Tää on niin tätä..eilen pk:ssa kävi vanhemmat tutustumassa
ryhmäämme 9kk ikäisen kanssa.Vaikuttivat tosi mukavilta,kunnes kysyivät:" kun meillä on lomaa,voiko lapsen silti tuoda hoitoon?" AAAARH!
Kommentit (57)
Luulen, etteivät monet vanhemmat oikeasti tajua tätä. Että miten äkkiä se lapsi yhtäkkiä itsenäistyy eikä enää haluakaan olla vanhempiensa kanssa!! Miten lyhyt onkaan se aika, kun lapsi mielellään tulee vanhemman syliin, vain siinä ollakseen tai antaakseen hellän pusun...
Nyyh... Nyt tuli kyllä kova ikävä omia lapsia:((.
Ei sillä mitään väliä olekaan mitä vanhemmat tekee, kun lapset hoidossa. Näissä tapauksissa hoitajat vain tuntevat lapsesi paremmin, kun ovat kaikki pitkät päivät hoidossa ja tietävät , että ikävöivät kovasti vanhempiensa seuraa. Lapset vaistoavat helposti myös sen , jos vanhemmat ovatkin vapaapäivällä kotona ja se herättää myös lapsissa mahdollisesti hämmennystä.
Oletko oikeasti tuollainen kamala ihminen? Eivätköhän hoitajat tunne ja tiedä miten lapset yleensä ajattelevat ja ehkä he vähän vain kauhistelevat sitä, että monet vanhemmat eivät yhtään ajattele lastensa parasta. Etkä tunnu oikeasti arvostavankaan hoitajan työtä, kun täällä haukut sitä työtä " helpoksi" . Hyi sua, menepäs päiväkotiin päiväksi niin eiköhän ääni kellossa muutu!
Aika rajua tekstiä täällä,huh huh. Mutta kaikki taplaa tavallaan enkä lähde arvostelemaan kenenkään tapoja toimia.
Miten te teette jotka olette vuorotöissä? Mulla on siitä ihana työ että saan olla paljon arkivapaita tytön kanssa kotona ja nauttia yhdessäolosta mutta esim.nyt olen menossa iltavuoroon ja lapsi on (jo) päiväkodissa vaikka olen edelleen kotona. Päiväkodissa toivovat ettei lasta viedä kesken päivän ja mun työt alkaa jo kahdelta ja mies tulee kotiin vasta nlejän jälkeen?
Mä kans kyllä veisin lapsen jo aamupäivästä, että ehtii siellä päiväkodissa vähän puuhastella muidenkin lasten kanssa. Ja eritoten jos nukkuu päiväunet niin ehkä on parempi mennä sinne unille? Tuleehan lapsen hoitopäivästä silti lyhyt, paljon lyhyempi kuin monien 8-16 työssä olevien.
On tosi helppoa olla vaan kotona kaiket päivät! Ja ruhtinaallinen palkka napsahtaa tilille ihan tuosta vaan ja joka kuukausi. Työpäivä alkaa vasta 6.30 ja päättyy niinkin aikaisin kuin klo 17, paitsi silloin kun vanhemmat jostain syystä vähän myöhästyvät. Niin ja ruoka- tai kahvitaukoja ei ole. Mitä nyt sitten siinä päivänmittaan vähän ulkoillaan, askarrellaan, luetaan, leivotaan, muuten onkin sitten vaan pyllynpesua, vaipanvaihtoa ja pukemista & riisumista. Siinä samalla ehtii hyvin valmistaa aamupalan, ruuan ja välipalan, hoidella tiskit ja pitää talon suunnilleen järjestyksessä.
Että helppoa hommaa, omakin pieni hoituu siinä samalla, puhumattakaan koululaisista. En valita, itsehän olen tämän valinnut, ja vieläpä tykkään työstäni. Mutta palkka on kyllä surkeuden huippu. Ikävä kuulla, että kaikki vanhemmat eivät arvosta niitä jotka mahdollistavat heidän työssäkäyntinsä.
eli lapsella vain 3h hoitopäivä... sen sijaan että veisit 9.00 ja tulisi 7,5 h. työpäivä. Kyllä minä silti veisin vain lyhyemmäksi ajaksi. Tosin pitäisi ajoittaa se niin ettei nyt kesken päiväunien vie.
Miksi toivovat ettei kesken päivän vietäisi, minusta tuo 4 h lisähoitoa vain hoitajien mukavuudeksi kuulostaa lapsen kiusaamiselta?
Meillä 1½v. jolla kokopäivä hoitopaikka, olen joka toisen viikon kotona ja vien yhtenä päivänä silloin hoitoon, maksan kuitenkin koko kuukaudesta.
40, miten osoitat tykkäämistä lapselle?
Pitämällä tätä erossa vanhemmistaan aina kun se on mahdollista? Nauttimalla omasta ajasta ilman lasta?
Ei me toki pidetä lasta erossa meistä aina kun mahdollista. Lapsen olisi mahdollista olla esim. mummolassa illat mutta ei haluta antaa häntä sinne kun joskus. Pidämme lasta 2 arkipäivää kuukaudessa kotona ja joskus poikkeuksena otan kotiin jos lähdemme esim. ystäväni luokse kauemmas matkalle tai jos koko perhe lähdemme jonnekin. Osoitan tykkäämistä lapselle luultavasti ihan samalla tavalla kun sinäkin eli tehdään yhdessä asioita, leikitään ja pelataan, joskus hän katsoo videoita, käydään kaupassa, tehdään ruokaa jne. Ja pidetään paljon sylissä+sanotaan monta kertaa päivässä lapselle, että hän on rakas :) Ei se, että lapsi on arkipäivät hoidossa n. klo 9.30-16 tarkoita ollenkaan sitä, että lapsesta ei tykätä. Meidän mielestä 4 vuotiaan on parempi olla viikolla pääsääntöisesti hoidossa. Itse opiskelen joten teen sen mieluummin rauhassa. Käymme myös usein anopin kanssa shoppailemassa kun lapsi on hoidossa enkä näe siinä mitään väärää. Mitä sen parempaa lapselle on olla mukana vaatekaupoissa kun leikkiä ikäistensä kanssa? 3 vuotiaana lapsella oli 4 päiväisiä viikkoja ja nyt on sitten täysiä viikkoja lukuunottamatta niitä 2 päivää kuussa. Itselläni on nyt paljon vapaata kun opinnot on hyvällä mallilla, nautin siis näistä hetkistä yksin! Mies tekee vuorotyötä ja sillä on välillä koko viikko vapaata töistä jolloin se usein tekee pihanremontti ym. hommia.
Omalaatuinen tapa. Meillä tykkääminen ja lapsen kanssa viihtyminen ilmenevät siten, että vietämme vapaa-ajan perheenä. Tietenkin. Ja kuten sanoin, meillä on myös kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ihan tarpeeksi ja silloin tällöin lapsi menee myös yöhoitoon.
Juu, kyllä mekin joululomat, kesälomat ym. vietetään aina perheenä mutta näitä yksittäisiä vapaapäiviä keskellä viikkoa emme vielä perheenä. Ne ovat hyviä tilaisuuksia tehdä jotain kivaa tai vaan löhötä vaikka.
Mutta ei kävisi mielessäkään pitää lasta päivähoidossa kuin pakollisen ajan! Eli sen ajan, kun itse on asiotyössä. Muu vapaa-aika järjestetään muulla tavoin. Jos minulla on menoa/harrastuksia/ystäviä, niin isä on lapsen kanssa. Ja isän menojen aikana minä olen lapsen kanssa. Näinhän tämä oma aika normaalisti järjestetään, eikä siten että lapsi pidetään päivähoidossa ja vanhemmat rentoutuu sillä aikaa... Päivähoito on sitä varten, että vanhemmat voi olla töissä.
Jaa, mulle on ihan sama mitä ajattelet. Niin kauan kun laissa ei kielletä sitä, että pidän lasta hoidossa omana vapaapäivänäni niin teen sen.
Te olette miehesi kanssa todella typeriä, jos luulette toimivanne oikein lapsen kannalta.
13.30 vaan on pahimmoilleen aika kun lapset nukkuu päiväunia. Aamupäivällä kun vien niin onnistuu parhaiten aamu-ulkoilun aikana joka onkin jo 10 maissa. Puoliltapäivin alkaa syömis-vaipanvaihto-nukkumisrumba.
Itseasiassa olemme miettineet pitää tytön noina päivinä kotona ja mies livahtaa töistä aikaisemmin.Aina ei vaan onnistu.
Mutta täytyy sanoa että nyt on mun kuntoilut tältä päivältä tehty ja huomenna saan viettää rauhallisen päivän tytön kanssa kotona miettimättä mennäkö salille vai ei.
Puolensa ja puolensa. Meidän äitien kun täytisi myös pitää huolta omasta kunnosta, harrastuksista ja hyvinvoinnista...
Meidän perheessä on tultu siihen tulokseen, että näin lapsella on järkevä päivärytmi. Eli en todellakaan veisi lasta päiväuniaikaan päiväkotiin. Minusta se riittää, että minun rytmini on ihan sekaisin vuorotyön takia, lapselle en sitä halua.
Päiväkodissa on asiasta sovittu ja se sopii myös hoitajille.
mutta nyt olen alkanut ajattelemaan, että on oikeastaan tosi hyvä juttu.
Lapsia nyt vaan tekevät myös vanhemmaksi epäsopivat ihmiset, eikä tälle asialle vaan mitään voi!!! Jos on niin, että vanhemmat pitävät lastaan ennenmmin hoidossa kuin ovat hänen kanssaan, niin uskon, että tällöin ammattilaisen hoito on lapselle parempi..
Uskon, että rahallisestikkin loppujen lopuksi meille kaikille kannattavin vaihtoehto!
Ihan oikeasti supermammat, onko se yksi viikko lapselle niiiin paha? Siis lapselle? Esim. alle 1-vuotiaalle lapselle? Ei varmasti tajua sitä, että vanhemmat tekee kotona remonttia, vai onko teillä lapsetkin niin supereita? Alle 1-vuotiaalle on varmasti ihan sama onko viikon enemmän vuodessa hoidossa vai ei jos se muutenkin joutuu hoidossa olemaan päivät.
Todella naurettavaa " En MINÄ ainakaan voisi kuvitella vieväni lasta hoitoon lomalla!" .
MINÄ en voisi muuten kuvitella vieväni alle 1-vuotiasta ollenkaan hoitoon, joka päivä, moneksi tunniksi! Ja te superit jaksatte jauhaa jostain yhdestä viikosta!
En oikeasti tiedä ketään, joka pääsaääntöisesti EI hakisi lastaan heti töistä päästyään ja pitäisi kotona aina lomilla. Mä pääsen usein aiemmin tai jotain ja AINA haen heti suoraan lapsen pois hoidosta. Yhden kerran käytiin miehen kanssa kotona eka kaksin, kun oli illan halit jäänyt kesken ja varastettiin se 1/2 tuntia. Mutta tuostakin on varmaan puoli vuotta aikaa...
Vierailija:
En oikeasti tiedä ketään, joka pääsaääntöisesti EI hakisi lastaan heti töistä päästyään ja pitäisi kotona aina lomilla. Mä pääsen usein aiemmin tai jotain ja AINA haen heti suoraan lapsen pois hoidosta. Yhden kerran käytiin miehen kanssa kotona eka kaksin, kun oli illan halit jäänyt kesken ja varastettiin se 1/2 tuntia. Mutta tuostakin on varmaan puoli vuotta aikaa...
Ja jos joku pitääkin lapset kerran viikon loman ajan hoidossa remontin takia niin voi kamalaa. Seuraavalla lomalla ollaan sitten taas yhdessä. Ihan naurattaa nämä " Me lomalla leikitään, pelataan, ulkoillaan!" . Siinä ei sitten paljon remonttia tehdä. Ja sitä joutuu sitten tekemään iltaisin eli on joka tapauksessa pois lasten ajasta. Parempi yksi viikko hoidossa, lapsellakin tekemistä, kuin se että pyörii viikko-kuukausitolkulla remontin keskellä jaloissa.
Moniko niistä joka hakee lapsensa heti pois hoidosta eikä vie heitä hoitoon remontin alta, tosiasiassa näkee lastaan kuitenkin n. tunnin illassa koska kuitenkin pitää siivota ja laittaa ruokaa jne. jne. ja lapset joko leikkivät keskenään tai katsovat telkkaa. Näkihän sen siitä ketjusta " mitä teette kotiin tultua" .
On niin rankaa työtä voi, voi. Mitä väliä sillä teille on mitä vanhemmat tekee kotonaan? Teille kuulkaas maksetaan palkaa työstänne. Hoitakaa hommanne älkääkä aina valittako. Pääsette yhtä helpolla kuin kotiäidit ja saatte vielä palkan. Vanhemmat maksaa hoidosta ja ovat varanneet tietynmittaisen hoitopäivän lapselleen, mitä se teille kuuluu, jos eivät nyt just aina ja koko päivää vietä työpaikallaan!!!