Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit! Oletteko koskaan miettineet eläkettänne?

Vierailija
25.11.2010 |

Eli te, jotka olette hoitaneet lapsia kotona esim. 10 v, 20- 30- vuotiaina. Tai muuten olette työttömyyskorvauksella/ miehen palkan avulla.

Oletteko koskaan miettineet/laskeneet, minkä suuruinen eläkkeenne tulee silloin 60- vuotiaana olemaan?

Itse oon pikkupalkkainen työntekijä, kotona olin reilut 5 v ja laskeskelin ettei se munkaan eläkkeeni taida ihan hirveen suuri sitten aikanaan olla...

Eli, millä ajattelitte elää?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi en jäänyt vuosikausiksi kotiin. TOki muitakin syitä oli

Vierailija
2/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen eläkeikään asti.. ei jaksa stressata turhia... mulla ikää 27v 3 lasta... duunia tehnyt 16-vuotiaasta, mut eihän mulle mitään eläkettä oo kertynyt noista monista vuosista kun tää paska valtio ottaa niitä itelleen siihen asti et on reilusti yli 20v... kotona olen ollut nyt yhteensä 5,5 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen eläkeikään asti.. ei jaksa stressata turhia... mulla ikää 27v 3 lasta... duunia tehnyt 16-vuotiaasta, mut eihän mulle mitään eläkettä oo kertynyt noista monista vuosista kun tää paska valtio ottaa niitä itelleen siihen asti et on reilusti yli 20v... kotona olen ollut nyt yhteensä 5,5 vuotta.

Onko eläkkeitä silloin enää ollenkaan...? Pohdintaa.

Vierailija
4/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tullut pienillä rahoilla toimeen joten jos nyt satun elämään eläkeikään asti, eiköhän niillä toimeen tule.

Vierailija
5/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan edes selviän tästäkin päivästä!

Vierailija
6/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkettä. Eiköhän silläkin potilla jotain eläkeiässä saa tehtyä.

Vierailija
7/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista mistä lähtien eläke kertyy, olisko 20 vai 23v?? Joka tapauksessa olen tehnyt töitä vaikkapa 11v (jos alkaa 20v) ja sitten sain lapseni. Olen hänen kanssaan kotona 8 vuotta jolloin reipasta työaikaa on vielä ainakin 21 vuotta ennenkuin pääsen eläkkeelle.

En siis usko että tämä 8 vuoden kotiäitiys vie minulta eläkkeen... ja vaikka se sitten olisikin pienempi niin katson että tärkeämpää on ollut panostaa ensimmäiset 8 vuotta lapseeni.

Vierailija
8/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä vaan jotenkin järkytyin, nyt kun omat vanhemmat ja tädit yms. alkaa olla eläkeiäs. Ei se niiden eläke nyt tosiaan 40 vuoden työnteon jälkeen mikään häävi oo: äiti saa käteen n. 1200 e ja isä 1800 e. Onneks ovat velattomia, en tiä miten maksaisivat lainaa tai isohkoa vuokraa...

Uskaltaiskohan sitä tommoseen eläkesäästämiseen alkaa??

-ap

Vierailija
9/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suinkin elämä menee mallikkaasti niin olemme mieheni kanssa yhdessä eläkkeellä ja rahamme ovat yhteisiä, eli siis elän edelleen miehen "palkalla"

Vierailija
10/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitin jo 27-veenä ja maksan 100 euroa/kk. Kotona olin kaikkiaan 6 vuotta kolmesta lapsesta. Säästin siihen myös hoitovapaalla ollessani, puolisoni maksoi vakuutusta sinä aikana. Säästihän hän itse tarhamaksuissa.

Kannattaa kyllä harkita, säästääkö eläkevakuutukseen vai ottaako sijoitusvakuutuksen. Jälkimmäinen on helpompi realisoida, jos tulee vaikka hätätila. Eläkevakuutuksen voi ottaa ulos avioerossa, kuoleman takia tai pitkäaikaistyöttömyyden takia. Ei tosiaan tiedä elääkö eläkkeeseen asti, mutta mun säästöt menee sitten henkivakuutusmaksun kautta lapsille.

Itse en tuudittaudu siihen, että työeläkkeeni olisi aikanaan kovin hyvä ja rahan perässä on pakko nyt juosta, jos ei halua vanhana olla köyhä ja kipeä. Mummoparkani 88-v. oli kotiäiti, ja jäi leskeksi 36-veenä, sillä on talo kyllä, mutta vedetön, arvo n. 40000 euroa, jakamaton kuolinpesä. Nyt asuu vuokralla kerrostalossa. Kansaneläke on niin surkea, että se menee pelkästään vuokraan. Sossu ja asumistuki maksaa osan sen menoista ja minä vien kahvia, sokeria ja pullaa aina kyläreissulla.

Minä vähän veikkaan, että osa teistä kotiäideistä voi joutua vielä joskus kunnan eläteiksi ja meidän veronmaksajien niskoille. Varsinkin jos avoliitossa elätte tai tulee avioero...minusta on todella harkitsematonta heittäytyä pelkästään miehen elätettäväksi.

Vierailija
11/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suinkin elämä menee mallikkaasti niin olemme mieheni kanssa yhdessä eläkkeellä ja rahamme ovat yhteisiä, eli siis elän edelleen miehen "palkalla"

kuolee ennen sinua, ollessanne jo eläkkeellä, se eläke lakkaa. Nälkääkö meinaat nähdä?

Vierailija
12/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli te, jotka olette hoitaneet lapsia kotona esim. 10 v, 20- 30- vuotiaina. Tai muuten olette työttömyyskorvauksella/ miehen palkan avulla.

Oletteko koskaan miettineet/laskeneet, minkä suuruinen eläkkeenne tulee silloin 60- vuotiaana olemaan?

Itse oon pikkupalkkainen työntekijä, kotona olin reilut 5 v ja laskeskelin ettei se munkaan eläkkeeni taida ihan hirveen suuri sitten aikanaan olla...

Eli, millä ajattelitte elää?

Kansaneläkettä on kertynyt vähän. Eläkevakuutus on. En mä kauheesti noita ajattele. Nyt olen ollut kotiäitinä 6 vuotta, työvuosia takana 15 vuotta ja vielä niitä kerkee tekemäänkin.

Vierailija
13/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olisinkin niin en jaksaisi stressata eläkkeestä. Onhan se kivaa jos on enemmän rahaa käytettävissä mutta mulle riittää se että tulee toimeen. Nytkin olen hoitovapaalla eli rahasumma minkä saan kuussa on pieni, miehellänikään ei mitkään suuret tulot ole (n. 2000€ kuussa brutto). Silti ollaan hyvin pärjätty eikä joka senttiä tarvitse laskea. Ihan hyvin on rahat riittäneet muihinkin kuin pakollisiin menoihin.

Vierailija
14/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on maksettu asunto ja jos saa 1200 plus 1800 niin kyllä niillä 2 ihmistä pärjää.

Vierailija
15/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden pääästä olisi eläkeiän aika. Voisihan sitä jäädä eläkkeelle enenminkin, mutta eläke pysyisi pienenä koko loppuajan ,ei nousisi. Olisi se summa joka oli elääkkeelle jäädessä. Itse maksettu eläkevakutus on ihan peestä, onneksi sain sen ennemmin kun jäin työttömäs. Siitä meni pääona tuloverotus, joka oli älyttömän korkea. Sanon nuorille koittakaaa hommata työtä, sitten heti kun voitte.

Vierailija
16/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolee ennen sinua, ollessanne jo eläkkeellä, se eläke lakkaa. Nälkääkö meinaat nähdä?

pitäs sun nyt ton verran tietää, vai etkö oo päässyt naimisiin?

Vierailija
17/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on maksettu asunto ja jos saa 1200 plus 1800 niin kyllä niillä 2 ihmistä pärjää.

anopin pitää ostaa uusia vaatteita lapsille ja kuinka heidän apuaan tarvitaan joululahjojen muodossa jne.jne.

Vierailija
18/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit saa leskeneläkettäpitäs sun nyt ton verran tietää, vai etkö oo päässyt naimisiin?

Kannattaa muuten ottaa huomioon, että leskeneläke on maksimissan puolet edunjättäjän eläkkeestä ja sitä vähentää lasken oma eläke. Esim. jos edunjättäjän eläke on ollut esim. 3400 € ja lesken oma eläke 0 €, on leskeneläkkeen määrä 1700 €

Jos leskellä on oma eläke vaikka 1600 €, jää leskeneläkkeen määräksi 1208 €.

Eli aika suuri lasku tulee kertarysäyksellä elintasoon jos miehen eläkkeeseen on sen turvannut ja mies äkkiä kuolee.

Ei nyt ihan varsinaisesti kuulunut tähän ap:n avaukseen. Tuli vaan mieleen kun näitä olen juuri ikäväkseni joutunut setvimään.

Itsekään näitä en kauheasti ole murehtinut vaikka siis ihan työelämässä olen ollut lyhyitä hoitovapaita lukuunottamatta, nyt kyllä tuli mieleen, että kannattaisi ehkä miettiä.

Vierailija
19/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuskin sen riittää edes lääkkeisiin. Lääkkeet ovat yllättävän kalliita.

Vierailija
20/51 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitten kun eläkeikä pukkaa ja jos rahat ei riitä, voimme realisoida tämän talon tontteineen ja muuttaa pienempään, siitä jäänee jo varmasti aika monta kymmentä tuhatta, ellei satoja voitolle. Lisäksi on tietysti perintöjä tulossa aika paljon, mutta oikeasti niiden varaan ei ole laskettu mitään.

Okt Helsingin laidalla lienee siis se eläkepotti jonka voi vaihtaa mukavaan kerrostaloon vähän pohjoisemmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi