Että mua ärsyttää asenne että työssäkäyvän isän yöuni kotiäidin yöunta tärkeämpää.
Kaikki, erityisesti naistuttavani ovat ilmaisseet huolensa siitä miten isä jaksaa käydä töissä jos se heräilee joka toinen yö vauvan kanssa.
Ketään ei kiinnosta miten minä jaksan hoitaa kotia ja puuhailla isompien lasten kanssa jos herään joka toinen yö vauvan itkuihin.
Isä ei ole mikään aivokirurgi, jonka työssä vaaditan skarppiutta.
Kommentit (91)
Kyllä se äiti tarvii yöunta ihan siinä missä isukki! Itse kärsin pahasta uniongelmasta ja päivät kuluvat ihan sumussa, unohtelen asioita ja tavarat putoo käsistä. Miten mahtaisin selvitä lasten kanssa tällaisessa sumussa? Äiti kun on vastuussa niistä lapsistaan niin ei oikein voi kovin pahaksi univajetta päästää...kaikki äidit kun eivät saa nukkua päikkäreitä...
jotta äiti voisi nukkua sillä välin...ei todellakaan voi!Muistakaa miten kävi sille pojalle joka putosi ikkunasta äidin päikkäreiden aikaan.
ja vieläkin isän yöunet ovat tärkeämmät kuin minun... vapaa päivinä pitää olla mahdollisimman hiljaa että mies saa toipua rauhassa työ viikon rasituksesta ja viikolla ei saa tulla ryminällä kotiin ettei herran unet kärsi, ja kyllä mies tekee yötyötä ja nukkuu päivät...
Eli siinä vaiheessa kun äiti palaa töihin, saattaa yöt edelleen olla hyvinkin katkonaisia. Aika usein silloinkin äiti hoitaa yövalvomiset. Niissä tapauksissa se työssä jaksaminen ei olekaan enää tärkeää...
Olen sitä mieltä, että asia vähän riippuu siitä minkälaista työtä mies tekee. Meillä mies on tärkeässä esimiesasemassa mutta tekee toimistotyötä normaalilla työajalla. Mies itsekin esikoisen synnyttyä oli sitä mieltä, että kyllä hän silti jaksaa välillä vauvan kanssa valvoa, että minä saan aina silloin tällöin nukkua kunnon yöunet. Ja tätä tehtiin myös viikollakin, ei vain viikonloppuisin.
Nyt odotan viime metreillä kakkosta ja olin siis tässä välissä töissä. Yövalvomiset jaettiin vielä enemmän tasan ja onhan se raskasta olla välillä töissä jos edellisenä yönä oli saanut nukuttua vain kolme tuntia. Mutta silti aina selvisin, eli kyllä ne miehetkin satunnaisten yövalvomisien jälkeen jaksaa työpäivän. Mutta tämä tietenkin riippuu työnluonteesta, kuten aikaisemmin jo kirjoitin.
Ja usein unohdetaan, että se valvominen ei yhtäkkiä olekaan niin kamalaa kun päästään poikain kanssa sinne saunailtaan tai työkavereiden kanssa lähdetään töitten jälkeen "yksille"... Sitten lähinnä elvistellään töissä krapulassa kuinka tuli mentyä viideltä nukkumaan yöllä ja silti selvisi kahdeksaksi aamulla töiin. Ja nämä ovat usein juuri pienten lasten isiä, ainakin meidän työpaikalla.
ja ihan yhtä hyvin jaksoi päivät töissä kuin minä kotona lapsia hoitaen. En saanut nukkua päikkäreitä minäkään. Parempi se on molempien pieni univaje kuin vain äidin suunnaton univaje sen sanoo maalaisjärkikin mutta kaikissa perheissä sitä ei löydy. Miehen tarpeet menevät aina edelle...
vaikka tekee raskasta metallialan duunarityötä eikä istu toimistossa...mutta sillä onkin kunto kohdallaan :)
Ei sitä 4veetä voi laittaa tunniksi itsestään vastuuseen jotta äiti voisi nukkua sillä välin...ei todellakaan voi!Muistakaa miten kävi sille pojalle joka putosi ikkunasta äidin päikkäreiden aikaan.
yksikseen kun äiti vetelee sikeitä...itse olen torkkunut sohvalla lapsen katsoessa videoita mutta en olis saanut unta jos olisin mennyt makkariin kunnolla nukkumaan. En todellakaan jättäis lasta ykikseen!
kun kerran se mieskin jaksaa vallan hyvin välillä valvoa yöllä...kyse on ihan vaan viitseliäisyydestä ja sitähän ei eräiltä miehiltä löydy. Etenkin kun on kasvatettu uskomaan ettei itsellä ole samaa vastuuta kuin vaimolla.Jotenkin säälittävää jos täytyy sen takia lastenhoitoa palkata kun isä ei jaksa koskaan yöllä vähän valvoa :D
koskaan öisin lastaan hoitaa. Kautta aikain ovat äiditkin siihen pystyneet eivätkä todellakaan ole saaneet töiltään päikkäreitä vedellä :) mammanpoikia maailma pullollaan!
Korkeintaan voisin yrittää torkkua sohvalla hänen vieressään tms. Ja mua ärsyttää sama kuin ap:täkin, kyllä se kotona oleva äitikin tarvitsee yöunia jaksaakseen lasten kanssa. Kyllä siitä koko perhe kärsii jos äiti on kiukkuinen ja lyhytpinnainen kun ei saa nukkua.
Työssäkäyvän isän yöuni on työssäkäyvän äidin yöunta tärkeämpää!
Kummallakin yhtä rankkaa työtä ja aina äidin pitäisi muka heräillä.
vähän hakusessa ja vaimot sen sallivat...kyllä sitä jaksaa yölläkin vähän valvoa jos menee ajoissa nukkumaan eikä jää tölläämään telkkaria.
Ja minä valvoin ja hoidin yöheräämiset kyllä ihan yksin. Työssäkäyvän miehen yöunia piti suojella. Tekee kyllä vaativaa työtä, mutta ei hänkään mikään aivokirurgi. Olin ihan puhki ja väsynyt, näin jälkikäteen se ymmärtää. Päikkäreitä en osannut nukkua, sen ajan siivosin ja hoidin kotihommia.
Mun mielestä miehen osallistumisesta - esim. vauvan kylvettämiseen - tehdään suuri numero "hurraa, mikä superisä, osallistuu vauvan hoitoon". Kuitenkin se vain yksi suoritus ja kaiken lisäksi monesti sitä kaikista hauskinta, palkitsevinta...
Yritä saada lapsenhoitoapua, että pääset nukkumaan univelkaa pois ja jaksat sitten nauttia lapsistasi.
ja päivällä? Toimiihan se isyyslomalla. Sen jälkeen äiti töihin ja isä hoitovapaalla, päivällä kun vauva nukkuu saa ne nokoset otettua ja aamulla kun vaimo menee 7 aikaan töihin voi itse jäädä vauvan kanssa nukkumaan.
vaikka olen kotiäiti. Mulla niin paha uniongelma että olen joutunut lääkäriltä apua hakemaan joten ihan luonnollista että mies hoitaa lapsia enemmän yöllä.Hänelle ei ole ongelma nukahtaa heti uudestaan toisin kuin mulle. Minä valvon yöllä monta tuntia yhden pienen tutin noston tai lapsen uniörinän takia....mies jaksaa oikein hyvin.
Miksi pitää yrittää ylisuorittaa ja olla niin täydellistä äitiä, joka itse hoitaa kaiken. Esikoinen pariksi päiväksi viikossa hoitoon vaikka vaan 6 tunnin päiville. Saapahan leikkiseuraa ja äiti saa levätä vauvan kanssa.
moneen vuoteen :D lapsia kun 3 kappaletta siunaantunut eivätkä nuku enää kaikki päikkäreitä eivätkä varsinkaan samaan aikaan. Alle5v lapsia en kyllä jätä telkkaria tölläämään keskenään. Se olisi aika lailla heitteille jättöä.
Onneksi minulla on ymmärtäväinen mies ?
Ei varmasti muuten olisi useampaa lasta tehtykään.
4-vuotias oppii varmasti siihen että vauvan päiväunien aikaan hän katsoo telkkaria tai on hiljaa televion/DVD:n ääressä omien lelujen kanssa. Jäähypenkkiä ja itkun kestämistä voi tarvita, mutta varmasti oppii. ( Kuten myös siihen että äiti on ikuinen huvitusupseeri joka koko ajan viihdyttää)