Jos kehotat 10-vuotiastasi tekemään iltapalaa itselleen ja lapsi sanoo ettei jaksa
Itseäsi väsyttää niin ettet jaksa/viitsi laittaa mitään. Pöydällä on pussi leipää ja kaapissa jogurttia. Mitä teet tuollaisessa tilanteessa. Annatko lapselle periksi ja teet voileivät valmiiksi vai sanotko lapselle, että menee sitten nälkäisenä nukkumaan?
Kommentit (39)
Jos ei jaksa kaataa jugurttia kippoon, niin ei varmaan jaksaisi lusikoidakaan. Meillä 10-v. on lähinnä ylpeä siitä, että saa tehdä itse ja valita syömisiään. Eli jos sanoisi ettei jaksa tehdä, niin tarkoittaisi että haluaa mennä suoraan unille.
Lapselle on hyvä kasvattaa itseluottamusta, itsenäisyyttä, huomaavaisuutta, perheessä toimimista, juuri näillä pikkuasioilla, esim. SAA laittaa itselleen, ja miksei vaikka muillekin, iltapalaa koska siihen kykenee. Ei lasta tarvitse aina raahata harrastukseen toteuttamaan itseään.
Meillä ei onnistuisi.
(ainakin melkein) sama rytmi eli aamupala, lounas (lapsilla arkisin koulussa), välipala, iltaruoka, iltapala. Lapset 7 ja 10v auttavat (kattavat pöydän, leikkaavat kurkut ja tomaatit, tekevät salaatin, tyhjentävät tiskikoneen tms) mutta ei tulisi mielenkään, että 10v tekisi yksin itselleen iltaisin voileipää ja söisi sen yksin... kuulostaa vaan jotenkin niin surkealta... Yleensä syödään aina yhdessä, joskus (kerran kahdessa viikossa)lapset saattavat ottaa iltapalan telkkarin eteen kun samalla tulee Simpsonit.
Ei ole kyllä tullut mieleen, että en jaksaisi laittaa lapsille mitään syötävää, ehkä sitten jos olen oikeasti sairaana.
ei syödä telkkarin ääressä, varsinkaan jos joku muu on nähnyt vaivaa ruuan eteen.
Vielä parikymppisenäkin kotona vieraillessaan huusi "äiti, teeks voileipää". Ja äiti kiikutti voileivän ja maitolasin tv:n viereen...
Ei se veli nykyisin perheellisenäkään kotona juuri mitään tee. Nyt leivät voitelee vaimo.
Suorastaan hävettää tunnustaa omaksi veljeksi.
ja minuakin hävettää...
Hyvä sarja, joka laittaa ajattelemaan.
sanoin tomerasti että Kyllä terve 10-vuotias jaksaa varmasti voidella pari leipää itselleen. Lapsi totesi että joo, taidan mä jaksaakin ja teki leivät...
ap
Aplodit kummallekin!
useimmiten teen leivän 7-vuotiaalle, mutta jos haluaa lisää, tekee usein itse. Toisaalta poika on innokas tekemään esim. hedelmäsalaattia itse. Mä en ymmärrä näitä keskitysleiriperheitä, joissa missään ei ikinä jousteta. Eri asia on, jos terve lapsi käyttäytyy kuin neliraajahalvaantunut eikä tee mitään, mutta ei nyt joka hommaa tarvi kiveen hakata.
Meidän nyt 4-v on rakstanut Simsoneita jo pari vuotta ja Yotubessa tämä on ehdoton ykkönen
Meidän nyt 4-v on rakstanut Simsoneita jo pari vuotta ja Yotubessa tämä on ehdoton ykkönen
Minusta ei ole mitää vikaa siinä, että vanhempi välillä hemmottelee ja paapoo isompaakin lasta. Eli kyllä saattaisin sen iltapalan valmiiksi tehdä 10-vuotiaallekin. Meillä 7-vuotias laittaa välillä "herkkuleivät" koko perheelle ja 5-vuotias pikkusisko sekoittelee iltakaakaot. Toisinaan minä tai mieheni teemme lapsille iltapalat. Ja se, joka kauhisteli tuolla aikaisemmin jotain, joka teki miehellekin iltapalaleivät valmiiksi: niin teen minäkin välillä MUTTA niin tekee miehenikin välillä minulle.
Mieskin siitä huomauttaa, mutta jotenkin se vaan aina lipsahtaa. No, yritän muuttaa jo tänään taktiikkaa, että hakevat ja tekevät itse enemmän.
Muutenkin minun 7 ja 10 v pojat osaavat tehdä jo vaikka mitä, mutta kun minä olen paikalla, niin "eivät jaksa" ja nakittavat pyynnöillään. Kun olen töissä, lämmittävät ruokia ja tekevät mehua ja voileipiä yms. ihan suvereenisti.
Minä en ennätä passaamaan koululaisia joka leivän syönnissä.
Hyvin onnistuu 10 vuotiaalta leivän teko. Jos ei osaa niin menköön nukkumaan ilman. Ei ole nälkä jos ei saa itse laitettua.
niin silloin on mentävä hampaanpesulle ja nukkumaan. Heti pikimmiten. Näin ainakin meillä, jos lapsi(pienempikin) sanoo illalla ettei jaksa tehdä jotain hänelle kuuluvaa pikkuasiaa.
meilläkään tuon ikäisiä, toki poikkeustilanteita on. Jos ei jaksa tehdä itselleen leipää, voi mennä nukkumaan. Aamupala tehdään yleensä valmiiksi, kun ennen lapsia ollaan joka aamu hereillä, mutta iltapalaa syövät eri aikoihin ja sen tekevät itse nälän mukaan.
Minä kyllä laitan voileivän lapselle siinä kuin miehellenikin
eikö hän itse osaa?
iltapalaa muutenkin koko perheelle. Ei ole tapana jättää ilman 10-v, eikä 20-vuotiasta.
mutta jos nyt joskus joku haluaa voileivän, kyllä sen teen kaikille halukkaille.
Minä kyllä laitan voileivän lapselle siinä kuin miehellenikin
eikö hän itse osaa?
ja pienimmät kaakaota. Se on ainoa hetki kun ollaan päivässä yhdessä, ilman kiirettä. Katan kauniisti, ja nyt laitan jo kynttilätkin.
Itte olisin halannut kyseitä väsynyttä lasta, ja ihan varmasti laittanut iltapalan, ja jutellut päivän kuulumiset.
Mulla on 6 lasta ja vaikka kuinka olisin väsyny, en siks ole huomioimatta lasta. Mutta meitä on moneks.
Meillä ei onnistuisi.