Onko kukaan muu sopinut vanhempiensa kanssa perinnön hypäämisestä yhden polven yli?
Meillä on sovittu että miehen vanhemmat eivät jätä perintöä miehelle, vaan perintö menee suoraan lapsenlapsille, eli meidän lapsille miehen siskolle. Uskon että tulee enemmän tarpeeseen meidän lapsille n. kolmekymppisinä (toki anoppi voi normaalia kauemminkin, toivottavasti!) kuin mitä tulisi melle kun olemme kuusikymppisiä.
Kommentit (30)
ei kerrytetyn mammonan tai omaisuuden perusteella.
kun mummo kuolee. Vanhempani ei niitä mummon rahoja tarvitse ja itse elävän niin säästeliäästi, että eivät enää lisää säästöjä tarvitse. Mutta menepä sanomaan tällainen asia.. Sitäpaitsi meille lapsille se raha (vaikka ei sitä älyttömän montaa tonnia tulisi) tulisi tarpeeseen.
Ainahan sitä voi sopia mitä tahansa, mutta käytännössä lapsi voi aina vaatia lakiosaansa, olo sopimus mikä tahansa.
Eli voitte sopia, mutta käytännössä siitä ei tarvitse mitään sopimusta tehdä. Riittää, että perinnönsaaja luopuu perinnöstä. Ja sen voi tehdä, sanoi se mummo mitä tahansa.
ei kerrytetyn mammonan tai omaisuuden perusteella.
Tuo on höpöpuhetta. Hoitomaksu määrätään tulojen mukaan. Jos esim. kuolinpesällä on metsää ja tehdään puukauppa, ottaa kunta siitä hoitolaitoksessa olevan osuuden itselleen eläkkeen lisäksi.
tarvitse ennalta sopia, riittää kun perinnönsaaja (tuossa tapauksessa siis miehesi) tekee päätöksen perinnöstä kieltäytymisestä siinä vaiheessa kun se jaetaan.
Ai niin jooo, se on se, mitä jotkut on saamassa läjäpäin ja tonnitolkulla ja mä en....
Itse hautasin juuri tänä vuonna äitini ja olen 39v. Lapseni on 6v joten otin perinnöt itselleni ja yritän saada sen kasvamaan mukavasti ennenkuin luovutan lapselleni =)
Kun ei sitä kukaan tiedä kuka täältä ensin lähtee.
Mutta meillä isoäiti otti asian puheeksi ja sanoi, että hänestä olisi mukava jättää omaisuutensa lapsenlapsille, kun meillä aikuisilla on kuitenkin asunnot sun muut hommattu, vaikka velkaa niistä on vielä. Hän näkisi mielellään lastenlastensa hyötyvän rahoista joko opiskeluiden aikana tai jos hän elää kauan, silloin kun nämä ovat perustaneet perheen ja rahat on tiukimmillaan. Minusta oikein hyvä ja järkevä ajatus!
T. AP
jossain vaiheessa muutan ulkomaille ja otan rahat mukaani. Siinähän kuppaavat sen jälkeen ihan rauhassa.