Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähävarainen perhe, minkälainen elämäntilanteenne on

Vierailija
29.11.2010 |

Aion osallistua tuohon Joulupuu-keräykseen ja jäi mietityttämään siihen liittyvässä ketjussa muutama kommentti, joiden kirjoittajat kokivat, että nykyisin monet ns. tavallisetkin perheet pitävät itseään vähävaraisena.

Jos pidät perhettäsi vähävaraisena, kerro vähän, miten asutte, kuinka paljon ja mitä tuloja teillä on, kuinka paljon ja mitä menoja teillä on jne.

Mitä mielestäsi kuuluu hyvään elämään, johon jokaisella olisi oikeus? Voiko esim. ilman autoa, ulkomaanmatkoja tai merkkivaatteita olla onnellinen?

Itse olen nyt siinä onnellisessa tilanteessa, että meillä on kaksi aikuista töissä, mutta muistan vielä, minkälaista oli olla opiskelija, hoitovapaalla jne. Ero esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyyteen tai yksinhuoltajuuteen oli kuitenkin se, että tiesi noiden vaiheiden olevan väliaikaisia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 12 on sama kuin nro 21

>>Jos teillä on uusi iso omakotitalo, ette ole vähävaraisia vaan tyhmiä

Vierailija
22/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on työtön.

Minä olen töissä n. 15h/viikko.

Meillä on 2 pientä lasta.

Ei todellakaan tarvitse lähteä ex-tempore ostamaan kaupasta mitään (esim. vaatteitakaan).

Yritän silti haalia kasaan lapsille vaatteita kirpparilta ja huutiksesta.

Itse kuljen vanhoissa risoissa lumpuissa.

Makselen exäni velkoja 155e/kk ja minun oli pakko ostaa auto, jota makselen 100e/kk.

Joo... Eipä jää kuukaudessa mitään käteen, vaikka niukasti elellään :-(

Eli omaa tyhmyyttäni olen köyhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin elänyt tiukilla omien valintojen takia (esim. hoitovapaa) joka on minusta eri asia kuin vähävaraisuus.

Varmasti yhteiskunnassamme on myös niitä, joilla tulot todella ovat pienet, ilman omaa valintaa (esim. matalapalkka-ala tai työttömyys, yh jne.), ja siksi halusin kuulla juuri näitä tarinoita. Kiitos vastauksestasi esimerkiksi numerolle 12.

Samaa mieltä olen jonkin kirjoittajan kanssa siitä, että keräykseen valittujen perheiden lapsien ilahduttaminen on tärkeää riippumatta siitä, mikä on perheen vähävaraisuuden syy.

Vierailija
24/45 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno idea jollain, ja näyttää "palkinnotkin" olevan kohdillaan 😊

https://www.facebook.com/brotherchristmashki/

Vierailija
25/45 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme mielestäni vähävaraisia. Minä olen kuntoutustuella oleva opiskelija, miehellä päättyi pätkätyö vuosi sitten eikä uutta ole löytynyt. Hänkin aikoo uudelleenkouluttautua. Tienaamme kuitenkin sen verran että toimeentulotukea emme saa. Meillä on yksi lapsi, 7-v.

Asumme kerrostalokolmiossa, jonka vuokra on 708€/kk. Tässä kaupungissa kohtuullinen vuokra olisi 625€, mutta tuohon hintaan emme onnistuneet löytämään sellaista asuntoa jossa olisimme voineet asua. Asumistukea saamme vain n. 250€, minä saan kelalta ja vakuutusyhtiöstä n. 1000€ ja mies n. 600€ (plus lapsilisät). Meillä on auto, lähinnä siksi että josko se mies onnistuisi saamaan töitä. Vakuutusmaksut vuodessa n. 200€, 15v vanha rutku kyseessä.

Menoja vuokran lisäksi on ruoka, sähkö, vakuutukset. Bensaan menee n. 80€/kk, auto kulkee minun koulumatkaa sekä lapsen harrastuskyytejä. Lähes kaikki vaatteemme ovat H&M alennusmyynneistä, kärkkäisen alesta ja no, alesta ylipäätään. Mies myös kiertää jonkin verran kirppareita. Huonekalut käytettyä/ikeaa. Ulkomailla en ole käynyt koskaan, ei ole varaa. Nyt miehen äiti aikoo meidät viedä ensi kesänä prahaan, odotan innolla :).

Ihan ok on kuitenkin mennyt ilman matkailuakin. Ollaan käyty "lomalla" paikallisessa kylpylässä, hoplopissa, telttailemassa(lainateltta), patikoimassa. Ulkoillaan paljon, varsinkin mies nyt työttömänä lapsen kanssa. Kesäisin kalastellaan ja marjastetaan.

Jokaiselle kuuluvia asioita ovat kohtuukuntoinen ja hintainen koti ja ruokaa kaappiin. Terveydenhuolto, ja kohtuuhintaiset lääkkeet. Jonkin verran vaatettakin on kiva olla - ei tarvi olla korssia tai vastaavaa, meille käy edullisemmatkin. niistäkin saa tyylikkäitä asuja aikaan.puhelimet kaikilla tulee olla,samoin ilman tietokonetta ei pärjää. Mulla ja miehellä iphone 5:set(käytettynä ostettiin, hinta 150€/kpl) ja lapsella mun vanha käytetty iphone 4s (maksoi vuosi sitten 100€). Tietokone 4v vanha, mies oli silloin töissä ja osti kalliin. Hyvä niin, toimii toistaiseksi. Lisäksi meillä on yksi tabletti, jonka sain siskoltani kun hän osti uuden.

Lapselle ostetaan lahjat ja lelut aina tarjouksesta tai käytettynä. Esim nyt saatiin kärkkäiseltä lego aurinkofarmi hintaan 35€. Toys r ussista on ostettu lahjaksi vanhoja MLP-hahmoja, 2kpl maksoi 12€. Ostettiin niitä varastoon. Ruoka ostetaan laputettuna, ja sitten pakastetaan jos ei samalle päivälle ehditä syödä. Alkoholia käytämme harvoin, silloin ostetaan halpaa punkkua.

No, sitten mitä joululahjoihin. Meidän ainokainen saa tänä jouluna meiltä lego-aurinkofarmin, yhden MLP-ihmishahmon, alevaatteita h&mltä, villasukat, suklaarasian, pikkareita, pari kirjaa (3kpl 10€), monster high-elokuvan (tarjouksesta 4€), monster high-palapelin (tarjouksesta 5€). Olisi kiva löytää joku lautapeli koko porukalle, ovat vaan niin pirun kalliita.

Lisäksi saa lahjan mun vanhemmilta, sekä miehen vanhemmilta. Kummi taas tulee nähtävästi viemään lapsen elokuviin.

Toivottavasti vastasi kysymykseen :). Joulupuusta saatiin viime vuonna lahja, joka sisälsi laadukkaat värikynät ja disney-värityskirjan. Tykättiin kovasti, kiitos!

26/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan kyseisestä keräyksestä. :)

Asun vuokralla kolmiossa jossa kolmella lapsellani on jaettu huone. Opiskelen, koska työpaikkani siirsi toimintansa ulkomaille. Valmistunen reilun vuoden päästä amk:sta jos taloudellinen tilanne mahdollistaa opintojen loppuunsuorittamisen. Lasten toinen vanhempi ei osallistu lasten kuluihin ja sosiaalinen turvaverkkoni on olematon. Olen onnellisesti yksin kolmen lapseni kanssa, joista kaksi pienintä ovat vielä päiväkodissa. Astianpesukonetta en tarvitse, kun on kaksi tervettä kättä. Pyykinpesukone onneksi on kunnossa.

Lapsista esikoisella on harrastus, jossa käy kerran viikossa. Televisiota eikä autoa minulla enää ole. Television katsomiseen ei ole aikaa erityislapseni tarvitessa huomiotani ikäistään enemmän. kuluja on hänen tarpeistaan johtuen yllättävän paljon. Onneksi vammaisen lapsen tuki kattaa osan kuluista. Autoon ei ole varaa.

en juo enkä polta. Lasten joululahjoja olen ostellut pitkin syksyä mm. Huuto.netistä ja tori.fi:stä. Jokainen lapsi saa jotain toivomaansa sekä vaatteita. Ulkomailla en ole käynyt sitten vuoden 2011. itse toivon joululta että saisin nähdä lapsieni nauttivan ja iloitsevan lahjoista, joita olen pystynyt heille hankkimaan. Harmittavan kalliita oli useimmat lahjatoiveet. Itselleni pyrin ostamaan tammikuun alennusmyynneistä uudet talvikengät vanhojen ollessa kantapäistä lopussa.

27/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lasten ja nuorten tiedoista (eli nimi ja ikä) tulee sosiaalitoimelta eli ovat heidän asiakkaitaan. Lapset ovat siis esim. huostaanotettuja tai sitten toimeentukituloperheitä. Voihan olla, että huostaanotettu lapsi elää varakkaassa sijaisperheessä, mutta tuskin saa kuitenkaan yhtä paljon lahjoja kuin esim omat lapset. Toimeentulotukea ei saa, jos ei ole oikeasti vähävarainen. Sosiaalitoimihan tarkistaa tilit yms.

Monet jättävät toimeentulotuen hakematta vaikka olisivat siihen oikeutettuja. Voi johtua häpeästä tai tietämättömyydestä. Toimeentulotukea saa kyllä jos on oikeasti vähävarainen, eli köyhä. Suomessa tulee kyllä ihan hyvin toimeen tuillakin jos pitää menot pieninä. Itsellä on kokemusta siitä pitkältä ajalta. Kyllä se raha riitti ihan hyvin ruokaan ja halpaketjujen vaatteisiin sekä sosiaalisen elämän ylläpitoon. Kokemusta ei vähävaraisena perheenä elämisestä ole mutta varmasti tiukempaa kuin yksin vaikka tuet lasketaankin taloudessa asuvien määrän mukaan. Ei varmasti ole varaa koko perheen matkoihin. Yksin kyllä pystyin säästämään niihinkin.

28/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole perhettä, mutta viimeisen kahden kuukauden aikana olen nyt saanut kelasta 200euroa ja toimeentulotukea on turha hakea kun kuitenkin vedotaan että saan jotain veronpalautuksia, niin sen takia ei tarvitse sitten maksaa mitään. Kelahan tietysti huijjasi tuossakin, mutta empä jaksa asiasta edes valittaa, jospa vaikka laihtuisi vähän kun ei ole vara syödä.

Vierailija
29/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden lapsen yh-äiti opiskelen työmarkkinatuella, saan kelan minielarit, asumistuen ja lapsilisät yh-korotuksilla. Asumme kunnan vuokratalossa keskustassa 3h+k+p lähellä kaikkia palveluita ja kuljemme julkisilla. Vuokraan kuuluu vesi, lämmitys, sähkö ja netti. Opiskelen lähihoitajaksi ja lapset ovat vielä päiväkoti-ikäisiä. Puhelinlaskuni on ainoa kiinteä kulu, satunnaisesti tulee terveyteen liittyviä laskuja. Elämme mielestäni hyvää ja tasapainoista elämää vaikka köyhiä olemmekin. Lapset saavat myös tänäkin vuonna riittävästi lahjoja omasta takaa. Tilanne on myös väliaikainen kunhan valmistun töitä riittää.

Vierailija
30/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on kaikkien mittapuiden mukaan vähävarainen kun mies on työkyvytön ja itse olen äitiyslomalla. Yhteenlasketut tulot tällä hetkellä vähän reilu 2000e/kk, mutta meiltä ei puutu mitään.

Asutaan omistusomakotitalossa, on auto ja venekin. Kaaapeissa on aina ruokaa, vihanneksia ja hedelmiä ja meillä kaikilla siistit ja oikean kokoiset kivat vaatteet. Löytyy tietokoneet ja älyluurit. Kirppareilla käyn ja suurimman osan vaatteista ostin töissä ollessanikin kirppareilta.

Säästöjäkin on ja jos jokin kodinkone hajoaa, pystymme helposti ostamaan uuden.

Jos laittaisin ilmoituksen jouluapuryhmiin saisin varmasti paljon lahjoituksia saatesanoilla "työkyvytön isä ja äitiyslomalla oleva äiti sekä kaksi pientä lasta tarvitsevat apua". Mutta kun emme tarvitse, elämänhallinta ja rahankäyttötaito on kunnossa vaikka tällä hetkellä tilanne onkin tämä.

Joskus totuus on tarua ihmeellisempää.

Vierailija
31/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi opiskelijaa ja yhteensä rahaa tulee alle 1000e/kk. Lapsi tulossa ja odotan jo sitä äitiyslomaa kun tulot hyppäävät monta sataa ylöspäin vaikka saan melkein minimituet. Tällä hetkellä elämme miinuksella, onneksi molemmilla on vähän säästöjä. En silti koe meiltä puuttuvan mitään. Ehkä helpompaa olisi jos tulot olisivat yhteensä edes sen 2000e/kk. Opiskelu on onneksi vain väliaikainen vaihe elämässä.

Vierailija
32/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työtön ja lasten kanssa kotona, mies duunaritöissä. Kohtuullinen asuntolaina ja käteisellä ostettu vanhahko auto.. Ei kuulosta ollenkaan pahalta, mutta ollaan laskettu, että sossusta saatais sama raha, jos mies olis myös työtön ja asuttais samanlaisessa asunnossa vuokralla. Välillä mietityttää että miksi nähdä töissäkäymisen vaiva, mutta toisaalta nyt kartutamme omaa omaisuuttamme.. Toisaalta siltikään en laske meitä vähävaraisiksi. Elämme säästeliäästi muuten ja aina on ollut varaa silloin tällöin matkustella ja ostaa mitä tarvitaan, elää ihan normaalia tasapainoista elämää. Rahaa jää myös säästöön. Nykyään moni pitää kulisseja yllä ja/tai lähtee tähän nykypäivän materialismiin mukaan, pitää ostaa ostaa, shoppailla, uutta, hienoa statussymbolia..

Köyhyys onkin valitettavan usein elämänhallinnan puutetta, niitä ongelmia yhtään vähättelemättä ja lapset ovat aina syyttömiä vanhempiensa rahatilanteeseen.. En kuitenkaan itse osallistu joulupuu tms keräyksiin, ainoastaan paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle annan jouluisin pienehkön tavaralahjoituksen :)

Vierailija
33/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot on kodinhoidontuki, lapsilisä ja opintotuki eli 1000€/kk, vuokra 600. Neljällä sadalla saa kyllä monipuolista ja hyvää ruokaa: Kalaa, kanaa,soijaa,lihaa, vihanneksia, hedelmiä,marjoja jne jne. Lisäks kuluina vaipat mutta lapsen vaatteet ostamme käytettynä. Lapsi vasta 2v. Mies valmistuu kahden vuoden päästä hyväpalkkaiseen ammattiin jotenka tämä todellakin om väliaikaista. Leluja ollaan ostettu kirppisitä ja mm. Tigeristä. :) ei 2v paljoa merkeistä välitä. Lisäks isovanhemat ostaa pikkumusukallle paljon kaikkea :D

Vierailija
34/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion osallistua tuohon Joulupuu-keräykseen ja jäi mietityttämään siihen liittyvässä ketjussa muutama kommentti, joiden kirjoittajat kokivat, että nykyisin monet ns. tavallisetkin perheet pitävät itseään vähävaraisena.

Jos pidät perhettäsi vähävaraisena, kerro vähän, miten asutte, kuinka paljon ja mitä tuloja teillä on, kuinka paljon ja mitä menoja teillä on jne.

Mitä mielestäsi kuuluu hyvään elämään, johon jokaisella olisi oikeus? Voiko esim. ilman autoa, ulkomaanmatkoja tai merkkivaatteita olla onnellinen?

Itse olen nyt siinä onnellisessa tilanteessa, että meillä on kaksi aikuista töissä, mutta muistan vielä, minkälaista oli olla opiskelija, hoitovapaalla jne. Ero esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyyteen tai yksinhuoltajuuteen oli kuitenkin se, että tiesi noiden vaiheiden olevan väliaikaisia.

Miksi ihmeessä tässä pitää todistella vähävaraisten perheiden sinulle köyhyyttään?

Minä en edes usko, että olet oikea auttaja joka vilpittömästi antaa omastaan.

Köyhyys on monelle perheelle todellisuutta. Kaikki tiedostavat tämän, myös sinäkin, ilman nöyryyttävää tyyliin kuvailepa minulle nyt tässä "kuinka köyhyytenne näkyy perheemme arjessa/kuinka lapset kärsii esim. työttömyydestämme). Mitä se sinulle kuuluu?

Hienoa että sinä siellä tiedät varmuudella esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyyden olevan "vain väliaikainen vaihe". Auta ihmisiä jos autat mutta älä lässytä täällä paskaa.

Vierailija
35/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti ei olla vähävarainen perhe, kun mies on töissä ja minäkin saan opintotukea. Asutaan yhden lapsen kanssa kaksiossa eikä ole mitään kummempia velkoja tai mitään. Vähävaraiseksi meidät tekee se, että on pakko pitää toista autoa ja päivittäinen ajomatka minulla koululle ja takaisin on 120km. 

No, nää on tietysti näitä valintoja, lapsi saa meiltä yhden joululahjan tänä vuonna, muut ei saa mitään ja lapsikin saa varmasti pari pakettia mummoilta. Lahjojen määrä ei meillä tee joulua, joulukuusi on ja jouluruokaa syödään ja yhdessä saadaan viettää aikaa.

Vierailija
36/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija, yksi 6v lapsi. Tuloja opintoraha (alle 300e), asumistuki (n. 600e) Ja elatusmaksu + lapsilisä, yhteensä n. 300e. Välillä saan tehtyä vähän töitä, joista tulee palkkaa ehkä n. 300e/kk, joinakin kuukausina ei mitään.

Menoja vuokra (900e, kaksio 10km keskustasta, asumme Helsingissä, halvempaa mutta kolmiota yritetty saada, kaupungilla niitä kuitenkin on), sähkölasku n. 100e/3kk:n välein, lääkkeet n.25e/kk, matkalippu n. 25e/kk. Tämän lisäksi menee puhelinlaskuun n. 20e/kk. Loput menee aikalailla ruokaan. Niinä kuukausina, kun saan vähän palkkaakin, saatan laittaa vähän jemmaan jotain pieniä reissuja tai pakollisia vaateostoksia varten. Lapsen isä osallistuu onneksi myös vähän lapsen vaatehankintoihin.

Vaikka tulot on paperilla pienet, olen aika taitava rahankäyttäjä ja kotini on mielestäni kivasti sisustettu ja syömämme ruoka hyvää. Tunnen itseni ihan kivasti toimeentulevaksi.

Vierailija
37/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja mies on työtön, meillä on kohta vuoden ikäinen lapsi. Tällä hetkellä mies on kuntouttavassa työtoiminnassa, ja itse saan kotihoidontukea (vähennetään miehen työmarkkinatuesta) ja opintorahaa. Asumme yksiössä, autoa meillä ei ole, mutta bussikortin tarvitsemme molemmat (yht. n.90 e/kk). Menoina lisäksi sähkö, netti, puhelinlaskut ja miehen opintolainan takaisinmaksu, pesutupa, lapsen vaipat, vaatteet (kirpparilta), tarvikkeet ym. Emme polta emmekä juo. Lasta hoidamme kotona vuorotellen, osan opinnoistani voin suorittaa etänä mutten kaikkea. Tukiverkkoja ei ole.

Tällainen tilanne siis. Meille jää laskujen & lainojen jälkeen n. 550 e elämiseen kolmelle henkilölle, teoriassa voisimme olla sosiaalitoimiston asiakkaina, mutta käytännössä tuskin saisimme juuri mitään. Tämä koska sossu ei käsittääkseni laske lainanmaksuja menoiksi, mutta sen sijaan laskee omat nostamattomat opintolainani tuloiksi. Joten näillä mennään.

Rahallisesta tilanteesta huolimatta olemme kyllä onnellisia. :)

Vierailija
38/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 27 on saanut noin paljon alapeukkuja?

Vierailija
39/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläpeukuttajat ovat tajunneet, että on provo ja pitäneet hauskana, alapeukuttajat eivät ole tajunneet provoksi ja alapeukuttavat siksi, kun kirjoittaja kirjoittaa lapsensa saavan puoli tusinaa joululahjaa ja silti pyytävät Joulupuusta lisää.

Vierailija
40/45 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläpeukuttajat ovat tajunneet, että on provo ja pitäneet hauskana, alapeukuttajat eivät ole tajunneet provoksi ja alapeukuttavat siksi, kun kirjoittaja kirjoittaa lapsensa saavan puoli tusinaa joululahjaa ja silti pyytävät Joulupuusta lisää.

Musta noi lahjat oli aika surullisia. Kallein oli lego-pakkaus, 35€. Muutenhan olivat jotain 5-10€ krääsää. Meillä samanikäinen lapsi saa tabletin, ainakin 3 pakettia legoja, 2 monster highta, suklaata, kampauspää, talo barbeille...vaatteita ei anneta lahjaksi kun ovat käyttötavaraa. Sen lisäksi on koko perheelle lautapeli, lego-hobittipeli vielä lapselle. siksi kuulostaa aika köyhiltä nuo lahjat. Tosin fiksusti on ostettu etukäteen tarjouksesta! Juuri tuollaiselle perheelle minäkin tahtoisin lahjani menevän - voisin vaikka sen lautapelin hankkia.