Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakkasrajaa kouluunmenolle olemassa?

Vierailija
30.11.2010 |

Siis kuinka kylmällä voi lapselle antaa luvan jäädä kotiin (-35, -40 vai mitä astetta) Olettaen siis, ettei asu ihan koulun vieressä vaan joutuisi vaikka muutaman kilometrin kävelemään.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina saanut pelkkää kehua koulusta, tunnollinen ja huolellinen.

SILTI EN LAITA LASTANI KÄVELEMÄÄN -33 PAKKASESSA KOULUUN. MULLE TÄRKEINTÄ ON LAPSEN TERVEYS.

Onkohan teillä jotain muita ongelmia kuin pakkanen, kannattaa käydä lääkärissä.

Vierailija
82/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä tulee paikallaan seisoessa ja sitä bussia odottaessa (10-15min) kuin mitä tulisi jos kävelisi sen vartin sinne kouluun

autolla joka paikkaan.

Mutta meilläkin harkat perutaan, jos pakkasta on -20. Ja en laita lastani kävelemään ulos -33 kouluun. Sadistista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on vain pukeutumiskysymy. Miten te luulette ihmisten tähän asti eläneen vähänkään pohjoisempana?

Vierailija
84/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina saanut pelkkää kehua koulusta, tunnollinen ja huolellinen.

SILTI EN LAITA LASTANI KÄVELEMÄÄN -33 PAKKASESSA KOULUUN. MULLE TÄRKEINTÄ ON LAPSEN TERVEYS.

Onkohan teillä jotain muita ongelmia kuin pakkanen, kannattaa käydä lääkärissä.

En silti esitä kovanaamaa, ja laita -33 pakkaseen lasta kävelemään. Ja sitä aletaan näemmä solvaamaan henk.koht. kertoo jotain sinun empaattisuudestasi. Ai niin, sitähän sinulle ei ole yhtään. Empatia-kykyä.

Vierailija
85/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkasessa? Ei minkään ikäinen? Linnouttaudutteko te sisälle?

Vierailija
86/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei taatusti ole curlingia jos ekaluokkalaista lasta ei laita kävelemään kilometrejä ulos -30 asteessa vaan hommaa hänelle kyydin.

Mutta toki äitejä on erilaisia, ei kaikille ole suotu empatiaa tai aitoa äidinrakkautta.

Ja suurimmalta osalta mun tuntemistä vanhemmista tuolla perustelulla puuttuisi empatia ja vanhempien rakkaus lasta kohtaan kokonaan... Kyllä täällä pohjoisessa asuvat lapset on ihan tottuneita niihin 30 asteen pakkasiinkin!! Ehkä eri asia siellä etelässä jossa pakkaset ei yleensä ole niin kovia kuin täällä.

Meillä lapset käy ulkona leikkimässäkin (ihan omasta tahdostaan) kovilla pakkasilla. Toki ovat paljon vähemmän aikaa kun pienemmillä pakkasasteilla ja pidän huolta että tarpeeksi päällä. Jos pakkasen lisäksi tuulee reilusti en päästä pihalle leikkimään (kouluun menevät normaalisti) koska paleltumia tulee kasvoihin helpommin.

Aika ison osan talvesta sitä täällä pohjoisessa saisi sisällä nököttää jos ei voisi kovalla pakkasella pihalle mennä... :D Johan sitä saisi lapsilta kuulla olevansa huono ja kamala äiti kun ei pihallekkaan päästä! ;)

Vierailija
87/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

konstit loppuu, aletaan mustamaalata.

Ei ole minulla suojatyöpaikkaa, olen sosionomina lastensuojelussa ja nyt olen äitiyslomalla. Lisää kysyttävää?

Vierailija
88/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei taatusti ole curlingia jos ekaluokkalaista lasta ei laita kävelemään kilometrejä ulos -30 asteessa vaan hommaa hänelle kyydin.

Mutta toki äitejä on erilaisia, ei kaikille ole suotu empatiaa tai aitoa äidinrakkautta.

Ja suurimmalta osalta mun tuntemistä vanhemmista tuolla perustelulla puuttuisi empatia ja vanhempien rakkaus lasta kohtaan kokonaan... Kyllä täällä pohjoisessa asuvat lapset on ihan tottuneita niihin 30 asteen pakkasiinkin!! Ehkä eri asia siellä etelässä jossa pakkaset ei yleensä ole niin kovia kuin täällä.

Meillä lapset käy ulkona leikkimässäkin (ihan omasta tahdostaan) kovilla pakkasilla. Toki ovat paljon vähemmän aikaa kun pienemmillä pakkasasteilla ja pidän huolta että tarpeeksi päällä. Jos pakkasen lisäksi tuulee reilusti en päästä pihalle leikkimään (kouluun menevät normaalisti) koska paleltumia tulee kasvoihin helpommin.

Aika ison osan talvesta sitä täällä pohjoisessa saisi sisällä nököttää jos ei voisi kovalla pakkasella pihalle mennä... :D Johan sitä saisi lapsilta kuulla olevansa huono ja kamala äiti kun ei pihallekkaan päästä! ;)

Ja ymmärrän kyllä senkin, että pakkasiin tottumaton voi pitää -30 astetta aivan liian kovana ulkoiluun, mutta toisaalta pohjoisessa kova pakkanen on tuuleton ja siksi sitä sietää paremmin kuin Ruoholahden -20 astetta ja kauheaa viimaa mereltä.

Vierailija
89/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on suojatyöpaikka???

En tyhmänä nyt tiedä.

Vierailija
90/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkään en laittaisi lasta pitkää matkaa kävelemään. Minusta on myös ymmärrettävää, että jos kovin kovat pakkaset ovat harvinaisia, kokee lapsen kuskaamisen lyhyilläkin matkoilla tarpeellisena.

Haluaisin kuitnekin kysyä tältä sadistiksi huuteelijalta, että onko sinusta aina sadistista, jos lapsi on ulkona 30 asteen pakkasella? Vaikka lapsella olisi iho suojattu niin, ettei se voisi paleltua, vaatetta riittävästi päällä eikä astmaa tai muita sairauksia ja ulkoiluun kuluva aika olisi lyhyt? Entä jos lapsi on inuiti tai Siperian paimentolainen?

Vierailija
91/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keleillä, joten lyhyt koulumatkakin menisi, tosin taksi kuljettaa, koska matka on pitkä.

Vierailija
92/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muksuna. Ja en tosiaankaan tykännyt, oli niin kylmä. hengitys kulki huonommin, lihakset kuin kohmeessa. Ja oli mulla vaatetta päällä, ei siitä johtunut. Aikuisena yhä rakastan kesää, sen lämpöä. Ja vihaan talvea. Meni vähän ot

Vierailija
93/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaa 1,5km.

Vierailija
94/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä en tarvii mitään pakkasrajoja sillä jos asteita on lähemmäs 20 ja lisäksi tuulee kovin niin lapsukaisemme saavat pitää vapaata. Ovat hyviä koulussa ja lisäksi sairastavat harvoin joten eivät menetä mitään olennaista jos ovat silloin tällöin poissa pakkasen takia.

Niin ja asutaan eteläsuomessa joten en edes puhu mistään 30-40 asteen pakkasista.

Nyt on vasta alkutalvi ja näitä -20 pakkasia tulee varmasti monta. Lapsi siis jää kotiin. Hänelle ei järjestetä kyytiä, jos -20 raja tulee vastaan. Itse olet nyt äitiyslomalla, mutta miten toimit, kun olet töissä. Jäät kotiin? Palkattomalle vapaalle? Otat riskin saada potkut?

Jos rahasta ei ole pulaa (ja ilmiselvästi teillä ei ole), niin miksi et hanki autoa, jolla kyyditä lapsi tai vaikka maksa se taksikyyti. -20 ei ole mikään järkyttävö pakkanen, ellei lapsesi sairasta astmaa. 80-luvulla yhden vuoden tammi- ja helmikuussa oli jokaikinen aamu yli -15, yhdellä viikolla yli -30. Olin ala-asteella ja kaikki tulimme kouluun kävellen. Pisin matka oli kahdella oppilaalla 2,5 km, ja parina aamuna tuotiin autolla.

Kyllä omastakin mielestäni -30 on kova pakkanen. Silloin toivoisin lapselleni kyytiä, yrittäisin viedä itse tai saada koulukaverin vanhemmilta kyydin (matkaa 3 km). Jos ei onnistuisi, saattaisin pitää lapsen kotona vain sen päivän. En tekisi asiasta numeroa enkä loisi mitään pakkasrajoja, joiden perusteella lapsi ei menisi kouluun. Lapsi menee kouluun niin kauan kun kyydit järjestyvät. Menenhän minäkin töihin. On lapsellista todeta, että -20 on raja, jolloin lapsi ei laita nenäänsä ulos, kun näitä pakkasia on ollut ja tulee olemaan jokaikinen talvi Etelä- Suomen parin vuoden taukoa lukuunottamatta. Mutta pullamössöähän tässä kasvatetaan. Talvisodassa sodittiinkin -40 asteen pakkasissa, eikä niihin pakkasiin kuoltu, kun osattiin pukeutua ja syödä oikein. Olisikin huvittavaa nähdä nämä nykyiset sukupolvet ylipäätään hiihtämässä pakkaskeleillä. Mutta ei, hiihtokin pitäisi suorittaa vesikeleillä, eikö vaan...

Vierailija
95/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mie epäilen et nämä "iik, pakkasta -20" tyypit varmaan linnottautuu sisälle puoleks talveks..

Ja koittakaas antaa vaikka esimerkkiä et kui pitkä on se kävelymatka lapsukaisella..et jos tosiaan pari kilsaa ni ei siinä kyl kerkiä paleltua pystöön..

Ja voi kyynel, itekki saanu kävellä töihin vaikka sen -30 pakkasta..aikasin ei bussit kulje(ja en kattonu tarpeelliseks hurauttaa pirssillä vaivasta 5km työmatkaa..)..

Kohta joku kai kyselee, et miten on, voiko lasta laittaa kävelemään ku HELLETTÄ +30..eihän se liika kuumuuskaan hyväksi ole..;)

Vierailija
96/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mie epäilen et nämä "iik, pakkasta -20" tyypit varmaan linnottautuu sisälle puoleks talveks..

Ja koittakaas antaa vaikka esimerkkiä et kui pitkä on se kävelymatka lapsukaisella..et jos tosiaan pari kilsaa ni ei siinä kyl kerkiä paleltua pystöön..

Ja voi kyynel, itekki saanu kävellä töihin vaikka sen -30 pakkasta..aikasin ei bussit kulje(ja en kattonu tarpeelliseks hurauttaa pirssillä vaivasta 5km työmatkaa..)..

Kohta joku kai kyselee, et miten on, voiko lasta laittaa kävelemään ku HELLETTÄ +30..eihän se liika kuumuuskaan hyväksi ole..;)

Vaatetta oli tarpeeksi, mutta -32 ja matkaa 2 km, niin paha paleltumavamma molempiin poskiin. Muuten, paleltumavammat ovat tosi yleisiä ja niitä tulee myös, vaikka on kunnolla päällä. Ja kyllä oli muuten kurkkukin viikon kipeä sen kävelyn jälkeen. Onneksi pääsin kaverin kyydillä lopun talvea. Vanhempiani ei kiinnostanut minua kuskata. Olin melkein heitteillä.

Vierailija
97/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

bussirahan jos pakkasta oli -25, matkaa oli 2,8km. Muuten piti aina kävellä. Ja ivalossa olen ala-asteen käynyt. Ja kyllä kouluun mentiin vaikka pakkasta oli -30-48, ainoastaan ne oli pois koulusta, joiden vanhemilla ei ollut autoa/ei lähtenyt käyntiin, tai eivät asuneet linkkapysäkkien likellä..

Välitunnilla ulos ei tarvinu mennä yli -25 pakkasella ja ulkoliikuntaraja oli -15.

Vierailija
98/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ala-asteella opettajat muistuttivat pukeutumisesta ja siitä, että kaulaliina pitää laittaa suun ja poskien suojaksi ja huppu päähän. Lapasia piti olla kerroksittain jne. Turhaan opastivat, kun meidän kaikkien vanhemmat osasivat meidän koulumatkoille pukea, mutta kyllä opettajat sivusilmällä tarkkailivat, kun lähdettiin kotimatkalle, että joku typerys ei lähtenyt pipo keikkuen ulos. :)

Vierailija
99/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä olemme tottuneet koviin pakkasiin.

Itsekin lapsina kuljimme pyörällä/kävellen kouluun melkein 3km.

Omilla lapsillani on paaaaljon lyhyempi matka kouluun, (500m). Mukavampihan se on kulkea :)

Mutta ei se -30 astetta ole paha niille jotka siihen ovat tottuneet. Täällä saa pitääkin kunnon toppavaatteita päällä, siinä onkin jo enemmän kysymys lämmöstä, ei ulkonäöstä.

Vierailija
100/104 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommandopipo. Silti tuli paleltumavamma. Plus se, että se pakkanen otti helvetisti keuhkoihin! Sitä oli -35 kun jouduin kävelemään kouluun. Omaa lastani en pakota kävelemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi