Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko hammaskiven poisto?

Vierailija
24.11.2010 |

Joudun sellaiseen, enkä ole ikinä ollut. :/

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntui ja sen jälkeen rupes hampaita vihlomaan kuumaa tai kylmää juomassa.

Vierailija
42/77 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalia, että hammaskiven poistossa ja sen jälkeen ikenistä tulee verta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällistynyt: Itse kävin eilen hammaslääkärissä ja samalla suuhygienisti teurasti hammaskiven pois. Kiveä oli paljon ja verta tuli. Tämän jälkeen sanoi, että jatkossa, kun harjaan hammasväliharjalla välit auki, niin ei pidä pelästyä, jos/kun tulee verta. Viikossa kahdessa kuulemma helpottaa. Mutta tänään kun harjailin välejä, niin yhdestä hampaan välistä tuli kyllä aika reilusti verta.. En tiedä mikä määrä on "normaalia" ja mikä ei, muista väleistä ei tullut juuri ollenkaan. 

Itse en ole kymmeneen vuoteen käynyt hammaslääkärissä (saamattomuutta) ja talvella sitten hammas tulehtui. Särkypäivystyksessä tuo hammas hoidettiin ja sitä kautta onneksi tuli sitten mentyä hammastarkastukseen ja nyt hampaita laitetaan urakalla kuntoon.. Reikiä ja hammaskiveä oli reilusti (tosin 10v ajan kerääntyneenä ei ehkä hammaskiveä kuitenkaan niin paljoa..). Pari reikää annoin porata ilman puudutetta ja ikäväähän se oli. Meni kuitenkin. Hammaskiven poistossa en ajatellut, että voisi puuduttaa, tunnin se hoitaja touhusi (suunhoidon opastuksen kera) ja rapsutteli käsin kiveä pois. Ikävän tuntuista, mutta ei varsinaisesti käynyt kipeää tai vihlonut. Nyt on kyllä ikenet jonkin verran arat, toivottavasti menee äkkiä ohi. Hammaskiven poistoon voin mennä uusiksikin ilman puudutetta, mutta seuraavia reikiä poraillessa otan mielelläni sen puudutuksen.. 

Vierailija
44/77 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se ei ole ikinä sattunut olen käynyt monessa hammaskiven poistossa. Mutta kaikilla on erinlainen kipukynnys.

Vierailija
45/77 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos ikenien alta kaivavat. Ennemmin antaisin porata 10 reikää samalla käynnillä. sori vaan.

Täh? Mulla sattuu poraus ilman puudutusta ihan sikana, siksipä en ole koskaan siihen ilman puudutusta suostunu.

Jos kipuasteikko on 0-100, niin poraus sattuu 100 ja hammaskivenpoisto 3.

Vierailija
46/77 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran vuodessa. Ultraäänellä tehty sattuu aivan valtavasti, kuin veitsellä viillettäisiin ihoa auki.

(Juu ja tiedän miltä tuntuu veitsenviilto koska minulta poistettiin kerran luomi mahasta ja lääkäri unohti puuduttaa. )

Vierailija
47/77 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin juuri äskettäin hammaskiven poistossa. En ole saamattomuuttani käynyt hammaslääkärissä noin 8 vuoteen ja ajattelin että nyt olisi varmaan korkea aika käydä tarkastuksessa ja hammaskiven poistossa sillä ei ole koskaan aiemmin poistettu tai mitään reikiä porattu tai hampaita paikattu.

Noh niin makaa kuin petaa. Kyllä se hampaiden asianmukaisen putsaamisen laiminlyönti tuntui hammaskiven poiston aikana. Kipu oli kuitenkin siedettävää ilman puudutusta, parissa kohdassa vihlaisi hieman enemmän mikä ennemmin hieman säikäytti kuin mitä se oikeasti sattui. Omat ikenet olivat kuulema aika tulehtuneet ja kehtaan väittää että syy kipuun johtui lähinnä siitä. Jatkossa tulen varmasti käymään vähintään kerran vuodessa. Hammaskiven poistosta aiheutuva kipu jopa tulehtuneilla ikenillä on varmasti vähäisempää kuin se mitä seuraa jos jättäisit käymättä. Näinä aikoina kun maskia käyttää niin tuli myös huomattua kyseisen operaation vaikutus oman hengityksen hajuun. mukava plussa kun tietää että touhusta myös iloa ympärillä oleville vaikkei omalla kohdalla kukaan koskaan ole asiasta minulle sanonutkaan.

Vierailija
48/77 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kerto että sattuu ihan helvetisti ja on ihan täyttä kidutusta. Tuntuu ihan siltä kuin hampaiden luustoa revittäisiin jollain pitkällä puukolla irti.

Vierailija
49/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ultraääni vihloi todella kamalasti varsinkin alahampaista, kun taas käsi-instrumenteilla poisto ei tuntunut juuri miltään.  Ikenet tulivat todella kipeiksi tämän käsittelyn jälkeen. Mulla ei ollut puudutusta. 

Vierailija
50/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraäänikone on hieman epämiellyttävä, metallikoukulla rassaaminen ei tunnu hirveästi miltään. Yllä olevat kauhutarinat lienevät kirjoittajien mielikuvitusta.

Jos kovasti huolestuttaa, niin ota vaikka särkylääke alle. 

Paras kokemus hammaskiven poistosta on kun kävin yksityisellä kampajanhintaisessa tarkastuksessa, ja hieltä haiseva hammaslääkäriäijä poisti kaupan päälle myös hammaskivet ripeästi ja tehokkaasti. Julkisella suuhygienistit nyhräävät joskus rasittavan pitkään, jäljessä eroa ei huomaa.

Vierailija
51/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä puuduteta ollenkaan?? Mitä voi tehdä, ettei sitä enää muodostuisi?

ap

Sattuu ilman puudutusta käsittämättömän paljon. Pyydä pintapuudutus, silloin on lähes kivutonta.

Vierailija
52/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraäänellä poistettiin keväällä 5 vuoden hammaskivet eikä tuntunut missään. Paljon pahempi oli joskus ennen kun sillä piikillä/koukulla kaivoivat ikenien alta.

Vierailija
53/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Kun menet yksityiselle sektorille.Sanot pelkäät sattuu. Laitaa jotain puuduttavaa geeli tai voide? Käyt joka vuosi hammaslääkäri ja putsaus siellä.Ilman hammasläkäärin putsausta tai hammashoitajan plakkia kertyy paljon ien taskuihin.Mitä itse et näe.Jos tupakoit sitä enemmän.

Vierailija
54/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikkia kauhutarinoita niitä kuuleekin! Tai sitten on erityisen pahat hammaskivet teillä.

Ap sanoi, ettei ole ikinä käynyt hammaskiven poistossa. Vedän tästä sen johtopäätöksen, ettei suun hygienia kiinnosta ja tilanne on todennäköisesti päässyt pahaksi. Tulee sattumaan. Mutta ei auta, hygienia nyt vaan on asia mistä pitää huolehtia.

Vierailija
55/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaikkia kauhutarinoita niitä kuuleekin! Tai sitten on erityisen pahat hammaskivet teillä.

Ap sanoi, ettei ole ikinä käynyt hammaskiven poistossa. Vedän tästä sen johtopäätöksen, ettei suun hygienia kiinnosta ja tilanne on todennäköisesti päässyt pahaksi. Tulee sattumaan. Mutta ei auta, hygienia nyt vaan on asia mistä pitää huolehtia.

Toinen vaihtoehto tietysti on, että hoitanut hampaansa niin hyvin, ettei hammaskiveä ole päässyt muodostumaan. Esimerkkinä mun mies, ei ole montaa reikää hampaissa ollut elinaikanaan, nekin muutamat lapsuudessa (kohta 60v.), eikä koskaan ole tarvinnut poistaa hammaskiveä, vaikkei esim. lankaa hammasvälejään. Parin vuoden välein käy hammaslääkärillä tarkistuksissa.

Vierailija
56/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole koskaan ole sattunut sillä käsityökalulla hammaskiven poisto (tykkään siitä jopa, on rentouttavaakin mielestäni), mutta ultraäänellä se on todella inhottavan tuntuista, kivuliastakin. Minulla on aina ollut ihan minimaalinen määrä hammaskiveä, ei ientulehdusta, silti ikenet olivat jälkeenpäin tosi arat.

Miksi tuollaisia kidutuslaitteita pitää käyttää, kun homman saisi tehtyä hellästi käsin. Vai onko ultraäänikin sitten kivuton jollain tekijällä, sitä en tiedä.

Vierailija
57/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole sattunut hammashoidossa niin paljon kuin hammaskiven poisto. Puudutusaineita ei tarjottu.  Minulta on paikattu reikiä ilman puudutusta(omasta tahdostani), eikä se tuntunut niin pahalta kuin hammaskivien poisto.  Kipukynnys ei siis ole ihan matala.  Suuhygienisti oli vielä vihainen minulle toimenpiteen jälkeen , että olen itse aiheuttanut nämä.  Samalla yritin selvitä kovasta kipukokemuksesta ja kerätä voimia että pääsen tuolista ylös, kun huimasi.  Säännöllisesti olen harjaillut hampaita ja hoitanut ienvälejä. 

Vierailija
58/77 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se satu, mutta jos sitä on paljon niin kyllä se on melkoinen sauna kun 30-45minuuttia rassataan yhtä kyytiä

Vierailija
59/77 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kun menet yksityiselle sektorille.Sanot pelkäät sattuu. Laitaa jotain puuduttavaa geeli tai voide? Käyt joka vuosi hammaslääkäri ja putsaus siellä.Ilman hammasläkäärin putsausta tai hammashoitajan plakkia kertyy paljon ien taskuihin.Mitä itse et näe.Jos tupakoit sitä enemmän.

Miten se hammashoitajan plakki sinne potilaan ientaskuihin päätyy?

Vierailija
60/77 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytys kans varata aika. Jo vuosia edellisestä. Saako julkiselle ajan vai käyttekö yksityisellä? Mitä maksaa yksityisellä putsaus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi