Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Samalla tavalla kuin anorektikolla on vääristynyt kuva vartalostaan

Vierailija
01.12.2010 |

myös ylipainoisella on vääristynyt kuva siitä, mikä on normaalia ja mikä ei.

Tämä ilmenee siten, että läskit vaahtoaa palstalla "naiskuvasta" eivätkä kerta kaikkiaan suostu hyväksymään sitä, että hoikkuus olisi enemmän tavoittelemisen arvoinen asia kuin ylipaino.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on ihan eri juttu olla hoikka kuin näyttää keskitysleiriltä karanneelta. Minä olen hoikka/normaalipainoinen ja olisin mieluummin vähän ylipainoinen kuin täysin muodoton. Kumpikaan ääripää ei ole hyvä mutta ei se tarkoita, että olisi itse kauhea läski, jos pitää sellaista laihuutta rumana, jossa luut törröttää ja ei ole rintoja tai takapuolta.

Vierailija
2/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin ap:ta kuitenkin ottamaan huomioon, että maailmassa on muunkinlaisia vartaloita, kuin läskejä ja hyvin laihoja. Epäterve ylipaino tai epäterve laihuus eivät ole kumpikaan tavoittelemisen arvoista, tavaoittelemisen arvoista on saada semmoinen vartalo, joka toimii, ei ole haitaksi terveydelle ja joka on itselle mieleen.

Muuten, musta tuntui, että monet ketjuun vastanneet ottivat avauksen kovin kirjaimellisesti. Mun mielestä avaus kritisoi naiskuvaa, ei yksittäisten naisten vartaloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan 170/55 on jo rumaa

Vierailija
4/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä avaus kritisoi naiskuvaa, ei yksittäisten naisten vartaloja.

Kuvaahan on selvästi käsiteltykin - hoikentamalla jo ennestään hoikkaa. Tämä on melko yleistä. Ja se minua kiukuttaa.

Hoikkuus ja normaalipainoisuus ovat luonnollisesti tavoiteltavia asioita.

Vierailija
5/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä avaus kritisoi naiskuvaa, ei yksittäisten naisten vartaloja.

Kuvaahan on selvästi käsiteltykin - hoikentamalla jo ennestään hoikkaa. Tämä on melko yleistä. Ja se minua kiukuttaa.

Hoikkuus ja normaalipainoisuus ovat luonnollisesti tavoiteltavia asioita.

Tehdään kuvia semmoisista vartaloista, joita kellään ei ole. Monet, liian monet, pitävät valokuvaa totena. Piirrettyyn tai maalattuun kuvaan olisi helpompi suhtautua kriittisemmin.

Vierailija
6/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämäkin palsta melko täynnä laihdutuskeskusteluja, karppausta ja valitusta siitä, kun on läski.

Entä kun nuori tyttö tällaista kuulee ja kokee kotona jatkuvasti? Mitenkähän se vaikuttaa omaan vartalokäsitykseen?

Vierailija
7/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni saa anoreksian, kun ylipainoinen äiti on tyytymätön kroppaansa? Onhan tämäkin palsta melko täynnä laihdutuskeskusteluja, karppausta ja valitusta siitä, kun on läski.

Entä kun nuori tyttö tällaista kuulee ja kokee kotona jatkuvasti? Mitenkähän se vaikuttaa omaan vartalokäsitykseen?

Parempi olis olla keskustelematta lasten kuullen omasta painostaan ja kehostaan negatiiviseen sävyyn.

Vierailija
8/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo yksi Morren blokkaama kuva ei kerro mitään. Olen edelleen sitä mieltä, että suurempi ongelma tässä nykymaailmassa ovat ylipainoiset.

Normaalipainoisiakin alkaa olla jo aika heikosti kun ylipainoiset pukkaa tilastoissa maailmaanlaajuisesti ohi anorektikkojen, nälkäänäkevien ja mormaalipainoisten yhteeensä. Surullista.

Tätähän Morre ei tietty halua nähdä, koska hänellle on suurempi vaara Pirellin naiskalenterin antama NAISKUVA. Lapsia käy yhä edelleen sääliksi...

Tartutaan oikeisiin ongelmiin!

Vierailija
9/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo yksi Morren blokkaama kuva ei kerro mitään. Olen edelleen sitä mieltä, että suurempi ongelma tässä nykymaailmassa ovat ylipainoiset.

Normaalipainoisiakin alkaa olla jo aika heikosti kun ylipainoiset pukkaa tilastoissa maailmaanlaajuisesti ohi anorektikkojen, nälkäänäkevien ja mormaalipainoisten yhteeensä. Surullista.

Tätähän Morre ei tietty halua nähdä, koska hänellle on suurempi vaara Pirellin naiskalenterin antama NAISKUVA. Lapsia käy yhä edelleen sääliksi...

Konkreettisia esimerkkejä!

Vierailija
10/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden aloituksen perusteella.

Ja minä en puhunut vain Pirellin naiskalenterista, vaikka esimerkkini olikin sieltä.

Ja kyllä mielestäni tästä asiasta pitää voida keskustella vaikka maailmassa toden totta on muitakin ongelmia laidasta laitaan.

Vierailija
11/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

länsimaissa suurempi ongelma on ylipaino kuin liika laihuus. Joten en minäkään ymmärrä, miksi Morre kantaa niin suurta huolta asiasta, joka koskee vain marginaalista ryhmää. Jos media tms. todella vaikuttaisi nuorten tai vanhempien naisten vartalokuvaan, ei täällä olisikaan kuin laihoja.

Kumma muuten, että aina jaksetaan jauhaa naisten vartaloista. Entäs miehet? Eikö miehille voi tulla vääristynyttä vartalokuvaa, jos he katselevat miesmalleja catwalkilla? Eipä ole nääs niilläkään ylimääräistä läskiä.

Vierailija
12/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä sokeita ihan sille omalle vartalolleenkin. itse en tajunnut ennen raskautta, kuinka laiha olin ollut. valokuvissa oli ihan erinäköinen ihminen mitä ennen. sama homma sitten rakausaikana. en tajunnut kuinka olin lihonut ja että maha oli valtava ja turvotukset hirveät. viimeisillänikin ajattelin, ettei kukaan varmaan huomaa raskautta.. no, totuus paljastui taas valokuvista kun vauva oli muutaman kuukauden.

ja nyt on taas sama menossa, tunnen olevani pyöreä, vaikka olen samassa painossa kuin ennen raskautta.

Vierailija
13/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden aloituksen perusteella. Ja minä en puhunut vain Pirellin naiskalenterista, vaikka esimerkkini olikin sieltä. Ja kyllä mielestäni tästä asiasta pitää voida keskustella vaikka maailmassa toden totta on muitakin ongelmia laidasta laitaan.

Vierailija
14/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

länsimaissa suurempi ongelma on ylipaino kuin liika laihuus. Joten en minäkään ymmärrä, miksi Morre kantaa niin suurta huolta asiasta, joka koskee vain marginaalista ryhmää. Jos media tms. todella vaikuttaisi nuorten tai vanhempien naisten vartalokuvaan, ei täällä olisikaan kuin laihoja. Kumma muuten, että aina jaksetaan jauhaa naisten vartaloista. Entäs miehet? Eikö miehille voi tulla vääristynyttä vartalokuvaa, jos he katselevat miesmalleja catwalkilla? Eipä ole nääs niilläkään ylimääräistä läskiä.

Vierailija
15/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät jaksa vouhottaa jostain hemmetin "roolimalleista". Kuten en minäkään koska olen normaalipainoinen ja terve :)

Vierailija
16/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on kiistaton ongelma ja siitä voisi keskustella pitkään ja hartaasti. Morren avaamassa keskustelussa oli kyse naisihanteesta ja siitä, minkälaisen naiskuvan se antaa esim. nuorille tytöille ja naisille. Ei ollut tarkoitus sillä keskustelulla väittää, että jos naiskuva olisi realistisempi, voitaisiin koko maailma pelastaa. Niin kuin ei koko maailmaa pelasteta silläkään, vaikka kaikki ihmiset olisivat normaalipainoisia tai laihoja. Toki tietyt sairaudet vähenisivät/häviäisivät, mutta mikään ratkaisu maailman ongelmiin ei kumpikaan olisi tuosta vaan.

Mielestäsi siis kuvakäsiteltyjen naisten kuvien käyttäminen esim. mainoksissa jne. ei ole vahingollista millään tavalla nuorten tyttöjen muodostamaan minä-kuvaan eikä siis ole oikea ongelma. Selvä. Miksi ihmeessä sinun oli mielipiteesi ilmaistessasi vedettävä tähän mukaan Morren oma persoona? Tiesitkö, että julkisuuden antamasta naiskuvasta on keskusteltu paljon ja todettu, että se vaikuttaa tyttöjen itsetuntoon ja minäkuvaan? Tiesitkö, että epärealistiset ja laihennetut naiset näissä kuvissa edistävät tyttöjen toivottomuutta oman vartalonsa suhteen ja tietyllä tavalla myös edistävät lihavuutta, kun ei nähdä, että ikinä realistisella tasolla voitaisiin saavuttaa samaa?

Mutta teit kantasi selväksi, ja siinä mukana piti solvata henkilökohtaisella tasolla yhtä keskustelijaa. Kivaa. Olisipa mukavaa, kun useampi ihminen osaisi täällä keskustelun taidon.

Vierailija
17/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan lihavia kohta koko kansakunta kun se on normaalia tätä menoa :D

Vierailija
18/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan lihavia kohta koko kansakunta kun se on normaalia tätä menoa :D

Vierailija
19/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole ongelmaa katsoa ylilaihoja malleja mainoskuvissa. Ei ne aina kauniita ole ne ylilaihat, mutta ei aiheuta minussa mitään syömishäiriöön viittaavaa ongelmaa. Minulla ei ole paino- eikä itsetunto-ongelmaisia lapsiakaan, joiden puolesta minun pitäisi myöskään olla huolissani. Ei naiskuva synny pelkistä muotikuvista. Ja muotikuvissakin näkyy yhä enemmän niitä normaalipainoisennäköisiä naisia. Ainakin minä olen ollut näkevinäni.

Itse olen lihava.

Vierailija
20/24 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole ongelmaa katsoa ylilaihoja malleja mainoskuvissa. Ei ne aina kauniita ole ne ylilaihat, mutta ei aiheuta minussa mitään syömishäiriöön viittaavaa ongelmaa. Minulla ei ole paino- eikä itsetunto-ongelmaisia lapsiakaan, joiden puolesta minun pitäisi myöskään olla huolissani. Ei naiskuva synny pelkistä muotikuvista. Ja muotikuvissakin näkyy yhä enemmän niitä normaalipainoisennäköisiä naisia. Ainakin minä olen ollut näkevinäni.

Itse olen lihava.

Entäs kasvava syömishäiriöisten joukko? Väitätkö, ettei laihalla naisihanteella ole mitään tekemistä sen kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi