Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa kiltit!! Vauvan syöttövälit 1-2h, mikä neuvoksi!

Vierailija
19.11.2010 |

Eli, vauva - tosin vasta 4vkoa - syö öisin 1-2 h välein. Mikä neuvoksi? Vauva on siis pelkällä rinnalla toistaiseksi.

Edellisen kanssa oli sama juttu ja vedin sen läpi, välit eivät pidentyneet missään vaiheessa ja puolen vuoden päästä olinkin burnoutissa. En halua siihen enää - mitä siis tehdä.

Näin pientä ei varmaan saa kouluttaa pidempiin syöntiväleihin? Alussa söi 3-4 h välein, en tiedä, mitä nyt tapahtui, että viimeiset viisi vuorokautta on ollut tällaista.

Vinkkejä? Tätä en jaksa, enkä aio jaksaa, joten jotain on tehtävä :( Vai pitäisikö esim. odottaa, että vauva on x? ikäinen ja aloittaa sitten ja aloittaa mitä... kaipaan epätoivoisesti vinkkejä nyt.

Kiitos tuhannesti kaikille!

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoleen vuoteen ja sittenkin oppi siitä pois unikoululla vasta.

Pahoittelen, mutta olen vähän alkanut epäillä, että kausi on imetysfanaatikkojen selitys sille, kun maito ei riitä, saan tämän vastaukseen joka kerta ja mitään muuta vastausta ei tule, vaikka sanoin edellisellä, että tämä 'kausi' on nyt jatkunut kuukausia.

-ap

Mun 3kk:n ikäisellä vauvalla on juuri tiheän imun kausi, ja näitä kausia tulee muistaaksen n. 3vko:n, 6 vko:n, 3kk:n ja 6kk:n iässä. Tällöin vauva on USEIN tai KOKOAJAN rinnalla, ja kasvattaa näin maitomäärää rinnoissa. Silloin "ennen vanhaan" kun syötettiin 4h välein, niin maitoa ei sitten äideillä tarpeeksi riittänyt, ja siirryttiin aiemmin korvikkeisiin ja kiinteisiin. Nykyäänhän suositellaan 6kk:n täysimetystä (joka toteutuu n 1%:lla suomalaisäideistä), joka edellyttää siis sitä, että rintaa annetaan silloin kun vauva sitä haluaa, jotta maidontuotanto pysyisi tarpeeksi korkealla. Oma vauvani tällä hetkellä on siis useammin rinnalla, kuin esim. viikko sitten. Nukkuu kuitenkin välillä hyvällä tuurilla reilut 2h päikkärit, mutta sitten tankataankin taas tuntitolkulla. :D Yritähän jaksaa, niin mieki yritän. :)

Mistä sä voit tietää miten tämän vauvan kanssa käy? Jos tätä tiheää imua on kestänyt VAIN 5pv. Tuntuu, ettet kaipaa edes apua vaan kannustusta antaa korviketta. Itsehän teet päätöksesi!

Vierailija
42/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuta vauvaa ihan sängyn vieressä siinä laatikossa ja laita laatikko samalle tasalle ku oma sanky niin saat vauvan äkkiä rinnalle yöllä. Vauva imee rintaa niin kauan ku imee ja itse luultavasti nukahdat ennen kuin ehdit edes tajuta että nostit vauvan tissille. Ja loppuyön ku oot rinnat paljaana niin et välttämättä ees herää siihen ku vauva syö muut syötöt.

Itse oon unissaan antanut vauvalle tissiä vaika aamulla en sitä kunnolla muistakaan ku en oo heränny syöttöihin. Mutta vauva syökin tosi hyvin ja mulla on tosi isot nännit (johtuu hormoneista, muulloin ei) joista vauva osaa ottaa melkein automaattisesti otteen. Lykkyä tykö. Voit mytös kokeilla korviketta jos auttais, mutta luultavasti kyse on nimenomaan tuosta "maidon tilaamisesta". :) Se voi myös auttaa jos syöt illalla (n. klo 18-19 välillä) oikein kunnon iltapalan niin maito muuttuu rasvaisemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla lapsillani tuohon ei ole kyllä auttanut mikään. Syövät isompanakin vain pieniä määriä, mutta vaativat sen 6 ateriaa. Ovat ilmeisest herkkiä sille verensokerin heittelyille,mutta niinpä olen itsekin.

Mutta tuo kuulostaa siltä, että tilailee vaan lisää maitoa eli tuo tunnin välein syöminen voi mennä ohikin.

Jos tuntuu, että se jatkuu niin voi kokeilla auttaisiko tuttipullo (joko omaa tai korviketta). Meillä se ei auttanut, eipä vaan syöneet nälkäänsä enempää ja siitäkin loput pukluna ulos.

Vierailija
44/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

söi jo parin viikon ikäisenä vastaavalla välillä yöt, sekä päivät. Toisilla vaan tuntuu olevan ruoan tarve tiheämpi kuin toisilla.. Esimerkiksi kaverini tytärtä piti herätellä syöttämään, kun ois vaan nukkunu :)

Meillä meni ohi tuo vaihe sillon kun aloin NEUVOLATÄDIN käskystä laittaa korvikkeen sekaan maissivelliä 2kk iästä alkaen, pieniä määriä alkuun. Alkoi poika nukkua pitempiä pätkiä ollessaan pidempään kylläinen.

Sittenpä aloteltiin melko aikaseen jo sosettakin ottamaan pari lusikallista päivään, ja univälit piteni jälleen. Ja nämä kaikki ohjeet sain itse neuvolasta, en omin päin tehnyt mitään :)

Vierailija
45/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vaan menee. Tuskin sinullakaan on täsmälleen samaan aikaan aina nälkä muiden ihmisten kanssa, tai jano, tai haluat syödä juuri yhtä paljon kuin joku muu. Vauvatkin ovat erilaisia, ja jos joku vauva tarvitsee tiuhaan ruokaa, ei siinä auta kuin syöttää...

Mieshän voi oikein hyvin hoitaa esim. joka toisen yösyötön.

Itselläni on pian 3 kk ikäinen kuopus, ja hän syö yöllä miten sattuu, joskus väli on jopa neljä tuntia ennen ensimmäistä syöttöä, joskus syö puolentoistatunnin välein. Syököön, vauva on samassa sängyssä, tissiä suuhun vaan ja nukahdan välittömästi syötön jälkeen. Aamulla en oikein edes osaa sanoa, montako kertaa syötin.

Vierailija
46/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin että koita muuttaa asennettasi hitusen verran positiivisemmaksi...

Tiedän itsekin mitä on syöttää vauvaa yöt läpeensä parin tunnin välein, joten kokemusta totaaliväsymyksestä on. Esikoisen aikana tein sen virheen, että yritin opettaa vauvaa omaan sänkyyn, joten yöt meni sitten syöttäessä ja pinniksen laidalla keikkuessa. Tämän toisen vauvan kanssa olen sen verran viisaampi että vauva nukkuu mun vieressä, syö silloin kun nälättää, mun ei hirveenä tartte edes herätä...

Mutta jos jo etukäteen toteat ettet aio jaksaa, etkä aio vauvan vieressä nukkua, etkä aio sitä etkä tätä, niin minkäs sille teet. Tsemppiä.

Vierailija
47/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saisit pidemmän välin nukkua. Vauvat vaan ovat sellaisia,tsemppiä!

Vierailija
48/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et muka nukahda ku otat vauvan rinnalle yöllä? Itse sammun samantien ja loppuyön vauva on vieressä ja syö ku on nälkä. En oo ikinä kokenut vauva aikaa väsyttäväksi. Silloin saa parhaiten nukuttua ku vauva on vieressä. Sitte ku ne on isompia nii sitte se vasta väsyttävää onkin. nythän ne vaan syö ja nukkuu. Ihanaa ja helppoa. :)

49/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttää samasta rinnasta kaksi kertaa peräkkäin.

Mietin vain, jos vauva täyttyy ns. kevyemmästä etumaidosta. Näin saisi joka toinen kerta rasvaisempaa tavaraa. Tai pumppaa ns. löysät pois (n. 10-20 ml tai mikä helpolla tulee)ja imetä sitten.

Muista, että tämä vauva ei käyttydy välttämättä samalla lailla kuin esikko, ja asiat voi muuttua parempaan suuntaan nopeastikin.

Jos ei toimi, kokeilisin iltakorviketta.

Mulla samanmoinen tissitakiainen - haluis vaan olla tissi suussa koko ajan. Yöllä onneksi nukkuu jopa 5 h putkeen. Päivällä menis, jos olis ainut, mutta ei ole. siksi meillä kovasti huutoa.

Vierailija
50/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen söi heti vastasyntyneestä lähtien useasti ja ei osannut oikein nukkua ilman rintaa. Kasvoikin sitten yli 400 g viikossa... Tuttia tarjottiin 2 kk iässä, ei (enää) kelvannut, ei myöskään oppinut tuttipullolle.

Nyt toisen kohdalla otin heti tutin käyttöön ja aina säännöllisesti mies antoi rintamaitoa pullosta, jotta vauva oppi syömään myös siitä.

No, tosin tuttipullo ei kelvannut enää 4 kk -> mutta pikkuvauva-ajan kelpasi.

Tutti korvasi rinnan nukahtamisvaiheessa ja vauva oppi nukkumaan ilman rintaa -> syöttövälit pitenivät. Tuttipullon avulla mies pystyi hoitamaan jonkun syötöistä, jolloin sain itse levätä lisää.

Vierailija
51/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivää tiheää imua on vielä vähän. Älä panikoidu vielä! Mäkin suosittelisin maito pullosta illalla, pumpattua tai korviketta. Myös tuo takamaidon tarjoaminen on hyvä pointti.

Ja kannattaa tosiaan vielä harkita samassa sängyssä nukkumista. Itse en edes muista, montako kertaa olen minäkin yönä imettänyt :) Mutta tajuan toki, ettei tuo kaikille sovi.

Tsemppiä!

Vierailija
52/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvä, että joku taas kertoi sen :)

Tosin edellinen versio kärsi aika paljon siitä, että en ajatellut yhtään itseäni, koska sitten jouduin - kuten jo sanoin- ihan oikeasti hoitoon. Olisinpa tehnyt tämän jo silloin.

En muuten ymmärrä, miten joku on oikeasti tuota mieltä, että imetys on se äitiyden mittari, entä ne 17 muuta vuotta. Etenkin murrosikäinen tarvitsee vanhempia kovasti, mutta heidän vanhemmilleen ei ole edes omaa nettipalstaa.

et aio jaksaa sitä syöttää sen omien tarpeiden mukaan, vaan olet itsekäs!!!

Voitko vaatia vauvaasi syömään korviketta vain jotta sen maha laajenee nopeempaa. Tai syöttää sitä ähkyyn siksi ettet VIITSI imettää.

NAUTTISIT lapsestasi joka sinulle on suotu sun hoidettavaksi! Tuo on niin nopeesti ohi. Muistatko kuinka nopeesti raskaus-aika meni ohi! Vain muutama kuukausi ja se syö kiinteitä voit alotella iltapuuron 5kk iäsää jne. Joten jospa nyt vain lopetat sen inisemisen itsestäsi ja hoidat sen lapsen niinku kuuluukin ja olet vähemmän itsekäs

:( Suututtaa kun niin monta naista ensin sitä lasta tekemällä tekee, sitten kun on raskaana, sen pitäs syntyä heti siinä vaiheessa kun sillä on mahodllisuus selvitä mahan ulkopuolella kun on niiiiiin raskasta. Ja sitten sen vauvan pitäs pystyä nukkumaan heti yöt läpi!!! :( Olisipa minulla se vauva!!!!!

Vierailija
53/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun isompi lapsi tulee yöllä viereen tai pomppii sängyllä. Joo, voihan sitä karsia pois, mutta olen siitä kuitenkin niin hermnona, etten kerta kaikkiaan uskalla pitää vauvaa vieressä. Isompi yöllä kömpii myös viereen, entä jos se vauva on juuri silloin siinä...

ap

päivää tiheää imua on vielä vähän. Älä panikoidu vielä! Mäkin suosittelisin maito pullosta illalla, pumpattua tai korviketta. Myös tuo takamaidon tarjoaminen on hyvä pointti.

Ja kannattaa tosiaan vielä harkita samassa sängyssä nukkumista. Itse en edes muista, montako kertaa olen minäkin yönä imettänyt :) Mutta tajuan toki, ettei tuo kaikille sovi.

Tsemppiä!

Vierailija
54/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mieti ap, miten tärkeä sinulle täysimetys on. Vauvalle on tärkeintä saada ravintoa - pullosta tai rinnasta, korviketta tai äidinmaitoa.

Lapsillasi on oikeus, että heistä huolehtii terve, hyvinvoiva äiti. Äidin burn-outista ei hyödy kukaan.

Mutta hyvä, että joku taas kertoi sen :) Tosin edellinen versio kärsi aika paljon siitä, että en ajatellut yhtään itseäni, koska sitten jouduin - kuten jo sanoin- ihan oikeasti hoitoon. Olisinpa tehnyt tämän jo silloin. En muuten ymmärrä, miten joku on oikeasti tuota mieltä, että imetys on se äitiyden mittari, entä ne 17 muuta vuotta. Etenkin murrosikäinen tarvitsee vanhempia kovasti, mutta heidän vanhemmilleen ei ole edes omaa nettipalstaa.

et aio jaksaa sitä syöttää sen omien tarpeiden mukaan, vaan olet itsekäs!!! Voitko vaatia vauvaasi syömään korviketta vain jotta sen maha laajenee nopeempaa. Tai syöttää sitä ähkyyn siksi ettet VIITSI imettää. NAUTTISIT lapsestasi joka sinulle on suotu sun hoidettavaksi! Tuo on niin nopeesti ohi. Muistatko kuinka nopeesti raskaus-aika meni ohi! Vain muutama kuukausi ja se syö kiinteitä voit alotella iltapuuron 5kk iäsää jne. Joten jospa nyt vain lopetat sen inisemisen itsestäsi ja hoidat sen lapsen niinku kuuluukin ja olet vähemmän itsekäs :( Suututtaa kun niin monta naista ensin sitä lasta tekemällä tekee, sitten kun on raskaana, sen pitäs syntyä heti siinä vaiheessa kun sillä on mahodllisuus selvitä mahan ulkopuolella kun on niiiiiin raskasta. Ja sitten sen vauvan pitäs pystyä nukkumaan heti yöt läpi!!! :( Olisipa minulla se vauva!!!!!

Vierailija
55/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnin- kahden tunnin välein. Ei minuakaan toisaalta se syöttäminen häiritse, vaan se valvominen. Ei minun fysiikallani siihen pysty, eikä pitäisi periaatteessa kenenkään fysiikalla pystyä. Ihminen tarvitsee 3 h unipätkän ns. pärjätäkseen.

Miettikää ennen kuin vastaatte, että puhutteko tiheästä syöttämisestä vai ihan oikeasti siitä, mitä kysyn, että miten pystyy syöttämään 1-2 tunnin välein yöllä. En minä ainakaan pysty fyysisesti siihen. Tämä muuttaa aika paljon asiaa. Esim. sille, joka puhuu itsekkyydestä - tämä on minulle fyysinen mahdottomuus, en pysy terveiden kirjoissa jos herään 1-2 tunnin välein. Olin itsekäs tai en.

ap

mutta jos pahalta tuntuu, niin sitten vain pulloruokintaan. Jos ei imettämisestä nauti, niin ei korvikkeen antaminen mikään paha teko ole ja kokemusta sinulla jo on edellisen imettämisestä. Nyt kun täytyy jaksaa kahden kanssa, niin ei kannata ajaa itseään uuvuksiin.

Minusta imettäminen oli ihanaa eikä minua itseäni haitanneet tiheät syötöt, mutta ymmärrän jos joku muu ei siitä tykkää. Imettävä äiti ei välttämättä ole se paras äiti. Yksilökysymys.

Vierailija
56/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut rajoittaa esikoisen "oikeutta" tulla vanhempien väliin. Esikoinen pääsi äidin ja isän väliin, vauva nukuin minun ja seinän välissä.

Imetin alkuyöstä pari kertaa toisesta rinnasta peräkkäin ja siirsin vauvan aina takaisin seinän viereen. Loppuyön imetin seinänpuoleista rinnasta, ja sain itse torkkua näin koko loppuyön.

Nyt vauva on 8 kk, ja uskalla jo antaa esikoisen ja vauvan nukkua vierekkäin.

kun isompi lapsi tulee yöllä viereen tai pomppii sängyllä. Joo, voihan sitä karsia pois, mutta olen siitä kuitenkin niin hermnona, etten kerta kaikkiaan uskalla pitää vauvaa vieressä. Isompi yöllä kömpii myös viereen, entä jos se vauva on juuri silloin siinä... ap

päivää tiheää imua on vielä vähän. Älä panikoidu vielä! Mäkin suosittelisin maito pullosta illalla, pumpattua tai korviketta. Myös tuo takamaidon tarjoaminen on hyvä pointti. Ja kannattaa tosiaan vielä harkita samassa sängyssä nukkumista. Itse en edes muista, montako kertaa olen minäkin yönä imettänyt :) Mutta tajuan toki, ettei tuo kaikille sovi. Tsemppiä!

Vierailija
57/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen söi vauvana jatkuvasti, siitä huolimatta että takuulla sai tarpeeksi maitoa rinnasta (sitä olisi riittänyt luovutettavaksikin). Söi helposti 5-10kertaa yössä, vaikka oli "tankannut" ennen yöunille menoa.

Tämä kolmas lapsi (ikää 6 viikkoa) on kotiutumisesta asti syönyt vain 2-3 kertaa yössä ja nukahtaa itsekseen kun laitan takaisin sänkyynsä. Olen hoitanut vauvoja mielestäni samalla lailla, ovat saaneet rintaa ihan lapsen tahtisesti.

Vierailija
58/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla tiheän imun kausi.

Voi myös olla, että jos tosiaan syötät häntä tunnin välein, vauvan vatsa on koko ajan käymistilassa, jolloin voi olla itkuinen ja tulkitset, että on taas nälkä. Kannattaa kokeilla myös sitä, että annat 3-4h välein maitoa. Kokeile kuitenkin ensin josko menee ohi muutaman päivän päästä, jos on vain sitä "maidon tilaamista" eli tiheän imun kausi..

Oma vauvani oli kyllä samanmoinen ja terkkari antoi nämä ohjeet. Tähän auttoi vain aika. Meillä poika söi aina vain yhden rinnan kerrallaan ja sitten olikin jo taas kohta nälkä. Ei auttanut, vaikka tyrkytin toista heti perään. Nykyisinkin 9kk ikäisenä syö useimmiten vain yhdesta rinnasta kerrallaan.

Koita nyt ainakin jaksaa siiten asti että vauva on 3-4kk ikäinen, kyllä se siinä vaiheessa useimmiten alkaa helpottaa. Ja sitten helpottaa vielä enemmän, kun alkaa kiinteiden kanssa sujua.

Vierailija
59/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kukaan monen lapsen äiti täällä pätee heränneensä tunnin välein kaikkien kanssa. TUntuvat olevan yhden lapsen äitejä - mikä ei yllätä.

Mies antoi minun nukkua aamulla ja sai myös tutilla sen syöttövälin kolmeen tuntiin, mietnikin, että pystyisikö sen oikeasti pidentämään niin. Vaarana on nimittäin, että käy niinkuin esikoisen kanssa, että siitä tulee tapa, jolloin sillä herätyksellä mennään varmaan yksivuotiaaksi :(

ap

tosin vauva on korvikkeella. Eli öisin oon saanut nousta lämmittelemään pulloon maitoa puolentoista tunnin välein viime viikolla neljä päivää. Ja vauva kyl söi joka kerta vähintäin sen 70ml. Kuitenkin kun päivällä olisi vielä esikoinenkin hoidettavana aloitin lauantaina tarmokkaan tutin tarjoamisen, kun vauva heräsi syömään. Aluksi ei huolinut tuttia kovin hyvin, toisena yönä nukkui vartin tutin tarjoamisen jälkeen, mutta tänä yönä oli jo kolmen tunnin syöttövälit. Ja sit söi sen 80-90ml kerrallaan.

Kolme tuntia kuulostaa jo ihan sopivalta, jos itsestään pitenee siitä vielä niin hyvä, mutta jos tähän jää niin jaksan reilusti paremmin kuin tolla aijemmalla tahdilla...

Vierailija
60/81 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään siinä rinnassa, josta söi 1-2h sitten... edellisen kanssa ei makuuimetys onnistunut koskaan, vaan huusi kuin syötävä, joten eipä toimi tämäkään kaikille.

Lisäksi vielä se, että esikoinen menee unissaan nukkumaan ihan mihin sattuu, ihan hyvin saattaisi mennä vauvan päälle sittenkin :(

ap

En halunnut rajoittaa esikoisen "oikeutta" tulla vanhempien väliin. Esikoinen pääsi äidin ja isän väliin, vauva nukuin minun ja seinän välissä.

Imetin alkuyöstä pari kertaa toisesta rinnasta peräkkäin ja siirsin vauvan aina takaisin seinän viereen. Loppuyön imetin seinänpuoleista rinnasta, ja sain itse torkkua näin koko loppuyön.

Nyt vauva on 8 kk, ja uskalla jo antaa esikoisen ja vauvan nukkua vierekkäin.

kun isompi lapsi tulee yöllä viereen tai pomppii sängyllä. Joo, voihan sitä karsia pois, mutta olen siitä kuitenkin niin hermnona, etten kerta kaikkiaan uskalla pitää vauvaa vieressä. Isompi yöllä kömpii myös viereen, entä jos se vauva on juuri silloin siinä... ap

päivää tiheää imua on vielä vähän. Älä panikoidu vielä! Mäkin suosittelisin maito pullosta illalla, pumpattua tai korviketta. Myös tuo takamaidon tarjoaminen on hyvä pointti. Ja kannattaa tosiaan vielä harkita samassa sängyssä nukkumista. Itse en edes muista, montako kertaa olen minäkin yönä imettänyt :) Mutta tajuan toki, ettei tuo kaikille sovi. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän