uusi Potter-elokuva on PELOTTAVA.
Älkää viekö 9-vuotiaitanne katsomaan, oikeasti. Ikärajan pitäisi olla 13 tai 15.
Kommentit (53)
joka on nähnyt kauhuelokuvia enemmän varmaan kuin te yhteensä sanoi, että elokuva oli synkkä ja pelottava. Aikuisen mielestä.
elokuvayleisöstä
Tuttuni, aikuinen joka on nähnyt kauhuelokuvia enemmän varmaan kuin te yhteensä sanoi, että elokuva oli synkkä ja pelottava. Aikuisen mielestä.
Älkää viekö 9-vuotiaitanne katsomaan, oikeasti. Ikärajan pitäisi olla 13 tai 15.
Kävin pitkän keskustelun jo aikaisemmin Elokuvatarkastomon kanssa asiasta - myös HeSan yleisönosastolla.
Markkinavoimat jyllää tässäkin. K13 olisi oikea.
eikä lukeneet kirjoja ollenkaan. Tosi hyvin kirjan mukaan mielestäni tehty tämä vika leffa. Kirjaakaan ei meidän 9v ole saanut lukea, joten ei mene leffaakaan katsomaan.
Ehdotin silloin itsekin jopa K15. Siinä siis kidutetaan ihmisiä ja niitä näytetään yllättävän pitkään ehkä ihan aavistuksen liikaa venyttäen.
Meidän 9v kävi katsomassa, hän kuitenkin näki siinä muuta kuin minä ilmeisesti tai ei ymmärtänyt vaikkapa sitä käärmeen illallinen juttua. Elokuvan jälkeen ensimmäinen kommentti: "Harrylla oli partaa, äiti, voiko 17-vuotiaalla olla jo partaa?" :) Ja on tuo nukkunut yönsä rauhallisesti. Haluaa mennä katsomaan mahdollisimman pian kakkososan. Minä itse voisin kyllä jättää sen välistä.
Ehdotin silloin itsekin jopa K15. Siinä siis kidutetaan ihmisiä ja niitä näytetään yllättävän pitkään ehkä ihan aavistuksen liikaa venyttäen.
Meidän 9v kävi katsomassa, hän kuitenkin näki siinä muuta kuin minä ilmeisesti tai ei ymmärtänyt vaikkapa sitä käärmeen illallinen juttua. Elokuvan jälkeen ensimmäinen kommentti: "Harrylla oli partaa, äiti, voiko 17-vuotiaalla olla jo partaa?" :) Ja on tuo nukkunut yönsä rauhallisesti. Haluaa mennä katsomaan mahdollisimman pian kakkososan. Minä itse voisin kyllä jättää sen välistä.
Luulet että kaikki on hyvin, muttamutta. En ikinä olisi vienyt 9-vuotiasta katsomaan ko. leffaa, vaikka kuinka olisi keskusteltu asiasta. Ennen ja jälkeen. Star Warsit ovat kesyä kamaa tähän verrattuna. Tunnelma on parissa viimeisessä Potter-kirjassa kovin ahdistava. Tämän aistii jo lapsikin. Tämän pitäisi vastuullisen aikuisen tajuta. Odottaa pari vuotta ja ostaa koko dvd-tsetti tarjouksesta Anttilasta ( :
Valtion elokuvatarkastamo kun ohjeistaa nimenomaan, että aikuisen kanssa elokuvan voi katsoa kaksi vuotta nuorempi. Se, että elokuva on arvioitu yksinäiseltä alle 11-vuotiaalta tarkoittaa vastaavasti sitä, että se on arvioitu aikuisen seurassa olevalla 9-vuotiaalle sopivaksi.
Ikärajakäytännöstä ei siis saa mitenkään johdettua sitä, että 9-vuotiaan vieminen K11-leffaan olisi jotenkin arveluttavaa.
Ikärajassahan on arvioitu, että tämä olisi 9-vuotiaan kehitystasoon nähden sopivasti tehty.
Valtion elokuvatarkastamo kun ohjeistaa nimenomaan, että aikuisen kanssa elokuvan voi katsoa kaksi vuotta nuorempi. Se, että elokuva on arvioitu yksinäiseltä alle 11-vuotiaalta tarkoittaa vastaavasti sitä, että se on arvioitu aikuisen seurassa olevalla 9-vuotiaalle sopivaksi.
Ikärajakäytännöstä ei siis saa mitenkään johdettua sitä, että 9-vuotiaan vieminen K11-leffaan olisi jotenkin arveluttavaa.
Ikärajassahan on arvioitu, että tämä olisi 9-vuotiaan kehitystasoon nähden sopivasti tehty.
Siksi.
Markkinavoimat jyrää. Mitä matalampi ikäraja, sitä enemmän katsoja (lue: rahaa kaikille, jotka liittyvät ko. leffaan). Olen käynyt aiheesta keskustelu Elokuvatarkastamon kanssa.
Mä olin katsomassa elokuvan ensi-iltaa pienellä paikkakunnalla ja näin katsomossa kaksi tokaluokkalaista. Toinen oli isänsä kanssa, mutta toisella oli seuranaan 10v, ja 15v sisarukset. Mun teki pahaa nähdä se mitä elokuvassa tapahtui!
Minulle sanottiin jo aikaisempien leffojen osalta, että K13 olisi parempi ikäraja, mutta kun Suomessa ei sellaista ole. Lakialoitettakin joku yritti - siinä onnistumatta.
Mutta kukin tekee, kuten parhaaksi näkee. Lapseni on jo 16, joten hänestä ei enää huolta. Ja tietenkin jokainen vanhempi on vastuussa omasta ja vain omasta lapsestaan. Lapset ovat kovin erilaisia - toiset herkkiä - toiset kestävät ahdistavia kohtauksia paremmin.
Mutta en voi suositetella uusimman Potterin katsomista 9-vuotiaan kanssa. Ehkä kotisoffalla on turvallisempaa. Mutta isolla kankaalla - en suosittele.
Terkuin leffafriikki ja Potterinsa alkuperäkielellä lukenut av-mamma.
Elokuvatarkastomoa viedään kuin pässiä narussa! Siksi.
Markkinavoimat jyrää. Mitä matalampi ikäraja, sitä enemmän katsoja (lue: rahaa kaikille, jotka liittyvät ko. leffaan). Olen käynyt aiheesta keskustelu Elokuvatarkastamon kanssa.
Minua ärsyttivät nämä "no mitäs veit 9-vuotiaan katsomaan K11-leffaa"-tyyppiset kommentit, koska ne ovat sekä ärsyttävää ilkkumista etä sisäisesti ristiriitaisia. Henkilöä ei oikein voi tuomita perusteena elokuvatarkastamon ohjeiden (K11-ikäraja) rikkominen, jos hän on noudattanut elokuvatarkastamon ohjeita (kaksi vuotta nuorempi käy aikuisen seurassa).
Se, onko elokuvatarkastamo muuten oikealla asialla on eri kysymys, joka ei kommentissani noussut mitenkään esille, joten hassua, että nostat sen esille ikään kuin vastineeksi.
Elokuvatarkastomoa viedään kuin pässiä narussa! Siksi.
Minua ärsyttivät nämä "no mitäs veit 9-vuotiaan katsomaan K11-leffaa"-tyyppiset kommentit, koska ne ovat sekä ärsyttävää ilkkumista etä sisäisesti ristiriitaisia. Henkilöä ei oikein voi tuomita perusteena elokuvatarkastamon ohjeiden (K11-ikäraja) rikkominen, jos hän on noudattanut elokuvatarkastamon ohjeita (kaksi vuotta nuorempi käy aikuisen seurassa).
Se, onko elokuvatarkastamo muuten oikealla asialla on eri kysymys, joka ei kommentissani noussut mitenkään esille, joten hassua, että nostat sen esille ikään kuin vastineeksi.
"mitäs veit lapsesi katsomaan".
Halusin vain nostaa esiin tärkeän aiheen.
Jokainen aikuinen tuntee lapsensa. Jokainen aikuinen tekee päätöksen. Jos lapsi on kovin herkkä, ei leffa sovi 12-vuotiaallekaan.
Tarkoitukseni oli herättää keskustelua siitä, että aina ei voi viranomaisiinkaan luottaa 100 prosenttisesti.
That's all folks ( :
Nykyään K13 on jo olemassa. Mutta muistan kyllä sen hullun tilanteen, kun oli vain K11 ja K15. Ainakin Sormusten herrat ilmoitettiin ensin viideksitoista ja sitten maahantuojan valituksesta ikäraja laskettiin yhteentoista.
Olen itsekin vähän pöyristynyt siitä, että alan ihmisten haastatteluissa on suoraan sanottu, että ison budjetin leffojen ikärajat ovat alempia, koska levittäjällä on resursesseja ja intressiä lähteä hakemaan muutosta niihin.
Kuvittelisi, että se vahvistaa entisestään Hollywood-hegemoniaa, joka ainakin Suomessa on aika vahva, vaikka Finnkino muuta lupailikin ahmaistessaan Sandrew Matronomen aikoinaan.
Ja noista Pottereista: mitä luulet, vaikuttaako ihmisten käsitykseen niistä lukukieli? Olen itse lukenut ne suomeksi ja alkukielellä ja musta Kapari on kääntänyt ne todella taidokkaasti, mutta vähän lastekirjamaisemmaksi tyyliltään kuin mitä alkuteokset ovat.
olin 10 vuotias. Ja luin alusta asti antaumuksella. Eikä yhtään pelottavia silloin olleet. Eivätkä vieläkään :)
Elokuvissa käytetään erikoistehoisteita, tottakai ne saa aikaan synkän tunnelman. JA koska kirjassa on taikuutta yms. Tietenkin ne otetaan mtös elokuvaan. Kirjassa kuolee henkilöitä, kuten elokuvassakin.
Suosittelen lukemaan vaikka netistä juonipaljastuksia ja pidemmästi kerrotun version ennenkuin suunnittelette vievänne lapsia katsomaan. Nämä kirjat/elokuvat ovat lähinnä suunnattu teini-ikäisille/aikuisille.
Hei, en sanonut että "mitäs veit lapsesi katsomaan".
Jokainen aikuinen tuntee lapsensa. Jokainen aikuinen tekee päätöksen. Jos lapsi on kovin herkkä, ei leffa sovi 12-vuotiaallekaan.Tarkoitukseni oli herättää keskustelua siitä, että aina ei voi viranomaisiinkaan luottaa 100 prosenttisesti.
That's all folks ( :
jossa näitä "mitä 9-vuotias teki K11-leffassa -kirjoittelijoita oli jokunen.
Ja juu, olen samaa mieltä siitä, että vanhemman arvio on yleensä luotettavampi kuin elokuvatarkastamon, jonka päätöksiin vaikuttaa sekä raaka raha että toisinaan oudot, jopa moralistiset, perusteet (Reindeerspotting).
Oma lukunsa ovat tietysti nämä Nicopetterien vanhemmat, joiden mielestä HEIDÄN lapsensa pitää päästä katsomaan sitä ja tuota elokuvaa, koska hän niiin haluaa. ;)
29&33
Nykyään K13 on jo olemassa. Mutta muistan kyllä sen hullun tilanteen, kun oli vain K11 ja K15. Ainakin Sormusten herrat ilmoitettiin ensin viideksitoista ja sitten maahantuojan valituksesta ikäraja laskettiin yhteentoista.
Olen itsekin vähän pöyristynyt siitä, että alan ihmisten haastatteluissa on suoraan sanottu, että ison budjetin leffojen ikärajat ovat alempia, koska levittäjällä on resursesseja ja intressiä lähteä hakemaan muutosta niihin.
Kuvittelisi, että se vahvistaa entisestään Hollywood-hegemoniaa, joka ainakin Suomessa on aika vahva, vaikka Finnkino muuta lupailikin ahmaistessaan Sandrew Matronomen aikoinaan.
Ja noista Pottereista: mitä luulet, vaikuttaako ihmisten käsitykseen niistä lukukieli? Olen itse lukenut ne suomeksi ja alkukielellä ja musta Kapari on kääntänyt ne todella taidokkaasti, mutta vähän lastekirjamaisemmaksi tyyliltään kuin mitä alkuteokset ovat.
Olen lukenut viimeset kolme kirjaa vain alkuperäkielellä, joten en osaa sanoa käännöksistä. Ensimmäisten kohdalla hän on tehnyt hyvää työtä - uusien sanojen luomista.
Mutta kyllä loppupään kirjat ovat aika synkeitä. 28 ja 30 - muistaakseni - se mamma, joka on käynyt keskusteluita Elokuvatarkastamon kanssa. Myös joidenkin muiden leffojen osalta : D
Hienoa, että saadaan keskustelua aikaan. Tarkoitus(kseni) ei ole tuomita ketään vanhempaa valinnoista. Ainostaan keskustella!
Hei, en sanonut että "mitäs veit lapsesi katsomaan".
Jokainen aikuinen tuntee lapsensa. Jokainen aikuinen tekee päätöksen. Jos lapsi on kovin herkkä, ei leffa sovi 12-vuotiaallekaan.Tarkoitukseni oli herättää keskustelua siitä, että aina ei voi viranomaisiinkaan luottaa 100 prosenttisesti.
That's all folks ( :
jossa näitä "mitä 9-vuotias teki K11-leffassa -kirjoittelijoita oli jokunen.
Ja juu, olen samaa mieltä siitä, että vanhemman arvio on yleensä luotettavampi kuin elokuvatarkastamon, jonka päätöksiin vaikuttaa sekä raaka raha että toisinaan oudot, jopa moralistiset, perusteet (Reindeerspotting).Oma lukunsa ovat tietysti nämä Nicopetterien vanhemmat, joiden mielestä HEIDÄN lapsensa pitää päästä katsomaan sitä ja tuota elokuvaa, koska hän niiin haluaa. ;)
29&33
28 ja 30
Nämä kirjat/elokuvat ovat lähinnä suunnattu teini-ikäisille/aikuisille.
Rowling itse on toistuvasti sanonut kirjoittavansa lastenkirjoja, mutta pitävänsä joitakin käsityksiä siitä, mistä lapsille saa kirjoitta lasta väheksyvinä. Eli aikuisiksi mielletyt teemat ovat kyllä ihan lapsille tarkoituksella suunnattuja.
Tosin alkuperäinen idea taisi myös olla, että kirjasarja varttuu lukijan mukana. Mutta aikuisilla Pottereita ei ole koskaan suunnattu, vaan ne on kirjailijan toimesta useaan otteeseen nimenomaan lastekirjoiksi todettu.
viimeisen kirjan alkupuolesta. Muutama kohtaus hätkähdytti koko perhettä. Mutta hyvä jatko hyvälle tarinalle ja pohjusti hienosti lopputapahtumia. Meillä on potterit luettu iltasatuina ja lapset ovat lukeneet ne itsekin useampaan kertaan, joten elokuvat eivät ole olleet liian rankkoja. Tietysti jos lapsi ei ole tosiaan muuta lukenut kuin prinsessasatuja ja katsonut Teletappeja, Potterit voivat olla liian pelottavia. Mutta jokainen tavallaan ja omat lapsensa tuntien. Mielestäni ei voi sanoa kategorisesti, että tämä uusin olisi liian pelottava 9-vuotiaalle, joka on vanhemman seurassa ja tarina on ennalta tuttu. Ympäröivä tosimaailma on paljon raaempi ja pelottavampi ja ahdistavampi, ei tarvitse ajatella kuin taannoista kaivosdraamaa, terroristi-iskuja tai sotaoperaatioita.