Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit! Oletteko koskaan miettineet eläkettänne?

Vierailija
25.11.2010 |

Eli te, jotka olette hoitaneet lapsia kotona esim. 10 v, 20- 30- vuotiaina. Tai muuten olette työttömyyskorvauksella/ miehen palkan avulla.

Oletteko koskaan miettineet/laskeneet, minkä suuruinen eläkkeenne tulee silloin 60- vuotiaana olemaan?

Itse oon pikkupalkkainen työntekijä, kotona olin reilut 5 v ja laskeskelin ettei se munkaan eläkkeeni taida ihan hirveen suuri sitten aikanaan olla...

Eli, millä ajattelitte elää?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28v. ja neljän lapsen äiti, kotona ollut 8v. Olen kotona vielä 2v. ja sitten menen opiskelemaan + töihin. Töitä olen tehnyt jonkun verran, mutta niistä ei ole kertynyt eläkettä.

Tässä pari syytä joiden takia en stressaa ollenkaan eläkkeestä:

1. Olen melko varma, että silloin 40v. päästä kun olen eläkeikäinen, ei (ainakaan nykymuotoista) eläkejärjestelmää enää käytetä. Siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.

2. Elämme tällä hetkellä onnellisesti ja tyytyväisinä 1600€ nettotuloilla 6 hengen perheenä. Tuosta tulee henkeä kohden vajaa 270€/kk. Uskoisin elättäväni varsin mallikkaasti tarvittaessa vaikka köyhäinavustuksella. Jos eläkejärjestelmä säilyy, on kansaneläke jo nyt huomattavasti enemmän kuin mitä tarvitsen kuukaudessa. Voin siis alkaa jopa pröystäilemään! :)

3. Tällä menolla meillä on viimeistäänkin 10v. päästä velaton omakotitalo. Tässä voimme asua, tai voimme myydä talon ja elellä niillä rahoilla.

Miksi siis stressaisin ja riistäisin lapsilta onnellisen ja kiireettömän lapsuuden, kun omia arvoja tarkistamalla voi saada kaiken mitä tarvitsee?

Vierailija
22/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun niitä lapsia tehdään kolmen vuoden välein ja ollaan kotona kh- tuella ja myöhemmin ehkä työttömyyskorvauksella. lapsiperheessähän on esim. ylim. tulona lapsilisät, joita tuskin jokainen käyttää pelkästään lapsiin. ainakin tän palstan mukaan niillä maksellaan lainoja, käydään kaupassa jne. viidenkin lapsen lapsilisät on kuitenkin sen 600 e? joilla jo ihan mukavasti maksaa kauppalaskua. näitähän ei sitten enää eläkeläisillä oo...

en tiä, kai tätä on turhaa miettiä viä näin 30- vuotiaana :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aiotaan viimeiseen asti pärjätä ilman lainoja.

Vierailija
24/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä ole lapsiakaan.

Mieheni maksaa minulle "eläkettä" sijoittamalla rahastoihin tietyn summan kuussa.

Mutta tätä menoo koko eläke on vieras käsite meidän saavuttaessa se ikä.

Vierailija
25/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28v. ja neljän lapsen äiti, kotona ollut 8v. Olen kotona vielä 2v. ja sitten menen opiskelemaan + töihin. Töitä olen tehnyt jonkun verran, mutta niistä ei ole kertynyt eläkettä.

Tässä pari syytä joiden takia en stressaa ollenkaan eläkkeestä:

1. Olen melko varma, että silloin 40v. päästä kun olen eläkeikäinen, ei (ainakaan nykymuotoista) eläkejärjestelmää enää käytetä. Siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.

2. Elämme tällä hetkellä onnellisesti ja tyytyväisinä 1600€ nettotuloilla 6 hengen perheenä. Tuosta tulee henkeä kohden vajaa 270€/kk. Uskoisin elättäväni varsin mallikkaasti tarvittaessa vaikka köyhäinavustuksella. Jos eläkejärjestelmä säilyy, on kansaneläke jo nyt huomattavasti enemmän kuin mitä tarvitsen kuukaudessa. Voin siis alkaa jopa pröystäilemään! :)

3. Tällä menolla meillä on viimeistäänkin 10v. päästä velaton omakotitalo. Tässä voimme asua, tai voimme myydä talon ja elellä niillä rahoilla.

Miksi siis stressaisin ja riistäisin lapsilta onnellisen ja kiireettömän lapsuuden, kun omia arvoja tarkistamalla voi saada kaiken mitä tarvitsee?

Todella hyvä kirjoitus! Varsinkin tuo, että silloin kun me olemme eläkeiässä, koko eläkejärjestelmä on jo kaatunut suurten ikäluokkien isojen eläkkeiden maksuun.

Ajatelkaa nyt järjellä. Suuret ikäluokat ovat maksaneet isoista palkoistaan vanhempiensa pienien ikäluokkien eläkeet. Tähän meni noin 25% palkasta. Miten ihmeessä me pieni ikäluokka taas maksamme suurten ikäluokkien isot eläkkeet. Riittääkö 50% meidän palkasta?

Summa summarus: annan mielummin lapsilleni kiireettömän ja onnellisen lapsuuden kuin murehdin tulevaa eläkettä (mitä ei todennäköisesti edes tule)

Vierailija
26/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tarviiko 1-2 eläkeläistä viiden makkarin asunnon, kaksi autoa, monella tonnilla vaatteita vuodessa, rahaa ratsastuskouluun, jääkiekkoon ym. harrastuksiin ja niin edelleen?

Toki tulot pienenevät eikä saa edes niitä em. lapsilisiä, mutta aivan yhtä lailla myös menot pienenevät jos osaa elämäänsä vähänkään suunnitella. Ja sitten taas ne suunnittelemattomat jutut voivat osua kenen tahansa kohdalle eikä niiden voivottelu etukäteen auta.

Tietysti jos nuorena elää kuluttaen ja juhlien ja kulutusluottoja, autolainoja ym. ottaen ja sillä mielellä että maksaa asuntolainan sitten eläkeläisenä, on takuulla pulassa kun se aika koittaa.

Vierailija
27/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lainahan suurimmalle osalle mahdollistaa omaisuuden kertymisen, eli käytännössä talon. Eli lainan maksaminen on ihan järkevää, ainakin järkevämpää kuin vuokran, tosin korkoihin menee iso osa.

Vierailija
28/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on maksettu asunto ja jos saa 1200 plus 1800 niin kyllä niillä 2 ihmistä pärjää.

Itse ehdin olla n. 45 vuotta työelämässä ja eläkkeeni tulee olemaan tämänhetkisen laskutuksen mukaan 1490. Siitä verot pois.

Eli kyllä tässä on kyseessä ihan normaalit eläkkeet.

Vierailija
29/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niska limassa töitä? Ei, mun lapset on pieniä nyt. Ne tarvii äitiään nyt. Olen tehnyt ne itselleni, jotta SAAN hoitaa ja kasvattaa niitä. Aion elää nyt kun olen siihen kykenevä. En sitten vasta kun olen eläkkeellä, ja on polvi, lonkka, selkä syöpä pissakarkailut ja kaikki mahdolliset vaivat mukana. NE syö sitten sen ylimääräsen eläkkeen. Joten kyllä nyt on se aika kun pitää nauttia elosta lasten kanssa. Tehdä se työ joka on tärkeintä. Säästellään sitten kun ei ole elätettäviä. Nyt eletään täysillä jotta on muisteltavaa.

Vierailija
30/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonttihinnat ovat silloin täällä kehä III:n sisällä varmasti korkeat, koska ovat sitä jo nyt. Maan hinta ei laske, varsinkaan täällä.

Muutetaan kivaan pienempään asuntoon, luultavasti keskustaan.

Sijoitusasunnosta tulee myös vuokratuloja kuukausittain. Miehellä normaalieläke.

Ja bonuksena PERINTÖ. Sitä odotellessa ;)

Vierailija
31/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mies tienaa kahden normiduunarin palkan verran kuukaudessa ja joilla on jo alle 40 v velaton asunto ja muutama sijoitusasunto siellä täällä. missä kaikki ne kotiäidit, jotka eivät ole olleet töissä ollenkaan peruskoulun/amiksen jälkeen tai korkeintaan pieniä pätkiä lasten välissä? joiden tulot on se kotihoidontuki tai tm- tuki ja joiden mies on vielä hyvällä tuurin työttömänä myös.

