PARAS JENGI / joulukuu
Kommentit (69)
kotona taas. Ilmeisesti saivat terv.keskuksella ne proteiinit plussalle valkovuodon ja muitten mukavien limojen takia, sairaalassa oli nimittäin ihan puhdas näyte...
Eikä tuolla toukalla näytä olevan muutenkaan kiire, kohdunkaulakanavaa jäljellä 2cm ja kahdelle sormelle auki, istukka toimii niinkuin pitääkin.
No, onneksi ei myrkytystä, mutta hieman säikäytti. Kai tässä kerkeis vielä hierojalla käydä, jos se päänsärky johtui niska-hartiajumista :/ ?
Nopsaan tulin vaan lukaseen ja ilmottelemaan että täällä ei ainakaan etuilla... tosiaan luulen että menee yli tätä menoa... Oon kaks yötä nukkunu iha taivaallisen sikeesti... jotenki toi maha on ihanasti hävinny tieltä, vissii laskeutunu hyvi mut kuitenkaa ei mitenkä ikävästi paina... mikäs tässä ollessa... Nyt en ehi enempää kirjotella mutta toivottavasti alkaa kohta teille muutamille tapahtua! :)
ninnininnuli 38+3
vai mikäköhän vuorokauden aika nyt on menossa?!
Taitaa olla amandak jo voiton puolella? Taisi lähtö tulla :-D
Ja kyllä se lähtö tulee teille muillekin ennemmin tai myöhemmin. On kyllä uskomatonta miten nopeasti se aika lähtee sitten menemään kun vauva on syntynyt!
Niin kuulumisia tulin laittamaan, kun esikoinen katsoo lastenohjelmia ja vaavi nukkuu tässä kantoliinassa. Eli hyvin on mennyt kaikki täällä :-) Edelleen olen sitä mieltä, että toisen kanssa ottaa NIIN paljon rennommin. Päivät menee tosi hyvin, välillä vauva suostuu olemaan vaan sylissä ja parkuu joka välissä, mutta mitä sitten? Sellasia ne vauvat on :-D Sitten pidetään sylissä tai liinassa (viihtyy siinä onneks huippuhyvin). Yöllä välillä herätään klo 3 eikä enää nukutakaan...mutta seuraavana yönä saatetaan nukkua jopa neljään ;-) Täytyy repiä se ilo pienistä asioista!
Tää vauva on ihan mahoton kakkakone. Vääntää kakat varmaan vartin välein. Mahdotonta on vaihtaa vaippaa koko ajan ja nyt onkin jo pylly vähän rikki ja punananen :-( Pakko on siis yölläkin vaippaa vaihtaa ja siitäkös tyttö aina piristyy. Onneks nukahtaa illalla kymmeneen mennessä niin saa itse edes muutaman tunnin unta.
Eli normia vauva-arkea täällä. Harmi että on niin kylmää niin ei voi viedä vauvaa vieläkään ulos. Eikä siellä itsekään voi kovin kauaa olla.
Mitäs muille vauvallisille kuuluu??
Sama meno jatkuu edelleen! Supistuksia aamuöisin ja sit ne loppuu. Alan olla tooooosi väsyny ja tympääntynyt.:( oon niin kade teille, jolla ihanat kultamuruset on jo sylissä!!
No niin, 40+2 tänään, eikä vieläkään tositoimissa... Vaikka eihän tässä nyt kovin vielä yliajalla olla, niin alkaa kyllästyttämään tämä odottelu :) Ihan sama on mulla, kuin amandak:llakin, eli useamman kerran on supistellut suht tiheään ja kipeästi monta tuntia, mutta sitten vaan laantuivat pikku hiljaa. Ärsyttävää, varsinkin kun tulee yöllä valvottua niin on aika väsy... mutta viime yön nukuin hyvin ja taas tuntuu vähän paremmalta :) Vähän vain pelkään, että tämä vauva ehtii kasvaa kovin isoksi, viime viikolla neuvolassa th arvioi painoksi n 3,7-3,8kg... Eihän tuo mikään jätti vielä ole, mutta mutta... (th lohdutti sanomalla, että "no, ei se ainakaan mikään viisikiloinen ole")
Eikä kukaan ole vielä ehtinyt etuilemaan :) höh! Minä kun ajattelin, että jos en minä niin joku ainakin olisi sen vauvan saanut pihalle ;) No, ollaan varmaan kaikki sitten ponnistamassa samaan aikaan.
Mindyllä ei sitten ollutkaan raskausmyrkytystä! Hienoa! Varmasti säikäytti, hyvä että pääsit kontrolliin. Jaksuja, toivottavasti päänsärky on jo helpottanut!
Inkku, ihana kirjoitus sinulta, kuulostaa niin hyvältä, että pystyt ottamaan rennosti!
Odottelu jatkukoot :)
Sabriina
Siis mää oon niin väsyny!! Mistä ihmeestä tää väsymys nyt tuli? Tekis mieli vaan nukkua ja nukkua... Lähinnä en malttas oottaa et olis ohi tää odotus mut välillä aattelen et ei tänään, en jaksa synnyttää, oon niin väsyny... Ja sitten ei tiä millane valvottaja tulee... Voi sentää...
Tulin neuvolasta äskö ja nyppii seki että oli painoo tullu kuudessa päivässä melkein 2kg ja vatta oli kasvanu melkei 4cm!! Kasvupyrähdys vauvalla?? Kyllä mulla tukalampi olo taas onkin.. mut ei turvotuksia ja verenpaineki oli taas oikei hyvä ja pissa puhdas niin siinäpähän paisun.. Sais syntyä jo senki takia etten halua enää yhtää kiloo lisää!
Tästä tuli taas tällaista vuodatusta... Niin ja yks tuttu sai eilen pojan, sama laskettu ku mulla.. höh... No ei auta surkuttelu se sitten tulee kun tulee... Nyt kääriydyn sohvalle peiton alle ja lapselle palomies sami pyöriin jos ei tuu äitin kainaloon viä... Krooh, Zzzzz....
ninnininnuli 38+5
Hieno juttu! Toivottavasti paranet nopiaan!
Tsemppiä kaikille isomahaisille! :D Kyllä se siitä! :D
Mulle tuli vielä synnytyksestä mieleen, että ehkä itselläkin ois se ponnistusvaihe ollut vieläkin lyhyempi (nyt oli 8min), jos olisin osannut rentouttaa jalat ja ponnistaa. :) Nyt kätilö joutui toteamaan että vauvan pääkin jää puristuksiin, kun olin vaan puristanut reisiä yhteen, kun sattui niin maan... :) Mut eipä sitä siinä tuskissaan tajunnut eikä osannut rentouttaa.. vaikka ehkä ois pitänyt.
Meillä vauva on jo reilu 1kk! Miehen kans on tullut tapeltua vähän liikaakin, kun olo on välillä aika väsynyt, kun ei osaa nukkua sillon kun sais. Jouluvalmistelut mukamas stressaa ja aiheuttaa päänvaivaa, joten on tullut tiuskittua puolin jos toisin. Inkku kirjoitti niin hienosti viimeisessä viestissään, että toisen kanssa osaa ottaa niin paljon rennommin, joten ehkä munkin pitäis se oppia. Tai vauvan kanssa olen ottanutkin rennommin, mut kaikki muut asiat.. =/ ja kun välil tuntuu että miehestäkin tuli vauva, kun sen jälkiä saa siivota.. :)
Esikoisen aikana kun vauva piti pienenkin äännähdyksen, niin heti haettiin syliin ja hyssyteltiin, mut nyt tämä kakkonen saa välillä huutaa sitterissä muutaman minuutinkin, ennenkuin kukaan kerkiää hakemaan. :)
Esikoinen on yhä hienosti vauvan ottanut vastaan ja auttaa hoidossakin sen minkä pystyy. :) Ja kun imetän niin hän hakee nuken ja nostaa paitaansa kans ylös. :D
Mut nyt pitää mennä, vauva kutsuu. :)
Eilen oli sitte lääkäri/neuvola ja painoarvio, joka oli yli kilon pienempi ku esikoisesta, eli 2.7kg.
oma paino oli TIPPUNU puoli kiloa, mutta lääkäri sano että se ei haittaa.
Onko kellään muulla näin loppuvaihees oksettanu, huimannu tai ollu hengitys vaikeuksia? mulla kun on nää kaikki niin toivon että tää loppu aika menis pian siis tosi pian ohi.
Voimia loppukoitoksiin ja odotetaan vieläkin.. :)
Chili
Mua kans oksettaa iha kaiken aikaa, huimaa maatessa ja hengitys on raskasta... :/ Että eiköhän se tähän kuulu... Mullaki tosiaan toi painoarvio oli yllättävän pieni mutta nyt luulen et se on viikossa ottanu jonku kasvupyrähdyksen että mahtaako iha pieni ollakaan enää... No si sen näkee...
Hassua että jonkun vauva voi olla jo kuukauden vanha!! :D Just täällä vasta plussattiin kaikki :) No se taas muistuttaa siitä että kyllä me möhiksetki kohta se saadaa...
Mutta nyt olis taas ruuanteon aika... PLÄÄH....
eikös olis jo jollai uutisia?? :D
ninnininnuli 39+0
Eli 40 viikkoa täynnä. Eikä mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta, häpyliitosta juilii vaan entistä enemmän kun olen parina päivänä lyllertänyt kaupoilla. Olo on tukala, toukka ei osoita mitään mielenkiintoa laskeutumiseen ja kiinnittymiseen, peppu painaa palleaan ja pää nivuseen enimmäkseen. Eikun odotellaan...
Mindy, kypsä odottaja *40*
...valitettavasti. Edelleen vain odottelen ja valvon kipeiden supistusten kanssa, jotka aina sitten jossain vaiheessa loppuvat :( Tosi ärsyttävää, viimekin yönä valvoin yhdestä viiteen, mutta kun ei niin ei. Tänään siis viikkoja 40+4, esikoinen syntyi just näillä viikoilla, joten ajattelin jo että se on mun virallinen synnyttämispäivä :) Mutta sitten ne vain loppui taas, ja nyt väsyttää vaikka sainkin nukkua aamulla pitempään. Plääh.
No, ei kai tässä auta kuin odotella ja yrittää olla ärsyyntymättä. Kivut vain ei ole kivoja, vauva on tosi alhaalla joten kaikki istuminen ym on tosi hankalaa, ja häpyluuta vihloo ihan mahottomasti, eilenkin niin että kävelin puoli tuntia kippurassa kun ei pystyssä voinut olla...
Jaksuja kaikille! Kyllä tämä odotus vielä palkitaan :) Tuntuu vain niin oudolta olla tällaisessa "limbossa" kun vain odottelee eikä voi oikein suunnitella mitään kun kuitenkin tietää että lähtö voi tulla milloin vain...
:) Sabriina 40+4 ja hohhoijaa
Käytiin toissa yönä jo Tyksissä asti, mut supistukset loppu taas vaihteeks ja meidät laitettiin takas kotiin! Ylläri!:D mut oon sentään jo 3 cm auki, et on ne supparit sit jotaki tehny kuitenki. Kohdunkaulaa oli tosin vielä 2 cm jäljellä ja vauva tosi ylhäällä vielä, et saa nyt nähdä onko synnytys sittekään lähellä.. Tänään irtos limatulppaa tai en ainakaan keksi mitä muuta se voi olla. Eli pieni toivonpilkahdus!;) vaikka eihän tässä nyt missään tapauksessa enää kauaa mee, että päästään näkemään tuo masuasukki..on vaan niin kärsimätön olo jo!:) -amandak rv 40+1
millasilla viikoilla tein esikoiset synty? Joku siitä mainitsikin jo mutta anteeks en muista...
Mä oon kans odotellu "innolla" tota limatulppaa mutta ei mitää... Höh... mein esikoinen synty 39+5 ja limatulppa irtos muistaakseni 39+0 että sen puolesta ollaan aikataulusta jäljessä ;)
Voin kuvitella että on kurjaa kun joka yö saa miettiä et jokohan pääsis lähtee ja sit käännytetää viä kotiinki!! Mut toisaalta kurjaa sekin on kun ei yhtää mitää supistuksia tai tuntemuksia oo vielä... Ja mua sentää supisteli koko raskauden jonku verra niin nyt ei yhtää!! Hmh...
No mutta josko tänää tulis uutisia jo joltain... Ite oon veikannu et tää syntyy joko 21. tai 26. päivä.. vaikka toisaalta tuntuu että menee vieläki pidemmälle...
ninnininnuli 39+1
Meidän pikkuinen prinsessa syntyi tänä aamuna klo 6.59. Painoa neidillä on 3690g ja pituutta 50 cm. Päänympärys 37,5 cm. Ja rv 40+2 siis synty (esikoinen syntyi rv 41+4). Supistukset alko klo 02.30 ja heti säännöllisinä: ensin pari supistusta 10 min. välein, sit 5 min. välein vajaa tunti ja ku oltiin sairaalassa vähä yli neljä niin supistukset tuli jo 3 min. välein. Sairaalaan tullessa olin auki 4,5 cm ja alle tunti sen jälkeen jo 7,5 cm auki! Tässä vaiheessa kipu oli niin sietämätön et halusin spinaalipuudutuksen ja sen sain heti. Sen jälkeen kaikki sujui kuin unelma! En tuntenu supistuskipuja lainkaan, pelkän ponnistamisen tarpeen kun sen aika oli. Ei ois paremmin voinu mennä! Jäi ihana olo synnytyksestä!:) ja tyttö alko imeä rintaa heti ku pääsi rinnalle ja oikea tekniikka löyty samantien.:) oon tosi onnellinen ja kiitollisella mielellä kaikesta!
Ihana kuulla!! Ja siis todella upeeta että sullakin jäi noin hyvä kokemus synnytyksestä!! Nyt voin sanoo ettei pelota oikeesti enää yhtään, kaikilla on sujunu niin hyvin! Juku mä oon kade! Mäki haluun nyt heti päästä tositoimiin!! Vaikka tuskin iha näinä päivinä silti..
Toivottavasti tuli pari uutista nyt lisää ennen mua, iha reiluuden nimissä :D
Ihanan sujuvasti mennyt sulla synnytys! Hurjasti onnea!!!
Niin, minun esikoispoika syntyi rv41+4, käynnistyi ihan itsekseen supistuksilla ja limatulpan menolla. Veikkaan että samalla kaavalla mennään nytkin, jahka nää kovettavat supistukset joskus muuttuisi kipeiksi :|
Jahas, pitäisi lähteä pojan muskarin joulujuhlaan. Odotettavissa taas "vieläkö sä oot yhtenä kappaleena"-huudahduksia...
Mindy 40+2
Täällä ollaan innoissaan... Eilen supidteli piiiitkästä aikaa jonku verran ja nyt aamulla kans... Sitten menin veskiin ja bongasin tämän ihanan limatulpan plus melkoisesti limaista veristä vuotoo.... JES JES JES, pian on pakko tapahtua... Mitää supistuksia ei nyt niin kauheesti tuu viä.. äskö 6min välein mut ei kyllä erityisen kipeitä tai pitkiä... Mutta hyvä merkki tämä!! Palaan asiaan että mihi suuntaan homma etenee....
Mitäs muut puuhaa?
ninnininnuli 39+3
Meidän perheeseen syntyi pikkuveli 16.12 klo 22.25, raskausviikkoja tuolloin 40+4 (tasan samoilla rv kuin esikoinen), painoa oli jässikällä 4410g ja pituutta 53cm. Aika hurjat mitat siis, ihan hyvä etten tienyt painoa etukäteet... Kaikki meni loppujen lopuksi hyvin, vaikka dramatiikkaakin synnytyksessä oli.Ja vain 6h siinä meni, eli rytinällä tapahtui kaikki... Eilen kotiuduttiin, ja tosi hyvin on toipuminen lähtenyt käyntiin. Poika imee tosi napakasti ja haluaakin olla rinnalla koko ajan. Eli yhdellä kädellä tässä näpyttelen :) Voin synnytyksestä kertoa myöhemmin lisää, jos haluatte kuulla.
Onne amandak:lle prinsessasta! Et ihan ehtinyt etuilla jonossa ;) Hienoa, että oli hyvä synnytyskokemus sinulla!
ninnininnulille toivotan tehokkaita supituksia!
Timantti: taidan varastaa teidän pojan lempinimen, se sopii kuin nakutettu tälle jässikälle ;)
Sabriina ja poika melkein 3vrk
ja Lauantaita kaikille!
Kovasti nyt taas tapahtuu, joka on hyvä asia ja kyllä se Sabriina on sullaki tositoimet edessä ihan pian!
Ite en meinaa uskaltaa kotoa poistua ellei mulla ole joku toinen aikuinen mukana, kun hirvittää että lähen pulkassa vetämään poikaa ja käy jotain niin eihän tuo nassikka osaa auttaa!
Keskiviikon tapahtuman jälkeen lääkäri oli sitä mieltä että pyykit hoituu pienemmissä osissa narulle ja aina ei tarvi kerätä jokaista lelua laatikkoon, kun isikin sen varmaan osaa :)
Pitää kuulemma rauhoottua ainaki vielä viikko että ollaan rv37 saatu kasaan ja sit saa vauva tulla jos tahtoo.
Oon saanu levättyä onneksi kun tuo rakas mieheni on vihdoin vähän enemmän kotona. Tänään hälle totesin että mun pitääs ny saada lakanat vaihdettua niin enpä saanu tehä. Mies ne vaihto ja sano että ei mun saa huhtoa liikaa.. ihanaaa! :D
Eilenkin oli sellanen olo että lähteekö taju mut ei onneks menny. Maanantaina on vauvan kokoarvio ja olen varma että pienempi sieltä nyt tulee tai sitten hän osaa piiloutua erittäin hyvin.
Tulipa romaani mutta ei se mitää!
Peukut pystyyn että saadaan lisää vauvoja tähän pinoon pian.
Chili rv 36