PARAS JENGI / joulukuu
Kommentit (69)
Onpas potra poika! Kerro toki miten synnytyskin meni,kunhan ehdit :)
No, tosin oman tytönkin painoarvio la:n tietämissä oli se 4kg joten iso mötkylä odotettavissa tännekin...
Toivottavasti ninnininnulikin on päässyt vauvanhakureissulle!
No, perästä tullaan viimeistään tammikuussa :P
Mindy 40+3
Plääh.. tosi kurjaa.. Suppareita on nyt si pari tuntia tullu7-14min välein... eli liian harvoin viä että mihinkää pääsis.. Mutta kyllä ne kipiöitä on... Laitoin just saunan päälle, josko tuo rentoutuminen saunan lämmössä joko lopettas tai nopeuttas asiaa... Harmittaa kyllä iha sikana jos ne ny loppuu kun kuitenki aamupäivästä asti on supistellu vaikkei ny si iha alle 10min koko aikaa... Nii ja seki ottaa pannuun että kaverin sisko jolla la 24.12. sai tänää pojan, hmh, kun mäki haluun!! No joo mitä mää marisen kyllä tää iha varmaa parin päivän sisällä on tulossa...
Mutta palataas asiaan...
Onnea amandak ja Sabriina! Nyt sitten saatte nauttia omista kullannupuista :).
Lieköhän ninnininnulikin päässyt ponnistamaan, kun ei oo illan jälkeen käynyt päivittämässä!?
Sabriina, siitä vaan lempinimeä lainaamaan ;), ne on nää isot pojat erikseen :).
Alkaa omat mielialat tasottumaan, enkä enää iltaisin itkeskele tuon esikoisen kurjaa kohtaloa. Näyttää jo tottuneen tilanteeseen ja nyt lähinnä nauttii kun molemmat vanhemmat on kotona, vaikkei äiti saa poikaa nostellakaan.
Viime viikon mies olikin töissä ja mulla oli täällä anoppi nosteluapuna. Silloin poika kävi aina väliin mun luona itkemässä ja sai välillä tosi kurjia itkukohtauksia. Ihan hyvä että purkaa pahaa oloaan, kun on tommonen ylireipas, mut itestä tuntu niin kamalalta.
Mä haluisin ulos ja lenkille! En kestä tätä pakkasta enää.. Tosin kävin perjantaina viemässä ta:lle pissanäytteen, matkaa on siis yhteen suuntaan noin 500 metriä. En meinannut jaksaa takas kävellä, tuntu ettei oo lihaksissa potkua! Että voi olla ihmisellä huono kunto, kun en oo pystynyt varmaan elokuun jälkeen kunnolla liikkumaan. no, tästä ei oo kuin suunta ylöspäin.
Meiän vauva on kyllä semmonen sylikissa :). Vähän vatsavaivoja alkaa olemaan, pitäis vissiin olla tarkempi syömisen kanssa..
Timantti ja kyrmyniska 18 vrk
yrittänyt kirjottaa tänne, mutta koko aina tulee jotain keskeytyksiä...kummallista :-)
Oikein paljon onnea amandak:lle ja sabriinalle pienistä elämän ihmeistä :-) Ja toki Sabriina halutaan kuulla kaikki yksityiskohdat sun synnytyksestä!
Täällä asustaa myös sylivauva. Nytkin rääkyy tuolla isänsä sylissä :-( Illat on menneet aika itkusiksi. Taitaa olla vatsakipuja. Onneksi yöt on mennyt melko hyvin nyt viimeaikoina. Nukahtaa jo nopeemmin syötön jälkeen ja nukkuu pitkälle aamuun. Noin 3-4 tunnin välein syödään. Iltasin useammin. Imetys sujuu tosi hyvin. Ihanaa kun rintoja ei enää pakota.
