*** Kesäkuun kullannuput 2011 joulukuussa ***
Kommentit (61)
1) En juurikaan vielä, ulos on valot jo laitettuna.. josko huomenna jaksais siivoilla niin voisi sitten laitella sisällekin valot! :)
2) Kotona vain kahdestaan miehen kanssa
3) Porkkanalaatikko! :)
4) Valmiina ostetaan niin paljon kun voi
5) Ei tuu joulupukkia, mutta kuusi tulee kyllä.
Annika: Miten tuunaat valmiit laatikot, kerrothan vinkkisi! :)
Joululta odotan eniten, että parhaassa tapauksessa voisi liikkeitä jo alkaa tuntea.. :D
Suski*76 & Mini Morrison 13+2
Kamala väsy painaa päälle. Jostain ihmeen syystä herään 5-6 välissä, valvon puoli 9 ennen ku nukahdan vielä pariksi tunniksi. Jos hyvin sattuu. Ja raittiin ilman puutetta on selvästi ilmassa, kai sekin väsyttää.
Galluppi vastauksia meikäläiseen tapaan:
1. Mites oletteko jo aloittaneet jouluvalmistelut?
- Jouluverhot on keittiössä, joulukortit ostettu ja piparitalkoot varattu parin viikon päähän. Kaikki muut saa/joutuu odottaa kipsin poistoon, ja sitten tuleekin kiire :)
2. Miten aiotte viettää joulua? Kotona vai sukulaisilla?
- Kotona vietetään, käydään haudoilla muttei varmaan mitään muuta.
3. Mikä on teidän mielijouluruoka?
- Kinkku :D Toinen on italiansalaatti.
4. Valmistatekko itse vai ostatteko valmiina?
- Äitini paistaa kinkun, italiansalaattia on tehty itse, on paljon parempaa vaikkakin huonommin säilyvää.
5. Tuleeko joulupukki? Entä kuusi?
- Kuusi (omasta metsästä haettu) pitää ehdottomasti olla, se on meidän yks jouluperinne, että aatonaattona koristellaan lasten kanssa. Pukkikin varmaan tulee, jos ei sitten kipeinä olla.
Kauppa kutsuu, joten sinne koikkelehtimaan. :)
Äippä vissiin 11+4...
Käytiin puoliskon kanssa NP-ultrassa ja siellä se 4,7 senttinen vauveli vilkutti ja potki. On se vaan niin ihmeellistä. LA:ksi varmistui 19.6.2010 eli viikkoja 11+4.
tässä gallup-vastausta:
*En oikeastaan. Uuden maton tilasin, mutta verhot pitäisi vielä löytää.
*Mies omien vanhempiensa kanssa ja mä meen mummon luokse. Ehkä ensi vuonna ekaa kertaa kymmeneen vuoteen yhdessä.
*Lanttulaatikko, silli ja graavilohi. Aika laihalta näyttää tänä vuonna, nyyh...no ainakin karjalanpiirakoita saa syödä ja juoda kotikaljaa (alkoholitonta, mummo tekee itse).
*Mummo laittaa itse. Mun vastuulla on ollut rosollin ainesten pilkkominen yleensä.
*Kuusi kyllä, mutta ei joulupukkia luultavasti.
Onko teillä muilla hengästymistä? Musta tuntuu että hengästyn nykyään jo vaatteiden pukemisesta ja puuskutan oikein kunnolla rappujen kävelyn jälkeen.
Mulla on maha kasvanut reippaasti, kunnon potkupallo jo : )
Neuvola ja lääkäri siirtyivät parilla viikolla eteenpäin kun lääkäri sairastunut joten vasta 13.12 pääsen sitten seuraavan kerran.
Muuten olo ihan ok, päänsärkyä edelleen lähes päivittäin, pahoinvointi jo helpottanut lähes kokonaan.
Jouluvalmistelut on aloitettu, väkersin koristeet ja valot paikalleen sunnuntaina.
Sukulaisilla vietetään aatto, muuten kotosalla rauhallisesti.Syöden hyvin : )
Lanttu ja perunalaatikko, mäti ja graavilohi, joita en tänä jouluna nyt sitten saakkaan syödä : (
Itse valmistelen lähes kaikki, äiti tuo karjalanpaistin ja sienisalaatin.
Joulupukki ei tule ja kuusi olisi ihana mutta pojan astma estää sen.
Pakko oli alkaa vastaamaan pikaisesti. Mä valitin hengästymistä lääkärille rv 7 ja sain passituksen heti päivystykseen tutkimuksiin keuhkoembolian vuoksi. Kun minä hieman vähättelin asiaa, niin sanoi, että raskauden aikana äkillinen hengästyminen pitää ottaa aina vakavasti.
Sitten otettiin kovasti verikokeita ja ultrattiin jalat nivusista nilkkoihin, että näkyykö tukoksia. Rtg-kuvauksiin ei lähdetty, kun noista kokeista ei löytynyt mitään. Rtg kuvauksia kun ei mielellään raskausaikana tehdä. Seurantaan jäätiin mulla kokeista löytyikin lievä infektio keuhkoista. Mutta kohtalaisen varovainen täytyy olla. Ainakin jos tilanne pahenee. En halua pelotella, mutta suraile tuntemuksia hieman rarkemmin ja voithan soittaa teillä vaikka neuvolaan, mikä kanta siellä on tällaisesta asiasta.
Toivottavasti ei kuitenkaan mitään erikoista.
Tsemppiä!
t. Lumikaneli, rv 11+2
ja onnellisesti voi jatkaa odotusta. Kaikki oli kunnossa. Osallistuttiin kromosomiseulontaan ja se ei antanut aihetta huoleen. Laskettuaika pysyi samana. On se kyllä ihmeellistä, että kuinka hyvin sitä pystytään näkemään pieni ihmisenalku masussa, vaikka kokoa ei ollut kuin vähän yli viisi cm.
Vieläkään en ole päässyt pahoinvoinnista eroon :( Ensimmäisessä raskaudessa pahoivointia jatkui melkeinpä puoleen väliin asti. Joten luultavasti niin käy myös tämän raskauden kanssa.
Seuraava neuvola on parin viikon päästä, joten sitä odotellessa.
rv 12+2
Kaikki oli ok!Ihanaa. LA siirtyi 5 päivällä eli uusi LA 22.6.2011.Vauveli oli 4.3cm ja saatiin ihania kuvia.
Trenicia: mäkin olen Oulaisista.:) ja oliko meil LA nyt samana päivänä?:)
Jouluvaloja laiteltu, ei muuta.
Kotona perheen kanssa.
Porkkanalaatikko,lanttulaatikko ja luumurahka.
Valmiina...
Kuusi ainakin. Luultavasti joulupukkikin.
Iloista joulunodotusta kaikille!
t:Elina ja vaavi 11+1
Olen kovasti laitellut jo kaikenlaista, kun ei oo töissä niin on aikaa: jouluvaloja sisälle ja ulos, koristeita, tonttuja ikkunaan ja pipareita ja torttuja on leivottu
Kotona ollaan suurimmaksi osaksi, mutta käydään kyllä mummuloissakin pyhinä.
Minä rakastan lanttulaatikkoa, kinkkua tietty ja rosollia. Miehlle riittää ku on kinkku ja suklaata
Vähän sekä että. Leivon itse ja teen laatikoita joskus. Myyjäisistä tulee haettua myös joka vuosi jotain kotitekoista kuten joulusinappia, kalaa ym
Juu molemmat on ihan must. Kuusi haetaan yleensä mummolan metästä ja joulupukki tulee aina ku isukki ulkona puiden haussa. No tänä vuonna ehkä tehdään poikkeus ja iskäki saa tavata pukin.
Muuten kuulumisia. Muutama puhui jo liikkeiden tuntemisesta. Minä olen nyt muutaman päivän tuntenu ihan selvää liikettä masussa ku meen illalla pötkölleen sänkyyn. Mutta niinpä oli muissaki raskauksissa et aikasin tunsin liikkeet. Kohtu eteenpäin kallellaan niin vaikuttaa asiaan varmasti.
Liitoskivut vaivaa kanssa jo välillä aika ikävästi. Kun istuu pitempään ja nousee niin kyllä välillä vihloo tosi ikävästi. Huomaa kanssa, ettei voi hirmu pitkiä lenkkejä kävellä ku heti kipeytyy paikat.
Masu kasvaa ja kävin taas katteleen äitiysvaatteita, mutta päädyin ihan normaali vaatteisiin, ku pitempimallisia puseroita ja neuleita saa niin nättejä. Ätiysvaatteet oli ainaki h&m:llä aika vähissä ja tylsiä.
viljuska & pikkunen 14+5
1. En ole, mennään ulkomaille jouluksi
2. Miehen ja 7 kk esikoisen kanssa
3. Tänäkin vuonna kaikki tuoksuvat ruoat ällöttää. Rosolli ehkä menee.
4. Ostan valmiina
5. Ei tule pukkia eikä mahdu joulukuusta.
LA 30.6.2011 NKL
Enpä ole pitkään aikaan käynyt tällä palstalla. Päivät menevät niin pikavauhtia. Olo on niin "normaali" että välillä vähän mietityttää, että onko tuolla masussa mitään elämää. Onneksi vastaus tuohon kysymykseen tulee itsenäisyyspäivän jälkeen, kun vihdoinkin päästään ultraan ja veriseulontaan!!
Töitä on enää jäljellä muutama hassu tunti ja sitten koittaa kolmen päivän viikonloppu. Oi miten ihanaa! Olen vielä sen verran isänmaallinen, että nautin itsenäisyyspäivästä suunnattomasti. Poltan aina kahta kynttilää joka ikkunalla. Tuo päivä on jotenkin tosi arvokas.
Viikonloppuna olisi muutenkin tarkoitus vähän tehdä joulua. Leipoa piparkakkuja ja pullaa. Ja tehdä hyvää ruokaa. :)
Vastauksia galluppiin:
1. Muutama jouluvalo on jo laitettu, muutoin valmistelut alkavat nyt viikonloppuna.
2. Joulun vietämme vanhempieni kotona.
3. Lemppari jouluruoka: kaikki kalat, erityisesti silli -sillikaviaari, smetanasilli...
4. Valmistetaan kaikki äidin kanssa yhdessä
5. Joulupukki ei tule, kuusi ollut ainakin tähän saakka joka joulu.
Nautinnollista viikonloppua kaikille mameille!
Eerika80 10+5
Eipä oo aikoihin tullu kirjoteltua, aika ja illat kun menee niin kauheeta vauhtii.
Np-ultrassa ollaan käyty viikolla 11 ja siellä se meidänkin masuasukas mönki ja vilkutteli :) 2 viikkoo sitten neuvolassa kuultiin sydänäänet vatsan päältä ja seuraava neuvola olis taas 15.päivä.
LA muuten varmistui ja siirtys päivällä eteenpäin, elikkä nyt se on 6.6.
Vastauksia:
1. Jouluvalmistelut on aloitettu lahjoja hankkimalla. Valoja on aseteteltu ulos ja siälle ja kynttilöitä poltettu ahkerasti :)
2.Joulua vietetään tänä vuonna meillä. Päästiin keväällä muuttamaan rakentamaamme taloon ni nyt on eka joulu uudessa kodissa :) Tulevat mummit ja papat sekä kummimummi miehensä kans tulee kans. Ens vuonna ei tarvii enää viettää jouluu vaan aikuisten kesken :)
3.Anoppi tuo tullessaan laatikot kun tykkää niitä tehä ja loput hoidetaan ite.
4. Tehdään kaikki ite.
5. Kuusi tulee ehdottomasti ja Pukki sitten muutaman vuoden päästä.
Kassu-85 ja masuasukas 13+5
Vihdoin eilen pääsin ultraan ja näkemään masuasukin. Vielä kun ei oltu kuultu edes sydänääniä.
Siellähän se kaveri köllötteli. Ultran mukaan nyt olisi menossa 12+2 mutta pidettin alkuperäinen la, koska eroa oli vain neljä päivää. Eli tänään siis 11+5.
Niskaturvotus oli normaali mutta veriseulaan osallistuttiin ja sen tulokset tulee ensi viikolla.
Eilis päivä meni sitten hymyillessä ultran jälkeen.
Laskettu aika on neuvolan mukaan 20.6.
Millariina
Pientä gallupia :)
Meillä ei kyllä näytä vielä yhtään että joulu olis ees tulossa... Pari lahjaa oon kummilapsille ostanu ja siinä kaikki.
Jouluaatto vietetään perinteisesti anoppilassa (ruokailu) ja miehen siskon (lahjat) luona, joulupäivänä ruokaillaan mun vanhemmilla ja tapanina kokoonnutaan kavereiden luo nyyttärimeiningillä.
Graavi- ja savukala, porkkanalaatikko... Pikkujouluissa totesin rosollinkin kuuluvan tänä vuonna lempparilistalle
Ei kumpaakaan, koko joulu saadaan syödä mummujen tekemää ruokaa =) Nyyttäreihinkin riittää muiden valmistamaa... Kuivakakkuja olen luvannut muutaman leipoa.
Joulupukki tulee aattona. Kuusta ei tule, itse olen allerginen ja se tuoksu saa ahdistuksen aikaiseksi
(.) Tiistaina olisi ultra edessä, kovasti jo odotan sitä. Perjantaina "pääsee" sokerirasitukseen... Pahoinvointi on alkanut pikkuhiljaa muuttaa muotoaan kokoaikaällötyksestä äkillisesti iskevään oksetukseen. Esikoisen odotuksessa sitä sitten riittikin aina synnärille asti :/
Jenni & Mini rv11+1
Nyt alkaa vihdoin olemaan muutto ohi ja saatiin nettikin toimimaan :) Mulla onkin paljon lukemista ketjuista että pysyn kärryillä missä mennään.
ekana galluppiin:
1.Lahjoja on ostettu jo varmaan puolet (ainakin toivon mukaan :)) ja suurin osa jo ainakin mietittynä.
2.Jouluaatto vietetään kotona, sukulaiset tulee meille, joulupäivinä sit vieraillaan lopuilla sukulaisilla.
3.Jouluruuat on kaikki ihania
Nyt alkaa vihdoin olemaan muutto ohi ja saatiin nettikin toimimaan :) Mulla onkin paljon lukemista ketjuista että pysyn kärryillä missä mennään.
ekana galluppiin:
mä rakastan riisipuuroa, kinkkua ja bataattilaatikkoa
4.Teen itse kaiken minkä vain ehdin. Jos jotain valmiina niin yleensä rosolli.
5.Ei tuu pukkia tänä vuonna(poju ei enää usko), mut varmaan jatkossa taas sitten tulee :) Monena vuonna ollaan tyydytty muovikuuseen mut tänä vuonna muovikuusi saa mennä pihalle ja oikea kuusi tulee kotiin.
Ja sit omaan napaan, eka neuvola ja eka ultra on nyt käyty, eli sain vihdoin LasketunAjan! Mein pienen arvioitu synttäripäivä olisi 20.6.2011. Osallistuin myös veriseulontaan, turvotus oli kuulemma minimaalisen påientä eli hyvältä näyttää. Ens kerralla reilun viikon päästä onkin sitten jo eka lääkärineuvola.
nyt on RV 11+6
Täällä jo jännittyneenä odotellaan np-ultraa, joka on torstaina. Keskiviikkona menen toiselle neuvolakäynnille, toivottavasti siellä kuunneltaisiin jo sydänääniä... pahoinvointi (se vähäinen, mitä mulla on ollut) on jo helpottanut, vessassa kyllä saan käydä 1-2 kertaa joka yö. Maha myös on alkanut iltaisin pömpöttää ja töissä joutuu pitämään työhousujen ylänappia auki. Työkaverit melkein kaikki jo tietääkin ja kohta joudun hakemaan isommat työhousut.
Galluppiin vastauksia:
Ihan pari lahjaa olen ostanut, joulukortit ajattelin kirjoitella huomenna. Jouluvaloja toki olen laittanut sisälle ja ulos.
Mies ei vielä tiedä työvuorojaa varmaksi (on joko aaton töissä tai sitten kaikki 3 joulunpyhää vapaalla), mutta itse olen koko jouluviikon vapaalla ja lomalla. Jos mies on aaton töissä, menen omille vanhemmilleni ja sitten muina pyhinä käydään anoppilassa ja minun isovanhemmillani. Jos mies onkin vapaalla pyhät, mietitään uudestaan menemisiä.
Kylmäsavulohi, makaronisalaatti, perunalaatikko... appiukko on perehtynyt noihin kaloihin, ja evästin hyvissä ajoin, että vakuumipakattua en sitten voi syödä. Mutta en taatusti pysty pitämään näppejäni erossa graavi- ja kylmäsavulohesta.
Teen itse kotiin riisipuuroa ja sekametelisoppaa, mutta muuten taidetaan olla tulevien isovanhempien ruuissa pyhät.
Kuusen laitamme omaan kotiin, mutta pukkia tuskin tapaan jouluna. Molempien vanhempien kanssa on sovittu, että ei osteta joululahjoja.
Jotenkin kummasti tässä poikaoloja on, anoppikin esitteli kutomiaan pieniä valkoisia villasukkia, ja sanoi että tekisi jostain syystä kovasti mieli tehdä sinisiä villavaatteita. Saa nähdä osuuko arvaukset oikeaan :-)
Hyvää joulunodotusta kaikille!
Cassandra 10+6
Tänään mittarissa 14+0. Paino ei ole noussut juurikaan (viimeisen viikon aikana se on noussut ehkä sellaiset 700 g, mikä on vain hyvä juttu kun ottaa huomioon että se 3 kg putosi tuossa pahoinvoinnin vuoksi). Turvotus on vähän hellittänyt ja alavatsalla alkaa tuntua kohtu jo aika isona. Vyötärönympärys on vähän kaventunut kun turvotus on hellittänyt (se oli 74 cm, nyt se on 92 cm, pahimmillaan oli jo 97 cm).
Eilen piti taas oksentaa.. oltiin lauantaina pikkujouluilemassa kaveriporukalla ja tuli sitten vähän valvottua -eilen sitten nukuin pitkät päikkärit ja en vissiinkään syönyt ennen sitä tarpeeksi, koska herätessä oli aivan julmettu päänsärky ja pahoinvointi, ja tosiaan sitten kohta jo oksensinkin. Sen jälkeen olo vähän helpotti, joskin koko illan oli pientä heikotusta.
Edellisestä ylen antamisesta olikin jo aikaa yli viikko. Noh, tänään tuntuu paremmalta, joskin syömisten kanssa pitää varmaan olla tarkkana, että tulee syötyä tarpeeksi usein jotakin.
Influenssarokotteen otin perjantaina, pientä nuhaa tuntuu pukkaavan, mutta ei muuta. Kotidoppler on muuten aikas kätevä kapine, heti kun alkaa mieltä painaa että onkohan kaikki ok, sillä voi asian varmistaa helposti! :)
Tunnetteko te muut liikkeitä jo? Kun minusta on jo pari viikkoa tuntunut välillä siltä että saattaisin niitä tuntea.. eilen illalla tuntui olevan kunnon bileet käynnissä! Kaikissa "virallisissa" lähteissähän sanotaan ettei niitä voi -etenkään ensisynnyttäjä- vielä tuntea, mutta.. sen vain sanon, että välillä tuntuu hyvinkin selkeästi jotakin, ja se on kovin erilaista kuin miltä ilman kiertäminen suolistossa tuntuu...
Hyvää Itsenäisyyspäivää! :)
On niin iloinen joulumieli, kun vauva on masussa :) Ihanaa olla raskaana! Huomenna
lähden töihin mammahousuissa, kun eivät nuo perusfarkut enää mahdu päälle. Saa raskaus paljastua työyhteisölle itsestään. Katsotaan kuinka moni uskaltaa tulla puhumaan vauvasta. Moni loi viime viikolla katseita mun mahaan, mutta ei sanonut mitään :) Hauska seurata ihmisiä.
Jouluvalmisteluja olen aloitellut jo jonkin verran. Joululahjoja hankittu, muttei kaikkia vielä. Joulu on kyllä lasten kanssa ihan parasta aikaa!
Vauvan liikkeiden tuntemisesta on ollut puhetta. Piti tarkistaa ihan miten edellisissä raskauksissa on alkanut liikkeet tuntumaan. Esikoisen ensimmäiset töytäisyt olin rekisteröinyt vkolla 18 ja toisen kohdalla 14+2. Joten tässähän voi pian alkaa odottelemaan niitä ihania tuntemuksia :)
Np-ultrassa kaikki oikein hyvin. Vauva oli tuplannut kokonsa vajaassa kolmessa viikossa. Niskaturvotusta 0,4 mm.
Laskettuaika siirtyi np-ultrassa 12.06.2011 kohdille ja multa voisi korjata myös tuon pojan syntymävuoden -03 (ei -36 sentäs :)). En kyllä aivan saa itse kiinni tuosta uudesta la:sta, kun menkatkin olleet silloin vielä päällä, kun hedelmöitys olisi muka tapahtunut. Mutta ehkä se sitten on mahdollista... tai sitten meille on vaan tulossa pitkä lapsi.
Aurora 13+3
Töihin taas palattu pidennetyn viikonlopun jälkeen ja motivaatio on ihan hukassa. Onneksi ei enää pitkä aika niin saa jäädä kotiin. Jos oisin tiennyt että tää alkuraskaus on näin järkky niin en oisi varmaan tähän ryhtynytkään. Tänään taas kun aamubussia odottelin niin oksennus lensi lumihankeen. Muut odottajat varmaan ajattelivat, että tuollakin menny itsenäisyyspäivän juhlat railakkaasti.
Suski *76: Helppo ohje laatikkojen tuunaukseen:
laitan laatikon foliosta uunivuokaan ja sekotan kerman joukkoon, päälle ripottelen lanttu- ja porkkanalaatikoihin korppujauhoja (jotta tulee kaunis pinta) ja päälle voinokareita painelen.
Hyvää on ja menee melkeen kun itsetehdystä :)
Vauvan liikeistä: joitain pieniä hipaisuja olen tuntenut mutta niistä ei oikein ota selvää mitä ne on. Istukka etuseinämässä täällä. Esikoisesta tunsin viikolla 16 mutta silloin istukka oli takaseinämässä. Odotan kyllä malttamattomasti kunnon potkuja. Jos vaikka joululahjaksi edes saisi.
Annika rv 14+6
Hei vaan,
Tässä meille taas uusi lista joulukuulle. Kohta on joulu!
Pientä gallupia :)
Voin vastata itse :)
1. Yksi joululahja on ostettu..muuten en ole vielä laittanut tikkua ristiin.
2. Mennään mun vanhemmille jouluaattona, muut joulupäivät ollaan kai kotona.
3. Ehdottomasti kinkku ja toisena tulee lanttulaatikko
4. Kaupasta :) Tuunaan valmiit laatikot voilla ja kermalla. leivonnaiset teen itse.
5. Meillä mun isä oli viime vuonna pukkina, toivotaan että myös tänä vuonna suostuu. Kuusta ei hankita ellei jotain pientä muovista.
Annika 14+0