Auttakaa kiltit!! Vauvan syöttövälit 1-2h, mikä neuvoksi!
Eli, vauva - tosin vasta 4vkoa - syö öisin 1-2 h välein. Mikä neuvoksi? Vauva on siis pelkällä rinnalla toistaiseksi.
Edellisen kanssa oli sama juttu ja vedin sen läpi, välit eivät pidentyneet missään vaiheessa ja puolen vuoden päästä olinkin burnoutissa. En halua siihen enää - mitä siis tehdä.
Näin pientä ei varmaan saa kouluttaa pidempiin syöntiväleihin? Alussa söi 3-4 h välein, en tiedä, mitä nyt tapahtui, että viimeiset viisi vuorokautta on ollut tällaista.
Vinkkejä? Tätä en jaksa, enkä aio jaksaa, joten jotain on tehtävä :( Vai pitäisikö esim. odottaa, että vauva on x? ikäinen ja aloittaa sitten ja aloittaa mitä... kaipaan epätoivoisesti vinkkejä nyt.
Kiitos tuhannesti kaikille!
Kommentit (81)
Ei varmasti kukaan oikeasti jaksa puolta vuotta, jos joutuu kunnolla heräämään 1-2 tunnin välein.
Onkin ihan eri asia nukkua vauvan vieressä ja imettää puoliunessa kuin nousta ruokkimaan vauvaa 1-2 tunnin välein.
Kirjoitinkin jo aikaisemmin, että lapsillasi on oikeus terveeseen ja hyvinvoivaan äitiin. Ja lisäksi -sinullakin on oikeus voida hyvin. Imetys ei saa olla itseisarvo.
tunnin- kahden tunnin välein. Ei minuakaan toisaalta se syöttäminen häiritse, vaan se valvominen. Ei minun fysiikallani siihen pysty, eikä pitäisi periaatteessa kenenkään fysiikalla pystyä. Ihminen tarvitsee 3 h unipätkän ns. pärjätäkseen. Miettikää ennen kuin vastaatte, että puhutteko tiheästä syöttämisestä vai ihan oikeasti siitä, mitä kysyn, että miten pystyy syöttämään 1-2 tunnin välein yöllä. En minä ainakaan pysty fyysisesti siihen. Tämä muuttaa aika paljon asiaa. Esim. sille, joka puhuu itsekkyydestä - tämä on minulle fyysinen mahdottomuus, en pysy terveiden kirjoissa jos herään 1-2 tunnin välein. Olin itsekäs tai en. ap
mutta jos pahalta tuntuu, niin sitten vain pulloruokintaan. Jos ei imettämisestä nauti, niin ei korvikkeen antaminen mikään paha teko ole ja kokemusta sinulla jo on edellisen imettämisestä. Nyt kun täytyy jaksaa kahden kanssa, niin ei kannata ajaa itseään uuvuksiin. Minusta imettäminen oli ihanaa eikä minua itseäni haitanneet tiheät syötöt, mutta ymmärrän jos joku muu ei siitä tykkää. Imettävä äiti ei välttämättä ole se paras äiti. Yksilökysymys.
Mutta äiti erottaa, isä erottaa, esikoinen erottaa ja ympäröivä yhteiskunta erottaa. Ei äiti voi sanoa esikoiselle, että tänäänkään ei tehdä mitään, kun kuule äiti ottaa nyt päiväunet kun vauva söi koko yön.
Imetys ei saa olla itseisarvo, joka rikkoo koko perheen elämän.
ps. itse olen täysimettänyt molemmat lapseni, ja pidän imetyksen tukemista tärkeänä. Tärkeämpänä pidän kuitenkin äidin hyvinvointia.
Lähestulkoon jokaisessa viestissä kannustetaan antamaan korviketta! Vauva ei erota yötä päivästä ennen 3kk ikää. Jos tämä vauva imisi päivällä 1-2välein ja nukkuisi yöllä pidempiä pätkiä, ei kukaan ihmettelisi mitään. Mutta heti kun se tiheä imuttelu osuu vähäksi aikaa yölle niin tuntuu, että vauvan pitäisi olla heti niin iso, että jaksaa nukkua syömättä monta tuntia. Toiset vauvat syö tiheästi monta kuukautta eikä vain tiheän imun kausina. 4vkon ikäinen vauva voi syödä kerran kolmessa tunnissa, kolme kertaa tunnissa tai kolme tuntia putkeen, kaikki normaalia! Valtava työ on imetyskouluttajilla saada Suomen imetystilastoja kohennettua, kun näitä viestejä lukee, huoh.
rintani korkaus on noin no... 7? cm ja rintani ovat ihan pingottuneet/kiinteät, niitä ei laiteta mihinkään. Katsoin jo viimeksi miten helpolla isorintaiset pääsevät, kun oikeasti voivat laittaa sen rinnan vauvan suuhun. minä laitan vauvan suuta rintaan ennemmin.
Muutenkin saan nyt aika paljon vinkkejä imettämiseen, vaikka siitä ei ole mitään ongelmia, muuta kuin, että en ehdi nukkua.
ap
kun se söi rintaa tunnin puolentoista välein. Mietin sitten miten helpolla pääsee.
Mies pois sängystä ja vauva nukkuu sängyssä keskellä, tyynyt ja muut veks (ettei tule tukehtumisriskiä), otat tyynyn vain oman pääsi alle, kun menet itse nukkumaan. Sillä lailla meillä mentiin mahdollisimman helpolla. Nuku pyjama päällä, sukat jalassa. Pistin yöllä nälkäiselle rinnan suuhun, torkuin itse, kun vauva oli syönyt, siirryin sitten itse kauemmaksi, etten nuku päälle. Mulla oli nopeasti kasvavat lapset, isokokoiset ja ei siitä mitään olisi tullut, jos olisin puolivuotiaaksi täysimettänyt, joten 3 kuukauden ikäiselle aloin antaa iltaisin maissivelliä ja päivisin perunaa, sanoivat ne neuvolassa mitä lystää, ja yöunet parani oitis. 4 kk ikäisen siirsin omaan sänkyyn ja mies pääsi lastenhuoneen lattialta makkariin.
Allergioita on parempi märehtiä jos niitä tulee! Olen toiminut näin 3 muksun kanssa, ja kaikki on terveitä ja pontevia miehenalkuja. Vanhin poika (10 v ja 153 cm) harrastaa menestyksellä kuulantyöntöä ja toinen tahtoo keihäänheittäjäksi, pienimmästä en vielä tiedä mutta iso on ikäisekseen. Ei sellaisia poikia puoli vuotta pelkällä tissimaidolla ravita, ne tarvitsee lisäksi oikeeta ruokaa!
niin paljon viettämään aikaa, puhumattakaan kun nukun iltaisin usein, kun isä on vauvan kanssa. Tosin eipä se silloinkaan ole kuin max 2h, joka ei riitä.
ap
Mutta äiti erottaa, isä erottaa, esikoinen erottaa ja ympäröivä yhteiskunta erottaa. Ei äiti voi sanoa esikoiselle, että tänäänkään ei tehdä mitään, kun kuule äiti ottaa nyt päiväunet kun vauva söi koko yön.
ps. itse olen täysimettänyt molemmat lapseni, ja pidän imetyksen tukemista tärkeänä. Tärkeämpänä pidän kuitenkin äidin hyvinvointia.
Lähestulkoon jokaisessa viestissä kannustetaan antamaan korviketta! Vauva ei erota yötä päivästä ennen 3kk ikää. Jos tämä vauva imisi päivällä 1-2välein ja nukkuisi yöllä pidempiä pätkiä, ei kukaan ihmettelisi mitään. Mutta heti kun se tiheä imuttelu osuu vähäksi aikaa yölle niin tuntuu, että vauvan pitäisi olla heti niin iso, että jaksaa nukkua syömättä monta tuntia. Toiset vauvat syö tiheästi monta kuukautta eikä vain tiheän imun kausina. 4vkon ikäinen vauva voi syödä kerran kolmessa tunnissa, kolme kertaa tunnissa tai kolme tuntia putkeen, kaikki normaalia! Valtava työ on imetyskouluttajilla saada Suomen imetystilastoja kohennettua, kun näitä viestejä lukee, huoh.
että jouduin sitten burnoutin vuoksi hoitoon, kun hän oli puoli vuotta. Luin kaiken imetyksestä ja nämä asiat, mihin imetysfanaatikot vannovat 'maito riittää aina', 'lapsentahtinen imetys - joka itkuun rintaa'. Niin minä tein, kunnes vauva oli 6kk, minä hoidossa ja isä ei voinut imettää.
En muuten usko, että apinaesi-isämme ovat jaksaneet imettää tunnin välein/viitsineet, joten en usko, että tämä on edes se luonnonmukainen keino välttämättä...
-ap
Lähestulkoon jokaisessa viestissä kannustetaan antamaan korviketta!
Vauva ei erota yötä päivästä ennen 3kk ikää. Jos tämä vauva imisi päivällä 1-2välein ja nukkuisi yöllä pidempiä pätkiä, ei kukaan ihmettelisi mitään. Mutta heti kun se tiheä imuttelu osuu vähäksi aikaa yölle niin tuntuu, että vauvan pitäisi olla heti niin iso, että jaksaa nukkua syömättä monta tuntia. Toiset vauvat syö tiheästi monta kuukautta eikä vain tiheän imun kausina. 4vkon ikäinen vauva voi syödä kerran kolmessa tunnissa, kolme kertaa tunnissa tai kolme tuntia putkeen, kaikki normaalia!Valtava työ on imetyskouluttajilla saada Suomen imetystilastoja kohennettua, kun näitä viestejä lukee, huoh.
syö rasvaista ruokaa. Kahden ensimmäisen kanssa söin vähärasvaista ruokaa jua syöttövälit oli juuri tuo 1-2 h. Nyt tämän kolmannen kanssa voi olla syömättä jopa 6 h (ikää nyt 2 kk). Omassa ruokavaliossa on nyt paljon mantelia,pähkinää, rasvaista maitotuotetta ja öljyä leivän ym. sijaan
Sängyllä en voi pitää, kun en halua opettaa toista lasta olemaan tulematta sängylle. En myöskään pysty nukkumaan sitäkään, jos vauva on vieressäni, kun pelkään alitajuisesti, että pyörähdän päälle. Tämän tein myöskin viime kerralla = en nukkunut edes 1.5 tunti koskaan, kun olin paniikissa. Mutta ohjehan on, kuten tässä näkee, että perhepeti on ainoa oikea vaihtoehto. No ei ollut minulle. ap
Hommaa joku hyvä kirja mitä voit samalla lukea. Mulla ainakin autto se, kun kyllästytti kokoajan makoilla sängyllä. Sit kun tulee hyvä kohta, niin oikein odottaa, et pääsee taas jakaan lukemista ;) Pian se ohi on :) Koita jaksaa!
Sun pällistä kiinni. Perhepeti toimisi, jos SINÄ et olisi noin hysteerinen. Ymmärräthän, että jos nukkuisit normaalisti öisin (vauva vieressäsi) et olisi niin väsynyt, että littaisit sen vauvasi huurupäissäsi.
OPnko se jotenkin hienompaa pudottaa lapsi lattialle, kunhan ei vaan nuku sen vieressä?
ole mitään siinä rinnassa, josta söi 1-2h sitten... edellisen kanssa ei makuuimetys onnistunut koskaan, vaan huusi kuin syötävä, joten eipä toimi tämäkään kaikille.
Lisäksi vielä se, että esikoinen menee unissaan nukkumaan ihan mihin sattuu, ihan hyvin saattaisi mennä vauvan päälle sittenkin :(
ap
En halunnut rajoittaa esikoisen "oikeutta" tulla vanhempien väliin. Esikoinen pääsi äidin ja isän väliin, vauva nukuin minun ja seinän välissä.
Imetin alkuyöstä pari kertaa toisesta rinnasta peräkkäin ja siirsin vauvan aina takaisin seinän viereen. Loppuyön imetin seinänpuoleista rinnasta, ja sain itse torkkua näin koko loppuyön.
Nyt vauva on 8 kk, ja uskalla jo antaa esikoisen ja vauvan nukkua vierekkäin.
kun isompi lapsi tulee yöllä viereen tai pomppii sängyllä. Joo, voihan sitä karsia pois, mutta olen siitä kuitenkin niin hermnona, etten kerta kaikkiaan uskalla pitää vauvaa vieressä. Isompi yöllä kömpii myös viereen, entä jos se vauva on juuri silloin siinä... ap
päivää tiheää imua on vielä vähän. Älä panikoidu vielä! Mäkin suosittelisin maito pullosta illalla, pumpattua tai korviketta. Myös tuo takamaidon tarjoaminen on hyvä pointti. Ja kannattaa tosiaan vielä harkita samassa sängyssä nukkumista. Itse en edes muista, montako kertaa olen minäkin yönä imettänyt :) Mutta tajuan toki, ettei tuo kaikille sovi. Tsemppiä!
Mitä tarkoitat tuolla että esikoinen menee nukkumaan ihan minne sattuu? Eikö esikoinen nuku omassa huoneessa ja omassa sängyssä. Jos ei pysy siellä niin anna miehen hommaksi viedä se omaan sänkyyn niin saat vauvan kans nukkua rauhassa. Ja nukuta vauva illalla siihen koppaan ja yöllä sit otat viereen ja jos nukahdat niin heräät sit vauva valmiiksi siinä vieressa. Syötä oikealla kyljellä ollessa vasemmasta rinnasta niin saat sen taivutettua alaspäin ja taas toisinpäin toiselta puolelta.
että saa myös rasvaista takamaitoa. eli jos vauva nukahtelee rinnalla niin yritä pitää hellävaroen hereillä. Pyri imettämään ennenkö vauva on liian väsynyt.
myös tiheän imun kausia on vauvoilla. Kai vauva nukkuu pidempiä pätkiä, tuleeko painoa?
Apina tuskin moisesta stressaa, niillä perhepeti toki toimii.
Sängyllä en voi pitää, kun en halua opettaa toista lasta olemaan tulematta sängylle. En myöskään pysty nukkumaan sitäkään, jos vauva on vieressäni, kun pelkään alitajuisesti, että pyörähdän päälle. Tämän tein myöskin viime kerralla = en nukkunut edes 1.5 tunti koskaan, kun olin paniikissa. Mutta ohjehan on, kuten tässä näkee, että perhepeti on ainoa oikea vaihtoehto. No ei ollut minulle. ap
Hommaa joku hyvä kirja mitä voit samalla lukea. Mulla ainakin autto se, kun kyllästytti kokoajan makoilla sängyllä. Sit kun tulee hyvä kohta, niin oikein odottaa, et pääsee taas jakaan lukemista ;) Pian se ohi on :) Koita jaksaa!
Sun pällistä kiinni. Perhepeti toimisi, jos SINÄ et olisi noin hysteerinen. Ymmärräthän, että jos nukkuisit normaalisti öisin (vauva vieressäsi) et olisi niin väsynyt, että littaisit sen vauvasi huurupäissäsi.
OPnko se jotenkin hienompaa pudottaa lapsi lattialle, kunhan ei vaan nuku sen vieressä?
Jos tekisin noin, se tarkottaisi, että kääntyisin lapsen päälle kropallani.
ap
...Syötä oikealla kyljellä ollessa vasemmasta rinnasta niin saat sen taivutettua alaspäin ja taas toisinpäin toiselta puolelta.
Luin nyt nuo loput kommentit. Sattuu olemaan niin että minullakin on pienet rinnat. Ja kyllä, olen tehnyt 4 lasta ja tiedän tasan mitä on kun lapsi herää 1-2h välein imemään. Mutta nyt, esikoisen ollessa jo murkku-ikäinen (!) tiedän että tuo vaihe on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin lyhyt! Ja siksi kehotin sua NAUTTIMAAN siitä ajasta! Koita ajatella että sinä jaksat, tämän lyhyen ajan, mitä se muutama kuukausi on. Sen sijaan että heti ajattelet että et aiokkaan jaksaa!
Tuollaiset kommentit saa vastaamaan aika kärkkäästi. Tulee mieleen heti että olet tiennyt kyllä mitä se lapsen teko on ja mitä se hoitaminen on. Ja sitten tulet vain valittamaan. Jos sulla jo esikoisen kanssa oli ongelmia jaksamisen kanssa, niin toimi ennalta-ehkäisevästi kuten parhaaksi näät! Mutta älä surkuttele. Tiedät että sun on vain jaksettava hoitaa se vauva jonka olet saanut. Tavalla tai toisella! Imetä sitten tai et. En tarkoittanutkaan että ietys ois se ainoo oikee tapa. Kirjotinkin vain että hoida se lapsi niinkuin kuuluukin! Ja ajattele sen lapsen parasta. Siinä samalla, huomaat tekeväs itsellesikin oikein.
Ihan maalaisjärkee saa käyttää lasten kanssa!
seuraavaa. Meillä oli käytössä manduka päivisin ja siinä oli helppoa myös imettää. Itselläni ei ole isot rinnat, mutta silti esim. vasemmalla kyljelläni onnistuin imettämään oikeasta rinnasta kääntymällä kunnolla kyljelleni ja vauva tiukasti kiinni vatsaani vasten. Oman selän taakse tyyny tukemaan ja hyvin toimi. Alussa imetys oli jatkuvaa. Huomasin kuitenkin, että lapsi tosiaan tiettyinä kausina tilasi lisää maitoa ja sen tietäminen helpotti. Itse valitsin perhepedin. Vauva nukkui sivuvaunussa, eli syötön jälkeen työnsin omaan sänkyynsä helposti.
eiköhän tässä ole jo annettu palautetta suuntaan ja toiseen.
kannatan minä. Myös meillä taapero, joka lähes joka yö tulee meidän sänkyyn, mutta ei kertaakaan ole edes meinannut mennä vauvan päälle! Sänky on kiinni seinässä, vauva nukkuu seinän vieressä ja minä toisella puolella. Ja myös minä olen pienirintainen, ja öisin imetän molemmista rinnoista vuorotellen, mutta ollen kuitenkin samalla kyljelläni. Kyllä se onnistuu kun vähän kokeilee!
Kuulostaa järkyttävältä tämä teksti täällä!
Ei ne isät hyvänen aika 24/7 ole töissä. Mitä ne tekee kotonaollessaan? Miksi teidän, naiset, pitäisi jaksaa yksin hoitaa vauva ja esikoinen ja heräillä öisin?
Yhtä tärkeää on oma jaksamisenne, kuin se, että mies saa nyt tarpeeksi unta jaksaakseen töissä. Miten itse jaksatte sitten muka lapsen/lasten kanssa. Ei se ole reilu peli.
Nyt heitätte marttyyrinkruununne nurkkaan ja pistätte isännät töihin. Jos vauva herää hemmetti soikoon kahden tunnin välein syömään, niin joka toinen syöttökerta on isän ja jokatoinen äidin. Missä mielessä on perheen edun mukaista, että toinen palaa loppuun? nämä hommat pitää jakaa.
Ja jos isä ei herää öisin, niin sitten saa kustantaa niillä duunirahoillaan hoitajan päiväksi tai hoitaa lasta/lapsia työpäivänsä päätteeksi koko illan kun äiti lepää. Ei ne miehet mitään kuninkaita ole. Yhtälainen vastuu niillä on lapsistanne. Herätkää nyt naiset! mikä hemmetin tarve teillä on hoitaa kaikki yksin. Ottakaa nyt ne isovanhemmat ja sisarukset ja isät ja kummit ja kaimat avuksenne, syöttäkää korviketta, pumpatkaa maitoa, tehkää tavoistanne sellaiset että pystytte elämään raskaan vauva-ajan ylitse täyspäisinä! ei tarvitse olla mikään kaiken hoitava ja jaksava ja pystyvä äiti teresa.
mutta hällä voi olla nyt joku jakso menossa että kaipaa ruokaa enemmän. Muuta keinoa siihen ei ole kuin ruokkia ja ruokkia.
Jätä kotihommat väliin ja koeta levätä edes ne välit kun vauva nukkuu.
toistaiseksi olen ehtinyt lepäämään päivällä, mitä mieheni ei voi tehdä, ts. jos menee töihin ja valvoo koko yön. Lisäksi ongelma on taas imetys... eipä se mies sitäkään voi tehdä ja vielä en ole pulloon siirtynyt. Jos auttaa vauvan nostamisessa, se on ihan hölmöläisten hommaa, että molemmat ovat hereillä!
Muita ongelmia isän roolista tässä vaiheessa... keskimäärin äidit - ainakin itse - herään paljon helpommin vauvan ääniin, joten olen joka tapauksessa hereillä ennen miestä. Ja ne muut lapset vievät isän aikaa myös, kun jonkun pitää olla niiden kanssa taas, kun äiti syöttää...
Eli on tässä isällekin puuhaa. Itse teen niin, että lykkään aamulla vauvan isälle, saa ennen töihn menoa hoitaa vaipat ja muut ja itse voin levätä sen muutaman tunnin. Se sopii muuhunkin perheen rytmiin hyviin, suosittelen.
ap
Kuulostaa järkyttävältä tämä teksti täällä!
Ei ne isät hyvänen aika 24/7 ole töissä. Mitä ne tekee kotonaollessaan? Miksi teidän, naiset, pitäisi jaksaa yksin hoitaa vauva ja esikoinen ja heräillä öisin?Yhtä tärkeää on oma jaksamisenne, kuin se, että mies saa nyt tarpeeksi unta jaksaakseen töissä. Miten itse jaksatte sitten muka lapsen/lasten kanssa. Ei se ole reilu peli.
Nyt heitätte marttyyrinkruununne nurkkaan ja pistätte isännät töihin. Jos vauva herää hemmetti soikoon kahden tunnin välein syömään, niin joka toinen syöttökerta on isän ja jokatoinen äidin. Missä mielessä on perheen edun mukaista, että toinen palaa loppuun? nämä hommat pitää jakaa.
Ja jos isä ei herää öisin, niin sitten saa kustantaa niillä duunirahoillaan hoitajan päiväksi tai hoitaa lasta/lapsia työpäivänsä päätteeksi koko illan kun äiti lepää. Ei ne miehet mitään kuninkaita ole. Yhtälainen vastuu niillä on lapsistanne. Herätkää nyt naiset! mikä hemmetin tarve teillä on hoitaa kaikki yksin. Ottakaa nyt ne isovanhemmat ja sisarukset ja isät ja kummit ja kaimat avuksenne, syöttäkää korviketta, pumpatkaa maitoa, tehkää tavoistanne sellaiset että pystytte elämään raskaan vauva-ajan ylitse täyspäisinä! ei tarvitse olla mikään kaiken hoitava ja jaksava ja pystyvä äiti teresa.
minulla on myös leveähkö selkä, joten olen ihan oikeasti vauvan päällä makaamassa, jos imetän toista rintaa siitä.. otanko kuvan ja laitan, kun ette usko :D
Meidän lapsi on mennytkin pari kertaa vauvan päälle, joten ei ollut sekään tuulesta temmattua.
kannatan minä. Myös meillä taapero, joka lähes joka yö tulee meidän sänkyyn, mutta ei kertaakaan ole edes meinannut mennä vauvan päälle! Sänky on kiinni seinässä, vauva nukkuu seinän vieressä ja minä toisella puolella. Ja myös minä olen pienirintainen, ja öisin imetän molemmista rinnoista vuorotellen, mutta ollen kuitenkin samalla kyljelläni. Kyllä se onnistuu kun vähän kokeilee!
Lähestulkoon jokaisessa viestissä kannustetaan antamaan korviketta!
Vauva ei erota yötä päivästä ennen 3kk ikää. Jos tämä vauva imisi päivällä 1-2välein ja nukkuisi yöllä pidempiä pätkiä, ei kukaan ihmettelisi mitään. Mutta heti kun se tiheä imuttelu osuu vähäksi aikaa yölle niin tuntuu, että vauvan pitäisi olla heti niin iso, että jaksaa nukkua syömättä monta tuntia. Toiset vauvat syö tiheästi monta kuukautta eikä vain tiheän imun kausina. 4vkon ikäinen vauva voi syödä kerran kolmessa tunnissa, kolme kertaa tunnissa tai kolme tuntia putkeen, kaikki normaalia!
Valtava työ on imetyskouluttajilla saada Suomen imetystilastoja kohennettua, kun näitä viestejä lukee, huoh.