Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihen veli vaimoinenn tulee jouluksi meille

Vierailija
28.11.2010 |

Mitä voin pyytää heiltä? Ajattelin ruokia, he ovat köyhiä, mutta ei mekään mitään rikkaita olla.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa kyselyä, että mitä tuovat vai antavatko rahaa kustannuksiin. Eikä tuotakaan tarvitse sanoa kettumaisella asenteella vaan pokkana reippaasti. Perhejoulut on ihania :)

Meillä on ollut yli kymmenen vuotta tapana, että sukulaiset tulee meille ja minä sekä mieheni tehdään kaikki (ei niissä nyt niin kova homma ole jos ottaa sellaisen asenteen). Vanhemmat ja muut sukulaiset antaa sitten rahaa ja tuovat jotain pientä esim vinkkupullon, suklaata, sinaappia tms

Jos taas joku tulee joulupäivänä rääppiäisiin niin tietenkään tarvitse mitään maksaa :)

Vierailija
2/31 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä, että kaikki tuovat jotain. Siitä kannattaa sopia jo etukäteen. Silloin kestitys ei käy ylivoimaiseksi kenellekään. Meillä esim laatikot jaetaan, jokainen tekee yhden, joku tuo jälkiruoan, joku salaatin, se jonka luona ollaan paistaa kinkun jne. Ei mikää ongelma.

Isäntäväki kertoo kauanko voi viipyä.

Jos mulla olis sisko jolla ei oo perhettä niin ihan kyllä mielelläni ottaisin jouluks meille. Tuskin sitä porkkanalaatikkoa niin kamalasti kuluu yhden päivän aikana. Ja siivoukset ym tekisit varmaan kotona jouluks joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yksi ihminen käy aattona syömässä, siivotaan hulluna ja valmistellaan joulua ja kirotaan kun toinen tulee valmiille.

Ei meillä ruokavieraat ole koskaan joutuneet edellisenä päivänä siivoamaan. Kai sinä siivoat ihan itseäsikin varten.

Omituiset välit sisaruksilla.

ja niitä voi myös pyytää jos eivät itsensä kutsujat muuten ymmärrä mitään tuoda. Mutta noin yleisesti ottaen jouluruoka on edullista, ja ei ole sen isompi vaiva tehdä esim. laatikoita vähän enemmän. Meillä ainakin aika suppea joulupöytä, aamulla riisipuuroa, sitten päivällisellä kinkkua, jotain kalaa, kalkkunaa tai lammasta, sekä perinteiset laatikot, rosollia ja paria muuta salaattia ja vähän joululimppua ja juustoja (juustot voi jättää pois kokonaan jos haluaa säästää). Noille ei tule paljoa hintaa vaikka enemmän tekee, ja senhän voi myös tarjota jouluhjana esim. sille yksinäiselle sisarukselle tmv. koska paljoa ei maksa nuo ruuat, max 20€ jos laskee kaikki joulutortut ym. mukaan.

19. Ei kai tuo yhden ihmisen syöminen aiheuta teille käytännössä yhtään lisätyötä. Voit toki kysäistä, josko hän toisi tullessaan rosollin tai kalan, että pääsee osallistumaan. Muuten olisi vain reilua kutsua kotiinsa perheetön joulua viettämään. Ihmettelen vähän asennettasi.

Vierailija
4/31 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoa jouluksi joka taopauksessa?

Minun siskolla ei ole perhettä, ja tietenkin tykkää viettää joulua meidän lasten seurassa. Mutta itsekkäänä sinkkuna hänelle ei koskaan tule mieleen, että sen joulun eteen todella tehdään valmisteluja aika paljon... Hän on ollut meillä varmaan viimeiset 10 joulua, tulee jouluauhan julistuksen aikaan ja poistuu myöhään illalla vatsa täynnä jouluruokaa lepäämään rauhalliseen omaan kotiin. Ja nyt ajattelin sanoa, että olet tervetullut jos tulet jo edellisenä päivänä siivoamaan ja leipomaan. Viime vuonna hän toi jälkiruuaksi rahkan, ihan omasta ehdotuksestaan, muuta ei tarjoutunut tekemään. Meillä on iso talo ja äitini on voinut tulla vain meille viimeisen reilut 10 vuotta, kun siskolle ei pääse pyörätuolilla ja muut sisarukset ei ole halunneet nähdä sitä vaivaa mikä äidin hoidosta joulun aikaan koituu. Nyt on ensimmäinen joulu että äiti ei ole enää joukossamme, ja mä ihan oikeasti haluaisin viettää rauhallisen joulun vain oman perheen kesken, kun todellakin olen vuosikausia järjestänyt joulun myös muita ajatellen. Mutta tiedän että siskoni syyllistää minut loppuelämäkseni siitä että olen jättänyt hänet viettämään yksinäistä joulua.

Vierailija
5/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä tuomaan vaikka joululaatikot, ne on halpoja. Joululeivonnaisia?

Tai kysy mitä haluaisivat tuoda.

Vierailija
6/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt kutsutuilta vierailta mitään pyydetä. Jos jotain tuovat (vaikka tarjottavaa) niin sen tekevät ihan omasta aloitteestaan.

Vierailija
7/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsuivatko he "itse itsensä" kuten joillakin sukulaisilla on tapana...

Jälkimmäisessä tapauksessa voisi ihan hyvin sanoa, että tuokaa osa ruuista mukananne ja sovitte, mitä he tuovat.

Mutta jos te olette kutsuneet jouluksi vieraita kotiinne, niin mun mielestä vieraitten ei pidä tuoda mitään, vaan isäntäväki tarjoaa syötävät.

Vierailija
8/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt kutsutuilta vierailta mitään pyydetä. Jos jotain tuovat (vaikka tarjottavaa) niin sen tekevät ihan omasta aloitteestaan.

Kun me ei olla heitä kutsuttu, ihan itse ilmoittivat tulostaan ja olen jo miettinyt miten voin sanoa heille etteivät koko joululomaansa voi meillä hengata.

ja Joulu olisi mulle juuri sellaista rauhoittumisen aikaa ja oman perheen kesken olemista. Ovat nämä vieraat kovin nuoria vielä ja levottomia. että että.. ja mun Jouluun kuuluu todellakin hyvin syöminen, ruuassa ei säästellä mutta on aivan eri ruokkia oma perhe 2 aikuista ja 2 lasta kuin lisäksi kaksi nälkäistä aikuista.

Vierailija
9/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tollainen suunnitelma sovi teille.

Ovat tervetulleita poikkeamaan vaikka kahvilla tapaninpäivänä, mutta joulun vietätte oman perheen kesken.

Miksei ihmiset saa suutaan auki? Sitten tuskaillaan kun menee joulu ja muut juhlat pilalle, kun kaikenmaailman sukulaiset tunkevat syötettäviksi ja passattaviksi, vaikkei heitä ole edes kutsuttu?

Vierailija
10/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunteen. Meillä parina jouluna ollut miehen sisko miehensä kanssa, ovat vain ilmoittaneet tulevansa meille aattona ja olleetkin sitten tapaninpäivään saakka. Ovat todella nuukia, eivätkä todellakaan tuo mitään tullessaan, mutta syövät kuin hevoset. Syönnin jälkeen vain istuvat sitten sohvassa ja tuijottavat telkkaria, kun me miehen kanssa siivotaan jälkiä. Toisen joulun jälkeen sanottiin sitten suoraan, että voivat käydä meillä jatkossakin aattona jos haluavat, mutta yöksi ei voi jäädä. Loppui sitten tuo perinne alkuunsa. Me koimme tuon todella ahdistavaksi, koko joulunpyhät meni näitä syöttäessä, muuten mies ei siskonsa kanssa juuri ole edes yhteydessä, niin ei edes yhteisiä jutunaiheita tunnu olevan. Normaali parin tunnin vierailu pari kertaa vuodessa just menee.

Vierailija
11/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä te teette. Syyksi sanot, ettei tule päällekkäisyyksiä.

Vierailija
12/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin harrastan myös tuota siskolle itseni kutsumista..en nyt kuitenkaan jouluna, mutta muulloin viikonloppuisin ja ainakin aina sovitaan, että käydään kaupassa ennenkuin saavumme ja sisko pyytää jotain tiettyjä juttuja. Välillä kyllä käy niin, että sisko vielä maksaa puolet ostoksista.. Ihan ok pyytää, että toisitteko te vaikka juomat, karkit, sipsit tai muuta.

Vierailija
13/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydät heiltä sapuskaa ja sitten paikalle tullessa ruoka jota tuovat ovat hmm. hieman omalaatuista ja se sitten herkkuna tulee joulupöytään, varaudu siihen ettei se pilaa teidän ateriaanne. Eli "tilaa" jotain sellaista, ettei mene koko ruokailu sen takia pilalle.

Vierailija
14/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin myös heitä kohtaan, jos he oikesti luulevat olevansa läheisiä teidän kanssa ja että haluatte viettää joulun pyhät yhdessä. Kaikista kurjinta on kuulla kolamnnen käden kautta jälkikäteen ettei ollutkaan tervetullut ja on pilannut toisten joulun kun on itse ollut siinä kuvitelmassa että on ollut mukava joulu sukulaisten kanssa.

Vierailija
15/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä voisitte sanoa, että haluaisitte tänä jouluna olla keskenänne..

Vierailija
16/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylään kutsumatta! Nyt vaan yhtä pokkana soitat sille muidulle, että mitenkäs me jaetaan nämä ruokatouhut ja samaan hengenvetoon esität laatimasi suunnitelmat. Eiköhän ala ilmaantua jokin syy, etteivät he voikaan tulla. Tai sitten he kiltisti myöntyvät jakoon.

Vierailija
17/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljen vaimolle. Selvitelkööt veljekset asian keskenään.

Vierailija
18/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulen kyllä normaalisti toimeen heidän kanssaan.

vähän vaan mietityttää tämän parin rauhattomuus ja kustannukset. Ei mua se haittaa että ovat aaton meillä, saapahan lapset joulupukin&muorin.

sitä vain juuri mietin että miten nätisti pyydetään tuomaan ruokaa.ja tosiaan ollaan itsekkin aika pienituloisia, kaksi aikuista lisää tekee suuren lisän normaaleihin ruokaostoksiin, saati sitten jouluna.

Aaton jälkeen alan vihjailemaan että jos vaihtaisitte maisemaa :) Ovat vaan pitkämatkalaisia, tulevat toiselta puolen suomea.

ap

Vierailija
19/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitat vain reippaasti ja kerrot, että olet tekemässä joulun ruokalistoja/ostoslistoja ja kysyt mitä he tuovat tullessaan, ettei tule turhia päällekkäisyyksiä. Ei kutsumattomia vieraita tarvitse kumarrella ja ilmaiseksi koko joulua syöttää.

Voit myös antaa suoraan kunnollisen pitkän listan mitä voivat tuoda, voi olla etteivät sitten edes halua tullakaan -ja sinä saat viettää rauhallisen joulun oman perheen kesken.

Vierailija
20/31 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljet vaimoinen ja lapsineen, miehen sisko miehineen ja lapsineen.

Ja kaikki ymmärtää tuoda jotain ihan sanomattakin