Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoisän pois sulkeminen lapsenlapsen elämästä?

Vierailija
04.12.2010 |

Niin kamalaa kuin se onkin, pähkäilen tässä sitä, olisiko parempi sulkea oma isä kokonaan pois lapsen elämästä vai ei. Olen siis viikolla 28 raskaana ja pahasti alkoholisoitunut isäni ei ole koko raskausaikana kertaakaan soittanut tai muuten ollut kiinnostunut tulevasta lapsenlapsestaan. Itselläni on aika pahat traumat omasta lapsuudesta juopottelun takia enkä missään nimessä halua että oma lapseni joutuisi kokemaan mitään tällaista.

Onko siis parempi, että suljen isän kokonaan pois lapsen elämästä? Tällöin se tarkoittaisi sitä, että en edes ilmoita lapsen syntymästä, en kutsu isää ristiäisiin eikä isäni saisi koskaan edes tavata lasta. Kun en toisaalta keksi mitään tapaa, millä isä voisi edes olla isoisä lapselle. Mutta toisaalta tuntuu ihan kamalalta, että lapsi ei oppisi tuntemaan isoisäänsä, kun tämä kuitenkin on elossa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi antaa isällesi mahdollisuutta, mutta tiukin ehdoin: Kerrot jo etukäteen että hän on tervetullut lapsenlapsen elämään mutta vain selvänä. Ja sitten pidät säännöstä kiinni; et pääse sisälle jos tulee katsomaan lasta kännissä.

Jos/kun isäsi valitsee pullon, kerrot lapsellesi rehellisesti että isoisään ei ole yhteyttä tämän alkoholismin takia.

Jos isäsi asuu kadulla/ on laitapuolen kulkija kokonaan; en ilmoittaisi lapsen syntymästä ollenkaan.

Vierailija
2/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarkoita, että on pakko olla yhteydessä. Olen tehnyt tämän isovanhemmalle itse ja en ole katunut lainkaan. En viitsi tässä syytä lähteä erottelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla soitellut ja olla kiinnostunut tulevasta lapsenlapsestaan? Ei miehillä ole tapana olla samanlaisia kuin naisilla. Moni isäkin oppii isäksi vasta ajan myötä Ihan kamalaa tekstiä arvon neiti minä-minä-minä.

Vierailija
4/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei hän ole pitänyt yhteyttä voi kertoa häpeästä. Kyllä alkoholisti yleensä jollain tapaa ymmärtää tilanteensa ja pysyy siksi "pois jaloista". Teet vaan alusta asti selväksi, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei.

Vierailija
5/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta on harvoin selvinpäin ja silloinkin jos on, on jotenkin "pihalla". Isään ei siis saa enää sellaista normaalia kontaktia, ei ole kiinnostunut toisten asioista ja ajattelee hirvittävän itsekeskeisesti. En siis tiedä, että tajuaisiko edes, jos asettaisin tuollaisen "vain selvinpäin" ehdon. Tai onko edes ylipäänsä kiinnostunut tapaamaan lastani. (Mikä suoraan sanottuna tuntuu ihan hirveän pahalle, sillä kyseessä ei ole isäni ensimmäinen lapsenlapsi ja aiepien elämässä hän on kuitenkin ollut läsnä.)

Humalassa on sitten sellainen, että ensin (lyhyen) nousuhumalan aikana on iloinen ja lupaa maat ja taivaat ja sen jälkeen alkaa sitten huutaa ja räyhätä ja puhuu ihan hirvittävän törkeästi.

ap

Vierailija
6/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lapsetkaan eivät ole nähneet häntä. Täysalkoholisti ja narsistin piirteitä. En enää suostunut kuuntelemaan syyllistämistä ja vittuilua, joten annan hänen elää omaa elämäänsä ja saa pysyä kaukana minun perheestäni.

Vierailija
7/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla soitellut ja olla kiinnostunut tulevasta lapsenlapsestaan? Ei miehillä ole tapana olla samanlaisia kuin naisilla. Moni isäkin oppii isäksi vasta ajan myötä Ihan kamalaa tekstiä arvon neiti minä-minä-minä.

Tällä isosällähän on jo lapsi, ap. Ja kyllä sitä voisi niinkin isosta asiasta kun lapsensa raskaudesta olla vähän kiinnostunut vaikka ei olisi "kasvanut isoisyyteen". Lopettakaa naiset rappiomiesten paapominen!

Vierailija
8/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä olette asiasta sanoneet lapsillenne? Itse kun mietin sitä, että sitten kun lapseni kasvaa, niin kerronko hänelle että hänellä on elossa oleva isoisä vai mitä teen? Jossakin vaiheessa lapsi kuitenkin alkaa kysellä asiasta.

ap

Vierailija
9/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai onko edes ylipäänsä kiinnostunut tapaamaan lastani. (Mikä suoraan sanottuna tuntuu ihan hirveän pahalle, sillä kyseessä ei ole isäni ensimmäinen lapsenlapsi ja aiepien elämässä hän on kuitenkin ollut läsnä.)

Jos kerran hän on ollut läsnä aikaisempien lastenlasten elämässä? Ei miehillä ole kertakaikkiaan tapana soitella raskaana oleville naisille raskausaikana ja kysellä näiden vointia tms. Ei edes täysin absolutistimiehillä. Montako kertaa olet muuten itse soittanut isällesi raskausaikanasi?

Minä en sulkisi isoisää etukäteen pois, mutta asettaisin tosiaan sen ehdon, että lasta saa tulla tapaamaan vain täysin selvänä. Jos isoisä ei tätä ymmärrä, vaan tulee humalassa, niin en päästäisi häntä sisälle. Jos hän siitä loukkaantuu, niin se on hänen ongelmansa. Sitten jos tuollaisia tapauksia sattuu toistuvasti, sinulla on hyvä syy miettiä välien katkaisemista isoisään kokonaan. Minusta olisi kuitenkin reilua antaa isoisälle edes mahdollisuus ja samalla lapselle mahdollisuus tutustua isoisäänsä.

Vierailija
10/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä olette asiasta sanoneet lapsillenne? Itse kun mietin sitä, että sitten kun lapseni kasvaa, niin kerronko hänelle että hänellä on elossa oleva isoisä vai mitä teen? Jossakin vaiheessa lapsi kuitenkin alkaa kysellä asiasta.

ap

Ovatkin vielä sen verran pieniä. 1v ja 3v lapset.

En tiedä miten toimin tulevaisuudessa.

Vierailija
11/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä mun isä soitti mulle pari kertaa raskausaikana ja kysyi vointia. Soitti myös toisen ja kolmannenkin raskauden aikana.

Appiukko on kysellyt raskausaikana vointia, samoin naapurin mies, anopin miesystävä, kälyn mies, ex-työkaveri, ystävä, ystävän mies jne. Aika moni mies. Onkohan mun tuttavapiirini jotenkin tosi kummallinen, kun harvassa on ne miehet, jotka ei ole noteeranneet raskauksia millään tavalla.

Vierailija
12/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on muutaman kerran vierailut samalla paikkakunnalla. Isä ei ole halunnut tulla. Olen laittanut synttäri- ja isänpäiväviestit, koskaan en ole saanut vastausta. Isä ei myöskään muista mitenkään esim. synttäripäivänäni (en siis tarkoita mitään lahjoja, mutta tekstiviesti olisi kiva). En tarkoita, että pitäisi kysellä raskauskuulumisia, mutta tuntuu että isä ei halua olla missään tekemissä kanssani tai ei enää vaan pysty siihen, koska on jatkuvasti päissään. Ei ole edes onnitellut, kun kuuli raskaudesta. Eikä tullut meidän häihin, vaikka oli kutsuttu. Ainoat kerrat, kun isä on soittanut mulle, se on joko halunnut rahaa tai haukkunut mut puhelimessa. Itse on vähän vaikea soitella sinnepäin, kun isä on lähes aina humalassa enkä halua puhua hänen kanssaan silloin.

Suurin syy siihen, että isä on osallistunut aiempien lastenlastensa elämään on varmaan siinä, että silloin vielä olivat naimisissa äidin kanssa ja äiti kutsui velipuoltani ja tämän lapsia kylään. Olivat monesti hoidossa jne. Velipuoleni lapset ovat nyt jo yläasteikäisiä. Toisaalta nämä lapset ovat joutuneet kokemaan myös sen, että isä on ollut humalassa ja riehunut.

ap

Miksi sitten oletat, että isoisä ei olisi kiinnostunut tapaamaan tätä lastenlasta

Jos kerran hän on ollut läsnä aikaisempien lastenlasten elämässä? Ei miehillä ole kertakaikkiaan tapana soitella raskaana oleville naisille raskausaikana ja kysellä näiden vointia tms. Ei edes täysin absolutistimiehillä. Montako kertaa olet muuten itse soittanut isällesi raskausaikanasi?

