Onko "vanhenemisen oire", että kodin siivous ja järjestely alkaa kiinnostaa enemmän ja enemmän?
Olen tässä viimeisen 5 vuoden aikana alkanut intoutua siivouksesta ja varsinkin järjestelystä yhä enemmän ja enemmän.
On ihanaa kun kaapit ja hyllyt ovat järjestyksessä ja pölyttömiä, tavaraa ja rojua vähemmän ja papereille ja kaikenlaiselle sälällekin oikea paikka.
Rakastan siivousaiheisten blogien ja kaikkien järjestelyvinkkien lukemista (tosin tiedän jo melkein kaiken :D ).
Ikää kohta 30 v.
Kommentit (24)
Alan tähän 40 ikään vasta oppia, että eihän se jatkuva siivoilu ja nurkkien pölyttömyys ole mikään elämän a ja o. Onhan se ihana tunne istahtaa siivoamisen jälkeen, mutta näemmä selviää vähemmälläkin. On myös ihana tunne jättää siivoilu kesken ja istahtaa tekemään jotain lasten kanssa.
vaan joka päivä saa patistaa ja vahtia vierestä, että siivoavat. Tosin mulla on poikia.. vaikuttaakohan asiaan..?
ap
eli ei. tytökin meillä siivoavat aina omat lelunsa leikkinsä jälkeen.Kiva katsoa kun 2,5 vuotias tyttökin kerää lelunsa huomauttamatta.
varsin koukuttava "harrastus" :D
ap
Alan tähän 40 ikään vasta oppia, että eihän se jatkuva siivoilu ja nurkkien pölyttömyys ole mikään elämän a ja o. Onhan se ihana tunne istahtaa siivoamisen jälkeen, mutta näemmä selviää vähemmälläkin. On myös ihana tunne jättää siivoilu kesken ja istahtaa tekemään jotain lasten kanssa.
Kiinnostutus siivoamiseen ei todellakaan lisäännyt, vaan se ärsyyntyneisyys siihen sotkuun. Tästä on seurauksena siivous. Nuorempana sotku ei häirinnyt.
Itse 40+ ikäisenä en jaksa enää siivota kuin ihan pakolliset
hupenevaa elämää johonkin noin turhanpäiväiseen. Meillä on joskus aika sotkuista. I don't care.
Kiinnostutus siivoamiseen ei todellakaan lisäännyt, vaan se ärsyyntyneisyys siihen sotkuun. Tästä on seurauksena siivous. Nuorempana sotku ei häirinnyt.
Minä olin perussiisti lapsena ja nuorena. Järjestelystä olen aina pitänyt, mutta en siivoamisesta. 20-30 -vuotiaana oli sotkuisempi kausi. Uuteen kivempaan kotiin muutettuani minusta tuli siivousintoilija melkein yhdessä yössä 30-vuotiaana. Liittyy kai johonkin pesänrakennusviettiin ja kodin laittamiseen.
Ehkä tämä menee ohi ja lopetan siivoamisen neljä-viisikymppisenä. Aika kuluu nopeasti ja haluaa ehkä käyttää sen muuhun. Eläkeläisenä voi olla taas se tilanne, ettei ole kuin aikaa siivota. Näin tämä asia monella tutulla ja sukulaisella menee.
mutta edelleen aihe on vastenmielinen. Sotku on vain alkanut häiritä mua enemmän kuin nuorena. Tämä on ollut tasainen muutos, vuosi vuodelta kärsin sotkusta enemmän ja enemmän.
Edelleen meillä silti on sotkuista. Muttei varmaan olisi jos asuisin yksin, siinä missä nuorempana sotkin kyllä täydestä riemusta yksinkin.
Ikää 37 v.
vaan joka päivä saa patistaa ja vahtia vierestä, että siivoavat. Tosin mulla on poikia.. vaikuttaakohan asiaan..?
ap
eli ei. tytökin meillä siivoavat aina omat lelunsa leikkinsä jälkeen.Kiva katsoa kun 2,5 vuotias tyttökin kerää lelunsa huomauttamatta.
aina olen patistanut niitä joka kerta leikin jälkeen ja kiva nyt huomata että tuottaa tulosta ilman sanomista.
Mutta aikuisuuden ja harmonian merkki se ei ole. Meillä on edelleenkin siistiä mutta en edes ajattele siivoavani, minä vain teen mitä haluan. tai mitä kannattaa tehdä. Ikää yli 40v.
ja minä taas sallin enemmän sotkujakin, ymmärrän paremmin, että miehen ja tyttären tapa elää on jättää tavaroita pitkin ja poikin, enkä ole niitä heti korjailemassa.
Tykkään itse järjestyksestä, olen aina tykännyt, mutta sallivuuteni ja sietokykyni on nykyään suurempi.
tylsä harrastus järjestellä jotain tavaroita ja papereita..
ap
Niksi onkin siinä, että luo sellaisen systeemin, ettei järjesteltävää oikeastaan edes jää.
kuin kakskymppisenä mutta nyt nelikymppisenä siivoan vähemmän kuin kolmekymppisenä. Ehkä se liittyy elämäntilanteeseen ja pesänrakennusviettiin jotenkin.
mutta ei ne paperit ja tavarat itsekseen sinne systeemiin ja paikoilleen hyppää, ja välillä pitää karsia vanhimpia tai turhaksi käyneitä pois. Siinä riittää siis järjesteltävää :)
ap
Niksi onkin siinä, että luo sellaisen systeemin, ettei järjesteltävää oikeastaan edes jää.
sitten kyllä tykkään siivota jos saan siivota omissa oloissa, eli siis lapsi vaikka ulkona leikkimässä. kotinimme on usein todella siisti, mitä nyt leluja saatta olla siellä sun täällä, ne ei minua häiritse yhtään.
monet kehuvat kotini siisteyttä ja miten jaksan aina pitää kotini siistinä, en minä aina jaksakkaan, mutta en minä täällä sotke, ruokaa tehdessä korjaan samantien sotkut pois yms. :)
kaapitkin meillä on siistit ja mitään turhaa rojua ei täältä löydy, heitän pois. en kestä mitään turhaa krääsää pölyttymässä kaapin pohjalla.