Odotan jo kovin ensimmäistä hymyä. Esikoinen taisi sen väläyttää viiden viikon iässä, joten ei enää kauaa varmaan mene :-)
Nyt taas tyhjeni pää (ihan kun siellä mitään olisi ollutkaan)...Ninnininnuli taitaa olla sairaalassa, näin toivomme :-)
Oikein hyvää joulua kaikille, jos en ennen sitä ehdi enää kirjotella! Me otetaan ihan rauhallisesti. Mennään aattona miehen siskon luokse valmiiseen pöytään ja ilta sitten ihan kotosalla. Mitään en oo kotona stressannu. Imuroida tietty vois, jos jaksaa :-D
Inkku ja pikkunen likka reilu 3vko
Joo minä olen ainakin, mutta vahvasti tuntuu että ehkä tää jo tällä viikolla syntyy... Tai siis toivon ainakin! Maanantaina yliaikaiskontrolli äitipolilla, jos tarve vaatii :P
Ihanaa joulua kaikille!
Mindy *41*
Mindylle voimia viime metreille, kyllä se sieltä vielä tulee :) TOivottavasti ei ole tarvetta yliaikaiskontrollille!
Täällä on yllättävän hyvin nukuttu yö takana, vauva nukkui 2-4 tunnin pätkissä, omassa sängyssä :) Söi siinä välissä, mutta nukahti aina hyvin uudestaan. Ja esikoinenkin heräsi vasta kahdeksalta, kun yleensä heräilee jo ennen kuutta. Taisi olla meidn joululahja siinä, ei huono ;)
Synnytyksestä lyhyesti: Oli nopea ja aika raju, vain 6h siinä meni, kun esikoisen kanssa meni yli 17h... To 16.30 alkoi olemaan aika ahdistava tunne, kun olin ulkona, ja pari mojovaa supistusta tuli, oli pakko mennä sisälle. Siitä se sitten lähti, supistukset kipenivät vähitellen ja tulivat vaihtelevalla välillä, välillä ihan päällekkäin pari supistusta ja välillä 10 min välein. Alkoi tuntumaan, että on tosi kyseessä, joten lapsenvahti hälytettiin paikalla, ja hän tuli joskus puoli 7 aikaan. Silloin olin jo aika kipeä, supistus kun tuli oli pakko olla pystyasennossa, nojata johonkin ja heijata edes takaisin, ihan paikallaan en pystynyt olemaan. Ennen kahdeksaa laitettiin esikoinen nukkumaan (vaikka hän jäikin sitten meidän perään vähän itkemään), ja lähdettiin sairaalaan. Lyhyt automatka, onneksi, oli ihan tuskaa istua paikallaan. Sairaalaan tultiin vähän kahdeksan jälkeen, jolloin kätilö jo sanoi, että taitaa olla synnytys hyvin käynnissä, kun mun naamaa katteli :) 4 cm olin auki, ja kätilö ehdotti että mennään saliin ja tilataan epiduraali, kun olin niin kipeä. Kalvot puhkaistiin, ja siinä samalla olin 5cm auki. Epiduraalin kanssa sitten kesti, vaikka piti tulla nopeasti, ja sinä aikana kipeydyin entisestään. Kätilö ei saanut sydänäänimittaria vauvan päähän, vaan mittari oli vatsan päällä. Epiduraalia laitettaessa huomasin tuskien välissä,e ttä kätilö ja mies molemmat tuijottivat sydänäänikäyrää, joka näytti huonolta. Kätilö soitti apua paikalla, ja yhtäkkiä oli huone täynnä lääkäreitä ja kätilöitä. Vauvaa tökittiin takaisin ylöspäin ja minua käskettiin vaihtaa asentoa vähän väliä. Epiduraali oli vihdoin onnistunut, mutta ei vielä kovin paljoa euttanut, eli aika kauhea oli olo. Sydänäänet onneksi korjaantuivat, ja puudutekin alkoi vaikuttamaan. Kaikkia kipuja se ei vienyt (kuten viimeksi), mutta helpotti se oloa aika lailla, supistusten välissä olin kivuton ja supistuskipu lievittyi. Kohta alkoi ponnistuttamaan, ja olin 8cm auki, ja pian täysin auki. Ehkä kolmen supistuksen avulla saatiin pää syntymään, mutta sitten vauva juuttui hartioistaan... Mutta sisukas vauva oli, tunsin miten se siellä jalkovälissä kiemurteli.. Kaksi kätilöa siinä vetivät vauvaa ja minä ponnistin kaikin voimin, ja saatiinhan se vauva ulos :) Vähän piti häntä virvoitella, sai 7 pistettä aluksi, mutta aika nopeasti virkosi ja sain hänet syliin :) Oli hänellekin aika raju kokemus: sylissä aluksi toisti vain äh-äh-äh ja välillä huusikin. Onneksi minua ei kuitenkaan tarvinnut leikata, enkä revennytkään pahasti: kolme tikkiä tuli, ei sen enempää. Sitten vauva pestiin ja punnittiin, ja kätilön naama oli aika epäuskoisen näköinen kun hänn vaakaa katsoi ja sanoi minulle, että aika isohän tämä oli. En kyllä olut uskoa, kun sanoi, että 4410g oli paino! Ja pitkäkin oli, 53cm. Istukka syntyi ihan nätisti, ja siitä saatiinkin todennäköinen syy vauvan isoon kokoon: istukka pianoi 910g! (normaalisti noin 500g) Eli aika hyvin on tuo istukka toiminut...
Olen tosi hyvin toipunut jo synnytyksestä, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Aika rankkaahan se kuitenkin oli, ja kyllä sydänäänten lasku pelästytti! Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! Pikkumies on kyllä ihana :) Ja isoveli myös, mustasukkaisuudesta ei ole tietoakaan, hän haluaa vain pikkeveikkaa pussata ja paijata ja tuo tuttia kun vauva itkee :) Nyt syömistahtikin on vähän rauhoittunut, kun tuota maitoa riittä, ei ole vauva ihan koko ajan rinnalla.
No niin, tässä oli joululukemista teille :) Toivottavasti teillä kaikilla on oikein ihana ja rauhallinen joulu!
Vauvantuoksuisin joluterveisin,
Sabriina ja iso pieni mies kohta 8pvä vanha
Ja me sitten saatii maailman paras joululahja, maanantaina klo 05:17 synty meille piskuinen poika ja eilen tultii kotiin eli just sopivasti niin mies sai hoitaa siivoukset ja kaupassa käynnit ;)
Lyhyesti synnytyksestä: sunnuntai aamuna klo 10 tuli limatulppa ja alko valuu limasta veristä vuotoo aika laillakin ja sitten saman tien alko supistukset myös.. Alkuun tuliki 3 tuntia jopa 3-9min välein vaihtelevasti mut laantuivat sitten suihkun ja panadolin jälkeen niin että meni yli 10minuuttiin.. Koko päivän olikin sitten hyvin epäsäännöllistä toi supistelu 5-17min välein... Illalla klo 23 kyllästyin sit ootteleen ja soitin sairaalaan et mää tuun nyt kun nukkuakaan en voi vaikka ei noi ollu mitää tappavan kipeitä suppareita ees eikä vieläkää kun ehkä 9-10min välein... Oltii puolilta öin sairaalassa ja olin siinä vaiheessa 3cm auki... Sit vaa saliin ja kyseltii mitä kivunlievitystä haluun.. Otin vaa ilokaasuu kun kerran ei mitää ylivoimasen kipeetä tehny viä sillo.. No kyllä ne siitä koveni mut en si halunnu kuitenkaa mitää puudutusta ku aattelin et hitto jos vaan pitkittyy sit sen takia ku olin NIIIIN väsyny... No puol 5 meni vedet ja huh helvetti siitä alko sitten niin perkeleen kipeet seuraavat 45min... Sattu!! Sitten sanoin et haluun ees sen kohdunkaulan puudutteen ja kun lääkäri tuli huoneeseen niin määhän aloinki siinä vaiheessa sitten huutaa et ei perkele pakko ponnistaa se tulee ny... Ja istuin keinutuolissa... Siitä sitten jotenki ihmeessä saivat mut ravittyä siihe synnytystoolille ja parin min päästä mulla olikin jo poika sylissä... Eli 3min ponnistus, ajallisesti ei paha... Ei repeämiä.. :) Poika sai pisteet 9-10.. Ja kuinka pieni hän oli 49cm ja 3360g.. (esikoinen vähä päälle 4kg ja 51cm ja ero on iso!) Vuotookaan ei oo mitenkää pahasti tullu, eli kaikki täällä enemmän ku hyvi... Kotii oltas päästy vaikka tiistaina mutta mein ois sit tarvinnu ajella torstaina takas lastenlääkärille näytille viä niin päätin jäädä siks aikaa...
Esikoinen on ottanu tän hyvin, ei yhtää mustis, hoitaa kovin! Ja tää tulokas on todella tyytyväinen ja nukkuu hyvin! Viime yönä nukkuu klo 23 ja klo 03 tissitteli tunnin ja heräs seur kerran klo 7 tissil ja si heräs taas klo 10.. :) Ite oon ollu jotenki kiree, hermostun esikoiselle pienistä ja toisaalta harmittaa iha sikana ku haluaisin nimenomaan hänet ottaa syliin ja halata ja mennä viereen kun toinen menee päikkäreille mut kun jos vauva on tissillä niin vähä o vaikeeta :/
Joo mutta nyt täytyy mennä ite kans maate ku miehet jo meni kaikki... Palataas asiaan!! :)
ninnininnuli (ja arvatkaa meninkö lukkoon kun ei tullu rv mielee - no hitto eihä tässä enää olla raskaana ;) )
ps. oon tosi onnellinen, tää masu on kutistunu iha tosi pieneks jo!! Esikoisesta se oli tämmänen vasta puolen vuoden jälkeen!! Tosin ne jälkisupistukset oli iha kamalia pari päivää!! ja tuntuu niitä vähä vieläki...
Täälläkin on valvoskeltu aamuviidestä alkaen kipeiden suppareiden kanssa. Väli on jotain 7-10min ja kipu vielä ihan siedettävää.
Kuulostelen tässä oloani, ehkä tässä viimeinkin pääsis tositoimiin. Jännittää kylläkin.
Mindy 41+2
Ninnininnulille lämpöiset onnittelut! Onpa tosiaan ollut esikoiseen verrattuna pikkuinen :).
Kiva lukea noita teiän synnytyskertomuksia, vaikka kyllähän mä vähän oon kateellinen.. Ens viikolla saan "jo" ruveta esikoista nostamaan. Mä niin ootan et päästään ihan kahdestaan puuhastelemaan.
Mullakin on kutistunut maha ihan tajutonta vauhtia, jotenkin outoa :). Mulla tuli painoa 16kg ja mun mahahan oli valtava, ihan oikeesti ette varmaan ikinä oo ees nähnyt niin isoa :). Sf-mitta oli 36 jo viikolla 34 ja siitä kasvoi vielä ihan tajuttomasti, mut kun eihän ne sitä äippäpolilla mittaile. Nyt on lähtenyt jo 12kg tai lähtivät ekan kahden viikon aikana, nyt on tullut vähän takapakkia ;). Haavan päällä on tommonen ikävä roikku, mut sisko kaks sektiota läpikäyneenä lohdutti, että kyllä se siitä lähtee, viimestään kahden vuoden kuluttua..
Vauva on nykyään sylissä suurimman osan ajasta. Oon nyt totutellut sitä tohon reppuun, mut en vielä tiiä tykkääkö vai ei.. On väliin aika tyytymätön kaikkeen. Tää pikkunen on ihan eriluontoisen olonen kuin isoveljensä :), niin äkänen! Öisin syö 2-3 kertaa mut aamupäivät sitten ihan koko ajan. Kai tästä asianlaidasta pitäs kuitenkin olla tyytyväinen :). Nukkuu vielä suurimman osan ajasta tai sitten kätisee vatsavaivoja. Jospa tää maidontuotanto alkais pikku hiljaa tasoittumaan vauvan tarpeisiin ettei toisen tarvis täpötäydestä tissistä hotkia.
Mites Mindy?? Joko lähditte?
Rauhallista joulua teille kaikille!
Timantti ja kyrmyniska 23 päivää
Tulihan sekin pikku poika sieltä :-) Kiva että synnytys meni hyvin! Ja onhan se niin, että vakka mullakin meni kaikki tosi hyvin niin on se kipu vaan jotain ihan hirveetä. Ainakin mulla oli. Esikoisen kohdalla en sellasta kipua edes tuntenut, koska eteni niin hitaasti koko ajan. Ja sillon jo luulin että oli kovaa kipua. Että en nyt timantti olisi niin kamalan kateellinen meille... ;-)
Niin ja kiva timantti että vihdoin pääset nostelemaan esikoista. Jännä juttu, mutta mullakin on maha palautunut paljon nopeemmin tän toisen kohdalla kuin ekan. Oisin voinut kuvitella, että olis just toisinpäin. Muutenkin tuntuu, että imetys on pudottaa kiloja tällä kertaa tehokkaammin. Ois mulla kyllä vielä noin 6kg mitkä sais lähteä (yhteensä tuli 16kg).
Onpa outoa, kun esikoinen jäi eilen siskon luokse yöksi. Vasta herättiin vauvan kanssa, oli aikamoinen yö. Vähän väliä itkeskeli ilmavaivojensa kanssa, luulen että suklaa ei oikein sovi. Mutta siis on outoa kun on vaan yks lapsi tässä. Miten sitä olikin niin kädetön sillon kun esikoinen oli vauva, täähän on niin helppoa tän yhen kanssa ;-)
Huomenna olis 1kk neuvola. Kiva nähdä miten on kasvanut, ainakin tehokkaasti syödään.
Inkku ja pikku likka 1kk
Joulupäivänä klo 11.15! Piti lopulta soittaa ambulanssi kun supistukset tiheni yllättävän nopeasti. Olinkin sitten jo 8cm auki kun sairaalaan pääsin, joten ilokaasua kummemmasta kivunlievityksestä ei tarvinnut haaveilla. Ponnistusvaihe kesti 10min. ja koko synnytys noin 5h.
Tytön syntymämitat olivat 3980g, 51,5cm ja pipo 33,5cm. Tänään jo kotiuduttiin tissitakiaisen kanssa :)
Mindy ja tyttö 2vrk
Paljon onnea uusista perheenjäsenistä, ninnininnuli ja Mindy! Ihan mahtavaa :) Mindylla meni sitten vauhdikkaasti, onneksi ehditte kuitenkin sairaalaan asti.
Nyt tulee vieraita, jäi hieman lyhyeksi tämä sepustus :) Iloa kaikille!
Sabriina ja isopieni mies 12pvä
Noniin sieltä se sitten tuli sinnekin!! :) Onnea onnea! Nopeaa toimintaa sitten :)
En kanssa ehdi nyt enempiä sepustella kun aattelin kaikennäköstä nyt puuhata ku esikoinen meni mummulaan ja toi pikku2 on niin tyytyväisenä tossa sitterissään... On hän NIIN KILTTI JA IHANA!! Ja hei mitä yöunia hän vetelee edellisyönä 8h putkeen ja viime yönä yhden syötön taktiikalla, kelpaa mulle!! Mutta palataan asiaan...
ninnininnuli ja "Niilo-poika" 8päivää
että Mindyn tytöllä siro pää kun muuten neiti melkee 4kg ja pipo noin pieni :) Meinki miehellä mun mielestä tosi pikkunen pää ja oli 35cm... Tärkeä lisäys tämä ;D
Hurjan paljon onnea Mindy ja koko perhe! Mahtoi olla aika jännittävää :)! Pikkusen olet sitkas ja viimeseen asti vetänyt lähdön kanssa.
Täällä ollaan ensimmäistä päivää kahden lapsosen kanssa. Toistaiseksi on mennyt hyvin, kiitos Manducan. Meiän vauva melkeen nukkui (ja söi) ensimmäisen kuukauden, niin nyt haluais olla hereillä ja kun ei just pystyis kauheesti pitämään seuraa.. Nukkuu päivisin ihan pienissä vartin pätkissä. Ja auta armias, jos pistän koppaan! Yöt menee aika hyvin, syöpi kyllä illalla viimesen kerran joskus klo 23 ja sitten kolmelta, viideltä ja kahdeksalta. Että ihminen voi olla yöllä horteessa :), usein pitää aamulla miettiä, et miten se yö oikeesti meni.
Esikoistakin saan jo nostella :), voi että mä oon siitä onnellinen. Viime viikko olikin dramaattinen kun esikoinen kaatui pannuhuoneessa ja sai ihan hirveän haavan nenäänsä, eilen käytiin otattamassa tikit pois. Näki ainakin yhtenä yönä painajaisiakin, todennäköisesti siitä tilanteesta kun tikkasivat nenää päivystyksessä. Onneks en ollut mukana, siellä oli hoitajakin pyyhkinyt kyyneliään. Olisivat tikanneet lievässä narkoosissa, mutta kun sairaala oli joulun jäljiltä täysi. Otti niin aivoon ihmisten läträäminen viinan kanssa, kun sit tommonen puolitoistavuotias joutuu ihan epäinhimilliseen tilanteeseen.
No, tässä nyt toipuu sekä äiti että poika :).
Timantti ja kyrmyniska 1kk
täältäkin Mindy! Kohta alkaa olla kaikki poksahtaneita. Mitäs viimeisille kärvistelijöille kuuluu?
Meillä päivät rullaa eteenpäin. Menoa ja meininkiä riittää. Oon vähän ehkä liikaa haalinut kaikkea ohjelmaa tähän kevääseen, mutta ihan kiva niin. Esikoinen kun vaatii jo vähän ohjelmaa (tai aika paljonkin) ja äiti saa samalla jutteluseuraa ym. Ja vauva tulee siinä samalla. Vielä on helppoa kun ei oikein mitään rytmejä ole.
Meillä menee yöt myös jo aika hyvin kait. Tosiaan ei kauheesti ole muistikuvia välillä yöstä, saati siitä, että mikä tissi ois vuorossa :-D Eka pätkä nukutaan yleensä sellanen 4h ja sitten 2 tunnin välein syödään loppuyö. Päivällä vauva nukkuu aika hyvin sitterissä tai silleen että nukutan liinaan ja siirrän siitä sänkyyn. Suoraan sänkyyn ei nukahda päivällä koskaan. Vaunuissa nukkuu tosi hyvin, niiden muutaman kerran perusteella kun ollaan ulkona voitu olla.
Aivan ihana vauveli kyllä on! Isosisko on tosi hellä vauvaa kohtaan, mutta meitä vanhempia testaa taas oikein urakalla. Että senkin puoleen on kiva, että on päivissä ohjelmaa. Kotityöt on jäänyt aika minimiin, jos sittn ristiäisiin saisi kunnolla siivottua...
Kertokaahan muutkin kuulumisia!
Inkku ja pikkulikka kohta 6vko
Täällä tosiaan on laskettuun vielä 5pv. Olo on tosi tukala ja nukutuksi ei saa. yöllä kavin kylmässä suihkussa kun hikeä puskee eikä mikään auta. Närästys pahenee ja samoin muutki vaivat. Tahtoisin jo synnyttään kun kaverikin sai maanantaina vauvan ja toisella kaverilla on tänään laskettu ja se pääs jo sairaalaan..
Päivät on pitkiä olla pojan kans kotona kun oon väsyny ja mies on töis. Mitään ei oikeen pysty kunnolla tekeen ja kaikki tekeminen sattuu jotenkin.
Voi kun pääsis jo synnyttään ja takasi arkeen kiinni! Apua..
Chili 39+2
viimeisiin päiviin hurjasti tsemppiä! Toivotaan ettei sun tarvii enää kauaa odottaa.
Se raskaana olemisen vaikeus unohtuu niin äkkiä.. Eilen mietin esikoisen kanssa ulkoillessa, että joulukuussa taisin käydä ulkona kerran viikossa vieraillessa terveyskeskuksessa eikä marraskuussakaan juuri ulkoiltu. Rupesin miettimään että no miksi ihmeessä ei? Järki kertoi että mun olo oli niin vaikea, kävelemään en juuri päässyt, nivuset ja koko alapää kipunoi, väsytti ihan hirveesti jne. Mutta ei sitä silti enää kropalla muista, melkeen voisin ruveta jo oottaan seuraavaa ;).
Inkku, onpa mukava kuulla että teilläkin menee (etenkin) yöt mukavasti. Kyllähän sitä jaksaa vaikka mitä, jos saa joltisenkaan nukuttua. Meiän poika on nukkunut tänään koko päivän! Ja vielä kopassa :D. Siinä on vaan ollut se huono puoli, että tissit on olleet niiiiin täynnä, et ruoka-aikaan sitten maito vaan suihkuaa toisen silmille...
Joko Inkun ja Jontun vauvat hymyilevät?
Tänään oli niin kiva kun käytiin vähän ulkona vauvan kanssa ja viikonloppunakin taidetaan päästä :). En oo ihan noudattanu pakkas- enkä alun aikarajojakaan, ei me muuten päästäis ikinä ulos.
Timantti ja kyrmyniska 1kk
Onnittelut myös amandak tytöstä, mindy tytöstä ja ninnininnuli pojasta! :) Vähiin me käydään ennenkuin "loputaan", tai siis ennenkuin kaikki jakaantuu!
Chilille tsemppiä! Mitenkäs LilleLobster ja mammamuori jaksavat?
Äkkiä tosiaan unohtuu raskausaika, kun vauva on ulkopuolella. Ja voi hitsi kuinka taas aika vierähtää: meillä vauva on ensviikolla jo 2kk ikäinen! Eikä edes niin kovin pieni enää: hymyihin on vastannut jo 1kk ikäisestä, ja jutteluakin tulee jo jonkinverran. Oikea hymytyttö! :)
Ja nyt voin vihdoinkin huokaista, alkaa arki! Joulu oltiin kotona, tein ruoat ja kaikki itse, mun vanhemmat ja veli kävi syömässä, joten tekemistä riitti. Sit tulikin vuodenvaihde joka vietettiin rauhallisesti, ja nyt eilen oli ristiäiset, joten ihanna kun vihdoin saa vaan olla eikä tarvi stressata enää mistään järjestelyistä. Äiti oli onneksi suurena apuna ristiäisjärjestelyissä, ja muutenkin auttaneet tosi paljon. Ennen joulua jouduttiin vielä kokemaan yhdet hautajaisetkin.
Esikoinen on kaks yötä viettänyt tänä aikana mummulassa, toinen oli hautajaisten aikaan (kun ei tullut sinne mukaan), ja toinen nyt ristiäisiä ennen, että sain leivottua. Ois varmasti helpommalla päässyt kun ois ottanu kaikki pitopalvelun kautta, mut on se kiva itsekin tehdä.
Vauvalla ei oo oikeen rytmiä vielä. Välillä tuntuu että menee koko päivä syöttäessä, nukkuu päivällä eripituisia pätkiä. Pihallekaan ei juuri olla ulkoilemaan ehditty, tai sit on ollut niin kova pakkanen että ei oo voinut mennä. Joulupukki toi esikoiselle luistimet, joten niitä ollaan välillä käyty ulkoiluttamassa. :) Yöunille vauva nukahtaa puolenyön aikaan, nukkuu ekan pätkän n.4-6 tuntia, ja sit vielä pari n.3h pätkää. Toinen niistäkin on välillä lyhyempi, kun ollaan sillon kuitenkin jo esikoisen kans hereillä. Tosin viimeyönä vauva sai ennen nukahtamistaan n.80ml tuttelia (kun oli eka syönyt tissistä ja nukahdellut siihen n.1,5h), niin nukkui sit puolesta yöstä aamu yhdeksään! Ja kun tuntuu etten oikeen ole perillä kuinka usein tuon ikäisen kuuluis päivässä syödä, niin päivisin en ole tuttelia antanut, oon imettänyt vaan vaikka puolentunnin välein. Välillä tosin sen vuoks on hermo ollu kireellä, kun tuntuu että tissittelys menee tosiaan koko päivä. Mut tänäänkin on kyllä ollut tosi vähän tissillä... :) Aika moista vaihtelua siis ainakin vielä. Ja nyt illalla ei saanut tuttelia, niin näkee nyt kuinka hyvin yö menee.
Tiistaina päästään taas neuvolaan punnitukseen. Viimeksi käytiin ennen joulua.
Ihanaa vauva-arkea teille kaikille, joiden vauva on jo masun ulkopuolella! Yritetään nauttia joka hetkestä, kun vauva on pieni! Ja kun saadaan olla kotona ja katsella lasten kasvua. Tää on niiiin ainutkertaista! :)
jonttu ja rinsessa 8vkoa
Jee!! Ja tottakai halutaan kuulla synnytyksestä!! Mahtavat mitat miehellä! :D
Täällä on nyt 2,5 tuntia supistellu alle 10min välein! Soittelin jo äippäpolille.. Käskivät käydä kuumas suihkus ja ottaa panadolia ja kahtoo si mihi suuntaa menee... Kävin äskö ja vielä ei muutosta aikasempaa... Nyt taidan men vähä huilii sohvalle ja katotaa kuinka tässä käy.. Mäki haluisin jo lähtee ni pääsis jouluks kotii jos ei ihmeitä.... :)