Ruokalaskusta - katsokaa!
Täällä aina niin hehkutetaan, kuinka iso perhe pärjää tyyliin 100e kuussa IHAN HYVIN.
Katsokaa mitä KESKIMÄÄRÄINEN suomalainen perhe kuluttaa:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/nelihenkinen-perhe-kayttaa-ruok…
Kommentit (85)
näin muistan jostain lukeneeni. Liha ja lihatalous kuormittavat älyttömästi luontoa: karjan laidunmaat, karjan päästöt (uloste, kaasu), vehnältä tilaa vie karjan rehun kasvatus ja niin edelleen.
Meillä syödään yksi liharuoka päivässä ja toinen on kasvipainotteinen keitto, salaatti tai muu kasvisruoka illalla. Lapsille laitan kuitenkin leikkeleet leivän päälle iltaruoallakin ja toisinaan saavat proteiinia surimista tai muusta helposti tarjoiltavasta proteiininlähteestä.
ja korttipakan kokoinen määrä on aikuisen sopiva annoskoko lihalle, kalalle tai kanalle.
Mutta veikkaan, että meitä on aika monta, jolla yksinkertaisesti ei ole laittaa rahaa ruokaan tuota jutussa mainittua keskivertomäärää.
Meillä ruokaan ja päivittäistavaroihin jää muiden laskujen jälkeen n. 450 e kuukaudessa. Rahaa ei vain ole tuon enempää. Viikon kauppalasku ei siis vain voi olla satasta enempää. Pakostakin ruokalistalle pitää siis sisällyttää noita aiemmin mainittuja kaalisoppia ja makaronilaatikkoja, mitään kokolihaa ei voi joka päivä syödä.
Koska haluan kuitenkin tehdä lapsille terveellistä ruokaa, niin mielihyvin lueskelen jonkun muun kauppalistaa, josta voi saada hyviä vinkkejä.
ei mitenkään riitä 2 pvälle! Meillä 1 lohifile (laskin tässä siis kirjolohi, 15€/kpl) riittää hädintuskin 4:lle, 400g kanaroippeet samoin yhdelle aterialle vaikka kuinka ruokakermalla tekisi kastikkeeksi, vuohenjuustosta voisi tietty tehdä juusto-kasvis lasagnen 2 pvälle mutta ollaan vasta 4 pv ruuissa.
Loppuviikolle sitten papusoppaa, kaalikeittoa ja puuroa. Onhan sekin tietty ravintoa mutta ei ehkä nautinto enää.
Ja esim. jugurttia riittää tosta 2 litran satsista rouvalle ja herralle 1,4 dl aamupalaksi.
Lisäksi mietin, että eikö oikeasti puuduta syödä aamusta toiseen jugurttia ja mysliä, illalla teetä ja leipää. Kiinankaalta ja raastetta (Jotka on siis oikein hyviä, meilläkin on monta kertaa viikossa raasteita, mutta lisäksi kunnon salaattia jne.) Kolmesta ruokalajista seitsemän päivän ateriat...eikä kolmannella kerralla tule jo korvista.
Eikö tässä perheessä kukaan urheile ja kuluta? vaikka 700 g kanasuikaleannosta jatkaisi kasviksilla tuntuu se 2-3 aterialle 4-henkiselle perheelle hurjan vähältä.
Mutta todella, mikään kisahan tämä ei ole enkä kuuna päivänä tällaista jaksaisi. Tulisin huluksi tällaisella ruokavaliolla ja nälkäkiukkukin vaivaisi :)
näin muistan jostain lukeneeni. Liha ja lihatalous kuormittavat älyttömästi luontoa: karjan laidunmaat, karjan päästöt (uloste, kaasu), vehnältä tilaa vie karjan rehun kasvatus ja niin edelleen.
Meillä syödään yksi liharuoka päivässä ja toinen on kasvipainotteinen keitto, salaatti tai muu kasvisruoka illalla. Lapsille laitan kuitenkin leikkeleet leivän päälle iltaruoallakin ja toisinaan saavat proteiinia surimista tai muusta helposti tarjoiltavasta proteiininlähteestä.
ja korttipakan kokoinen määrä on aikuisen sopiva annoskoko lihalle, kalalle tai kanalle.
Hirven- ja poronlihaa syödään myös paljon sekä kalaa. Liikkuva ihminen tarvitsee proteiinia.
tässä nyt ole tarkoitus kilpailla kuka halvimmalla selvää, lähinnä ihmetyttää mitä tuollainen 4 hengen keskivertoperhe sitten syö sillä 1200e kuussa, kun me pärjätään kymmenhenkisenä perheenä 800e ja syödään hyvin.
Pavut ovat aivan lihan veroista proteiinia. T: Vegaanimamma
nuppia kohti 14g päivässä! Pavuilla, pastalla ja perunalla ei kyllä ruokita perhettä täysipainoisesti mitenkään!
papuja pitää mättää aika iso satsi, niissä on melkein puolet vähemmän proteiinia per sata grammaa kuin lihassa.
Liha tässä:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=714&lang=fi
ja tässä pavut:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3705&lang=fi
mä en edes keksi mitä ostaisin jos pitäis ostaa 300 e viikossa, jos siis olis ihan pakko ostaa
ja ihmettelen miten lihavia ne ihmiset on jotka keskim ostaa tollasilla summilla, ja mitä ne tienaa et on varaaa ostella
tässä säätö vinkkejä, käy isot ruoka ostokset KERRAN viikossa, tee lista etukäteen
ja jos maidon juojia talossa, niin käy kerran hakemaassa vain maitoa ja ehkä tuorettta leipää
näin tehden olen säästänyt lukuisia summia
meitä on 2+1 henkeä ja noin 400 e KUUKAUDESSA menne ruokaan rahaa, sisältäen hygienia tuotteet
maitoa juo van lapsi, noin 3 litraa vikkossa
jugurtit ostamme LITRAN purkeissa
tai jos tarjouksessa litrahinta halvempi pikkuisissa, niin sit niitä
emme syö kuion broilerinlihaa ja kalaa
syömme paljon kasviksia, ostan kotimaiset kurkut tomaatit yms vaikka kalliimpia kuin ulkolaiset
hedelmiä syödään päivittäin omenaa, banaaania, mandariinia jne kausituotteita ja tarjouksia hyödyntäen
teen ruoat itse
pakkasta hyödynnän, esim leipää sinne laitan, ettei kuivu
marjat kerätään omista puskista ja metsästä ja mansikat tilalta
annokset on kohtuullisia
karkkia vain karkkipäivänä ja kohtuullisesti
ulkona syömme vvain noin kerran kuukaudessa
ruokaloissa annos noin 10e ja vettä
alkoa ei osteta ikinä, ei edes siideri kalja
leivonnaisia vain harvoin, juhlien ja kutsuihn
teen itse
puuroja syömme ja mysliäkin
eli noin 100e viikossa riittää vallan mainiosti
leikkeleitä ei tartte aina olla, eikä ainakaan montaa sorttia tyyyliin monta siivua juustoa ja kalkkunafilettä tms
riiskakkuja syödään leivä asemesta monesti
mutta mitä näistä taisteleen, kukin taplaa tyylillään
me mieluiten säästämme ja matkustamme kerran vuodessa,
mä en edes keksi mitä ostaisin jos pitäis ostaa 300 e viikossa, jos siis olis ihan pakko ostaa ja ihmettelen miten lihavia ne ihmiset on jotka keskim ostaa tollasilla summilla, ja mitä ne tienaa et on varaaa ostella tässä säätö vinkkejä, käy isot ruoka ostokset KERRAN viikossa, tee lista etukäteen ja jos maidon juojia talossa, niin käy kerran hakemaassa vain maitoa ja ehkä tuorettta leipää näin tehden olen säästänyt lukuisia summia meitä on 2+1 henkeä ja noin 400 e KUUKAUDESSA menne ruokaan rahaa, sisältäen hygienia tuotteet maitoa juo van lapsi, noin 3 litraa vikkossa jugurtit ostamme LITRAN purkeissa tai jos tarjouksessa litrahinta halvempi pikkuisissa, niin sit niitä emme syö kuion broilerinlihaa ja kalaa syömme paljon kasviksia, ostan kotimaiset kurkut tomaatit yms vaikka kalliimpia kuin ulkolaiset hedelmiä syödään päivittäin omenaa, banaaania, mandariinia jne kausituotteita ja tarjouksia hyödyntäen teen ruoat itse pakkasta hyödynnän, esim leipää sinne laitan, ettei kuivu marjat kerätään omista puskista ja metsästä ja mansikat tilalta annokset on kohtuullisia karkkia vain karkkipäivänä ja kohtuullisesti ulkona syömme vvain noin kerran kuukaudessa ruokaloissa annos noin 10e ja vettä alkoa ei osteta ikinä, ei edes siideri kalja leivonnaisia vain harvoin, juhlien ja kutsuihn teen itse puuroja syömme ja mysliäkin eli noin 100e viikossa riittää vallan mainiosti leikkeleitä ei tartte aina olla, eikä ainakaan montaa sorttia tyyyliin monta siivua juustoa ja kalkkunafilettä tms riiskakkuja syödään leivä asemesta monesti mutta mitä näistä taisteleen, kukin taplaa tyylillään me mieluiten säästämme ja matkustamme kerran vuodessa,
Miehellä ja mulla menee jo kodin ulkopuolella pelkkään ruokisruokaan melkein se 100 euroa viikossa, kun molemmat syö.
Se on tosin meille vain bonusta :) Ollaan siis vähennetty lihansyöntiä eettisistä syistä.
yhdessä ruoassa, joten ei ihme teidän kauppalaskun pientä määrää
Täällä aina niin hehkutetaan, kuinka iso perhe pärjää tyyliin 100e kuussa IHAN HYVIN. Katsokaa mitä KESKIMÄÄRÄINEN suomalainen perhe kuluttaa: <a href="http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/nelihenkinen-perhe-kayttaa-ruok…" alt="http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/nelihenkinen-perhe-kayttaa-ruok…">http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/nelihenkinen-perhe-kayttaa-ruok…;
eli silloin moni käyttää paljon vähemmän ja moni taas paljon enemmän.
Ei ole minulla tuollaiseen varaa. Meidän perhe 1+1 käyttää noin 50€/viikko ruokaan ja mistään ei tarvitse tinkiä.
Ja kyllä ruokalaruokaan menee vähintään parisataa kahdelta aikuiselta kuukaudessa, ellei syö koko ajan leipiä tai muita halpoja eväitä.
Meitä 9 henkeä ja ruokaan ja pesuaineisiin, vaippoihin menee noin 1500 euroa kuussa.
Kun lapsista kuusi on poikia joista 4 murrosikäistä niin ruokaa kuluu. Tuo ruokalista oli niin hauska, yksi ruisleipä viikoksi? Meillä menee kaksi leipää päivässä ja maitoa 4litraa.
Niin ja ylipainoisia ei olla. Okei mulla muutama ylimääräinen kilo mutta lapset ja mies hoikkia jollei jopa laihoja.
Sen verran laiska olen että kuopus syö valmispurkkeja, jotka toki maksavat mutta helpottavat arkea. Mutta muuten ruoka tehdään itse. Tosin tykkäämme perusruoan lisäksi erilaisista salaateista ja mielelläni kokeilen erilaisia uusia reseptejä.
Eli varmasti pakon edessä saataisiin ruokalaskua pienennettyä, mutta pelkälle puuro ja soppalinjalle meno ei houkuta.
kaikissa kotiruuisa on jotain näistä
papuja
linssejä
munia
juustoa
siemeniä
Lisäksi tulee tietty proteiinia muilla aterioilla esim. maitotuotteista. Proteiinia pitäisi tulla ihan tarpeeksi, ainakin mitä olen katsonut niillä ruuan analysointiohjelmilla :)
nuppia kohti 14g päivässä! Pavuilla, pastalla ja perunalla ei kyllä ruokita perhettä täysipainoisesti mitenkään!
päiväkoti/kouluruoalle ravitsemuksellista arvoa. Totuus on se että hyvin harva lapsi syö siellä päivittäin niin paljoa että sillä voisi jonkun ravintoaineen jättää kotona pois. Kyllä ne annokset on opettajan silmissä niin pieniä että välipalaa toivottavasti on kotona tarjolla
Ja nythän näissä unohtuu lasten ikien osuus ruokakuluihin. Taaperon ruokalaskut saa varmasti pysymään pieneinä, iltapalaksi riittää pala leipää. Mutta murrosikäinen vetää koko leipäpaketin. Ja kyllä nyt jotain leikkelettä pitää olla=)
En kyllä ymmärrä, miten ravitsemusta parantaa joku leikkele leivän päällä.
Sen kyllä ymmärrän, että lasten iät vaikuttavat huomattavan paljon ruokalaskuun. Teinipojat varmasti tarvitsevat enemmän ruokaa kuin tällainen keski-ikäinen, toimistotyötä tekevä nainen.
Mun kauppalista oli tuolla ylempänä (olikohan 39?), ja joku piti ruokavaliota tylsänä ja yksipuolisena, kun aamiainen ja iltapala aina samaa aikuisilla. Itse en koe näin, mutta aamiaisen syömiseen mulla jääkin aikaa n. 5 min, joten ei sitä paljon maistella ehdi : ).
Tuolla keitto-lasagne-pasta+kastike -ruokavaliolla on kyllä ainakaan minun ollut mahdoton laihtua, vaikka pyöräilenkin päivittäin työmatkat, ja harrastan lisäksi liikuntaa 1-2 x/vko. BMI on jämähtänyt 22, eikä putoa sitten millään! Mies tietysti kuluttaa enemmän, mutta hän syö myös töissä luontaisetuna kunnon lounaan jälkiruokineen.
Lasten pituuskäyrä on +2, painokäyrä 0, joten hyvin hekin kasvavat.
lihaa joka päivä ja sitten myönnät että te kuitenkin syötte kerran päivässä:) Niin varmaan 90% muistakin, lounaalla yleensä salaattia, kasviskeittoa tms.
on kolme henkeä ja ruokakauppaan (sis.hygienia) menee noin 500 euroa kuussa.
MUTTA suuri lisä tuleekin sitten työpaikkaruokailuista sekä ravintoloista ja kahviloista. Miehen työpaikkaruokailu n. 6 eur/päivä ja mun noin 8 eur/päivä. Ok, mä teen lyhennettyä viikkoa eli ei mene ihan joka päivä. Joka tapauksessa työpaikkaruokailuihin menee noin 250 euroa kuussa.
Lisäksi käydään ravintoloissa ja kahviloissa, joihin menee keskimäärin ehkä 150 euroa kuussa. Eli sitten kokonaissumma onkin jo 900 euroa kuussa.
Eli luulen, että monet tässä ketjussa unohtavat laskea työpaikkaruokailut ja kaikki muut ulkona syömiset. Huom! Muistakaa laskea myös teinienne syömät hampurilaiset ym.
Lihaa menee se n. 400 g viikossa ruuassa, sen lisäksi proteiinia saadaan noista mainitsemistani muista tuotteista (munat, maitotuotteet, palkokasvit, leikkeleet leivälle jne). Eli tulee sekä kasvi- että eläinproteiinia.
päiväkoti/kouluruoalle ravitsemuksellista arvoa. Totuus on se että hyvin harva lapsi syö siellä päivittäin niin paljoa että sillä voisi jonkun ravintoaineen jättää kotona pois. Kyllä ne annokset on opettajan silmissä niin pieniä että välipalaa toivottavasti on kotona tarjolla
Ja nythän näissä unohtuu lasten ikien osuus ruokakuluihin. Taaperon ruokalaskut saa varmasti pysymään pieneinä, iltapalaksi riittää pala leipää. Mutta murrosikäinen vetää koko leipäpaketin. Ja kyllä nyt jotain leikkelettä pitää olla=)
teillä, ja ihan normaalipainoisia ollaan. Mies on ainoa joka käyttää leivänpäällisiä, lähinnä juustoa (itse käytän 2 siivua yhteensä vl), maitoa menee 3l, jugurttia (maustamatonta) 2l, hedelmiä ostetaan ehkä 3-4 kpl viikossa lapselle ja salaattia teen enää viikonloppuisin. Töissä saa niitä tarpeeksi niin voi kotona säästää. Leipään menee omaisuus, mies voisi syödä yhden leivän päivässä - parhaat maksaa n 3€/kpl joten ostetaan vain reissaria tms 1,60€/pss tai leivotaan itse, itse syön kotona 2 leipäsiivua viikossa, lapsi 1/pvä.
Eniten rahaa menee kunnon ruuan tekemiseen; esim tein 2 pv gulassin viikonloppuna ja tarpeet maksoivat:
1 kg lihaa 20€, 3 paprikaa 3€, suolakurkkuja 1,50, sipulia 1€, hapankaali 2,50, porkkanaa 0,50, tomaattipyrettä 0,50, valkosipulia oli valmiina, paprikajauhetta 1,60, muutama peruna 0,60. Tuosta tulee jo 31,60€, siihen lisäksi ruokajuomat, leipää, salaattitarpeet, mahdollisesti jälkiruoka, aamiainen, lounas, iltapala niin ollaan jo varmasti 60-70€/2pv ruoka ilman että on mitään extraa tai hömppäherkkuja.
No, eipä sitä noin hyvin syödäkään joka päivä. Arkena mennään makkarakeitto-makaronilaatikkolinjalla.
Mä olen tätä palstaa lukiessa aina ihmetellyt, miksi me ollaan niin omituisia, että meillä menee kepeästi tonni kuussa ruokaan ja taloustarvikkeisiin. Eikä edes syödä mitenkään gourmet-ruokaa vaan ihan tavallista ruokaa. Kaapissa toki aina kaikkea hyvää ja ei tuijoteta mitenkään hirveästi hintoja. Silti juoksen heti ostamaan jotain supertarjous kanasuikaleita jne. Eli kyllä meillä pihistetäänkin!