Ihme juttu nämä "yllätysraskaudet"
Kun ehkäistä voi 99,p prossan varmuudella, niin ihme paljon vaan ylläreitä tämän palstan mukaan tulee. Oikeasti ei ole viitsitty ehkäistä tai roikutaan epätoivoisesti ukossa tms.
Kommentit (25)
Itsellä kierukka ja ikää jo paljon, seksielämä ei niin kamalan vilkastakaan, joten olishan sen ehkäisyn pitänyt riittää, mutta kun ei... Mitä olis vielä enemmän pitänyt tehdä?
oli se tilanne, että edelliset lapset (kaksoset) oli vuosien yrittämisen jälkeen koeputkihedelmöityksellä saatu, ja mahdollisuus saasa luomulapsi oli käytännössä täysin olematon. Joten siinä vaiheessa ei kauheasti ollut huolenaiheena ehkäisystä huolehtiminen... Vaan Elämäpä järjesti meille (ihanan) yllärin, joten ihan yllätysraskaus se meille kyllä oli.
Kun ehkäistä voi 99,p prossan varmuudella, niin ihme paljon vaan ylläreitä tämän palstan mukaan tulee. Oikeasti ei ole viitsitty ehkäistä tai roikutaan epätoivoisesti ukossa tms.
mutta ei se todellakaan ole ihan noin yksinkertaista kaikille.
Itse en voi käyttää minkäänlaista hormonaalista ehkäisyä (yhdistelmäpillerit, minipillerit, hormonikierukka, kapselit, tms.). Kuukautiseni taas ovat niin runsaat, että olen jo nyt vuodon toisena päivänä työkyvytön runsaan vuodon vuoksi. Kuparikierukkaa ei siis voi harkita. Minulla on myös niin paljon kaikenlaisia kemikaalikosketusallergioita, että mitään vaahtoja tms. spermisidejä en uskaltaisi kokeilla.
Miehellä on kumiallergia, eli hän ei voi käyttää tavallisia kondomeja.
Meille sopivia ehkäisykeinoja ovat siis lateksittomat kondomit (menevät rikki huomattavasti helpommin kuin kumiset), varmat päivät ja selibaatti.
No, näistä huolimatta ei ole tullut yllätysraskautta, mutta ehkäisyämme en kyllä kuvaisi 99 prossan varmaksi (koska sitä selibaattia emme halua harrastaa)...
Silloin otetaan se tietoinen pieni riski, että voi tulla raskaaksi. Eihän se haittaa, jos elämäntilanne on siitä kunnossa, että lapsi ei ole katastrofi.
Yllätysraskaus se silti useimmille on. Lapsi ei ehkä ole toivottu, mutta ihan yhtä haluttu hän voi olla kuin muillakin. Ihminen sopeutuu elämäntilanteisiinsa.
Sitäpaitsi miksi pitäisi ehkäistä sataprosenttisesti? Entä jos haluaa antaa elämälle luvan yllättää jos niikseen tulee?
Eikä ole mistään ukosta riippumisista kiinni, vaan tosiaan siitä että ehkäisy pettää.
Minä tulin raskaaksi niin epätodennäköisessä tilanteessa, ettei tosikaan.
Kuukautiset olivat loppuneet ehkä vain viikko sitten, kondomikin oli. Ja tiedän että se oli juuri tämä kerta, koska mieheni oli reissutöissä, nähtiin toisemme parin kk välein, eikä muita mahdollisuuksia tähän raskautumiseen ollut.
EI erityisen epätodennäköinen kierron vaihe tulla raskaaksi juuri ennen ovulaatiota...
Eikä ole mistään ukosta riippumisista kiinni, vaan tosiaan siitä että ehkäisy pettää. Minä tulin raskaaksi niin epätodennäköisessä tilanteessa, ettei tosikaan. Kuukautiset olivat loppuneet ehkä vain viikko sitten, kondomikin oli. Ja tiedän että se oli juuri tämä kerta, koska mieheni oli reissutöissä, nähtiin toisemme parin kk välein, eikä muita mahdollisuuksia tähän raskautumiseen ollut.
Kyllä on aika tyrmistyttävää huomata olevansa se neula heinäsuovassa, kun kierukka pettääkin! :O
eka lapsi tuli normaalisti, toista tehtiin 11 vuotta, kunnes turvauduttiin koeputkihedelmöitykseen. Lääkäri sanoi, että jos lisää lapsi haluaa, pitää käydä taas hoidoissa, sillä luomusti ei onnistu. No 4 vuotta myöhemmin tyttö ilmoitti saapumisestaan. Eli ihan vahingossa, vaikk lapsia lisää toivottiinkin
kun tulin raskaaksi, vaikka olin ottanut pillerit ajallaan.
Pienestä shokista saattoi jo puhua silloin, kun lääkäri totesi minun olevan hormonikierukasta huolimatta raskaana.
Minulla on neljä ihanaa lasta, joista kaksi sai alkunsa toivotusti sekä suunnitellusti, kaksi tulivat yllätyksenä.
Että raskaaksi ehkä vain viikko kuukautisten loppumisen jälkeen tapahtuneesta yhdynnästä!
Mihin aikaan kierrosta kuvittelit sen raskaaksi tulemisen olevan todennäköistä?
-minulla ikää 36v
-painoindeksi saman verra
-takana kaksi sektiota (lääkärit varoittelivat sektioiden heikentävän raskaaksi tulo mahdollisuuksia)
- mies sairastanut kivespussitulehduksen (oli sanottu, että voi tuhota siittiöt)
- käytimme ehkäisyä
vaan niinpä vain tulin raskaaksi!
Totesimme, että jos vauva on raivannut niin monta estettä tieltään, on sen syntymällä tarkoitus. Tyttö on nyt 10v.
Minusta tuntuu, että niitä on selkeästi enemmän (ihan oikeasti!) kuin mitä annetaan ymmärtää.
Meillä on pettänyt kondomi niin, ettei asiaa edes huomattu siinä tilanteessa. Tuttavallani taas petti ensin kuparikierukka, sitten hormonikierukka (oli lehdessäkin). Kummatkaan ei ilmeisesti pysyneet paikoillaan.
Miehen siskontyttö tuli vahingossa raskaaksi 18-vuotiaana, raskaus meni kesken kuitenkin.
ko. tytön ÄITI (eli miehen sisko) tuli vahingossa raskaaksi 41-vuotiaana, ennestään jo 5:n lapsen äitinä.
Miehen toinen (saman)siskontyttö tuli samoiten vahingossa raskaaksi 23-vuotiaana.. ihan täysi yllätys...
oli niinpäin, että ilmoitin että en käytä enää hormonaalista ehkäisyä koska migreeni muuttui auralliseksi. Ilmoitin miehelle että hänen tulee huolehtia ehkäisystä nyt vuorostaan niin miehelle oli raskautumiseni silti ylläri.
Itseäni ei pätkääkään haitannut raskaaksitulo, suhde tosin loppui siihen. Mies ei halunnut vastuutaan kantaan vaikka itse ei ollut huolehtinut osuuttaan.
kun huomasin olevani raskaana sterilisaatiosta huolimatta...
Siis toki tiedän että aina kun harrastaa seksiä, raskaus on mahdollinen (kokemuksia oli jo yhden pilleriraskauden osalta) ja päädyin varmimpaan mahdolliseen ehkäisyyn. No, sterilisaatioklipsi oli sitten irronnut ja sen seurauksena meille syntyi vielä neljäskin lapsi.
Neljännen synnytyksen jälkeen tehtiin sterilisaatio leikkaamalla munatorvet poikki. Irronut klipsi löytyi vatsaontelosta ja toinen munatorvi oli kuulemma oikein kaunis ja ehjä...
Niin että ei nämä jutut aina ole niin kauhean mustavalkoisia ja monesti ne yllätysraskaudet ovat ihan oikeasti ylläreitä eivätkä sellaisia "en viitsinyt käyttää ehkäisyä- oho,olenkin raskaana"-ylläreitä.
Vaikka ei huomattu mitään. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi minulle, joten kumi oli käytössä. Jossain vaiheessa vaan menkat loppui ja menin lääkäriin - odotin kaksosia.
Kyllä se vaan on niin, että jos ehkäisykeino on 99% varma, niin yksi sadasta tulee raskaaksi. Minä olin näköjään se yksi sadasta. Äitini on tullut joka kerralla (3) raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta, olemme siis ilmeisen hedelmällistä sorttia.
rajoittuneita, vanhoillisia, katkeria ja ties mitä.
Ja mitä ylipäätään kenenkään yllätysraskaus kuuluu kenellekään? Vaikka aborttikin tehtäisiin.
Yllätysraskaus tapahtuu, jos lasta ei olla haluttu.
Olisin aivan helvetin onnellinen, jos mulle olisi maailmassa joku ehkäisy, mitä voisin käyttää! Mulle eivät käy mitkään pillerit eivätkä kierukat. Olin todella kateellinen nuorenakin monelle kaverille. Miun piti pihdata poikaystävältä. Kondomia käytettiin, mutta menivät rikki, luiskahtivat paikaltaan... kesken parhaiden touhujen piti vaihtaa jne.
Joidenkin miesten kanssa ei tullut edes seksi kysymykseenkään, koska kumin kanssa heillä ei seissyt!
Joo, luotettiin kerran varmoihin päiviin (säännöllinen kierto). Syntyi tuo pikkuneiti. Sitten keskeytetty yhdyntä--> raskaana. Abortti, koska elämä oli jotakuinkin kaaosta. Molemmilla oli puhjennut vaikea sairaus.
Ja seksi ja naiminen ei tästä maailasta lopu! Vaikka te Pro Lifen sanansaattajat haluaisittekin kaikkien pidättäytyvän tai täyttävän maan.
jää se pieni mahdollisuus tulla raskaaksi,ehkäisystä huolimatta. Selibaatti taitaakin olla ainoa 100 prosenttisen varma ehkäisykeino.