Miten vähennän lasten joululahjoja?
Meillä on ihan kamalasti tavaraa. Ja jouluksi tulee taas lisää. Lapset saaneet kumpikin joka joulu vähintään 30 pakettia.
Nyt päätin, että en osta enää niin paljon, vaikka minusta lelut on ihania ja paketointikin on kivaa. Tuleekohan lapsille olemaan pettymys, jos saavat vähemmän paketteja?
Ajattelin, että ostan kummallekin jonkun nätin lasten pyyhkeen ja pyjaman. Pojalle yksi toivomistaan PS-peleistä, tytölle yksi Wii-peli. Kummallekin isommaksi lahjaksi Playmobilpaketit, tytölle koulu, pojalle joku agenttihäkkyrä. Molemmille toivomansa lautapeli. Kummallekin yksi kirja. Tytölle haikailemansa pehmolelu ja pieni My Little Pony-pakkaus, pojalle Bakugan ja toivomansa lego-paketti. Yhteiseksi jokin DVD-elokuva.
Tuossa molemmille meiltä vanhemmilta (tai siis joulupukilta) 8 lahjaa + yhteisen dvd:n. Ovat tietty toivoneet vaikka mitä Littlest Pet Shop hahmoja, Pokemoneja, legopakkauksia, haukkuvia koiria, jne, mutta kaikkeahan ei voi saada. Pettyvätköhän, jos paketteja ei ole enempää? (Olen kyllä itse pettynyt omaan kasvatukseeni, jos pettyvät.)
Isovanhemmilta ja kummeilta saavat sitten vielä paketit. Äitini ja isäni tuntien monta pakettia... Varsinkin isäni on sitä mieltä, että jouluna pitää lapsilla olla avattavaa.
Kommentit (59)
Me ostamme kullekin lapselle 1-2 pakettia ja sen lisäksi kaikille kolmelle lapselle 1-2 yhteistä lahjaa. Kukin saa sen lisäksi kummeilta ja mummeilta vielä yhteensä 4-5 pakettia.
Toki lapset voivat hyvinkin pettyä, jos ovat aikaisemmin tottuneet saamaan älyttömän määrän paketteja ja sitten niiden määrä yhtäkkiä väheneekin. Kannattaisikohan jotenkin etukäteen puhua siitä, että tavaraa on jo niin paljon. Sopikaa enemmin vaikka joku tosi mieluinen lahja, jonka lapsi voi sitten saada, jos paketteja on vähemmän.
Saan itsekin edelleen vanhemmiltani n. 20 pakettia joka joulu. Samoin siskoni. Ja lapseni.
Mutta nyt tajusin, että meille ei mahdu kaikki. :D Vanhemmilleni jo sanoin, että kumpikin saa ostaa lapsille max 4 lahjaa, mulle 1 tai 2.
ja eihän se koskaan toimi.
Esimerkiksi viime vuonna pyysimme äidiltämme Stigaa (kun kysyi mitä hankkisi) ja korostimme, että kun se on niin kallis, niin sitten ei ainakaan tarvitse mitään muuta. Lisäksi tuli pyjamaa, lakanaa, palapeliä, kirjaa. Ja sitten vielä kummien, tätien ja toisen mummolan lahjat päälle..
Itse emme hanki lapsille mitään, ainakaan nyt vielä kun ovat siinä iässä että luulevat kaikkien lahjojen tulevan pukilta.
Meillä ei ole rahallisesti mahdollista ostaa tuhannella eurolla per lapsi, kun toiveena on läppäriä, kännykkää, järkkärikameraa yms.
Saan itsekin edelleen vanhemmiltani n. 20 pakettia joka joulu. Samoin siskoni. Ja lapseni. Mutta nyt tajusin, että meille ei mahdu kaikki. :D Vanhemmilleni jo sanoin, että kumpikin saa ostaa lapsille max 4 lahjaa, mulle 1 tai 2.
...me vaan ollaan lahja- ja jouluihmisiä... :)
Vanhempani vielä ostaa yhdeksi lahjaksi aina jonkin huonekalun, valaisimen tms. lapsille. Esim. itse sain 10-vuotiaana 1920-luvulla tehdyn peilipöydän, joka on edelleen makuuhuoneessamme. 15-vuotiaana sain puuleikkauksin koristellun kiinalaisen lipaston. :)
Nyt ei vaan lapsille enää mahdu enempää huonekaluja.
T. ap
tuossa on nuo pyyhkeet ja pyjamat ainakin ihan turhia. Tuskin lapset sellaisia on itse keksineet toivoa? Osta vain lapsten toivomia lahjoja, ja niistäkin vain ne eniten toivotut. Kaikki tuollainen turha pyyhe sun muu pois vaan.
Etenkin jos isovanhemmiltakin tulee paljon lahjoja. Mutta sehän on teidän asianne miten joulun hoidatte. Mutta jos itse ostatte paljon, niin aika turhaa on sitten ihmetellä miksi tavaraa on paljon.
Sitten, kun sitä tarvii. Kännykkä samaten. Yhtä hyvin se voi silloin olla sitten joululahja. Vielä eivät kuitenkaan toivo tuollaisia.
Samana jouluna ei tietenkään voi saada noita kaikkia. Mutta kyllä esim. minä sain vanhemmiltani 12-vuotiaana kameran joululahjaksi. Ei ollut järkkäri, mutta sellainen hyvä zoom-kamera.
Meillä ei ole rahallisesti mahdollista ostaa tuhannella eurolla per lapsi, kun toiveena on läppäriä, kännykkää, järkkärikameraa yms.
Miksi ihmeessä aikuiselle lapselle ostetaan 20 lahjaa!?Tuntuu oudolta.Itse saan ehkä pari lahjaa vuodessa äidiltäni..huh(olen siis aikuinen)
lapsesi varmaa osaa arvostaa niitä kaikki lahjoja. not.
Me ostamme lapselle max 3 lahjaa. Muut lahjat tulevat sitten kummeila ja isovanhemmilta.
Me miehen kanssa ollaan sovittu, että lapset saa nyt pieninä ollessaan meiltä yhteisenä yhden lahjan kumpikin. Myöhemmin kun toivovat enemän, annetaan kumpikin yksi lahja kummallekin, eli lapset saa vanhemmiltaan kaksi lahjaa, sen lisäksi sitten mitä tulee muualta (kummeilta, isovanhemmilta jne.), mahdollisesti ostetaan joku peli tai vastaava koko perheelle lisäksi.
Kyllä se piisaa, eikä täyty niin hirveän nopeasti tavaroista koko kämppä.
Ja teidän mielestä paljon... No, sitten taidan murehtia ihan turhaan lasten reaktioita.
En nyt ala joulunodotusta heiltä pilata sillä, että höpötän jotain vähemmistä lahjoista. Ehkä eivät edes huomaa, kun ovat uusien lelujen lumoissa?
Ap
Kierrättäkää vanhaa kamaa pois ja paljon. Kirpparille ja kierrätyskeskukseen vaan tavaraa rankalla kädellä, niin sitten voi huoletta taas hankkia uutta.
ja jos noita ne toivoo, niin eivät kyllä arvosta mitään pyyhkeitä enää teineinä, trust me :D
Sitten, kun sitä tarvii. Kännykkä samaten. Yhtä hyvin se voi silloin olla sitten joululahja. Vielä eivät kuitenkaan toivo tuollaisia. Samana jouluna ei tietenkään voi saada noita kaikkia. Mutta kyllä esim. minä sain vanhemmiltani 12-vuotiaana kameran joululahjaksi. Ei ollut järkkäri, mutta sellainen hyvä zoom-kamera.
Etkö voi toivoa isovanhemmilta ja kummeilta noita lahjoja mitä suunnittelit itse hankkivasi? Jos tiedät että lapset niitä toivovat. Ei tule sitten isovanhemmilta 20 turhaa pakettia. Ainakin meillä kaikki lahjat tulevat Joulupukilta kuitenkin.
tuo projekti kannattanut aloittaa jo vuosia aiemmin. Eli ei opettaa lapsia siihen, että jouluna tulaa kasapäin lahjoja... Mutta näinhän niitä uusia materialisteja syntyy.
...vanhempani rakastavat lahjojen antamista.
Silloin, kun olin lapsi, arvostin kyllä itse saamiani lahjoja, kaikkia niitä. Vaikka olikin iso röykkiö. Uskoisin lastenikin arvostavan.
Arvostin myös niitä pyjamia, villapaitoja ja pyyhkeitä ja lakanoita ja jouluvaloja, joita sain. Joululahjaksi oli aina valittu joku ekstraihana pyjama tai pyyhe tms. Minusta ne ei ole turhia.
En vaan raasti viedä tavaraa kirpparille. Omatkin vanhat lelut on vielä tallessa. Vauvalelutkin. Tiedän, olen hankala... :)
T. ap
joten ymmärrän tilanteesi hyvin. Ostavatko kummit ja isovanhemat vain jotain vai sitä mitä toivotaan? Kannattaa kertoa lahjatoiveita heillekin niin ei tule mitään ylimääräistä ainakaan.
että et osta mitään.