Mihen veli vaimoinenn tulee jouluksi meille
Mitä voin pyytää heiltä? Ajattelin ruokia, he ovat köyhiä, mutta ei mekään mitään rikkaita olla.
Kommentit (31)
Kaikista reiluinta olisi sanoa siskolle ajoissa ettei ole tervetullut ja etsiköön itselleen jotain muuta juhlaohjelmaa.
Se mitä nyt marttyyrinä teet on väärin itseäsi, omaa perhettäsi ja myös siskoasi kohtaan. Ole aikuinen ja sano asiat niinkuin ne ovat.
En usko että siskosikaan haluaa olla taakkanne.
Eihän nyt kutsutuilta vierailta mitään pyydetä. Jos jotain tuovat (vaikka tarjottavaa) niin sen tekevät ihan omasta aloitteestaan.
Kun me ei olla heitä kutsuttu, ihan itse ilmoittivat tulostaan ja olen jo miettinyt miten voin sanoa heille etteivät koko joululomaansa voi meillä hengata.
ja Joulu olisi mulle juuri sellaista rauhoittumisen aikaa ja oman perheen kesken olemista. Ovat nämä vieraat kovin nuoria vielä ja levottomia. että että.. ja mun Jouluun kuuluu todellakin hyvin syöminen, ruuassa ei säästellä mutta on aivan eri ruokkia oma perhe 2 aikuista ja 2 lasta kuin lisäksi kaksi nälkäistä aikuista.
olla pomo omassa kodissasi. Siitä se lähtee...
Meilläkin oli tuollaisia sukulaisia mutta laitettiin sille stoppi. Siitä on nyt parisen vuotta ja mykkäkoulu jtkuu yhä -yhyy, ei voi muuta sanoa.:)
Jos dieselillä ajelevat ei paljoa maksa, mutta esim. mun miehen veli tulee tytsänsä kanssa junalla, mikä tekee opiskelijahinnoista huolimatta ison loven heidän lompakkoon. En kyllä sen lisäksi voi kuvitellakaan, että pitäisin heidtä jotain ruokia maksamaan, vaikka itse itsensä kutsuivatkin :).
ja niitä voi myös pyytää jos eivät itsensä kutsujat muuten ymmärrä mitään tuoda. Mutta noin yleisesti ottaen jouluruoka on edullista, ja ei ole sen isompi vaiva tehdä esim. laatikoita vähän enemmän. Meillä ainakin aika suppea joulupöytä, aamulla riisipuuroa, sitten päivällisellä kinkkua, jotain kalaa, kalkkunaa tai lammasta, sekä perinteiset laatikot, rosollia ja paria muuta salaattia ja vähän joululimppua ja juustoja (juustot voi jättää pois kokonaan jos haluaa säästää). Noille ei tule paljoa hintaa vaikka enemmän tekee, ja senhän voi myös tarjota jouluhjana esim. sille yksinäiselle sisarukselle tmv. koska paljoa ei maksa nuo ruuat, max 20€ jos laskee kaikki joulutortut ym. mukaan.
Soita vieraille tai lähetä sähköpostia. Etukäteen on ihan asiallista keskustella menusta ja samalla voi sopia mitä kukakin hankkii, tuo ja valmistaa. Teillähän voi olla erilaiset tykkäämiset, joten jo senkin takia on fiksua keskustella ruoka-asiat etukäteen.
tervetulleiksi aattoillan joulupäivälliselle klo XX. Ohjelmaan ja kutsuun sisällyttäisin kirkossa tai hautaumailla käynnin, josta kaikki jatkavat omiin koteihinsa hiljentymään jouluyöhön.
Näin selviytyisitte arvokkaasti mutta itsellenne mukavasti. Mitään en pyytäisi tuomaan, vaan jos asia tulisi puheeksi, sanoisin, että tällä kertaa on teidän vuoronne, toisella kertaa sitten heidän.
yhteensä 14 henkilöä. Kutsuin kyllä kaikki meille, mutta ihan todella ei tullut mieleenikään, että kaikki hommat tulisivat minun kontolleni. Kerroin siis jo kutsun yhteydessä, että perusruoat laitan (laatikot, kinkun ja rosollin) mutta kaikki omat mieltymykset on syytä tuoda mukana. Vanhemmiltamme en pyydä mitään, koska olemme saaneet vuosikausia istua heidän joulupöydissään ilmaiseksi. Näin siis maksan heille takaisin. Sisarukset tuovat kukin jotain paitsi nuorin siskoni, joka tulee auttamaan jo edellisenä päivänä ja melkein joka viikonloppu ennen joulua. Häneltäkään en pyydä mitään, kun auttaa niin paljon.
Näin kaikki tietävät, mitä on odotettavissa. On toki mahdollisuus olla vapaamatkustaja, mutta senkin suon, koska minulle on tärkeää, että saan olla perheeni kanssa omassa kodissani jouluna. Ihan sama kuka tuo ja mitä. Taloudellinen tilanteemme on toki heikko, ja vähän toivoin, että joku olisi älynnyt ehdottaa juomien tuomista (punaviiniä, glögiä jne), mutta näin ei ole käynyt. Ei se mitään. Viiniä on tarjolla joulupöydässä, glögi on sitten kaupan tiivistettä, jos ei muuta tuoda.
Panostamme nyt tähän jouluun, koska minulle on tärkeää luoda perhejoulu niin meidän omalle ydinperheellemme kuin myös lähesille sukulaisillekin. Ensi vuonna voi sitten olla vähän eri tilanne.
jouluna koskaan ei ole kutsuttu, äiti antaa 100 e ruokiin ja isä ostaa pullon punkkua ja juo varmaan 2ja tekee perunalaatikon. me tehdään kaikki muu ja maksetaan kaikki muu , perheemme on 7 henkinen ja molemmat vanhemmat vuorotöissä
taidan olla onnellisessa asemassa kun meidän perheellä on niin lämpimät välit että aina ollaan iloisia kutsuista ja kutsujana olemisesta!
Heti suunnitellaan yhdessä mitä kukin hommaa ja tuo omien kykyjensä ja varojensa mukaan.
Ja nuorisolle opetetaan nämä käytötavat! Eihän niitä voi oppia jos kukaan einäytä mallia!
ja niitä voi myös pyytää jos eivät itsensä kutsujat muuten ymmärrä mitään tuoda. Mutta noin yleisesti ottaen jouluruoka on edullista, ja ei ole sen isompi vaiva tehdä esim. laatikoita vähän enemmän. Meillä ainakin aika suppea joulupöytä, aamulla riisipuuroa, sitten päivällisellä kinkkua, jotain kalaa, kalkkunaa tai lammasta, sekä perinteiset laatikot, rosollia ja paria muuta salaattia ja vähän joululimppua ja juustoja (juustot voi jättää pois kokonaan jos haluaa säästää). Noille ei tule paljoa hintaa vaikka enemmän tekee, ja senhän voi myös tarjota jouluhjana esim. sille yksinäiselle sisarukselle tmv. koska paljoa ei maksa nuo ruuat, max 20€ jos laskee kaikki joulutortut ym. mukaan.
19. Ei kai tuo yhden ihmisen syöminen aiheuta teille käytännössä yhtään lisätyötä. Voit toki kysäistä, josko hän toisi tullessaan rosollin tai kalan, että pääsee osallistumaan. Muuten olisi vain reilua kutsua kotiinsa perheetön joulua viettämään. Ihmettelen vähän asennettasi.
Minun siskolla ei ole perhettä, ja tietenkin tykkää viettää joulua meidän lasten seurassa. Mutta itsekkäänä sinkkuna hänelle ei koskaan tule mieleen, että sen joulun eteen todella tehdään valmisteluja aika paljon... Hän on ollut meillä varmaan viimeiset 10 joulua, tulee jouluauhan julistuksen aikaan ja poistuu myöhään illalla vatsa täynnä jouluruokaa lepäämään rauhalliseen omaan kotiin. Ja nyt ajattelin sanoa, että olet tervetullut jos tulet jo edellisenä päivänä siivoamaan ja leipomaan. Viime vuonna hän toi jälkiruuaksi rahkan, ihan omasta ehdotuksestaan, muuta ei tarjoutunut tekemään. Meillä on iso talo ja äitini on voinut tulla vain meille viimeisen reilut 10 vuotta, kun siskolle ei pääse pyörätuolilla ja muut sisarukset ei ole halunneet nähdä sitä vaivaa mikä äidin hoidosta joulun aikaan koituu. Nyt on ensimmäinen joulu että äiti ei ole enää joukossamme, ja mä ihan oikeasti haluaisin viettää rauhallisen joulun vain oman perheen kesken, kun todellakin olen vuosikausia järjestänyt joulun myös muita ajatellen. Mutta tiedän että siskoni syyllistää minut loppuelämäkseni siitä että olen jättänyt hänet viettämään yksinäistä joulua.