*** Kesäkuun kullannuput 2011 joulukuussa ***
Kommentit (61)
Tiide: Toivottavasti väärä hälytys, joita liian usein tulee noissa kokeissa, ja pienellä kaikki hyvin.
(.) Maha kasvaa ja pahoinvointi vaivaa edelleen. Jouduin lähteen torstaina kesken päivän töistä ja perjantainkin olin saikulla :/ Viikkoja ois 13+2 ja aika ajoin tuo pieni jo huomauttelee olemassaolostaan tökkimällä mamaa
*Muoks* Tää p....a hävitti taas puolet viestistä :(
Minä olin alunperin heinäkuinen kun menkkojen mukaan laskettu oli 6.7. Odotan kaksosia.
Eilen np-ultra näytti että laskettu aika olisikin jo 29.6. Ja koska kyseessä on tuplat, nämä todennäkösesti syntyy jo kesäkuun puolenvälin tietämillä.
Onko teillä erikseen jotain esittelypinkkaa josta vois katsoo kuka kukanenkin on ja sellasta?
t: Tupla ja viikkoja 12+4 tänään.
odotellaan tuloksia jatkotutkimuksista. Niskapoimu ja verikokeet yhdistettynä kuulun siis riskiryhmään. Mielenrauhan vuoksi menin jatkotutkimuksiin ja istukasta otettiin näyte. Ultrassa kaikki näytti olevan kunnossa edelleen, sen mitä tässä vaiheessa pikkuisesta pystyy sanoa. Jo ehkä sekin tieto sai minut uskomaan ja luottamaan, että maha-asukilla kaikki on hyvin. Mutta varmuuden saan vasta kun tulokset tulevat. Odottavan aika on pitkä, ainakin tässä asiassa. Kiitos kaikille tsempeistä!
Kun selaat sivun ylös niin siellä näet pienen esittelyn meistä. Laita isestäsi myös tietoja niin sinut lisätään porukkaan mukaan :)
tiidelle ja masuasukille pidetään peukut pystyssä. Onnea matkaan!!
Neljä luukkua enää jouluun laski meidän eskari aamulla onnessaan. Joulu tulee aina niin hujauksessa loppujenlopuksi ja on äkkiä ohi.
Tänään oli neuvola ja kaikki oli tosi hienosti. Verenpainekin oli nyt tosi hyvä ja saan pitää joulun taukoa ainakin verenpaineen mittauksesta kotona. Hemoglobiinikin oli vielä 131, joten säästyy vielä ällöttävältä lisäraudan syönniltä. Masulainen on tosi alhaalla kohdussa, vaikka tilaa olis köllötellä ylempänäkin. Liikkeet tuntuu jo lähes päivittäin aika selvinä ja varsinkin illalla sänkyyn mennessä alkaa monesti jumppailu masussa.
Olo on itellä tosi hyvä, vaikka huomaakin jo, että maha alkaa hidastaa jo vähän menoa.
Kaikille oikeen ihanaa joulunaikaa ja syökäähän kovasti kaikkea hyvää. Niin minä ainaski aion ku vielä terkkariki lupas et jouluna ei niin tartte kattoo kaloreiden perään :)
viljuska&pikkunen 17+2
pikaisia terveisiä, tekemistä kun olis enemmän kuin aikaa. Alkaa vähitellen kiire painaa päälle, lahjat on vielä lähestulkoon hankkimatta, siivoukset alkutekijöissään jne. Kylläpä se joulu tulee, vaikka ei mitään tekiskään. Mukavampaa vain olis, kun olis kaikki hoidettu.
Mahaa ei vielä näy eikä paljon tunnukaan, johtuu kai noista ylimääräisistä kiloista. Ihan hyväkin, niin ei kaikki juoruilijat heti kerro uutista pitkin kylää. Olo on muutenkin hyvä tuota jalkaa lukuunottamatta. Mietin jo vakavissani uudelleenkäyntiä tk:ssa röntgenissä, jos se murtuma ei olekaan parantunut kunnolla, kun tulee helpommin jalka kipeäksi nykyään.
Minä toivottelen kaikille ihanaa joulua!
Äippä ja juniori 14+5 vissiin
Eli Espoosta 24v toisen lapsen odottaja lähtis mukaan keskustelemaan... :)
LA 28.6, esikoinen 01/09, synnäri Jorvi/NKL
Suunniteltu sektio tulossa rv39. Tämä uusi tulokas on myös poika :) Selvisi kun jouduttiin istukkabiopsiaan NTn takia, ei kumminkaan mitään kromosomipoikkeavuutta löydetty. Nyt vielä tutkitaan sydäntä, esikoinen oli VSDn vuoksi avosydänleikkauksessa syksyllä ja nyt täysin terve :) Semmosta. :)
Tervetuloa uusille tintsu-86 ja Tupla.
Joulu tulee ja onneksi kaikki on nyt tehty ja ostettu voi alkaa pikkuhiljaa rauhoittumaan joulun viettoon.
Lähdetään poitsun kanssa joulupäivänä ruotsin risteilylle joten ihana päästä valmiiseen pöytään sekä aattona että muina joulun pyhinä : )
Ihanaa joulun aikaa teille kaikille!
Angela+Kirppu 15+4
Lisäsin teidät listaan.
Joulukiirettä pitää...onneksi ollaan jo voiton puolella. Kaikki lahjat vihdoin hankittu mutta osa vielä paketoimatta. Eilen käytiin ostamassa jo kinkku ettei jäädä ilman :) Saan sen uuniin vasta aatonattona illalla kun pääsen töistä eli menee koko yö valvoessa milloin se on valmis..nam nam..
Liikkeet on nyt jo jonkin verran voimistuneet mutta siltikin tulee aika harvakseltaan. Eilen töissä ollessa kyllä jytäsi yllätten voimalla että ihan pelästyin :) Olen lähes täysin siirtynyt raskaushousuihin kuin nappi ei mene enää normaalihousuissa kiinni.
Tintsu86: Onko teillä joku syy miksi sait sektion ? Minulla esikoinen tuli kiirellisellä sektiolla mutta tästä ei tietoa miten syntyy, sanoivat viimeksi ultrassa että tehdään arviota sitten ylimääräisellä käynnillä loppuraskaudessa.
Tiide: Toivotaan, että sinun pikkuisella kaikki hyvin. Hyvältähän se vaikuttaa jos ultrassa kaikki näyttää olevan kunnossa.
Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti!
T: Annika rv 17+0
Annika84; tosiaan se sektio kahdesta syystä. 1. Epäilevät ahtaumaa, edellinen synnytys päättyi 18h jälkeen kiireelliseen sektioon. Minut ois pituuden puolesta pitänyt laittaa arviointiin jo viime raskaudessa, mutta enhän mä sitä tajunnu vaatia ensikertalaisena :) Nyt on kans sit arvio varmuudeksi tulossa.
2. Esikoisen synnytys oli niin kamala kokemus, että synnytyskeskustelussa kun käytiin läpi (ennenkun siis aloin odottaa tätä masuvauvaa) niin ilmoitin etten aio enää IKINÄ edes yrittää...kätilö + lääkäri siinä yhdessä totesivat ettei tarvitse :)
Eipä ole tullu taas pitkään aikaan kirjoteltua tänne.. aina johonkin kiire (mukamas)! Tervetuloa uusille odottajille meijän porukkaan. Kaikilla odotus näyttäis näin pikaisella katsauksella sujuvan ihanasti :)
Itsekiun olen tässä jo päässyt pari kertaa ultraan, joista viimeisin oli nyt joulukuun puolivälissä np-ultra, siellä se meijän ihana tulokas temmelsi kovasti! Kaikki oli ok, tulokset seulonnastakin tulivat, eikä niistä löytynyt mitään poikkeavaa.. Tällä viikolla käväsin viel nauvolassa tätiä moikkaamassa, pelkäsin, että ensimmäisten kuukausien aikana ois väh. pari kiloo tullu painoa, kun olen joutunut kokoajan syömään jotain pahoinvoinnin takia ja masukin on pompannut erittäin selvästi esiin... siis mullahan on ollu koko alkuraskauden ajan kaamee olo ihanine oksennuksineen.. toivottavasti alkais pikkuhiljaa helpottaa sen osalta! Mutta paino olikin pysynyt samana, kun ekassa neuvolassa punnittiin. Esikoista odottaessa tunsin ensimmäiset "potkut" n. viikolla 16, nyt viime viikolla oltiin joulujuhlassa ja siellä istuessa tunsin ekan kerran liikehdintää ja nyt päivittäin jotain, kun vaan rauhottuu kuulostelemaan, ihanaa!! Maha siis on tullu niin esiin, etten voi kuvitellakaan enää normi housuja, äitiysvaatteet siis esiin! Väsymys on oikeestaan loppunu, tuntuu et jaksaa päivän aikana jopa touhuta monenlaista, kun taas alkuaikana oisin voinu nukkua kokoajan.
Mutta tämä taas itestäni..
Jouluenkeli tyynyllesi istahtaa
ja lempeästi poskeasi koskettaa.
Sinulle rauhallista Joulua toivottaa,
kunnes tummaan yöhön taas katoaa.
Jouluisista tunnelmista toivottaa Nannuska 13 + 5
Täällä podetaan flunssaa, jopa siinä määrin että tänään oli pakko hakea antibiottikuuri. Lääkäri rauhoitteli kuitenkin, että parempi hoitaa tauti, että vähemmän tästä näin päin on haittaa, kuin että jos ei nyt paranisi jo hiljalleen ja flunssa vain pahenisi. 10 päivän kuuri, ja laittoi sellaista antibiottia mitä kait aika usein raskaana oleville ja imettäville annetaan, ja totesi vielä että aika monet, ml. hän itse, on joutunut raskausaikana antibiotteja syömään. Noh, ei tosiaan ollut enää valinnanvaraa, kun ei saanut nukuttua useampaan vuorokauteen ja tuntui että happi loppuu kertakaikkiaan. Diagnoosina oli molemminpuolinen poskiontelotulehdus, ja totesipa samalla että nää naaman näpyt mitä oon luullu vaan hormonaalisiksi johtuu "ihan selkeästi" märkäruvesta/streptokokkitulehduksesta, että hänpä nyt laittaa sulle tän kuurin minkä pitäis auttaa sit siihenkin ongelmaan. Kaksi kärpästä siis yhdellä iskulla, toivottavasti..
Jouluvalmistelut meni tän flunssan takia vähän harakoille, mutta onneksi tuo mies on auliisti juossut kaupoilla ostoslistojen kera ja hommannut kaiken sen mikä tarvitaan. Kuusenkin toi aamupäivällä sisälle, tuossa se odottaa vielä koristelemista, mutta ehkä kohta jaksetaan käydä sen kimppuun. :)
Muutoin ei ihmeempiä. Liikkeitä tuntuu aina välillä, välillä enemmän ja olo on selkeästi pinkeämpi kun vauva kääntyilee jne. Turvotus on laskenut, ja selkeästi se oikea vauvamassu on nyt alkanut kasvaa. :)
Makoilen tässä kuusta katsellen, takkatulen lämmittäessä, peiton alla sohvalla. Eihän tää ihan niin mennyt kuin olin suunnitellut, mutta ei tässä valittaa voi silti! :)
Hyvää Joulua kaikille!! :)
Miten meni teillä joulu ja mitkä suunnitelmat vuoden vaihteeseen ?
Meillä oli rauhallinen joulu. Syötiin liian hyvin ja rentouduttiin. Poika viihtyi hyvin uusien lelujen parissa, eikä hän ede pelännyt pukkia vaan meni ihan kiltisti syliin. Kinkkua on vielä jäljellä vähän ja niistä teen illalla hernekeiton. Laatikot lentää tänään roskiin, niitä ei enää kukaan syö.
Vuoden vaihteen vietämme laivalla. Poika menee siksi aikaa hoitoon ja pääsemme viettämään miehen kanssa yhteistä aikaa vihdoin.
Maha kasvaa hirmu vauhtia ja kohtu noussut jo navan korkeudelle. Vauvan liikkeet edelleen hentoisia ja harvakseltaan tuntuu. Alkaisi jo potkimaan kunnolla että ei tarvisi huolestua. Neuvolaan vielä reilu viikko aikaa.
T. Annika rv 17+5
Nyt se joulu sitten on jo takana vaikka tuota aikaa olisi voinut venyttää vielä pidemmällekin :(
Töissä olen taas ensimmäistä päivää joulun jälkeen ja ajatukset harhailevat kovasti masussa.
Ensimmäistä raskautta kun tässä koetaan niin kaikki tuntemukset masussa hämmästyttää ja kummastuttaa. Joulupäivänä koin ensimmäiset tuntemukset masussa ja tapanin iltana sängyssä, voisin jopa väittää että tunsin kädelläni pari potkua! Voiko ne nyt jo kädellä tuntea!?
Ja eilen illalla sama juttu kun painoin kädelläni kohtaa, missä ”kupli”. Ihana ja metka tunne!
Laskeskelin, että tuosta kaksoisveriseulasta on jo 2,5 viikkoa aikaa, eikä ole mitään tuloksia tullut vielä tuosta! Alkaa pikkuhiljaa kärsivällisyys loppumaan, kun viikkoja on kuitenkin tänään jo 17+6. Olisi ihan mukava pikkuhiljaa saada tuloksia! Mietiskelin tässä jo, että kehtaanko soittaa neuvolaan ja kysellä, että miksei mitään kirjettä ole tullut kotiin.
Toinen juttu mikä kummastuttaa, on vatsatuntemukset. Olin tapanin aamuna kunnon lumitöissä ja sen jälkeen tuntui alavatsassa koko päivän sellainen melkein jatkuva ”paine”. Ja nyt töissä taas sama juttu. Kun menen kyyryyn, niin tuntuu että kohtu menee tosi ahtaalle ja kipristelee. Ei siis sellaisia suoranaisia vihlaisuja, (supisteluita?) vaan sellaista jatkuvaa painetta. Kokemuksia? Onko tämä normaalia ”kasvukipua” vai pitäisikö olla huolissaan? Etenkin kun ne tuntuivat alkaneen noista tunnin lumitöistä. Tästäkin tekisi mieli soittaa neuvolaan, mutta kun en haluaisi soitella jokaisesta pikku tuntemuksesta.
Kävelen täällä pian jalat ristissä, että älä vaan vielä vauva ulos tule … :(
Eerika 17+6
Eerikalle näin aluksi, mulla kans ekassa raskaudessa oli paljon vatsan kovettumisia ja muita tuntemuksia eli harkkasupistuksia.. ne ei oo sinällään vaarallisia, mutta ovat elimistön oma keino tavallaan antaa merkki milloin kantsii ottaa hiukka rauhallisemmin. Sitten jos alkavat olemaan sännöllisin väliajoin kannattaa huolestua. Itse en antanut niiden kauheasti haitata elämää, mutta tapansa kullakin. Kyllä kannattaa kysyä neuvolasta sitten tarkemmin! Ja minä olisin sinuna ainakin jo udellut niiden seulontavastausten perään ;)
Omassa navassa liikeet tuntuvat ja painoa tullut n. 2,5kg, hb laski 140stä 117sta ja aloitin vapaaehtoisesti rautakuurin..lisäksi aloin itse mittaamaan sokereita kaiken varalta, kun olo on aika outo jos syö paljon hiilareita kerralla. Tämän päiväinen mittaus oli ok!
Joulu meni rauhallisesti syödessä ja levätessä kun mies hoiti minimiestä.
Voikaahan hyvin!
mv ja hippu rv 17
Eerikalle: Arvelisin, että sinulla on harjoitussupistuksia.
Esikoista odottaessa minulla alkoivat nuo supistukset ennen puoltaväliä raskautta ja tässä raskaudessa alkoivat jo aiemmin.
Ne tuntuvat vielä aika alavatsassa, kun kohtukin on vielä melko alhaalla. Voisi sanoa, että se on epämiellyttävä tunne ja usein tekee mieli vähän hengähtää supistuksen aikana. Se tulee ja kohta puoliin menee. Mutta ei saa jäädä päälle, eikä niitä saisi tulla toistuvasti, eikä myöskään voimistua.
Voithan niistä mainita seuraavalla neuvolakäynnillä. Joulu on vissiin hieman viivästyttänyt koetulosten saapumista. Jospa sieltä tällä viikolla vihdoin ja viimein kuuluisi jotain.
Meidän joulu meni perinteisissä merkeissä perheen kesken ja ähkyä sulatellessa :)
Uuden vuoden suunnitelmat ovat vielä auki.
Minulle kuuluu edelleen pahoinvointia/oksentelua, harjoitussupistuksia ja "matalapainetta" mielialassa. Iltaisin olen yrittänyt bongata liikkeitä masusta, mutta vielä en ole mitään tuntenut. Eli niitä odotellessa :)
rv 16
Kiitos RoopeReetta ja maitovalas kokeneista kommenteistanne. Näin se kai sitten on, että nämä ovat harjoitussupistuksia. Otin kyllä eilisen illan kotona aika rauhallisesti, nukuin yli tunnin päikkärit ja olin loppuillan keittiössä hissukseen. Illalla ei sitten enää tuntunut näitä tuntemksia (paitsi silloin aina kun nousin ruokapöydästä ylös) jatkuvasti. Kyllä se sen verran ikävä tunne on, tuntuu että joka suunnasta (etu-, ala- ja takapäässä) tuntuu sellainen epämiellyttävä paine, että töiden jälkeen kaupassa käydessä kävelin tosi laahustaen, kärryyn nojaillen ja kirosin, kun piti yksi lähteä kauppaan kaikki kantamukset kantamaan.
Katsotaan nyt miten tämä työpäivä sujuu. Luonteeltaan kun on sellainen, että ei viitsisi kaikkia iltoja vaan makoilla :)
Taidan tosiaan tänään soittaa neuvolaan ja kysyä niistä veriseulatuloksista. Ihmettelen, kun mielestäni niissä piti mennä vain viikko ja neuolassa kuitenkin ennen joulua saatiin jo ne muut tulokset, mitä verestä ja virtsasta otettiin. Kunnei vaan olisi unohtaneet ottaa niitä veriseulatestejä!
No, kaippa tämä joulunaika tosiaan sekoitti aikoja.
Itselläni on kanssa tuota RoopeReetan mainitsemaa "matalapainetta" mielialassa. Itku on jopa ärsyttävän herkässä ihan olemattomista asioista.
Ja sitten töihin!
Hyviä vointeja kaikille!
Eerika80 18+0
Joulu meni ja huomenna jo vaihtuu vuosi, aika menee äkkiä.
Tarkoitus on huomenna muutaman ysrävän kanssa tehdä hyvää ruokaa ja pelailla ja katsella leffoja, mihinkään ei lähdetä koska koirat eivä voi jäädä yksin kotiin rakettien takia. Varsinkin ystäväni koira on ihan hepulissa kun rakettaja ammutaan.
Poika lähti viikoksi isälleen joten nautin yksin olosta ja rauhasta kotona.
Mulla on välillä sellainen olo että olenko raskaana ollenkaan, onko muilla vastaavaa. Jotenkin sen van unohtaa kun ei nyt mitään oireitakaan oikein ole. Päänsärkyä on tavallista useammin ja välillä vihloo mahaa mutta muuten olo on "normaali".
Oletteko te jo tunteneet liikkeitä?
Minä odottelen niitä kovasti.
Angela ja Kirppu 16+4
Tiide. Ikävää, että joudut jatkotutkimuksiin. Mitä tutkimuksia on tulossa? Itsellä oli esikoisen kanssa vähän vastaava tilanne. ( Olen jo aiemminkin tänne tämän kirjoittanut, joten sori toisto, jos oot jo lukenut) Silloin veriseerumiseulan mukaan oli suurentunut riski, että kaikki ei ole kunnossa. Tuolloin ei tehty np-ultraa ollenkaan. Suhdeluku oli jotain 1/15, että lapsella olisi jokin kromosomipoikkeama. Jouduin sitten lapsivesipunktioon, jossa kromosomit laskettiin normaaleiksi ja terve tyttö syntyi. Tiedän muitakin tapauksia, jossa ollut ns. väärä hälytys, joten älä vielä masennu. Toki on ahdistavaa olla epävarmuudessa. Itse en enään kuopuksen aikaan ja tässä raskaudessa ole uskaltanut osallistua koko seuloihin.
Aika mennyt nopeasti. Eilen piti ihan neuvolakortista tarkistaa mikä viikko on menossa :) Pahoinvointi on onneksi vähän vähentynyt, mutta väsymys vaivaa. Neuvolassa kävin viikolla 14. Kaikki oli ok. Sydänääniä kuunneltiin ja olivat 160 luokkaa. Neuvolan täti ennusti sitten sykkeestä, että olisi tyttö tulossa ;) Kuopus 4v tuossa vasta kyseli, että "äiti, miksi olet syönyt sen vauvan?" :) Yritin sitten käydä anatomiaa vähän tarkemmin läpi, että ei vauva oikeastaan olekaan mahassa.
Alabama 15+5