Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsooko kukaan Ylen pakkoruotsikeskustelua?

Vierailija
30.11.2010 |

Olen ihan tyrmistynyt pakkoruotsia puoltavien puheenvuorojen suppeudesta. Eikö heillä ole muita perusteluja esittää kuin että "kaikkia kieliä tarvitaan" ja "kielitaito on rikkaus" ja "Ruotsi on Suomen naapurimaa"?

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei siihen tosiaan tunnu löytyvän oikein muita perusteluja.

Siksi koko kaksikielisyysjärjestelmä on aivan uskomattoman typerä - ja kallis!

Vierailija
2/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, entäpä jos päädyn töihin venäjälle? Hyvin siellä ruotsilla pärjää....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yksi nainen jyrää kaiken, ei kuuntele ja toistaa samoja lauseita. Mielestäni olisi järkevää lisätä englannin kielen opetusta ja jättää ruotsi täysin vapaaehtoiseksi ja venäjä vaihtoehdoksi halutessa. Monelle jo äidinkielen opiskelu on haasteellista, joten aivan turhaa opiskella useita vieraita kieliä. Englannin perustaidot riittäisi hyvin. Eipä ole ruotsia paljon tarvinnut puhua työelämässä tai matkoillakaan.

Vierailija
4/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suomijuntit jotka itse ovat liian tyhmiä oppimaan ruotsia, valittavat pakkoruotsin tarpeellisuudesta. Näitä riittää, juntteja ja tyhmiä ihmisiä suomessa.

Vierailija
5/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta enpä tiedä jaksanko enää... vituttaa nuo puolestapuhujat, tuollaisia jyriä jokaikinen. Tuntuu niin säälittävältä nuo perustelut pakkoruotsille.

Vierailija
6/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suomijuntit jotka itse ovat liian tyhmiä oppimaan ruotsia, valittavat pakkoruotsin tarpeellisuudesta. Näitä riittää, juntteja ja tyhmiä ihmisiä suomessa.

Vierailija
7/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Om du går i Pedersöre, du måste tala svenska. Ja var där en gång och i en butik en kvinna kunde inte tala pakkofinska med mig. Det var inte kiva det.

Vierailija
8/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se yks toimittajatäti oli sitä mieltä, että ruotsi pitäs alottaa jo kolmosella. Kun kyllähän sitä enkkua oppii telkusta ja peleistä. Ehkä kielellisesti lahjakkaat sen oppiikin, ja muutkin jotenkuten. Mutta entäs ne joille kielet takkuaa muutenkin?

Ja englanti nyt vaan on aika tärkee kieli, joka ois hyvä osata kunnolla. Ei vaan telkusta ja peleistä opittuna.

Ja kaikki kielitaito ois hyvästä, mutta jos ei riitä päätä taikka motivaatioita kuin yhden kielen kunnolliseen oppimiseen, niin kyllä se enkku on

Vierailija
9/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pakkoruotsitetun kouluputken maisteritutkintoon saakka käyneenä päädyin kaksikieliseen kuntaan, josta en ole tähän päivään mennessä saanut tutkintoani vastaavaa työtä, koska hyväkään pakkoruotsi ei riitä edes siihen ensimmäiseen työtehtävään, jossa voisin käytännön kautta kielitaitoani parantaa. Ruotsin kieltä vastaan minulla ei ole mitään, mutta nimenomaan tämä pakkoasetelma on minun henkilökohtaisessa elämässä ollut este työelämään siirtymiselle eikä suinkaan rikkaus ja ilo. Syntyperääni en voi muuttaa.

Vierailija
10/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen aihe puolustaa, kun ei niitä hyviä argumettejä vain ole. Ihan tunteella joutuu menemään.

Itse en siis ole kannattaja.

Vierailija
11/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua juttua kaksikielisellä paikkakunnalla, etenkin pienellä sellaisella.

Vaikka puhuisit täydellisen virheetöntä ruotsia, niin asiaa kunnan virkoihin ei juuri ole, ellei äidinkielesi ole ruotsi.

Vierailija
12/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä kyllä tuu hullua hurskaammaksi, todella turhauttavaa. Varsinkin ruotsinkieliset ovat todella periksiantamattomia ja yhteistyöhaluttomia. Toki, kaikkea voidaan tarjota rinnakkain, mutta eivätkö he ymmärrä, että lapsen koulupäivässä on vain rajattu määrä tunteja?

Minulla ei ole mitään ruotsin kieltä tai muista kieliä vastaan, puhun itsekin yhdeksää. Mutta valinnanvapaus olisi ihan asiallista. Jos se saadaan suomenkielisille, niin silloin sama oikeus kuulukoon myös ruotsinkielisille.

Vierailija
13/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hassua että et muka koskaan tiedä minne lähdet isona ja siksi pitäisi osata ruotsia kun kun tuo pätee ihan samalla lailla vaikka venäjän kieleen tai mihin muuhun kieleen tahansa tai muuhun oppiaineeseen. Siksi pitäisi olla valinnan mahdollisuus.

Tai ettei ole ollut ruotsista haittaa. No se nyt vielä puuttuisi että varsinaista haittaa olisi sen lisäksi että se jostain aina on pois kun ruotsia opetellaan jonkin muun oppiaineen sijaan. Pitsinnypläyksestäkään varsinaista haittaa tuskin kenellekään olisi jos sitä opetettaisiin koulussa.

Vierailija
14/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan kihlattu valmistui juuri keväällä , ruotsin ja saksan lehtoris. Onneksi sai sijaisuuden yliopistolle.

Vierailija
15/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt omaa henkilökohtaista murhetta ja elämän tyhjyyttä ei huomioida, niin minkälaista tuhlausta on pitää kunnan keskeiselle toimialalle koulutettua henkilöä työttömänä vain siksi, että ruotsini ei ole täydellistä eikä aksentiltaan oikeaa.

Tuttua juttua kaksikielisellä paikkakunnalla, etenkin pienellä sellaisella.

Vaikka puhuisit täydellisen virheetöntä ruotsia, niin asiaa kunnan virkoihin ei juuri ole, ellei äidinkielesi ole ruotsi.

Vierailija
16/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittääkö tämä RKP:n edustaja ihan tosissaan, että jos päätyy ruotsinkieliselle alueelle, kouluruotsista on jotain hyötyä? Nyt juuri puhutaan Kokkola-esimerkistä, jossa Oulun aluehallintovirkamiesten ruotsin kieli ei riittänyt palvelemaan ruotsinkielisiä asiakkaita.

hassua että et muka koskaan tiedä minne lähdet isona ja siksi pitäisi osata ruotsia kun kun tuo pätee ihan samalla lailla vaikka venäjän kieleen tai mihin muuhun kieleen tahansa tai muuhun oppiaineeseen. Siksi pitäisi olla valinnan mahdollisuus.

Tai ettei ole ollut ruotsista haittaa. No se nyt vielä puuttuisi että varsinaista haittaa olisi sen lisäksi että se jostain aina on pois kun ruotsia opetellaan jonkin muun oppiaineen sijaan. Pitsinnypläyksestäkään varsinaista haittaa tuskin kenellekään olisi jos sitä opetettaisiin koulussa.

Vierailija
17/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta kuinka heikoin perustein tuota ruotsia tuputetaan ja pidetään tärkeänä..huhhuh! Mulla ei ole koskaan itselläni ollut mitään ruotsin opiskelua vastaan.. pärjäsin siinä erittäin hyvin ja äitini on ruotsinkielinen, joten kieli on tuttu. En ehkä siksi ole koskaan kunnolla perehtynyt siihen, miksi se tosiaan on pakollisena aineena...ja kyllä nuo perustelut ovat kertakaikkisen naurettavat!

Vierailija
18/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ihminen voi muka omilla valinnoillaan vaikuttaa minne esim. joutuu töihin?? Haloo!! "Et koskaan tiedä minne päädyt, esim kunnan palvelukseen, jossa ruotsia tarvii"

Kai nyt herranjumala ihminen itse voi valita minne töihin päätyy!!

Vierailija
19/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on nyt kyse ruotsinkielisten oikeuksista, he ovat ihan oikeasti peloissaan, koska ihan selvästihän tässä on nyt alkamassa ruotsinkielen alasajo.

Tottakai heidän edes pitää yrittää puolustaa oikeuksiaan.

Vierailija
20/118 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetusministeriksi pääsee Suomessa täysin osaamatta ruotsia. Ihan jotenkuten on pärjännyt tyttö ilmankin.

Se kertoo osaltaan siitä ettei sitä kauheasti muualla käytännössä tarvitse kuin tvångsvenska kukkahattutätien haastattelussa FST:llä.

Hassu käytännön esimerkki minun mielestäni.