"Uskaltaisiko" jättää lapsiluvun vain 2 lapseen, kun nykytrendi on 3 tai enemmän?
Ihan itsekkäistä syistä, oma ikä, jaksaminen, työelämäsyyt, raha, auto, asunto ja mahdollisuudet matkusteluun ja ylimääräiseen puuhailuun. Kysymykseni on tietenkin retorinen ja tyhmä, mutta onko kukaan muu huomannut, että kaksi lasta saa nykyään ihmettelyä. En tiedä kuin yhden ikäiseni lapsiperheen, jossa on kaksi pikkulasta ja kuulemma perhe koossa.
Kommentit (23)
trendinmukaan tuskin lapsia tehdään. Meillä kolmas oli yllärivauva ja kahteen lapseen oli tarkoitus lopettaa. Tosin minä olisin halunnutkin 3 lasta, vähintään, enintään 4.
ja enemmän ihmetellään niitä, joilla on 3 lasta tai yli (itse en ihmettele, jokaisen oma ratkaisu)
meillä onkin kaksi lasta, ja enempää ei tule, juurikin ihan itsekkäistä syistä, tosin on seassa pari epäitsekästäkin...
Muualta kuin pääkaupunkiseudulta kun mä en oo kuullukaan tollasesta et on uskaltamisesta kiinni lapsiluku.Mulla ei oo käyny mielessäkään saada kuin 1 lapsi eikä pelota yhtään.Varmaan jo siksikin kun en tajuu miten nin"uskaltaisinko" ?????
Määräävätkö yleiset trendit sen, mitä omalta elämältäsi kaipaat?
sitä että moni arvelee että kadun pientä perhettäni. Tosiaan ei asuta pk-seudulla vaan maaseutukeskustassa. Täällä on "kaikilla" isot talot, 2 autoa ja kotiäidit.
Muotoillaan nyt kysymys vaikka niin, että kokeekokukaan muu 2lapsinen perhe olevansa joku standardista poikkeava.
ap
että näinhän se on. Tiedostamatta tai ilman. Ihmiset tuppaavat peilaamaan omaa elämäänsä ja valintojaan siihen, mitä muualla on noin yleisesti tarjolla ja tapana. Varmaan kaikki tekevät joissan asioissa enemmistön valinnan mukaan ja joissain sitten ovat hyvin marginaalia. Tätä ilmiötä oli nyt tarkoitus tarkastella tässä lapsilukuasiassa.
Usko pois että monilapsiset perheet on tulevaisuudessa out. Ilmastonmuutos, maapallon liikakansoitus yms muut takaavat, että ei ole muodikasta olla suurperhe.
että näinhän se on. Tiedostamatta tai ilman. Ihmiset tuppaavat peilaamaan omaa elämäänsä ja valintojaan siihen, mitä muualla on noin yleisesti tarjolla ja tapana. Varmaan kaikki tekevät joissan asioissa enemmistön valinnan mukaan ja joissain sitten ovat hyvin marginaalia. Tätä ilmiötä oli nyt tarkoitus tarkastella tässä lapsilukuasiassa.
Näin on, varsinkin sellaisissa urpolandioissa kuten USA ja Suomi. Tehdään niin monta lasta kuin naapurillakin, säälittävää ja surullista.
kysyn vaan. ja mistä muka tommonen trendi et 3 tai useampi. hei haloo.
eikä mikään "trendi" tätä asiaa ole miksikään muuttanut. Useimmilla tuttavaperheilläkin on kaksi lasta, joillain toki kolmekin, mutta minkäänlaisia paineita kolmeen lapsen en ole edes huomannut! Emmekä muuten edes asu pk-seudulla.
Mitä ihmettä muuten oikeastaan tarkoitat tuolla "uskaltaisitko"? Mitä niin kauheaa siitä sitten voisi edes seurata, että perheessä on kaksi lasta kolmen sijaan? Outo kysymys.
t. tyytyväinen kahden äiti, ja lapsiluku täynnä
eli jos trendinä on 5 lasta, sun on tehtävä ne. Mut mitäs sitten jos 5 vuoden kuluttua trendi onkin 2 lasta niin annatko ne 3 pois?
kun huonolla sanavalinnalla ärsytin noin paljon... En tajua miksi täällä pitää olla noin ilkeä, kun ehkäpä viimeistään täydennyksen myötä oli ihan mahdollista tajuta, etten tässä pohdi omaa muodikkuuttani tai muuta sellaista. Mutta kiva jos jollekin tuli nyt kiva mieli vastauksistaan. Ihmettelen kyllä, jos jollekin on uutta tietoa, että nyt tilastollisesti alkaa olla suuria perheitä eli 3 lasta tai yli, että sellaisesta trendistä tässä oli kyse eikä mistään asusteista.
Terveisin Ap
nyt perheet VOIVAT hankkia sen haluamansa kolmannen lapsen, koska asunnot ja autot ovat isompia, päivähoito on taattu jne. eli kenties ennenkin siihen olisi ollut halukkuutta muutei mahdollisuutta?
Kyllä trendi selvästi on kohti suurempia perheitä. Silloin kun itse olin lapsi (80-luvulla) niin "kaikilla" oli kaksi lasta, enemmän tai vähemmän oli silloin todella outoa. Nyt tuntuu että lähes joka perheessä on kolme eikä neljäkään ole mitenkään erityisen harvinaista.
Eiköhän kuule tärkeintä ole teidän oma mielipide,
Silmät ummessa, mutta lisääntymiselimet avoimena olevat mammat elävät minä-minä2-maassa, jossa ympäröivä maaimaa ei ole. Jätä lapsiluku YHTEEN, niin maailma kiittää!!!
Usko pois että monilapsiset perheet on tulevaisuudessa out. Ilmastonmuutos, maapallon liikakansoitus yms muut takaavat, että ei ole muodikasta olla suurperhe.
on todella ekologista vai? Miettikääpävälillä sitä mikä on näitten sinkku tai dinkkutalouksien ekologinen vaikutus. Matkailu, lemmikkiteollisuus ja lemmikkien jättämät "päästöt", jatkuva hyödykkeiden hankkiminen omaksi ilokseen; vaatteet mm.
Eikö näillä kuitenkin ole enememmän haitallisia vaikutuksia luontoon kuin lasten hankkimisella hyvinvointiyhteiskuntaan?
Anteeksi nyt kovasti
kun huonolla sanavalinnalla ärsytin noin paljon... En tajua miksi täällä pitää olla noin ilkeä, kun ehkäpä viimeistään täydennyksen myötä oli ihan mahdollista tajuta, etten tässä pohdi omaa muodikkuuttani tai muuta sellaista. Mutta kiva jos jollekin tuli nyt kiva mieli vastauksistaan. Ihmettelen kyllä, jos jollekin on uutta tietoa, että nyt tilastollisesti alkaa olla suuria perheitä eli 3 lasta tai yli, että sellaisesta trendistä tässä oli kyse eikä mistään asusteista
Tuo ei muuta lainkaan sitä tosiasiaa, että oman perheen nuppimäärän suunnittelu trendien perusteella on lähinnä naurettavaa.
(2), en ole kuullutkaan moisesta. Tietenkin ratkaisut tehdään nimenomaan ja vain ja ainoastaan oman elämäntilanteen mukaan, kuinka jaksaa, mihin on varaa jne. Maailamassa on vaikka kuinka lapsettomia pareja ja ihmisiä, jotka eroavat isosta lapsilaumasta huolimatta. Lapsettomien näkökulmasta yhdessäkään lapsessa ei liene mitään kaduttavaa ja toisaalta, miksi ne isot lapsimäärät eivät takaa onnea? Onnkesi ystävä- ja tuttavapiirissäni ei ihmetellä noin tyhmiä asioita, ei ihmetellä lapsilukua, asumismuotoa eikä sitäkään jos joku ajaa porrasperäisellä vaikka onkin lapsia!
aina kaiken sillä perusteella, mitä muutkin tekevät? Säälittävää.