Sattuuko hammaskiven poisto?
Kommentit (77)
Riippuu vähän siitä millä tekniikalla tehdään. Jos perinteisesti koukulla raaputetaan, tuntuu se ikävältä, ei suoranaisesti satu, mutta verta tulee ikenistä suuhun aika tavalla, jos laaserilla, niin vihloo jonkin verran, minusta laaserilla tai ultralla tehtynä tuntui ikävämmältä, niin ja se kova vinkuva ääni oli ärsyttävää.
Kaveri kerto että sattuu ihan helvetisti. Tuntuu kuulemma ihan siltä kuin hampaiden luustoa revittäisiin jollain puukolla irti.
Olen varmaan ainoa, jolla ei korvat kestä ultraäänipuhdistusta, no onkin kuulovaurio pohjalla. Kipu on molemmilla tavoilla ihan siedettävää.
Ei satu!
Minäkin hammaslääkäripelkoinen kestin sen hyvin. Jostain kohti saattoi pieni vihlaisu tuntua, mutta ei paha. Siihen saa halutessaan puudutuksenkin.
Kerro heti kun menet hygienistille että pelkäät jotta sattuuko se. Hän osaa ottaa sinut sitten vielä "varovaisemmin" käsittelyyn.
Mutta tosiaan, älä suotta pelkää.
Sattui joistakin paikoista tosi pahasti. Hammaslääkäri teki sen pyynnöstäni. Saatiin samalla kerralla kuin paikan laitto.
Jouduin käymään 2 kertaa, kun hammaskiveä oli niin paljon. Sattui aivan saamaristi ja tuntui, että hygienisti puukotti ikeniin. Itkin viimeisen kerran jälkeen kun sattui niin paljon ja jouduin molempien käsittelyiden jälkeen ottamaan särkylääkkeen.
Ihmettelen, ettei edes tarjottu puudutusta vaikka suuhygienisti jo ekalla kerralla totesi, että tämä tulee sattumaan.
Olen käynyt aiemminkin hammaskivenpoistossa ja se on tuntunut ainoastaan epämiellyttävältä ei ole sattunut.
Nyt kyllä harjaan hammasvälit sillä harjalla, aika suuri riski on sairastua parodoniittiin :( Omaa vikaa siis myös että sattui, mutta ei tällaiset kokemukset houkuta hammaslääkärissä käymistä. Aion siis kyllä käydä!
Raaputtaminen ei satu, mutta ultraäänellä poisto voi vähäsen sattua.
Vierailija kirjoitti:
Itse menen silti sinne nyt puolen vuoden välein, ettei joka kerta olisi niin tuskallista. Mulla tulee kiveä paljon, vaikka harjaan pari kertaa päivässä + putsaan hammasvälit yms. Mutta reikiä mulla onkin 0 ja ikää jo 33v.
Minäkin olen käynyt jo pitkään 2 kertaa vuodessa. Joskus on ollut joku pikku reikä mutta kun hoidetaan heti kuntoon niin selviää sekä helpommalla että halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Täytys kans varata aika. Jo vuosia edellisestä. Saako julkiselle ajan vai käyttekö yksityisellä? Mitä maksaa yksityisellä putsaus?
Just kävin yksityisellä suuhygienistillä hammaskiven poistossa. Maksoi n. 150,-
Vierailija kirjoitti:
vain vähän.
Mutta ultraäänipoisto oli ihan kauheaa vihlontaa alusta loppuun. Enkä edes poratessa ole tarvinnut puudutusta, joten en ole kovin herkkä. Olisi hammaskivenpoistoonkin saanut puudutuksen, sitä kysyttiin alussa, mutta en ottanut kun olin kuullut että se ei satu juuri lainkaan. No kyllä sattui!!
Huono puhdistaja ollut. Hampaat vihlovat, kun ne kuumenevat ultraäänellä käsitellessä. Silloin ei käytetä tarpeeksi kylmää vettä jäähdyttämään niitä.
Voi kyllä itse pyytää, että poistettaisiin ne hammaskivet käsin.
Mä tykkään myös hammaskiven poistosta, ja sen jälkeen on olo niin puhdas!
Multa on poistettu hammaskiveä 3 kertaa ja se on ollut yhdellä kertaa kauheampaa ja kipeämpää entä poraaminen ilman puudutusta. Toisella kertaa ei ollut edes paha. Olin kauhuissani kuinka tuntui kun painettaisiin haarukalla ikeneen
Käyn kaksi kertaa vuodessa. Ennen sattui todella paljon ja suu oli loppupäivän kipeä, nykyään käyttävät kai ultraäänilaitetta tms, eikä hammaskiven poisto satu. Leuka vain puutuu.
Tämä on nyt edessä tulevina viikkoina. Koronan vuoksi jätin hammaslääkärin väliin ja nyt tajusin että edellisen kerran olen käynyt hammaslääkärissä 6 vuotta sitten. Minulla on massiivinen taipumus hammaskiven kehittymiseen ja sitähän siellä oli. Jo pelkkä tarkastus meinasi sattua kun vähän paineltiin jollakin koukulla. Ja verenmaku tuli suuhun. Se on kuulemma normaalia kun kivi on päässyt pinttymään ja ikenet on tulehtuneet. Oudointa on, että pesen hampaat 2 kertaa päivässä sähköhammasharjalla, mutta se ei riitä ja pitäisi vetää hammasvälit. Tämän olen mokannut ja nyt on edessä kuulemma sellainen hammaskiven poisto, että puudutteet tulevat automaattisesti. Reikiä ei sentään ollut kuin kaksi. En tupakoi.
Jos tästä selviän, aion käydä hammaslääkärissä kerran vuodessa, puhdistaa hammasvälit ja tehdä kaikkeni ettei tuota enää tule.
Jos ja kun se hammaskivi ylläpitää ientulehdusta niin ne tulehtuneet ikenet huutaa kyllä hoosiannaa, kun ultralla putsataan. Mutta pari päivää niin ientulehdus ja kipu on ohi ja kannattaa sitten pestä ne hampaat aamuin illoin kunnolla.
Uusi tamperelainen kysyy osaako joku suositella hyvää hammaslääkäriä keskustan huudeilta/ratikkamatkan päästä? Hammaskiven poisto ja putsaus ja tarkistus pitäs tehdä.