ideoita joulupöytään
suunnittelen jouluaaton ruokalistaa ja aivot lyö ihan tyhjää, en keksi mitään tavallisesta poikkeavaa... päivällä syödään joulupuuro ja illalla on kinkut ja muut härpäkkeet, mutta haluaisin jotain tavallisuudesta poikkeavaa mutta helppotekoista koska aatto aamu menee iloisesti töitä tehden eli kertokaa mitä teidän joulupöytään kuuluu.
Kommentit (13)
jos kerran jotain epätavallista toivot
hyvä idea tämäkin, mutta en tiedä miten saisi sopimaan muihin jouluruokiin, taidat olla hieman hidas koska kysyin mitä muiden joulupöydässä syödään joka olisi minulle hieman erikoisempaa,mutta sinä ilmeisesti syöt jouluna pastaa, mutta kukin tyylillään...
ap
lohicharlottaa.
http://kaislaliina.vuodatus.net/blog/2052895
Tossa on ohje. Ei helpoin varmaankaan, mutta sen voi tehdä edellisenä päivänä ja on näyttävän näköinen. Ja mulle oli ainakin uusi tuttavuus.
lohirullia, täytteeksi vaikka ruohosipulituorejuustoa, savulohi/savuporomoussea Väinämöisen Palttonappien päällä tai vaikka pipari-aurajuustorullia, hillaparfait. Näitä on meidän joulupöydässä yleensä.
Kerroit jo että teillä syödään riisipuuroa sekä "kinkku ja härpäkkeet". Joulupäiväksi ja tapaninpäiväksikö toivot ruokalistoja vai miten?
Hyviä terriinireseptejä on netti täynnä ja ne voi ja pitääkin tehdä päivää ennen syömistä, että ehtii hyytyä.
Täällä on ollut monta jouluruokaketjua, joissa on tullut ilmi, että ihmiset pitävät mitä kummallisimpia ruokalajeja tavallisina jouluruokinaan. Koska haluat jotakin epätavallista, herää kysymys, mikä sinulle on tavallista. Eli mitkä ne sinun härpäkkeesi ovat?
Kerroit jo että teillä syödään riisipuuroa sekä "kinkku ja härpäkkeet". Joulupäiväksi ja tapaninpäiväksikö toivot ruokalistoja vai miten?
kinkun ja härpäkkeiden lisäksi, koska meillä aina samanlainen jouluruoka ja jotain uutta kaipaisin siihen, kalareseptit on kivoja koska meillä ei oo ollu koskaan kalaa joulupöydässä, ja myös joulun jälkeisille päiville ois kiva saada ideoita...
ap
ovat keitetyt perunat,laatikot,rosolli,sienisalaatti,maissi ja herneet.
eli todella kuivaa ja ilman mielikuvitusta tehtyä.
ap
Pekoniin käärityt luumut. Venytetään pekonia vähän ja leikataan pienemmiksi paloiksi joihin kääritään luumuja. Hetkeksi uuniin, tulee rapea pinta, kiva kinkun seuralainen.
Puolukka-appelsiinilisäke. Pilkotaan iso appelsiini (tai kaksi pientä). Laitetaan kattilaan pakastepussillinen puolukoita ja reilu puoli desiä sokeria. Lämmitetään hiljalleen. Kun sokeri on sulanut, laitetaan appelsiinit joukkoon. Voi tarjota lämpimänä tai kylmänä.
Haudutettu punakaali. Tähän löytyy monenlaisia ohjeita, mutta yleensä laitetaan suikaloidun punakaalin kanssa kattilaan vähän omenaa, jouluisia mausteita ja punaista mehua, voi laittaa glögiäkin, jotkut laittaa punaviiniä. Voi tehdä valmiiksi etukäteen.
Mätihyytelö, kaunis tehtynä pieneen kakkuvuokaan ja sitten kumottu tarjolle.
Jälkiruoaksi jouluhalko eli tavallista mehevämpi kääretorttu, googlaa ohjeita. Itse olen tehnyt kosteahkon suklaakakkumaisen pohjalevyn ja täytteeseen tuorejuustoa ja appelsiinimarmeladia tai vastaavaa, voi käyttää myös maustettua rahkaa.
Puolukkajäädyke on myös kiva joulunajan jälkiruoka, jonka voi tehdä etukäteen.
Ainakin näitä meillä on ollut.
Eli graavilohet, kylmäsavulohet, sillit, mädit ym. Yks mun suosikki on keitetyt kananmunanpuolikkaat ja ravunpyrstö-kermaviili-tillimössö sen kanssa.
jos kerran jotain epätavallista toivot
Alkuruuaksi:
Mätiä
Graavilohta
Graavisiikaa
Sinappisilakoita
Valkosipulisilliä
Silakkarullia
Lohimoussea
Ankanmaksapateeta
Lihapullia
Waldorfinsalaattia
Punajuurisalaattia
Perunakaprissalaattia
Alota vaikka näillä tänä vuonna ja laajenna sitten taas ensi vuonna repertuuriasi :)