Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksijat/hölkkääjät. Onko muilla sellaista että ekat 2-3km on hankalaa, sitten alkaa yhtäkkiä sujumaan? Pääseekö tuosta jotenkin pois?

Vierailija
06.07.2026 |

Aloittelija olen. Tekniikassa tms varmaan joku vika mutta missä, ja miten tuosta pääsee eroon. Ekat kilsat on tervanjuontia sitten alkaakin sujumaan ja tuntuu että jaksaa ihan hyvin. 5-6km lenkkejä olen tehnyt 2-4 x viikossa. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä lämmittelyllä siitä pääsee. Nyt todennäköisesti sinulla menee ne ekat 2-3 km "lämmittelyyn" ja siksi ne tuntuu vaikeilta. 

Vierailija
2/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. En mä mitään lämmittelyjä kyllä ala tekemään ton takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. En mä mitään lämmittelyjä kyllä ala tekemään ton takia.

Juu, harva alkaa mitään puolen tunnin lämppää tekemään puolen tunnin lenkkiä varten, ja toimiihan se lenkki itsessäänkin tosiaan lämmittelynä kunhan ei vaan ihan täysiä lähde heti revittelemään.

Vierailija
4/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä lämmittelyllä siitä pääsee. Nyt todennäköisesti sinulla menee ne ekat 2-3 km "lämmittelyyn" ja siksi ne tuntuu vaikeilta. 

Miten lämmitellään hyvin?

Vierailija
5/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sykkeet ylös, paikat auki kevyellä venyttelyllä ja nivelten mobilisoinnilla. Mutta ihan peruslenkin lämmittelyksi käy se lenkki itsessään kunhan vaan vetää ensimmäiset 15 minuuttia rauhallisesti. Jos lähtee jotain omaa ennätysaikaa tavoittelemaan niin sitten kannattaa ne alkulämmöt ottaa kunnolla, muuten voi vaan lähteä rauhallisesti juoksemaan.

Vierailija
6/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n aloittaa lenkit liian kovalla teholla. Alkuun vaikka reipasta kävelyä.

Vierailija
7/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sykkeet ylös, paikat auki kevyellä venyttelyllä ja nivelten mobilisoinnilla. Mutta ihan peruslenkin lämmittelyksi käy se lenkki itsessään kunhan vaan vetää ensimmäiset 15 minuuttia rauhallisesti. Jos lähtee jotain omaa ennätysaikaa tavoittelemaan niin sitten kannattaa ne alkulämmöt ottaa kunnolla, muuten voi vaan lähteä rauhallisesti juoksemaan.

Ok, kiitos. Jostain syystä nämä kaksi sanaa nyt juuttuu moderointiin niin lisätään nyt tähän jotain tekstiä perään josko menisi läpi. 

Vierailija
8/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä olisi voinut olla kysymys liian lujasta alkuvauhdista tai liian täydestä vatsasta. Tykkäsin juosta hyvin tyhjällä mahalla, liki nälkäisenä. Sillon kulki parhaiten Lämmitellyt en koskaan kuin hiukan venytellen ja lenkit olivat 10-25 km. Mukavia lenkkejä!

Vierailija
9/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n aloittaa lenkit liian kovalla teholla. Alkuun vaikka reipasta kävelyä.

No minusta tuntuu etten paljon hitaammin voi edes juosta😄 sellaista jolkottelua se on. 

Vierailija
10/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä olisi voinut olla kysymys liian lujasta alkuvauhdista tai liian täydestä vatsasta. Tykkäsin juosta hyvin tyhjällä mahalla, liki nälkäisenä. Sillon kulki parhaiten Lämmitellyt en koskaan kuin hiukan venytellen ja lenkit olivat 10-25 km. Mukavia lenkkejä!

Olen kokeillut mennä tyhjällä vatsalla sekä pienellä aamupalalla mutta en huomaa niissä juuri eroa. 

Vierailija
11/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika samaa itsekin. Hiukan hitaampi alkuvauhtihan on lämmittelyä jos mikään. 

Vierailija
12/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän niin kuin työn aloittaminen joillakin, alkuun tökkii, mutta kun ei anna heti periksi, alkaakin sitten sujua...

Vierailija
13/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut mennä tyhjällä vatsalla sekä pienellä aamupalalla mutta en huomaa niissä juuri eroa. 

En koskaan tykännyt juosta aamuisin, se oli silloin aina herkästi kauheaa tervanjuontia. Vähän tuota, mitä kuvasit. Juoksin aina vasta töiden jälkeen, jolloin se ei tuntunut missään. 

Vierailija
14/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun perusteella vaikuttaa sille, että AP ei jaksa kunnolla juosta.

Ainoa keino juoksun keventämiseen on juosta tasamaalla kestopäällysteellä hyvillä kengillä.

AP:lle paremmin kuntoa kohottava treeni voisi olla tunnin reipas kävely mäkisellä pururadalla kenties sauvojen kanssa.

Vierailija
15/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan tykännyt juosta aamuisin, se oli silloin aina herkästi kauheaa tervanjuontia. Vähän tuota, mitä kuvasit. Juoksin aina vasta töiden jälkeen, jolloin se ei tuntunut missään. 

Mulla taas on niin että iltapäivällä/illalla en saa itseä mihinkään, aamulla on paras hetki minulla liikkua. 

Vierailija
16/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino juoksun keventämiseen on juosta tasamaalla kestopäällysteellä hyvillä kengillä.

AP:lle paremmin kuntoa kohottava treeni voisi olla tunnin reipas kävely mäkisellä pururadalla kenties sauvojen kanssa.

Jaa, no kyllä ne loppukilsat on menneet ihan hyvin ja on jäänyt olo että olisi voinut jatkaa vielä paljon kauemminkin. Mutta jostain luin että alussa ei pidä lähteä yrittämään liian pitkiä lenkkejä. Tykkään juosta pienillä hiekkateillä ja metsäpoluilla ja mun peruslenkki on yhdistelmä noita kahta. 

Vierailija
17/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamu on usein keholle vaikea ajankohta, kokeile iltapäivää.

Vierailija
18/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no kyllä ne loppukilsat on menneet ihan hyvin ja on jäänyt olo että olisi voinut jatkaa vielä paljon kauemminkin. Mutta jostain luin että alussa ei pidä lähteä yrittämään liian pitkiä lenkkejä. Tykkään juosta pienillä hiekkateillä ja metsäpoluilla ja mun peruslenkki on yhdistelmä noita kahta. 

Kyllä siinä ajan kanssa voi käydä niinkin, että kun lenkit pitenevät ja kunto entisestään paranee, niin lenkit alkavat kulkea jo alusta saakka kepoisammin.

Vierailija
19/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se menee, minulla menee 5-6 km lämmittelyyn, ennenkuin kone lähtee kunnolla käyntiin, sitten menee loput 25 km ihan helposti. Näin jos on pidempi tauko harrastamisessa. Kun harrastaa säännöllisesti tuo käynnistymisvaihe jää pois ja lenkki rullaa hyvin alusta asti. 

Vierailija
20/23 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä ajan kanssa voi käydä niinkin, että kun lenkit pitenevät ja kunto entisestään paranee, niin lenkit alkavat kulkea jo alusta saakka kepoisammin.

Toivottavasti! Inhottava se alun tunne että ei jaksa. Onneksi se loppupuolen kiva tunne on jäänyt kumminkin aina päällimmäiseksi niin on tullut lähdettyä sitten aina uudelleen sinne lenkille. Se on hauska kun yhtäkkiä mennessä huomaa ajatelleensa ihan muita asioita kuin sitä juoksua, vaikka alkumatkasta ei muuta ajattelekaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi