Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eihän yhden lapsen kotiäitinä voi olla väsynyt, saahan sitä nukkua päivälläkin!

Vierailija
27.11.2010 |

Nyt v******a niin paljon! Tuttavieni mielestä en voi olla väsynyt. Olen kotona, joten voin nukkua päivällä niinkuin 9kuinen vauvanikin.

Olen nyt neidin syntymästä asti herännyt joka yö vhintään 2-3 kertaa. Alkuun neiti kärsi mahavaivoista ja huusi läpi vuorokauden.

Pisin unijaksoni on ollut 3 tuntia. Ei ikinä pitkäkestoisempaa unta. Vauva herää vieläkin n. 2-3 kertaa yössä, enkä saa heräämisten välillä heti unta. Päivällä nukkuu parit n.2h päikkärit, mutta nyt olen jo niin väsynyt etten osaa nukahtaa. Saan juuri unta, kun vauva jo herää.

Mielestäni voin sanoa, että olen väsynyt. Useat kuitenkin kertovat selvästi mielipiteensä etten tiedä väsymyksestä mitään kun minulla on vain yksi lapsi ja olen kotona.

En edes tiedä mitä tällä aloituksella halusin. Jonnekin piti vain päästä purkamaan raivoani ja turhautumistani. Kiitos.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen tullessa en kokenut itseäni niin väsyneeksi, vaikka samalla kaavalla meni nukkumiset kuin yhden lapsen kanssa ja nyt kun kolmaskin on, on mulla energiaa tosi paljon. 1 lapsen kanssa kaikki oli uutta enkä osannut rentoutua eli en nukahtanut hetkessä lapsen nukahdettua. 2 lapsen kanssa vauvanhoito meni rutiinilla, mutta uutta oli uuden rutiinin löytäminen. Itse olin myös rennompi äitinä 2 lapsen kanssa "kokeneempana". Nyt 3 lapsen äitinä tosiaan on energiaa paljon ja ne 3 h:n pätkät jo riittää. Nukahdan tosi helposti, liekö sitten jo yliväsynyt :-)Osaan rentoutua rauhallisen hetken tullen ja väsymys ei tunnu niin pahalta. Eli mun kohdalla ainakin kokemus ja muuttunut oma asenne on tuonut mut tähän tilanteeseen.

Vierailija
42/61 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan vuoden vauvaa imetin noin 1-3 h välein öisin. Olin jo ennen vauvaa kärsinyt unettomuudesta noin 10 vuoden ajan, eli lukioajoista lähtien. Ongelmana ei ole iltanukahtaminen, vaan yöllinen heräily ja valvomaan jääminen.

Heräsin vauvan kanssa ilman syytä ja myös, kun vauva herätti syötölle. Mulle tuli todella pahaksi unettomuus, koska yösyöttöjen jälkeen jäin itse valvomaan. Kun olin valvonut noin 2,5 tuntia, en enää meinannutkaan saada unta, sillä olin jatkuvassa hälytystilassa, että kohta se taas herää syömään. Pisin unipätkäni oli 1,5 h. Sain nukuttua puolentoista vuoden aikana noin 3-5 tuntia pätkissä öisin enkä koskaan nukkunu päivällä.

Mä en osannut nukahtaa päivällä, en nukkunut vauva-aikana minuttiakaan päivisin, ja mainitaanhan se myös unettomuudesta kärsivien ohjeissakin, että päivällä ei saa nukkua, koska se häiritsee yöunta.

Kun mies lupasi hoitaa öitä, makasin hereillä viereisessä huoneessa korvatulpat korvissa. Mies kun ei heränny ähinään, vaan vasta itkuun. En osannut rentoutua lainkaan edes yksinäni, mihinkään muualle mua ei olisi edes saanut. Koin tärkeäksi tehtäväkseni varmistella, että hengittäähän vauva. Tarkastelin öisin vähän väliä asiaa, vauva nukkui vieressäni, niin oli helpompaa. Niinpä tuo kokeilu, että yritän nukkua yksin, jäi tuohon yhteen kertaan. Eli mä hoidin kaikki yöt, joka ikisen heräämisen ekat puolitoista vuotta. Vauva ei myöskään huolinut pulloa ett piti imettää.

Kun vauva 1 vuotiaana lopetti itse yösyötöt, mä jatkoin valvomista ja pätkäunta. En nukkunut päivisin yhtään edelleenkään. Kun vauva oli puolitoistavuotias, sain lääkityksen, joka on tarkoitettu pitkäaikaiseen unettomuuteen (itse asiassa masennuslääke, hyvin pieninä annoksina nukuttaa). Mulle ei nimittäin nukahtamislääkkeet auttaneet yhtään eikä muukaan keino.

Olin niin väsynyt, että luulin kuolevani siihen. Tuo aika oli niin kammottavan raastavaa aikaa ettei tosikaan, en jaksanut siivota, enkä käydä edes lähikaupassa! Ja mulle toitotettiin, että onhan sulla helppoa, kun on vain yksi vauva eikä se itke. No ei kai se nyt itkeny öisin, kun olin heti skarppina imettämässä jne. ei sen ollu tarvetta itkee eikä sillä ollu mitään mahavaivojakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme mieheni kanssa niin, että eräänä viikonloppuna minä menin nukkumaan toiseen huoneeseen. Aina kun vauva huusi maitoa, mieheni meni viereen ja paijasi vauvaa. Minua ei näkynyt. Ekana yönä vauva huusi tunnin. Se oli kauheaa. Vauvaa ei kuitenkaan jätetty yksin, vaan mieheni paijasi rauhoittavasti ja oli koko ajan sängyn vieressä.

Tokana yönä vauva huusi 10 min ja kolmantena 2 min.

Vauva kuitenkin jatkoi heräilyään öisin tämän jälkeen aina kahden tunnin välein, mutta ei enää itkenyt, vaan oppi nukahtamaan itse. Apukeinona oli tutit. Sängyssä oli aina 5 tuttia ja kun vauva unissaan hapuili ympärilleen, löysi aina jonkun tutin suuhunsa ja nukahti sen avulla.

Tiedän, että sen huudon kuunteleminen on kauheaa, mutta sitä ei oikeasti kestä pitkään. Ja jos miehesi vaan voi auttaa, on helpompaa, sillä hän ei haise maidolta, toisin kuin äiti, joka on vauvan silmissä = maito.

Vierailija
44/61 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvasti valittaa väsymystään. Jospa nyt tajuaisitte että se kuuluu asiaan. Alle vuoden vanhat vauvat valvottaa, piste. Kolmen tunnin unenpätkä on luksusta äidille joka ei voi nukkua päivällä muitten lasten takia. Väsynyt saa olla ja voi olla mutta tommonen vinkuminen on rasittavaa. Ohihan se menee.

Terveisin useamman lapsen väsynyt äiti joka tietää saavansa parin vuoden päästä nukkua.

Vierailija
45/61 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvasti valittaa väsymystään. Jospa nyt tajuaisitte että se kuuluu asiaan. Alle vuoden vanhat vauvat valvottaa, piste. Kolmen tunnin unenpätkä on luksusta äidille joka ei voi nukkua päivällä muitten lasten takia. Väsynyt saa olla ja voi olla mutta tommonen vinkuminen on rasittavaa. Ohihan se menee.

Terveisin useamman lapsen väsynyt äiti joka tietää saavansa parin vuoden päästä nukkua.

Luitkohan kenenkään muun viestejä tässä kuin ap:n? Olet kyllä melkoisen empatiakyvytön törppö. Toivottavasti edes lapsesi saavat imettyä tuota empatiakykyä jostain kasvaessaa ettei heistä kasva samanlaisia kuin sinä.

Vierailija
46/61 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:52"]49, miksi miehesi ei auta?
[/quote]
En tiedä. Näin hänet kasvatettu. Ja hän unelmoi että tehdään lisää lapsia. Suuttui kun en suostu.

Vierailija
47/61 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, etten ole ainoa väsymykseen melkein kuollut ja vaan yksi lapsi :) Sitä kun ei voi muut tajuta, mitä se on, kun lapsi nukkuu yöt max kahden tunnin pätkissä ja päikkärit vaan liikkuvissa vaunuissa, ei siinä paljon itse nukuta. Sopivaa korvikettakaan ei löytyny ennenkuin puolen vuoden kohdalla, niin yöllä ei voinut vuorotella lapsen hoidossa. Mutta mulla kun tilanne meni niin pahaksi, etten enää pystynyt unessa lainkaan, jos siis yleensä nukahdin, niin minut pelasti opamox! Puolikas tabletti auttoi tosi paljon nukkumista, mutta silti tarvittaessa heräsi hyvin hoitamaan vauvaa ja pystyi myös imettämään, ei siis mene maitoon! Suosittelen kokeilemaan! Nyt imetys on loppu ja muutenkin vauva nukkuu paremmin ja syö vaan kahdesti yössä, niin otan illalla vaan melatoniinia, se riittää

Vierailija
48/61 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun piti hoitaa vain vauvani ja hänen tarpeensa niin olisin maailmaan onnellisin ihminen.
Valitettavasti joudan vaikka mitä muuta paska tekemään niin se imee kaikki voimat.

Vierailija
49/61 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita jaksaa,

auttaisiko jos koittaisit saada lapsen nukkumaan vain yhdet päikkärit, jos öistä tulisi yhtenäisemmät?

En ymmärrä toisten asioiden vähättelyä. Jos toinen kertoo olevansa väsynyt, ei sitä kenenkään tarvi alkaa vähätellä. Varmasti olet väsynyt, ja niin on monet muutkin vanhemmat, vaikka vauva nukkuisi paremminkin.

Yleensä vauvan hoitoon, hurahtaa täysin (erityisesti ekan, kun ei tarvi muuta huomioda) ja se uuvuttaa, se on varmaan ihan luonnon tarkoituskin että keskittyy vain jälkikasvun "selviytymiseen" ja unohtaa itsensä. Itse ekan kanssa en ensimmäiseen kuukauteen meinannut pystyä edes ruokaa laittaan itselle, kun olin niin kiinni vauvassa.

Vierailija
50/61 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"virtaalihalaus" olen kokenut saman itse. kun odotin toista lasta, raskaus väsytti & 1v6kk esikoinen sai öisin kauhukohtauksia moni ihmetteli miksen nuku päivällä. " kun sullahan on vain yksi lapsi"..

juu, todellakin nukun ja jätän taaperon valvomatta! :O

Vierailija
51/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
52/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minulla 9kk lapsi
Yöt ovat minun, puolisoni ikinä ei auttanut,kylpyt, ruokailu, ulkoilu, perushoito, sairauden hoitaminen on vain minun vastuussa.
Myös minä laitan ruoka perheelle, tiskit , pyykkin pesu , ruokaostokset, siivous, puiden haku kahdelle pönttöunille. Ja nämä kaikki täytyy tehdä vaikka vauvani roikkuu sylissäni.
Olenko väsynyt ?

Vierailija
53/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muu kuin huonosti nukkuva vauva/taapero (tai muuten huono uninen äiti) väsyttää äitejä?? Mistä se kotiäidin väsymys koostuu?

Vierailija
54/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

49, miksi miehesi ei auta?

Vierailija
55/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2010 klo 00:40"]

Opettele ottamaan rennosti!
1 vauvan äidin monesti syylistyvät suorittamiseen (itsekin aikanaan). Kun lapsia on useampi, oppii ottamaan rennommin.
Kotia ei ole pakko puunata, lapselle ei tarvitse tarjota erityisiä virikkeitä, normaali kotielämä riittää jne.
Tämä ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Itsekin olin väsynyt 1 vauvan kanssa (ensimmäisen vuoden heräili 1-2 tunnin välein). Nukahdin usein sohavlle istuma-asentoon ja yhtäkkiä havahduin hereille. Muuta kun lapsia tuli useampi, opin ottamaan rennommin. Jos ei jaksa niin ei jaksa. Ei ole pakko siivota. Ruokaa saa purkista. Koti voi olla sotkuisampi. Kunhan lapset tulee hoidettua niin se riittää.
Ota rennosti, kyllä se siitä.
Unenpuute ON väsyttävää, nuku aina kun voit.

[/quote]

Mulla ei auttanut rennosti ottaminen. En murehtinut siivouksesta, pyykeistä yms. mies osallistui paljon kotitöihin. Mutta jatkuvan heräilyn ja valvomisen jälkeen en osannut enää nukkua. Aloin kärsiä unettomuudesta ja yöt meni valvoessa vaikka lapsi nukkui. Olin tulla hulluksi! Lääkkeiden avulla sain taas nukuttua ja sain oman unirytmin kuntoon.

Vierailija
56/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2010 klo 11:26"]

Mikseivät aikuiset ihmiset hoida unettomuuttaan?!

Jos kuukausi tolkulla kärsii unettomuudesta tai unihäiriöistä eikä mene lääkäriin, niin kyllä ihan vain itseään saa syyttää.

Samoin, jos vauvalla on epänormaalia unettomuutta/unihäiriöitä, voi hänet viedä tutkittavaksi.

Pikkuvauva-aika ON raskasta, ja äiti/isä voi olla tosi väsynyt. Mutta ei sen tarvitse jatkua kuukausia ja taas kuukausia.

Uni on tärkeää!

[/quote]

Kuukausia? Lapsi oli 4v5kk kun nukkui ensimmäisen yhtäjaksoisen yön. Mitään vikaa hänestä ei löytynyt. (nyt hän muuten on 15v ja unenlahjoja kyllä riittää, varsinkin aamuisin... ) ;)

Vierailija
57/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2010 klo 00:40"]

Opettele ottamaan rennosti!
1 vauvan äidin monesti syylistyvät suorittamiseen (itsekin aikanaan). Kun lapsia on useampi, oppii ottamaan rennommin.
Kotia ei ole pakko puunata, lapselle ei tarvitse tarjota erityisiä virikkeitä, normaali kotielämä riittää jne.
Tämä ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Itsekin olin väsynyt 1 vauvan kanssa (ensimmäisen vuoden heräili 1-2 tunnin välein). Nukahdin usein sohavlle istuma-asentoon ja yhtäkkiä havahduin hereille. Muuta kun lapsia tuli useampi, opin ottamaan rennommin. Jos ei jaksa niin ei jaksa. Ei ole pakko siivota. Ruokaa saa purkista. Koti voi olla sotkuisampi. Kunhan lapset tulee hoidettua niin se riittää.
Ota rennosti, kyllä se siitä.
Unenpuute ON väsyttävää, nuku aina kun voit.

[/quote]

Mulla ei auttanut rennosti ottaminen. En murehtinut siivouksesta, pyykeistä yms. mies osallistui paljon kotitöihin. Mutta jatkuvan heräilyn ja valvomisen jälkeen en osannut enää nukkua. Aloin kärsiä unettomuudesta ja yöt meni valvoessa vaikka lapsi nukkui. Olin tulla hulluksi! Lääkkeiden avulla sain taas nukuttua ja sain oman unirytmin kuntoon.

[/quote]

Ihan samaa, paitsi lääkkeitä en koskaan käyttänyt. Joskus heräsin yöllä vauvan itkuun ja menin pinnasängn vierelle ja huomasin että lapsi on syvässä unessa. ilmeisesti ikuinen itkun kuuleminne jäi jotenkin korvamuistiin ja sitä luuli kuulevansa silloinkin kun sitä ei todellisuudessa edes ollut.

Vierailija
58/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka vauva ei yöllä itkisi tai söisi kuin 1-2 kertaa niin ne pitää muuta ääntä; ährää, äheltää ja ääntelee! Jatkuvasti herään siihen.

Vierailija
59/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi olla väsynyt yhdenkin lapsen kanssa. Mutta yhden kanssa on vielä mahdollista nukkua. Meiillä lapsi heräsi ekan vuoden aikana todella monta kertaa yössä ja minä myös. Oli kyllä sen jälkeen minulla päivät outoja, mutta otin kotihommien kanssa rennosti, nukuin päivällä kun lapsikin nukkui. Sillä lailla sen kestin. Viikonloppuna vuoroteltiin miehen kanssa, sain silloin yhden yön nukkua kunnolla, taivaallista.

Vierailija
60/61 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita jaksaa, helpottaa koko ajan kun lapsi kasvaa! Ja todellakin: Yhden lapsen äitinä voi olla tosi väsynyt. Mulla on kolme lasta ja ekan lapsen ollessa pieni olin kaikkein väsynein. Lapset ovat erilaisia ja ekan lapsen kanssa kaikki on rankempaa. Eka heräili öisin jatkuvasti ja joskus itkin sitä neuvolassa kun olin niin poikki. En saanut apua siihen mutta n.kuukauden päästä tilanne oli taas parempi. Olisipa joskus joku sanonut minulle: Et ole huono äiti tai pilaa lastasi vaikket saakaan lasta nukkumaan öitä kunnolla. Kun aika kuluu niin lapsi alkaa nukkua paremmin. Tämä levoton vauveli on nyt 10-vuotias;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan