Sattuuko hammaskiven poisto?
Kommentit (77)
kaikkia kauhutarinoita niitä kuuleekin! Tai sitten on erityisen pahat hammaskivet teillä.
Minusta se perinteinen metallipiikillä nykkiminen on oikeastaan aika kivan tuntuista. Vähän kun raavittaisiin kutiavia paikkoja.
Siitä uudesta ultraäänilaitteesta (?) en tykkää kun se tunutu joskus vähän vihlovalta mutta ei sekään kipeää ota.
Parhaiten voit estää jatkossa hammaskiven muodostumista hommaamalla sellaisen "lankaimen" jolla putsaat hampaiden välit kerran vuorokaudessa ja pesemällä hampaat huolellisesti pari kertaa vuorokaudessa.
t. yksi jolta nykyään poistetaan vähintään kerran vuodessa hammaskiveä (tosin hyvällä hammaslangan käytöllä huomattavasti vähemmän kuin ennen)
vain vähän.
Mutta ultraäänipoisto oli ihan kauheaa vihlontaa alusta loppuun. Enkä edes poratessa ole tarvinnut puudutusta, joten en ole kovin herkkä. Olisi hammaskivenpoistoonkin saanut puudutuksen, sitä kysyttiin alussa, mutta en ottanut kun olin kuullut että se ei satu juuri lainkaan. No kyllä sattui!!
Mulla sattu ihan perkeleesti. Varsinkin etuhampaiden kanssa vihlo niin paljon, että välillä oli oikeesti pakko kääntää päätä pois. Hammaslääkäri sit vaan totes lopussa, että "kappas, ei sun ikenet sit tän enempää verta vuotaneetkaan :)))" Koko suu veressä saatana.
No mulla ei sattunut -otettiin sekä ultraäänilaitteella että piikillä. Kesti viimeksi noin 15 minuuttia. Riippuu varmaan työntekijästä ja siitäkin kuinka paljon kiveä on. Yleensä valitsen pienikokoisen rauhallisen hammaslääkärin ja aina naisen, jotta sillä on myös pienet sormet, koska sekin vaikuttaa. Sitten on hyvä jos työntekijä kertoo, mitä tekee. Yleensähän siinä edetään systemaatisesti eteenpäin. Sitten vaan rentoutumaan. Hammaskiven syntymistä voi siis estää harjauksen lisäksi myös hammasvälit puhdistamalla.
Ei Se kyllä ole erityisemmin sattunut.Varmaan muistaisin jos olisi,2 vuoden välein poistatan.Yleensä sitä vaan raplataan siitä,voi Se ola vähän epämukavaa mutta ei kyllä todellakaan satu silleen että yhtään tarttis pelätä!Eli sinne vaan:) hammaskiveä voi yrittää ehkäistä pesemällä säännöllisesti hampaat.Syljen koostumuksella on paljon väliä siihen tuleeko vai ei.
Riippuu ihan potilaasta ja osittain myös hammaskivenpoistajasta. Mulla ei yleensä satu, mutta joskus on tietyissä kohdissa saattanut tuntua vihlaisuja.
Itse menen silti sinne nyt puolen vuoden välein, ettei joka kerta olisi niin tuskallista. Mulla tulee kiveä paljon, vaikka harjaan pari kertaa päivässä + putsaan hammasvälit yms. Mutta reikiä mulla onkin 0 ja ikää jo 33v.
käyn hammaskiven poistossa kerran pari vuoteen ja ei se nyt niin paha juttu ole. Otan joko pintapuudutuksen tai sit sillä ultraäänilaitteella. Eipä se oikein miltään kuulu tuntua, jos tuntuu niin sano että laittavat lisää puudutetta. Ei siellä kärsiä tartte.
niin se sattuu vain pienen hetken miettien niitä hyötyjä, jotka saat kun hoidat hampaitasi.
Tuntui vaan tosi epämiellyttävältä se repiminen ja kylmät väreet selässä kirskumisesta. Mulla oli kyllä tosi vähän poistettavaa ainesta.
Minulla eilen poistettiin tuota kiveä koska paha ientulehdus päällä.osaako kukaan sanoa kauanko noin kestää että tulehdus helpottaa?
Oli aika kivulias homma vaikkei kauaa onneksi kestänyt.ikenet oli jo valmiiksi turvonneet ja punaiset.edelleen jomottaa,kuumottaa,turvottaa ☺myös antibiottia määrättiin.
Minulla poistetaan joka kerralla huonon syljenlaadun takia. Pidän siis hampaistani hyvää huolta ja käytän hammaslankainta aamuin/illoin. Hammaskiveä poistettu 10-20 kertaa ja ei minua ole ainakaan yhtään sattunut. Nousee vaan kylmät väreet kun lääkäri raapii sillä piikiölä.
Hammaskivi tarttuu hampaisiin sitä tiukemmin mitä pidempään se on poistamatta. Tiukassa olevan hammaskiven poisto tuntuu jonkin verran, tehtiin se piikillä tai ultraäänellä. Ultraäänellä se vihloo, piikillä tunne on 'mekaanisempaa' kipua.
Sattuuko se, riippuu kivunsietokyvystäsi ja hammaskiven laadusta. Ei se mahdotonta ole pahimmassakaan tapauksessa. Pahinta on jos sitä kaivetaan etuhampaista syvältä ienten alta. Hyvä muistutus hammaslangan käytöstä se on joka tapauksessa.
Kannattaa pyytää puudutusgeeliä jos on yleensä poisto ollut kivuliasta, minulla se on auttanut.
Ienväleihin voi auttaa jos edes muutama päivä ennen poistoa muistaa alkaa puhdistamaan hammasvälejä. Eihän se itse hammaskiveen vaikuta, mutta usein "normaalin", pienen ientulehduksen verenvuoto ja kipu hellittävät jo parin päivän hoidolla, eli itse toimenpiteessä ienvälien ronkkiminen ei tee ihan niin pahaa.
Onhan se ikävää jos sattuu, mutta onko parempi jättää ne hammaskivet ientaskuun muhimaan vain sen takia ja lopputulos on se että hampaat alkaa heilumaan ja siinä vaiheessa se puhdistus vasta sattuukin... ottakaa ihmiset selvää asioista.
Kannattaa lukea tämä teksti ja haulla parodontiitti löytyy lisää infoa. Ei me hammaslääkärit ja suuhygienistit huvikseen "revitä" sitä hammaskiveä. Varsinkin jos kuulut siihen ryhmään jolle tulee paljon hammaskiveä, et puhdista hammasvälejä PÄIVITTÄIN ja käy 1v-6kk välein hammaskiven poistossa JA poltat tupakkaa niin ihan varmasti se hammaskivi sekä ientulehdus ei lähde sieltä syventyneistä ientaskuista ihan vaan ajatuksen voimalla.
http://www.hammaskulma.com/tietoa-suun-terveydesta/parodontiitti/
Tänään kävin poistossa ja tehtiin sekä koneellisesti että mekaanisesti. Paikka paikoin vihlo ihan helvetisti mutta se on ihan siedettävää kipua, tai no ei voi sanoo kipua vaan ennemminkin se tuntuu epämukavalta. Hieman on ienrajat arat, mutta suu tuntuu ihanan puhtaalta. Usein tuntuu jotkut käyvän, itellä ikää 28v ja poisto tehty ainoastaan 2 kertaa, mutta yksilöllistä näköjään. Ja oon siis kysyny välillä että onko ajankohtasta ja pidän hyvää huolta hampaista.
Sattuu niin et mielummin repisin hampaan irti.
sattuu ja toisilla ei!