PUOLET tuoretiskien kaloista huonoa tai välttävää!!!
Lähes puolet tuoretiskeillä myytävästä raa'asta kalasta on laadultaan huonoa tai välttävää. Asiasta kertoo MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma.
Kalan laatua selvittivät pääkaupunkiseudun kunnat. jotka ottivat keväällä näytteitä raakaa kalaa myyvistä irtomyyntipisteistä alueellaan. MTV3:n tietojen mukaan 40 prosenttia tiskien raa'asta kalasta osoittautui laadultaan huonoksi tai välttäväksi. Tutkimuksen tulokset julkaistaan vuodenvaihteessa.
Viranomaiset tutkivat myös kalamyynnin tietojen oikeellisuutta. Vain 40 prosenttia myyjistä pystyi todistamaan päiväyksen oikeaksi jollakin tavalla, MTV3 kertoo.
Kommentit (23)
että keskiviikkona tiskistä ostettu kala on ruoanlaittokelpoista vielä lauantaina. Ei mennyt ihan läpi, enkä itsekään tykkää ostaa sitten kuin vakuumipakattua kalaa.
erään huonon kokemuksen vuoksi. Pyrin järjestämään asiaa Poriin aina kun kalaa tekee mieli. Onneksi asuu sukulaisia siellä, niin ei tarvitse 100 km ajaa pelkän kalan vuoksi. Porin torilta saa oikein säilytettyä tuoretta ja hyvää kalaa.
Ja minä ja 3-luokkalainen esikoispoika olemme juuri päässeet pannulla paistettujen kuhafileiden makuun...lyhyeen loppui sekin ilo.
sillä kala alkaa haista nopeasti pahalta jos se on vanhaa, silminkin näkee pilaantumisen oireita.. jotenkin tuntuu ettei tällaista huijaamista kovin pitkään voisi harrastaa. Onkohan ne jutut aina kovin totta?
t.vanhat silakat haistanut
sillä kala alkaa haista nopeasti pahalta jos se on vanhaa, silminkin näkee pilaantumisen oireita.. jotenkin tuntuu ettei tällaista huijaamista kovin pitkään voisi harrastaa. Onkohan ne jutut aina kovin totta?
ajattelevat, että ei ne nyt syömäkelvotonta myisi ....
ei aina voi olla varma mitä saa. Joskus huomasin kaupassa kylmätiskissä että lämpömittari näytti 12 astetta lämmintä, ja samassa tiskissä oli mm. kylmäsavustettua lohta. Jätin ostokset siihen ja kävin sanomassa myyjälle. Myyjä jatkoi kaikessa rauhassa muita puuhiaan. Seuraavana päivänä kävin samassa kaupassa, kylmätiski oli korjattu, mutta hyvin todennäköisesti tiskissä oli samat kalat ainakin päivämäärien mukaan (vanhemmat laitettu eteen, ja samat päivämäärät kuin edp.) En olisi uskaltanut niitä syödä, tyhjiöpakatussa kalasssa saattaa olla todellinen botuliinimyrkytyksen vaara mikäli on päässyt pilaantumaan.
ovat ihmisillä erilaiset. Voihan olla, että sinä huomaat sellaisesta jo hajun, joista läheskään kaikki muut eivät vielä haista. Minulla ei ole erityisen hyvä hajuaisti, mutta miehellä taas herkkä, joten aina pyydän miestä haistamaan kaiken epäilyttävän puolestani. Oli se sitten ruoka tai uusi asunto.
mutta tuoretta kalaa täältä ei saa.
Ei niin kiva yllätys oli kun muutimme rannikko kaupunkiin niin turetta kalaa ei saa kuin itse kalastamalla. Samaa Norjalaista lohta ja vakuumipakattua paskaa kun muuallakin.
Otetaan nyt vaikka Heimon Kala etelä-hämeessä. Ensin norjasta raahataan kala keskelle Suomea, siellä prosessoidaan ja kiikutetaan muualle Suomeen. Tuoretta? Toinen juttu on se että yleinen käytäntö on savustaa vanha kala, näin maku ja haju peittyy vaikka kala olisi puoliksi mätää. Ensimmäinen merkki siitä ettei kala ole tuoretta on että ruodot irtoavat helposti raa'asta kalasta. Tuoreesta kalasta saa todella niitä irti kiskoa.
Söisin mielelläni paljon enemmän kalaa mutta rahkeet ja aika ei riitä itse kalastamiseen.
Sama asia huomattiin jo vuosia sitten! En ole ostanut enä aikoihin muuta kuin "tehtaalla" tyhjiöpakattua kalaa, joissa on selkeät pakkaus- ja myyntipäivämäärät.
siis tyhjiöpakatussa kalassa. LISÄKSI sekin pilaantuu herkästi, jos kylmäketju katkeaa.
Sama asia huomattiin jo vuosia sitten! En ole ostanut enä aikoihin muuta kuin "tehtaalla" tyhjiöpakattua kalaa, joissa on selkeät pakkaus- ja myyntipäivämäärät.
siis tyhjiöpakatussa kalassa. LISÄKSI sekin pilaantuu herkästi, jos kylmäketju katkeaa.
Heh, ne tyhjiöpakatut on just niitä "mitä tahansa".
Hesarissa oli juttu keväällä noista sun kaloista, osa oli ihan välttävää, esim. Apetit.
Onneksi olen vaistonvaraisesti aina välttänyt "muovikaloja".
Ostan kalaa Hakaniemen kauppahallista.
Ja Keski-Suomessa kun käyn, ostan suoraan kalakauppiaalta. Ikänä en ole niin hyvää kalaa syönyt!!
Ihminen vois niinku ajatteluakin käyttää, eikä olla markettien uhri.
Ne nyt ihan vihoviimeisiä ovat, jos hyvää kalaa haluaa.
Ja muutenkin noista pakatuista kaloistahan oli juttua juuri loppukesästä. Oikeestiko ootte unohtaneet kuinka kalat viedään Euroopasta Thaimaaseen pakattavaksi ja kiikutetaan sieltä Suomeenkin myyntiin. Ne kalat onkin siellä reissussa kolmisen kuukautta! Todella vakuuttavaa...
siis tyhjiöpakatussa kalassa. LISÄKSI sekin pilaantuu herkästi, jos kylmäketju katkeaa.Heh, ne tyhjiöpakatut on just niitä "mitä tahansa".
Hesarissa oli juttu keväällä noista sun kaloista, osa oli ihan välttävää, esim. Apetit.
Onneksi olen vaistonvaraisesti aina välttänyt "muovikaloja".
Ostan kalaa Hakaniemen kauppahallista.
Ja Keski-Suomessa kun käyn, ostan suoraan kalakauppiaalta. Ikänä en ole niin hyvää kalaa syönyt!!
Ihminen vois niinku ajatteluakin käyttää, eikä olla markettien uhri.
ja hakiksen halliin on turhan pitkä matka.
Jos noi on Suomen ainoot luotettavat kalatoimittajat niin huonosti on asiat.
kaivettu lähes joka paikassa, jotain toreja lukuunottamatta. Tästäkin oli tutkimus taannoin.
Ja sitten raskaana ollessa pitäisi välttää vakuumipakattua kalaa! Ja toisaalta myös syödä kalaa. Pitäisi kai itse pyydystää ne sintit.
Kala on itse pyydettyä. Järvistä, joista, merestä tai puroista.
Nyt ei puhuta kuitenkaan käsitellyistä kalatuotteista, vaan tuorekalasta.
viettäneet tiedämme, että tuore kala on hajuton ja vannha kala haisee jo kalalle!!!
Monesti kalatiskillä oleva kala jo haisee selvästi "kalalle" ja vaika olisikin jäitä pohjalla, saattaa lohifileitä olla viisikin päällekkäin, päällimmäiset ovat kyllä jo aivan liian lämpimässä. Tampereen seudulla mitattiin joku aika sitten kalatiskistä 16 asteen lämpötila kalalle.
jos kala kypsennetään.