Että mua ärsyttää asenne että työssäkäyvän isän yöuni kotiäidin yöunta tärkeämpää.
Kaikki, erityisesti naistuttavani ovat ilmaisseet huolensa siitä miten isä jaksaa käydä töissä jos se heräilee joka toinen yö vauvan kanssa.
Ketään ei kiinnosta miten minä jaksan hoitaa kotia ja puuhailla isompien lasten kanssa jos herään joka toinen yö vauvan itkuihin.
Isä ei ole mikään aivokirurgi, jonka työssä vaaditan skarppiutta.
Kommentit (91)
meillä molemmat vanhemmat jaksavat kantaa vastuuta lapsista myös yöllä. ei tule kummankaan taakka liian suureksi.
siellä kun täytyis ihan oikeasti tehdä koko ajan töitä eikä ole kahvitunteja ja pitäis vielä valvoakin :D ja että muka lapsen kanssa leikkipuistoon never!
että myös mies osallistuu lapsen hoitoon myös yöllä...päikkäreitä sit nukun kun voin ja mies nukkuu kun tulee kotiin töistä...ei mitään ongelmaa jaksamisen suhteen.
isukki laitettais kotiin vastuuseen...tosin suurin osa heistä ei siihen suostuisi.
Ja hyvin hoiti vauvaa. Olette valinneet huonosti miehelle. Jos notkutte kiukkuissanne unettomina ei ihme, että äidit pahoinpitelee niin paljon pieniä lapsia Suomessa. Yksi joka päivä joutuu sairaalahoitoon.
Minä olin 4,5 vuotta kotiäiti ja kyllä se oli helppoa ja kivaa! Nautin kotona olosta ja lasten kanssa olosta!
kun menin töihin, menin oikeasti töihin. Se on raskasta. Teen sitä rahan takia. Mies jäi vaihteeksi kotiin.
Ja kyllä, minä nukun viikonloppuna niin pitkään kuin haluan, mies nousee lasten kanssa.
Mies sanoo tosi usein, että panostaa, että minä jaksaisin raskasta työtäni.
Älä vingu vaan mene töihin ja pistä mies kotiin.
Käsi sydämelle, kuinka moni vinkuva kotiäiti viitsisi hilata perseensä sinne töihin? Minä ainakin olisi 100 kertaa mieluummin kotona enkä valittaisi.
Ei äitiysloma/hoitovapaa ole työtä!
lasta /lapsia kotona myös tarvitsee unta. Ihan lasten turvalisuuden vuoksi. Monta kuukautta parin tunnin yöunilla, ei päiväunia..Toimintakyky on jo aika huono. Ja riski sairastua psyykkisesti tai fyysisesti suuri.
Jos töissäkäyvällä on työ, jossa tarvitsee olla tosi skarppina koko ajan siksi että muuten voi olla ihmishenkiä vaarassa ( vaikka kirurgi tai bussikuski), niin silloin täytyy saada nukkua,mutta vapaapäivän alla pitäisi lasta hoitaa jos se kovasti valvottaa. Sen sijaan vaikka olisi haastava työ, niin jos ei reaktioajan ym tarvitse olla nopea, voi lasta joskus hoitaa yölläkin vcaikka olisi töihin meno( vaikka psykologi, vähemmän haastavasta esimerkkinä kaupan kassa.
Meillä vauva valvotti todella paljon, ei yksi olisi sitä vuotta jaksanut valvoa.
Minä töissä. Silti miehen yöunet on tärkeämmät. Haluaa välttämättä nukkua viikonloppuaamuina pitkään ja minä nousen aamulla lasten kanssa. Minä joudun sitten aina nukkumaan päiväunet. Sanomattakin on selvää että kaikki mitä minun pitäisi saada viikonloppuna tehdyksi jää tekemättä. Miehen elämä vain on tärkeämpää.
Minä olin 4,5 vuotta kotiäiti ja kyllä se oli helppoa ja kivaa! Nautin kotona olosta ja lasten kanssa olosta!
kun menin töihin, menin oikeasti töihin. Se on raskasta. Teen sitä rahan takia. Mies jäi vaihteeksi kotiin.
Ja kyllä, minä nukun viikonloppuna niin pitkään kuin haluan, mies nousee lasten kanssa.
Mies sanoo tosi usein, että panostaa, että minä jaksaisin raskasta työtäni.
Älä vingu vaan mene töihin ja pistä mies kotiin.
Käsi sydämelle, kuinka moni vinkuva kotiäiti viitsisi hilata perseensä sinne töihin? Minä ainakin olisi 100 kertaa mieluummin kotona enkä valittaisi.
Ei äitiysloma/hoitovapaa ole työtä!
Minä olen ollut lasten välissä työssä, vaativassa sellaisessa. Työssä jossa tarvitaan skarppia mieltä ja nopeaa päätöksentekokykyä. Silti selvisin näistä töistä vaikka taapero välillä öisin valvotti paljonkin. Silti koin pääseväni helpommalla töissä kuin vaativan lapsen kanssa. Että turha omia kokemuksia totuutena toitottaa. Eiköhän meitä ole moneen junaan.
ei abortti, vaan ehkäisy. Muistanet jatkossa.
vauvan syntymän jälkeen. Ei tätä väsymystä osaa aavistaakaan, kun yhden lapsen kanssa vauva-aika menee kivuttomasta päiväunia nukkuessa.
Abortti olisi varmaan ollut ratkaisu.
ovat päiväuni-ikäisiä on turha tähän ketjuun vastata. Helppojen, yönsä hyvin nukkuvien vauvojen äitienkään mielipide ei kiinnosta.
Ette tiedä mitä on viettää päivät sumussa ja yrittää viihdyttää 4-5-vuotiasta, joka kaipaa koko ajan toimintaa.
Eikä puhettakaan että isompi suostuisi katsomaan lastenohjelmia vauvan päiväunien aikana, jotta äitikin saisi nukkua.
Miehen yöunet menivät edelle, koska halusin miehen pysyvän hengissä, enkä nukkuvan rattiin työmatkalla. Töissä oli pakko olla myös skarppina, ettei tullut vahinkoa, missä olisi voinut henki mennä.
T. neljän äiti, joka makasi silti perse homeessa päivälläkin
Oli se epäreilua tai ei, näin tuntuu olevan. Jos se on nukkunut liian vähän, se ei kykene oikein mihinkään ja on koko päivän ihan pihalla, ja kun se tulee kotiin töistä niin se menee suoraan nukkumaan. Jos mä yritän sanoa että nyt on hänen vuoronsa hoitaa lapsia kun mun on pakko mennä nukkumaan, mies sanoo okei, ja nukkuu sohvalla jättäen lapset oman onnensa nojaan.
Mun ratkaisuni tähän ongelmaan on nukkua vauvan kanssa. Vaikka herää kuinka monta kertaa yössä syömään, mun ei tarvitse olla hereillä vaan vauva voi ruokailla itsekseen ja nukahtaa sitten taas. Lisäksi mä menen nukkumaan ja herään samaan aikaan kuin lapset ja vietän siis vuorokaudesta sängyssä noin kymmenen tuntia (vaikken koko sitä aikaa nukukaan).
Mutta vaikka vauvani olisivatkin olleet poikkeuksellisen itkuisia tms. niin ettei imetys auta, silti mulle ei olisi ollut vaihtoehto valvottaa miestä öisin. Siitä ei olisi yksinkertaisesti tullut yhtään mitään.
teen juurikin niin, että laitan dvd:n pyörimään 4 v:lle ja menen kahden pienemmän kanssa nukkumaan. En pode huonoa omatuntoa muusta kuin television töllötyttämisestä!
jotta äiti voisi nukkua sillä välin...ei todellakaan voi!Muistakaa miten kävi sille pojalle joka putosi ikkunasta äidin päikkäreiden aikaan.
sen jälkeen kun olet yön hoitanut lasta.
Oli lapsi vauva tai isompi oksennustautinen niin raskasta silti aamulla herätä töihin kuin että saa jäädä kotiin.
Kotona oleminen on kuitenkin omaa tahtia.
T. neljän pienen äiti, jonka mies joskus ajattelee myös minua ja huolehtii vastavuoroisesti minun asioista.
Pääasiahan on että teillä homma toimii ja molemmat pysytte tolpillanne.
Meillä homma toimii siten, että jos tarvii valvoa niin yleensä minä valvon. Yksinkertaisesti siksi, että tarvitsen vähemmän yöunta jaksaakseni kuin mieheni. Viikonloppuna sitten vuoroherätykset. Yleensä siten, että minä saan nukkua lauantaina niin pitkään kuin haluan ja mies sitten sunnuntaina.
sen jälkeen kun olet yön hoitanut lasta.
Oli lapsi vauva tai isompi oksennustautinen niin raskasta silti aamulla herätä töihin kuin että saa jäädä kotiin.
Kotona oleminen on kuitenkin omaa tahtia.
T. neljän pienen äiti, jonka mies joskus ajattelee myös minua ja huolehtii vastavuoroisesti minun asioista.
Ja siitä selvinnyt. Teen myös aika vaativaa työtä. On eria asia mennä töihin jos joskus jonkun yksittäisen yön valvoo, kuin että sitä univelkaa on 7 yöltä viikossa. Senpä takia minusta ei kamalan kohtuutonta ole jos isä antaa äidin nukkua esim. viikolla yhden kokonaisen yön ja sitten viikonloppuna toisen. Kuten sanottu, kyllä jokainen normaali ihminen kykenee töihin vaikka takana olisi yksi huonosti nukuttu yö. Jopa mies siihen kykenee jos haluaa.
vaikka aamulla on töihinlähtö?
Minä olen. Ja todellakin olen sitä mieltä, että työnteosta ei tule mitään jos joutuu heräämään yöllä 10 kertaa! Kotona voi ottaa löysemmin vaikka olisi isompiakin lapsia, itsellänikin 3 lasta.
Kuinka moni teistä on käynyt joutunut heräilemään öisin vaikka aamulla on töihinlähtö?
Minä olen. Ja todellakin olen sitä mieltä, että työnteosta ei tule mitään jos joutuu heräämään yöllä 10 kertaa! Kotona voi ottaa löysemmin vaikka olisi isompiakin lapsia, itsellänikin 3 lasta.
mä en tosiaankaan selviytyis rastaasta työpäivästä, jos pitäis heräillä monta kertaa yössä. kotona sen sijaa selvisin ihan hyvin, vaikka yöt oli katkonaisia. otin torkut aina kuin mahdollista.
Kuinka moni teistä on käynyt joutunut heräilemään öisin vaikka aamulla on töihinlähtö?
mä en tosiaankaan selviytyis rastaasta työpäivästä, jos pitäis heräillä monta kertaa yössä. kotona sen sijaa selvisin ihan hyvin, vaikka yöt oli katkonaisia. otin torkut aina kuin mahdollista.
Johan tässä ketjussa muutama äiti on kirjoittanut, että on heräillyt ja silti työ sujuu.
Samaa sanon minäkin. Meillä taapero herätteli säännöllisesti pitkälle yli 2-vuotiaaksi. Töihin menin lapsen ollessa 1v4kk. Kyllä silti työni hoisin ihan hyvin. Raskasta se oli mutta sitä se oli myös kotona ollessa.
mieluummin on kotona kuin menee töihin ja mies tulisi kotiin muutamaksi kuukaudeksi. Kummasti sit aletaan puhuu rahasta tai ettei se mies halua olla kotona.