Vierailija
32/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mies tienaa kahden normiduunarin palkan verran kuukaudessa ja joilla on jo alle 40 v velaton asunto ja muutama sijoitusasunto siellä täällä. missä kaikki ne kotiäidit, jotka eivät ole olleet töissä ollenkaan peruskoulun/amiksen jälkeen tai korkeintaan pieniä pätkiä lasten välissä? joiden tulot on se kotihoidontuki tai tm- tuki ja joiden mies on vielä hyvällä tuurin työttömänä myös.

1600 kuukaudessa, eli eivät selvästikään ole tuota mainitsemaasi hyväosaisten joukkoa vaan juurikin noita ketä peräänkuulutat!

Vierailija
33/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuskin sen riittää edes lääkkeisiin. Lääkkeet ovat yllättävän kalliita.

Toisekseen leskeneläke ei välttämättä ole kaikilla pieni. Ihan samoin kuin eläke ei kaikilla ole pieni.

Vierailija
34/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päälle 30v naimisissa hyvätuloisen miehen kanssa. On lapsia, lainaa, ym. Työssäkäyn itsekin täysipäiväisesti hoitoalalla. Työni kautta näen mitä on kituuttaa pienellä eläkkeellä esim. lääkemenot ym.

Nyt on ollut puheissa, että tekisin lyhyempää työviikkoa, koska mieheni työ vaatii paljon matkustelua. Olen lisäksi realisti ja huomioin myös tilanteen, että mieheni voi haluta joskus avioeronkin. Joten jos jään tekemään osa-aikaistaviikkoa, aloitan eläkesäästämisen ehdottomasti!

Vierailija
35/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää puhtaana käteen 3000€ eikä ole velkaa niin hyvin niillä pyyhkii, usko mua...

Vierailija
36/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ehtona minulla, että suostuin jäämään kotiäidiksi...

Vierailija
37/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitienkin eläke kertyy(2005)

Kotiäiti tai koti-isä saa eläkettä kotihoidontuen ajalta. Edellytyksenä on työtuloa 12 566,70 euroa tämän vuoden tasossa laskettuna ja että kyseinen summa on ansaittuna eläketapahtumaa edeltävän vuoden loppuun mennessä. Eläkettä karttuu tulevaisuudessa niiltä ajoilta, joilta maksetaan ansiosidonnaista päivärahaa. Näitä ovat muun muassa työttömyys- ja sairauspäivärahat sekä vuorotteluvapaakorvaus. Eläkettä karttuu myös ansiosidonnaisilta äitiys-, isyys- ja vanhempainrahakausilta sekä kotihoidontuesta.

Vierailija
38/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti tai koti-isä saa eläkettä kotihoidontuen ajalta. Edellytyksenä on työtuloa 12 566,70 euroa tämän vuoden tasossa laskettuna ja että kyseinen summa on ansaittuna eläketapahtumaa edeltävän vuoden loppuun mennessä. Eläkettä karttuu tulevaisuudessa niiltä ajoilta, joilta maksetaan ansiosidonnaista päivärahaa. Näitä ovat muun muassa työttömyys- ja sairauspäivärahat sekä vuorotteluvapaakorvaus. Eläkettä karttuu myös ansiosidonnaisilta äitiys-, isyys- ja vanhempainrahakausilta sekä kotihoidontuesta.

Vierailija
39/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

summathan vaikuttaa suurilta. Paljon enemmän kuin kotihoidontuki ja lapsilisät, jotka nyt ovat tuloni. Ja silloin ei ole lapsia huollettavana. Ja kai eläkeläinenkin voi sossuun mennä jos tiukka paikka tulee?

Vierailija
40/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkerahastoon.

En todellakaan laske miehen varaan. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.

Serkkuni ei ole koskaan tehnyt palkkatyötä (35 v) ja on nytkin kotirouvana (kun ei voi vedota enää lastenhoitoon, kun nuoremmainen on jo eskari).

Ei hänen tarvitse kuuulemma miettiä eläkettä, kun mies huolehtii rahat.

Hmm. Mitäs jos se mies vaikka lähteekin "kävelemään". Siinä ei paljon miehen perinnöt ja hyvät tulot auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi