Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sanoi ettei halua ketään meille vauvaa katsomaan ekaan viikkoon

Vierailija
02.12.2010 |

Meille on siis esikoinen syntymässä tässä ihan kohta. Puhuin oman äitini kanssa, joka sanoi että tulee sitten mahdollisemman pian katsomaan vauvaa ja kerroin tästä miehelle, joka esitti toivomuksen että ainakaan ekaan viikkoon ei tulisi vieraita, ei siis edes kummankaan vanhemmat. Mies perusteli asiaa niin, että haluaa ensin itse oppia hoitamaan vauvaa ja tutustua uuteen perheenjäseneen. Pelkää mm. että hänen äitinsä haluaa tehdä kaiken eli vaihtaa vaipat, pitää sylissä jne. eikä anna meidän hoitaa vauvaa.

Olen samaa mieltä siitä, että en halua ketään tänne neuvomaan, mutta tuntuu jotenkin julmalta kieltää omalta äidiltä että pitää odottaa jonkin aikaa että saa tulla katsomaan ensimmäistä lapsenlastaan. Tosin mun äiti saattaa olla ihan samanlainen, että haluaa hirveästi sitten hoitaa vauvaa. Tosin omalle äidille tietty uskaltaisin asiasta sanoa.

Ja meillä on siis sellainen tilanne, että molemman puolen isovanhemmat asuu niin kaukana, että kun tänne tulevat, on todennäköistä että jäävät myös yöksi.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toivoo muutamaa päivää rauhassa vauvan kanssa? Eikö se ennemmin kerro, että välit ovat hyvät, jos uskaltaa sanoa suoraan mitä ajattelee? Kuinkahan moni täälläkin on ottanut vieraita vastaan, vaikka ei olisi vielä jaksanut tai halunnut.

Vierailija
102/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan että haluatte levätä ekan viikon. Koska se tulee olemaan raskas. Itse olin sitä paitsi esikoisesta melkein viikon siaraalassa ennen kun edes kotiuduttiin, ei olis tod. tullu mieleen ruveta vieraiden kans touhuaan siinä. Mä olen ollu molempien synnytyksien jälkeen niin raato ja väsyny ja vielä monta viikkoa sen jälkeenkin, että se oma aika oman perheen kesken ja lepäily on tullu tarpeeseen. Tunteetkin oli niin pinnassa että itketti vähän väliä ja olo oli muutenkin huono. Ymmärrän varsin hyvin että ette tahdo ketään yökyläileen heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten toiveita kunnioitetaan eikä olla heti loukkaantumassa. Meillä ei ole sairaalaan koskaan toivottu ketään,tosin olemme olleet siellä jo sen viikon kaikista lapsista. Minun synnytykset ovat vaikeita. Kyläily sovitaan sitten sillä tavalla, kun meille sopii ja minä olen jaksanut. Ei kukaan loukkaannu.Minusta täällä aika ihmeellistä porukkaa, jos heti pitää ängetä kylään.

Näin minäkin ajattelen. Hyviin väleihin kuuluu nimenomaan toisten toiveiden kunnioittaminen ja erilaisten toiveiden ja tapojen sietäminen ja hyväksyminen. Esimerkiksi oma siskoni on paljon minua rennompi monessa asiassa ja kälyni taas tiukempi. Tosi eri tavalla toimin heidän kanssaan esimerkiksi näissä kyläilyissä tai kun hoidan heidän lapsiaan (eli siis toimin heidän toiveidensa mukaan jotka ovat keskenään erilaisia) ja toivon myös saavani samanlaista kohtelua takaisin, ja saankin. Haluan kunnioittaa heidän perheitään ja tapojaan. Vaikka siskoni tavallaan perhettäni onkin, niin hänen ydinperheeseensä on tullut paljon erilaisia tapoja hänen miehensä kautta, joka on ulkomaalainen. Uskon, että pystyn tähän myös silloin, kun minusta itsestäni tulee isoäiti :)

Vierailija
104/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan että haluatte levätä ekan viikon. Koska se tulee olemaan raskas. Itse olin sitä paitsi esikoisesta melkein viikon siaraalassa ennen kun edes kotiuduttiin, ei olis tod. tullu mieleen ruveta vieraiden kans touhuaan siinä. Mä olen ollu molempien synnytyksien jälkeen niin raato ja väsyny ja vielä monta viikkoa sen jälkeenkin, että se oma aika oman perheen kesken ja lepäily on tullu tarpeeseen. Tunteetkin oli niin pinnassa että itketti vähän väliä ja olo oli muutenkin huono. Ymmärrän varsin hyvin että ette tahdo ketään yökyläileen heti.

Samassa tilanteessa itse taas halusin avuksi yökyläilevan äidin. Miten se lepäily olisi muuten onnistunut? En ketään vieraampaa ihmistä tietenkään olisi halunut lähellekään. En siis passannut ketään, yökyläilijä passasi itse itsensä ja auttoi kaikessa mitä halusin. Viipyi muistaakseni kolme päivää "ensiapuna".

Vierailija
105/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sanonpahan nyt kuitenkin, että ihan sukulaisten kannalta ollaan ajateltu pitää ristiäiset miehen vanhempien paikkakunnalla. Tällöin vierailla on paljon lyhyempi matka. Joten saavat kyllä varmasti hoitaa ja sylitellä vauvaa ihan mielimäärin tulevaisuudessa, ei tässä nyt siitä ole kyse. Yleensä ollaan käyty kuukauden, pari välein aina sukuloimassa, ja varmaan tullaan käymään jopa tätä tiuhemmin tulevaisuudessa, jos vaan vauvelin kanssa on helppo matkustaa. ap

sinne sitten anopin siivoamaan kotiin anopin ostamia tarjoiluja nauttimaan.

Ettekö te oikeasti kykene itse ristiäisiä järjestämään, vai miksi siinä pitää tukeutua muiden apuun? Ei se vauva tiedä, saako se nimen kolmen vai 30 läsnäollessa. ja voihan olla, että isän isyys ei ole tarpeeksi kehittynyt tuossa vaiheessa, eli tulee isoja ongelmia sen kanssa, kuka saa vaihtaa vaipan ja kuka kantaa vaihdetun vaipan roskiin.

Vierailija
106/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä ja miehesi ajettelitte, että vaiva kuuluu muille sinne sitten anopin siivoamaan kotiin anopin ostamia tarjoiluja nauttimaan.

Ettekö te oikeasti kykene itse ristiäisiä järjestämään, vai miksi siinä pitää tukeutua muiden apuun? Ei se vauva tiedä, saako se nimen kolmen vai 30 läsnäollessa. ja voihan olla, että isän isyys ei ole tarpeeksi kehittynyt tuossa vaiheessa, eli tulee isoja ongelmia sen kanssa, kuka saa vaihtaa vaipan ja kuka kantaa vaihdetun vaipan roskiin.

Ei me niitä ristiäisiä miehen kotona järjestetä vaan sillä paikkakunnalla, missä miehen vanhemmat asuu. Eikä se tarkoita sitä, että joku muu hoitaisi järjestelyt, ainoastaan sitä että vieraiden ei tarvitse ajaa toiselle puolelle Suomea vaan että me mennään vauvan kanssa sinne, missä muut asuvat. Miten joku saa kaiken väännettyä itsekkyydeksi?

ap

Vierailija
107/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä ja miehesi ajettelitte, että vaiva kuuluu muille sinne sitten anopin siivoamaan kotiin anopin ostamia tarjoiluja nauttimaan. Ettekö te oikeasti kykene itse ristiäisiä järjestämään, vai miksi siinä pitää tukeutua muiden apuun? Ei se vauva tiedä, saako se nimen kolmen vai 30 läsnäollessa. ja voihan olla, että isän isyys ei ole tarpeeksi kehittynyt tuossa vaiheessa, eli tulee isoja ongelmia sen kanssa, kuka saa vaihtaa vaipan ja kuka kantaa vaihdetun vaipan roskiin.

Ei me niitä ristiäisiä miehen kotona järjestetä vaan sillä paikkakunnalla, missä miehen vanhemmat asuu. Eikä se tarkoita sitä, että joku muu hoitaisi järjestelyt, ainoastaan sitä että vieraiden ei tarvitse ajaa toiselle puolelle Suomea vaan että me mennään vauvan kanssa sinne, missä muut asuvat. Miten joku saa kaiken väännettyä itsekkyydeksi? ap

yökyläilijöistä on sen verran paljon vaivaa, ettei niitä kotiinsa toivoisi, ei etenkään öisin itkevää vauvaa. Sellaista meteliä ei soisi kenenkään aikuisen joutuvan kuuntelemaan.

Vierailija
108/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyse voi olla ihan eroista luonteen sosiaalisuudessa. Toiset tarvitsee yksityisyyttä ja rauhaa voidakseen keskittyä uuteen tilanteeseen, ja tällaisissa ihmisissä voi olla yhtä hyvin niitä, joilla on hyvät välit sukuun kuin niitä, joilla ei ole. Sama pätee sosiaalisiin ihmisiin joille vierailut ovat heti OK.

Toisten toiveita kunnioitetaan eikä olla heti loukkaantumassa. Meillä ei ole sairaalaan koskaan toivottu ketään,tosin olemme olleet siellä jo sen viikon kaikista lapsista. Minun synnytykset ovat vaikeita. Kyläily sovitaan sitten sillä tavalla, kun meille sopii ja minä olen jaksanut. Ei kukaan loukkaannu.Minusta täällä aika ihmeellistä porukkaa, jos heti pitää ängetä kylään.

Näin minäkin ajattelen. Hyviin väleihin kuuluu nimenomaan toisten toiveiden kunnioittaminen ja erilaisten toiveiden ja tapojen sietäminen ja hyväksyminen. Esimerkiksi oma siskoni on paljon minua rennompi monessa asiassa ja kälyni taas tiukempi. Tosi eri tavalla toimin heidän kanssaan esimerkiksi näissä kyläilyissä tai kun hoidan heidän lapsiaan (eli siis toimin heidän toiveidensa mukaan jotka ovat keskenään erilaisia) ja toivon myös saavani samanlaista kohtelua takaisin, ja saankin. Haluan kunnioittaa heidän perheitään ja tapojaan. Vaikka siskoni tavallaan perhettäni onkin, niin hänen ydinperheeseensä on tullut paljon erilaisia tapoja hänen miehensä kautta, joka on ulkomaalainen. Uskon, että pystyn tähän myös silloin, kun minusta itsestäni tulee isoäiti :)

Vierailija
109/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä eikä mieheni halua, että meidän kotiin tulee anoppi tai mummi siivoamaan tai keittelemään kahvia. Se on vaan niin, että me molemmat olemme reippaita ja toimeliaita ihmisiä, ja miehelleni on melkein kunnia-asia hoitaa oma perheensä. Jos isovanhemmat tuppautuvat liikaa, niin siitä tulee sanomista.

Mutta muistan kyllä itsekin itkeneeni näitä rajanvetoja kun vauva oli juuri syntynyt, oli syyllinen olo joka suuntaan...Mutta kyllä se siitä helpottaa, kun jokainen löytää paikkansa. Mieheni muistuttaa vieläkin, kun siskoni perheineen tuli maidonkerääjän kanssa n. 2 tuntia siitä "pikakylään", kun tulimme laitokselta kotiin.

mihin ihmeeseen kaikki tuntuvat tarvitsevan jotain erityistä APUA, kun lapsi syntyy? Itse en kaivannut vieraita, enkä tosiaan tarvinut apua mihinkään. Kyllä pystyin ihan normaalisti kotona touhuamaan (ruuanlaitto, siivous, pyykinpesu...), vaikka miehellä ei ollut edes isyyslomaa. Ja tokihan esim. leipomuksia ym. oli pakkasessa varalla. Mutta silti halusin olla rauhassa vauvan kanssa kaksin ja kolmestaan perheenä.

Vierailija
110/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tuleville äideille, joilla hormonit hyrrää. Ja etenkin ensimmäisen lapsen äideille. Ensimmäinen lapsi tuntuu jotenkin niin ihmeelliseltä asialta että sen takia pitää kehitellä monenlaisia sääntöjä ja seremonioita ja tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovatkaan. Ekaan lapseen halutaan "tutustua rauhassa", mutta toisen lapsen tullessa on vaan hienoa saa suvun apuun.

Mutta kukin tavallaan, ja tietysti ap:lla on oikeus kieltäytyä varsinkin yövieraista. Lähettäkää nyt kuitenkin isovanhemmille heti paljon kuvia ja videoita vastasyntyneestä. Vauvantuoksun nälkä on isovanhemmilla kova!

Vierailija
111/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin hormoonit niin sekaisin synnytyksen jälkeen, etten kaipaa ketään pariin viikkoon. Siinä vaiheessa ne hyvää tarkoittavat neuvot voi tuntua todella pahalle. Varsinkin ensimmäisen kanssa. Viimeksi itkin naapurille :), joka tuli vauvaa katsomaan ja minusta se oli aika noloa!

Vierailija
112/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten olisitte viikon kotona rauhaksii.

Saiaraalassa kävi kylässä ja sitten vasta n. 10pv päästä tuli kotiin kyläilemän.

Vierailija
113/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tässä vaiheessa tuntuu siltä, että eniten saattaisin kaivata esim. omaa äitiäni tänne pitemmäksi aikaa siinä vaiheessa, kun mies palaa isyyslomalta töihin. Vähän vaikea sanoa vielä miten menee noiden joululomien suhteen, mutta käytännössä minun äiti ei kyllä voi kahteen kertaan ottaa töistä lomaa tullakseen tänne. Ehkä juttelen äidin kanssa siitä, että jos tulisi vasta miehen isyysloman jälkeen. Miehen äidistäkin olisi siinä vaiheessa eniten minulle seuraa. Harmi kun tuo matka on niin pitkä, siitähän tämä ongelma suurimmaksi osaksi johtuu.

ap

Vierailija
114/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ravasi jos jonkinlaista vierasta, koska mies halusi. Itse olisin halunnut toipua rankasta synnytyksestä, mutta ei. Loppujen lopuksi sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Toki siihen vaikutti muutkin asiat, mutta osaltaan vaikutti myös se, etten saanut aluksi riittävästi levätä. Mieheni ei kadu mitään asiaa niin paljon kuin tätä.

Vierailija
115/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tässä vaiheessa tuntuu siltä, että eniten saattaisin kaivata esim. omaa äitiäni tänne pitemmäksi aikaa siinä vaiheessa, kun mies palaa isyyslomalta töihin. Vähän vaikea sanoa vielä miten menee noiden joululomien suhteen, mutta käytännössä minun äiti ei kyllä voi kahteen kertaan ottaa töistä lomaa tullakseen tänne. Ehkä juttelen äidin kanssa siitä, että jos tulisi vasta miehen isyysloman jälkeen. Miehen äidistäkin olisi siinä vaiheessa eniten minulle seuraa. Harmi kun tuo matka on niin pitkä, siitähän tämä ongelma suurimmaksi osaksi johtuu. ap

Ja saako edes lomaa, kun ei ole mikään oikea syy sille. Ainakin meillä lomat piti ilmoittaa jo syyskuussa, ei niitä enää anota ja anneta.

Vierailija
116/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mentiin niin että monet tulivat katsomaan vauvaa sairaalaan. Siellä se ei häirinnyt, varsinkin kun appivanhemmat ja käly tulivat heti ekana iltana, jolloin en ollut vielä ihan poikki valvomisesta.

Mun vanhempien kanssa sovittiin että tulevat parin viikonpäästä, koska asuvat kaukana ja tulevat yökylään. Kaikki meni oikein hyvin kun saimme ekat 2vkoa rauhoitettua.

Yksi tuttu ei tullut ollenkaan kun sanoin ettei nyt sovi, vaan muutaman viikon päästä, enkä ole hänestä kuullut sen koommin! Ymmärsi varmaan väärin, mutta enpä ole jaksanut ottaa yhteyttä kun ei olla niin läheisiä.

Vierailija
117/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pääsee sitten katsomaan vauvaa. Eihän se nyt muuten voisi tulla ollenkaan, kun eipä kai sieltä töistä omin luvin saa olla poissa.

Jännä kyllä, kun toiset kokee että mummon pitää päästä heti katsomaan vauvaa ja saada itse päättää omista menoistaan, koska eka lapsenlapsi on niin tärkeä asia ja toisten mielestä se ei ole hyvä syy käyttää lomapäiviään. :D

ap

Miksi kukaan ottaisi lomaa töistä tuosta syystä?

Ja saako edes lomaa, kun ei ole mikään oikea syy sille. Ainakin meillä lomat piti ilmoittaa jo syyskuussa, ei niitä enää anota ja anneta.

Vierailija
118/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman sosiaalista nenää toivoisi kaikille ja joustavaa suhtautumista sen mukaisesti... pöhkö on sellainen mummu tai äiti, joka ryhtyy katkomaan välejä ikiajoiksi, jos joku haluaa vaikka viikon olla rauhassa. Minä ainakin suon sen ilomielin omille tyttärilleni, jos he sitä haluavat. Toivon mukaan meillä on myös sellaiset välit, että he kykenevät sanomaan minulle aina suoraan, miten he toivovat minun sitten aikanaan mummana toimivan. Haluan olla kaikin tavoin avuksi, mutta heidän toiveidensa mukaisesti.

ja kyse voi olla ihan eroista luonteen sosiaalisuudessa. Toiset tarvitsee yksityisyyttä ja rauhaa voidakseen keskittyä uuteen tilanteeseen, ja tällaisissa ihmisissä voi olla yhtä hyvin niitä, joilla on hyvät välit sukuun kuin niitä, joilla ei ole. Sama pätee sosiaalisiin ihmisiin joille vierailut ovat heti OK.

Vierailija
119/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä keskustelu... Eri työpaikoilla on erilaiset lomakäytännöt ja eri ihmiset ottavat lomaa eri syistä ja eri ihmiset haluavat toimia eri tavalla uuden vauvan synnyttyä perheeseen. Hohhoijaa.

niin tässä vaiheessa tuntuu siltä, että eniten saattaisin kaivata esim. omaa äitiäni tänne pitemmäksi aikaa siinä vaiheessa, kun mies palaa isyyslomalta töihin. Vähän vaikea sanoa vielä miten menee noiden joululomien suhteen, mutta käytännössä minun äiti ei kyllä voi kahteen kertaan ottaa töistä lomaa tullakseen tänne. Ehkä juttelen äidin kanssa siitä, että jos tulisi vasta miehen isyysloman jälkeen. Miehen äidistäkin olisi siinä vaiheessa eniten minulle seuraa. Harmi kun tuo matka on niin pitkä, siitähän tämä ongelma suurimmaksi osaksi johtuu. ap

Vierailija
120/136 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman sosiaalista nenää toivoisi kaikille ja joustavaa suhtautumista sen mukaisesti... pöhkö on sellainen mummu tai äiti, joka ryhtyy katkomaan välejä ikiajoiksi, jos joku haluaa vaikka viikon olla rauhassa. Minä ainakin suon sen ilomielin omille tyttärilleni, jos he sitä haluavat. Toivon mukaan meillä on myös sellaiset välit, että he kykenevät sanomaan minulle aina suoraan, miten he toivovat minun sitten aikanaan mummana toimivan. Haluan olla kaikin tavoin avuksi, mutta heidän toiveidensa mukaisesti.

ei ymmärrä, että isovanhemmilla on oma elämänsä, ei kaikki voi pyöriä vauvan ympärillä. Jostain syystä isovanhempien tunteilla ei koskaan ole merkitystä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän