Miten vähennän lasten joululahjoja?
Meillä on ihan kamalasti tavaraa. Ja jouluksi tulee taas lisää. Lapset saaneet kumpikin joka joulu vähintään 30 pakettia.
Nyt päätin, että en osta enää niin paljon, vaikka minusta lelut on ihania ja paketointikin on kivaa. Tuleekohan lapsille olemaan pettymys, jos saavat vähemmän paketteja?
Ajattelin, että ostan kummallekin jonkun nätin lasten pyyhkeen ja pyjaman. Pojalle yksi toivomistaan PS-peleistä, tytölle yksi Wii-peli. Kummallekin isommaksi lahjaksi Playmobilpaketit, tytölle koulu, pojalle joku agenttihäkkyrä. Molemmille toivomansa lautapeli. Kummallekin yksi kirja. Tytölle haikailemansa pehmolelu ja pieni My Little Pony-pakkaus, pojalle Bakugan ja toivomansa lego-paketti. Yhteiseksi jokin DVD-elokuva.
Tuossa molemmille meiltä vanhemmilta (tai siis joulupukilta) 8 lahjaa + yhteisen dvd:n. Ovat tietty toivoneet vaikka mitä Littlest Pet Shop hahmoja, Pokemoneja, legopakkauksia, haukkuvia koiria, jne, mutta kaikkeahan ei voi saada. Pettyvätköhän, jos paketteja ei ole enempää? (Olen kyllä itse pettynyt omaan kasvatukseeni, jos pettyvät.)
Isovanhemmilta ja kummeilta saavat sitten vielä paketit. Äitini ja isäni tuntien monta pakettia... Varsinkin isäni on sitä mieltä, että jouluna pitää lapsilla olla avattavaa.
Kommentit (59)
Mutta minusta ei ole tärkeää, että saavat juuri aina haluamansa.
Itsekin rakastin lapsena saada lahjoja, joita en ollut edes älynnyt toivoa. Tai edes älynnyt, että sellaisia voisi olla olemassa. Ne oli niitä todellisia yllätyksiä. Esim. pyyhettä en koskaan toivonut, mutta oli ihanaa, kun paketista paljastui vaikka Aku Ankka- tai Karvis-pyyhe. Puhumattakaan yhdestä soittorasiasta, joka oli karusellin mallinen...
Nytkin aion noiden 8 paketin lisäksi varmaan ostaa kummallekin lapselle yksi tai kaksi lahjaa, jollaista eivät ole keksineet toivoa.
pakkasi vaikka mitä roinaa lahjapaketteihin. :) Halusi kaikille yhtä monta lahjaa, ja saattoi laittaa vaikka yhden lapasen toiseen ja toisen toiseen pakettiin. Yleensä osti jokaiselle yhden/kaksi lelua ja sitten sen lisäksi vaatteita, vanhoja akkareita divareista, villasukkia jne. Oli kiva availla paketteja, koitettiin aina jättää viimeiseksi ne joissa oli todennäköisimmin ne lelut.
Ehkä sä voit ap tehdä vähän samoin, paketoida lapsille asioita joita muutenkin antaisit jouluna, kuten suklaapatukoita tai sensemmoista. Sitten ostat vain vähemmän, mutta saat antaa monta lahjaa. :)
Mukavaa joulua!
Tai pitää kiinni siitä, että "lapsilla on paljon jouluna avattavaa"?
Joululahjamäärää vähennetään siten, että ostetaan vähemmän lahjoja. Hyvin yksinkertaista.
Vai olikohan tämän ketjun pointti kumminkin kehuskella lahjamäärillä?
Jotain vauvaleluja ja halpissälää lukuunottamatta. Ja jostain kopiobarbeita tai tiimarikrääsää ei viitsi alkaa lähettelemään minnekään.
Meillä lapset leikkii kaikilla leluillaan. Duplotkin vielä legorakentelussa mukana.
ap
Mietin vaan, että onko 8-10 lahjaa tarpeeksi. Että mitä lapset yleensä saa.
Mutta jos jossain perheessä saavat vaan lapset vaikka yhden lahjan, niin saa meidän muksut tulla toimeen tuolla lahjamäärällä.
Luulin, että kun tuttavat väittää antavansa lapsille vaan 1-2 lahjaa/joulu, että ne yrittää vaan esittää trendikkään antimaterialistisia tms. Mutta ehkä ne sitten on tosissaan...
T. materialisti-ap
Sen jälkeen on joka joulu saanut vähemmän. Viime jouluna taisi saada 12 pakettia, joista me vanhemmat olimme ostaneet 2.
Omassa lapsuudessani saimme sisarustemme kanssa suhteellisen vähän lahjoja, koska ei ollut kummeja eikä mummeja, jotka olisivat meitä lahjoneet. Silti minusta kasvoi ihan kunnollinen aikuinen.
aivan liikaa lahjoja. Itsekkin sain 48 lahjaa.. Meillä lahjoja ostetaan vain muutama per lapsi, mutta kun niitä lahjoja tulee mummoilta, kummeilta, meidän vanhempien mummoilta jne.. Meillä on iso suku ja vaikka jokainen antaa vain 1 lahjan, niin lahjoja on vähintään se 50-60 per lapsi. Viime jouluna aamusta availimme jo läjän paketteja ja illalla meni pukin käynnin jälkeen toista tuntia lahjojen avaamiseen.
Tai siis mun mielestäni on - ap:seen verrattuna meillä on varmaan tosi köyhää jouluna, mulle kun tuokin lahjamäärä kuulostaa paljolta.
Mutta siis itsekin tykkään ostella lapsille lahjoja. Olen sitten yrittänyt karsia juuri sieltä "tarpeellisten juttujen" joukosta - en siis osta vaatteita, pyyhkeitä ym. joululahjaksi, vaan paketoin vain leluja ja kirjoja ym.
Onneksi meidän lapset eivät keksi toivoa montaa kallista juttua, vaan ne toiveita on tullut 1-2/lapsi, joten ne on ihan kiva toteuttaa. Lapset eivät juuri ymmärrä, onko toive iso vai pieni, mutta jos toive on pieni, ollaan yleensä ostettu joku yksi isompi juttu, josta on iloa pitkäksi aikaa, esim. iso legopakkaus, nukkekoti tms.
Pientä krääsää yritän välttää, mutta kirjoja ja levyjä tulee kyllä paketoitua.
Mutta sen lisäksi lapset saavat kummeilta ja isovanhemmilta, ehkä sediltä ja tädeiltä paketit. Joten lasten lahjamäärä on todellisuudessa kymmenkunta pakettia. Uskoisin tuollaisen määrän olevan melko tavallisen, ja kuvittelisin tuttaviesikin tarkoittavan, että sukulaisilta tulevien lahjojen lisäksi he itse hankkivat sen 1 - 2 lahjaa / lapsi.
tuttavat väittää antavansa lapsille vaan 1-2 lahjaa/joulu, että ne yrittää vaan esittää trendikkään antimaterialistisia tms.
joulupukille kirjeen, ja olen sanonut että saavat toivoa enintään viittä lahjaa. Näistä lahjoista olen sitten vinkannut kummeille ja mummeillekin. Ei ole tullut hirveitä krääsämääriä, viisi on sellainen määrä paketteja joista lapset vielä jaksaa olla kiinnostuneita.
Kuinka vähentää lahjamäärää - ostamalla vähemmän. Kas, tässäpä ratkaisu dilemmaan. ;)
Ostamme pojalle kolme lahjaa. Yhden kalliimman (autorata) ja pari halvempaa (kirja ja PS3-peli (ei uutuus)).
Äitini ja sisarukseni ostavat yhden kimppalahjan pojalleni.
Appivanhemmat yhden.
Kummi ostaa yhden.
Kaksi ystävääni ostavat kukin yhden lahjan.
Yhteensä poika saa näillä näkymin siis 8 lahjaa. Sekin tuntuu jo isolta määrältä...
Enkä pidä itseäni mitenkään antimaterialistina.
Olen nyt 13 vuotta ja olen saanut melki aina noin 30 pakettia ja sama minun veli. Niistä usein on joku 15-20 lelua ja loput jotain sälää ja vaatteita jne. Nykyään saan jotain 20 pakettia ja kaikki ovat jotain tarpeellista. Merkitsen listaan toivomani ja laitan niihin toiveisiin merkin jotka tuntuvat välttämättömiltä
Meillä on myös aivan valtavasti tavaraa. Pieneksi käyneet lelut olen yrittänyt myýdä kirpparilla ja huutiksessa, huononlaisesti menevät, vaikka hinta on puoli-ilmainen ja lelut laadukkaita ja ehjiä, siistejä.
Minä itse innostun ostamaan lapsilleni leluja ja krääsää, kun on niin ihana ostaa ja kääriä paketteja.
Tänä jouluna rahan ja tilan puute pakotti järkiperäistämään:
7 v poika saa cars autoradan ja autonkuljetusrekan. Ei muuta meiltä vanhemmilta. Nuokin ostattaisin isovanhemmilla mutta kun ei onnistu..
3 v tyttö saa hello kitty -roipetta. Sukat, tyynyn ja sitten etsin jonkun lelun , joko pehmolelulle kantokopan tai nuken sängyn, näin semmoisen Hello Kitty aiheisen. Jomman kumman siis.
Siis poika saa vanhemmiltaan 2 lahjaa,t yttö 2-3 lahjaa. Eikä enempää meiltä.
Aikuisilta isosisaruksilta tulee pienet lahjat, kylpyvaahtoa tms ja kummeilta yksi lahja.
Ostattaisimme nuokin lahjat sukulaisilla, vaan kun menee vaikeaksi, lahjavyöryä ei koskaan ole tullut isovanhemmiltakaan, just just se yksi lahja / lapsi.
Pojan kummi on miehen sisko, joka ostaa lahjat molemmille lapsille, eikä ne hinnaltaan hääppösiä ole.
Sama juttu mummilta, aika halpoja lahjoja ostaa, ongelma on siinä, että eivät kysy, eivätkä odota sitä vastausta että mitä tarvitaan tai toivotaan, joten paketista saattaa tulla esim. liian pieni vaate, joka ei edes oikean kokoisena olisi mieleinen (poika inhoaa vaatelahjoja ja on aika tarkka vaatteistaan).
Minua raivostuttaa saada joutavaa ja turhaa tavaraa nurkkiin, ja nyt olen pyytänyt että mies välittäisi viestin: jos eivät silkkaa rahaa anna, sitten lahjakortti cittariin tai prismaan, jotka ovat meidän maalaisten ainoat mahdollisuudet ja muutenkin monipuoliset; voimme ostaa joulun jälkeen tarpeellista vaatetta tai lelua, leffaa tai musiikkia, mitä lapsi haluaa.
Meillä 6v. tyttö saa kolme pakettia minulta... eli kankaanpainotarvikkeet, pelin ja taikahiekkaa.
Sukulaisilta saa lisäksi n. 4 pakettia.
Kun joulu onkin jo ohi, niin lapsi viettää jo synttäreitään :) ja taas tulee lahjoja. Aika lahjavyöry kerran vuodessa...
Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus: OSTAT VÄHEMMÄN! Uskomattoman avutonta porukkaa...
liikaa lahjoja! Ei ole ihmekään, että teillä on kamalasti tavaraa, johan tuosta tulee hillitön kasa tavaraa yhdellä kertaa -aivan turhaa!!!
Ei kovin ekologista, mutta kuitenkin.... ;) Meillä joka joulukuun alussa otamme jätesäkin ja laitamme lasten kanssa yhdessä säkkiin lelut joilla eivät enään leiki. Sitten viemme säkin kierrätykseen, josta lelut lähtevät venäjälle lastenkoteihin. :) Näin lapset oppivat kierrättämään ja tavara määrä pysyy vakiona. :)
Meillä lapset saavat joka joulu noin 30 pakettia/lapsi. Tiedän että on paljon, mutta olemme joulu ihmisiä ja meistä jouluna lapsella pitää olla avattavaa. :)