyt selittämään, että minä en yksinkertaisesti tarvitse jatkuvia illanistujaisia ja yhteisiä juhlia, mutta vääjäämättömästi se kysymys sieltä aina tulee muutaman vuoden parisuhde-elämän jälkeen: "ymmärrätkö, että kaikki meidän yhteiset ystävämme ovat minun ystäviäni?"
Ymmärrän, toki, ja olen aina selkeästi kertonut, että minusta ei tule koskaan sujuvaa small talk -spesialistia erilaisiin kissanristiäisiin vaikka mitä tekisin, enkä tule koskaan pitämään juhlista.
Kolmas hyvin paljon keskustelua aiheuttanut piirre on vaikeuteni tehdä päätöksiä. Minun on tiedettävä kaikki asiaan liittyvät yksityiskohdat ennen päätöksen tekemistä, ja ymmärrän, että se voi tottavie olla välillä raskasta parisuhteen toisen osapuolen mielestä.
Ilmaisen mielipiteeni kysyttäessä melko suoraan, joten minulta ei kannata kysyä "miltä mun perse näyttää, kulta?" jos ei kestä vastausta.
Positiivisella puolella valitusta ei ole tullut kyvystäni rakastaa, rakastella, olla empaattinen jne.
21
Eli miellaisia riitatilanteet ovat olleet ja miten toimit, jos sinua kritisoidaan jostakin?
että kirjoitit tänne!! fixulta mieheltä kuulostat!
myös yksi aikuinen asperger-nainen, joka parisuhteessa pärjää hyvin mutta työelämässä ei niinkään. Minultakin saa kysellä jos haluaa
parannusehdotuksen. Päinvastoin, otan rakentavaa kritiikkiä vastaan mielelläni.
En voi kuitenkaan sietää epämääräistä henkilöön kohdistuvaa "tässä on nyt sussa joku pielessä ja tää ei vaan toimi" -"niin mikä?" - "en minä tiedä." Se saa minut hulluuden partaalle jatkuessaan.
En voi myöskään sietää samojen yksinkertaisten asioiden loputonta jauhamista. Ymmärsin jo ensimmäisellä kerralla, ja jos en ymmärrä, kysyn tarkentavan kysymyksen. Nalkutus on hankalaa kaikkien ihmisten mielestä, mutta minä(kään) en voi sietää sitä lainkaan. Se on täydellisen turhaa ja typerää ilmapiirin pilaamista.
En voi sietää tarpeetonta negatiivisuutta ja asioiden murehtimista etukäteen ja vatvomista jälkikäteen. Miksi niin on tehtävä? Miksi se sama kauheus on koettava toistuvasti etukäteen, tapahtuman hetkellä ja jälkikäteen yhä uudestaan. Eikö yksi kerta riitä?
Riitatilanteessa olen täysin neuvoton ja pyrin pois paikalta, jos minulla ei ole järkevää ratkaisua. Jos kritiikki on mielestäni epäreilua, menetän malttini. Epäreilua on esimerkiksi se, jos minua syytetään vaikkapa laiskaksi silloinkin kun olen tehnyt parhaani.
Nämä ovat kuitenkin myös henkilökohtaisia ominaisuuksia, eivät pelkästään as-syndrooman ilmenemismuotoja.
21
Miten se vaikeus kestää kritiikkiä näkyy parisuhteessa? Eli miellaisia riitatilanteet ovat olleet ja miten toimit, jos sinua kritisoidaan jostakin?
Niitä riittää loputtomiin, mutta tyypillisesti on jauhettu esimerkiksi mielenkiinnon kohteistani eri harrastuksistani. Jokainen syndroomasta jotakin lukenut tietää, että siihen kuuluu obsessio rajattuihin mielenkiinnon kohteisiin. Vaikka näistä asioista on puhuttu parisuhteissa loputtomiin, tästä asiasta on aina kuitenkin loppujen lopuksi tullut sanomista, vaikka harrastuksiin käytetty aika ei olisikaan pois yhteisestä tai esimerkiksi perheen hyväksi käytetystä ajasta. Toinen tyypillinen valituksen aihe on ollut se, että naiset kokevat, että he joutuvat kantamaan koko vastuun sosiaalisesta verkostostamme. Olen pyrkinyt selittämään, että minä en yksinkertaisesti tarvitse jatkuvia illanistujaisia ja yhteisiä juhlia, mutta vääjäämättömästi se kysymys sieltä aina tulee muutaman vuoden parisuhde-elämän jälkeen: "ymmärrätkö, että kaikki meidän yhteiset ystävämme ovat minun ystäviäni?" Ymmärrän, toki, ja olen aina selkeästi kertonut, että minusta ei tule koskaan sujuvaa small talk -spesialistia erilaisiin kissanristiäisiin vaikka mitä tekisin, enkä tule koskaan pitämään juhlista. Kolmas hyvin paljon keskustelua aiheuttanut piirre on vaikeuteni tehdä päätöksiä. Minun on tiedettävä kaikki asiaan liittyvät yksityiskohdat ennen päätöksen tekemistä, ja ymmärrän, että se voi tottavie olla välillä raskasta parisuhteen toisen osapuolen mielestä. Ilmaisen mielipiteeni kysyttäessä melko suoraan, joten minulta ei kannata kysyä "miltä mun perse näyttää, kulta?" jos ei kestä vastausta. Positiivisella puolella valitusta ei ole tullut kyvystäni rakastaa, rakastella, olla empaattinen jne. 21
terv. 23
myös yksi aikuinen asperger-nainen, joka parisuhteessa pärjää hyvin mutta työelämässä ei niinkään. Minultakin saa kysellä jos haluaa
Mikä työelämässä pärjäämisessä on vaikeinta?
koska miesten tarpeet kommunikoinnista ovat hieman erilaiset kuin naisilla.
Hiukan karrikoiden nainen joka kommunikoi suoraan ja kiertelemättä, ja jota ei pidä yrittää ymmärtää vihjeistä on lähes unelmapuoliso miehelle kuin miehelle. :D