Minä en sulkisi isoisää etukäteen pois, mutta asettaisin tosiaan sen ehdon, että lasta saa tulla tapaamaan vain täysin selvänä. Jos isoisä ei tätä ymmärrä, vaan tulee humalassa, niin en päästäisi häntä sisälle. Jos hän siitä loukkaantuu, niin se on hänen ongelmansa. Sitten jos tuollaisia tapauksia sattuu toistuvasti, sinulla on hyvä syy miettiä välien katkaisemista isoisään kokonaan. Minusta olisi kuitenkin reilua antaa isoisälle edes mahdollisuus ja samalla lapselle mahdollisuus tutustua isoisäänsä.

Vierailija
13/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi odottaa että vauva syntyy? Kutsut isäsi katsomaan vauvaa, ristiäisiin jne. Jos isää ei kiinnosta tai ei osaa käyttäytyä tms niin sitten mietit mitä teet asian kanssa.

Itse lähden siitä, että isovanhemmat ovat lapsellekin rikkaus, vaikka eivät ehkä ihan täydellisiä olisikaan. Tietysti jos isoisä riehuu humalassa, ei osaa käyttäytyä tai ei halua lasta nähdä, on asia eri.

Vierailija
14/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi odottaa että vauva syntyy? Kutsut isäsi katsomaan vauvaa, ristiäisiin jne. Jos isää ei kiinnosta tai ei osaa käyttäytyä tms niin sitten mietit mitä teet asian kanssa.

Itse lähden siitä, että isovanhemmat ovat lapsellekin rikkaus, vaikka eivät ehkä ihan täydellisiä olisikaan. Tietysti jos isoisä riehuu humalassa, ei osaa käyttäytyä tai ei halua lasta nähdä, on asia eri.

Vierailija
15/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sen sijaan, että joudun toteamaan, että isä ei vaan välitä asiasta. Luulen sen sattuvan paljon vähemmän, jos olen itse asian päättänyt. Enkä halua, että vaikka ristiäiset menee pilalle yhden alkoholistin takia.

Ja en kyllä oikeasti tiedä, kuka voi pitää viinanhajuista, riehuvaa alkoholistia rikkautena lapselleen.

ap

Vierailija
16/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti kokemusta alkoholisteista ja kellä ei.

Vierailija
17/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti kokemusta alkoholisteista ja kellä ei.

Vierailija
18/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholisoitunut (ja ilkeä) vanhempi, ovat tehnet sen päätöksen, etteivät ole tekemisissä. Voithan laittaa tekstiviestin lapsen syntymästä. Ristiäisiin tuskin kannattaa kutsua, kun on oletettavissa, että siitä tulisi parhaimmillaankin katastrofi.

Ikävä vielä sanoa, mutta kun ollaan noin sairaita, ei yleensä pitkään enää eletä... Ennen kuin lapsenlapsi osaa kysyä isovanhemman perään, voi hyvinkin olla jo tämän elo päättynyt. Sitten voi kertoa ne "hyvät asiat" vaarivainaasta...

Vierailija
19/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saisin jonkun sellaisen perustelun, minkä takia isä kannattaisi pitää lapsen elämässä, mutta niin ei ole kyllä käynyt. Niin kamalalta kuin tuntuukin, on varmaan itselle helpointa, että suljen isän vaan pois enkä edes yritä luoda mitään sidettä isän ja meidän lapsen välille.

Kaikesta juopottelusta huolimatta luulen, että isä tulee elämään vielä pitkään. Juopon tuuria tai jotain vastaavaa. Aivot pettää ensimmäisenä, ei todellakaan maksa. :(

ap

Vierailija
20/41 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on narsisti ja alkoholisti enkä ole vielä koskaan katunut päätöstäni. Elämä on niin pajon helpompaa ja onnellisempaa ilman isääni, aivan uskomattoman vapauttavaa päästä henkisesti irti dominoivasta ja henkisesti epätasapainoisesta ihmisestä.

Ainoa ongelma on ollut, että isälleni on tosi vaikeaa päästää irti ja antaa minulle vapaus elää omaa elämääni ja aluksi sain kokea aikamoista painostusta ja uhkailua. Uskon, että jos vain elelen normaalisti enkä anna hänelle mitään vastakaikua, unohtaa hän minut vähitellen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi