Hyvä näkökulma torkkupeittokohuun!
Tämän päivän Hesarissa oli mielipidekirjoitus, joka muutti täysin mun mielipiteen eduskunnan peitto-ostoksista. Peittojen hankinnalla on tuettu suomalaisia yrittäjiä, kuten pitääkin. Lukekaa itse:
"Eduskunnan peitto-ostos tukee kotimaista käsityötä
Julkisuudessa on kerrottu eduskunnan 127 euron hintaisten torkkupeittojen hankinnasta. Niiden tarpeellisuus voidaan tietenkin kyseenalaistaa. On kuitenkin muistettava, että työhuoneet luetaan edustustiloiksi ja niissä vierailee myös arvovieraita sekä kansainvälistä mediaa. Siksi onkin mielestäni oikein, että kun päätös hankinnasta on tehty, ne ovat kotimaista kädentyönä.
Välillä vaikuttaa, että käsityöläisille tulisi osoittaa huomiota lähinnä mustavalkokuvitettuna naistenlehtiartikkelina tai söpöillä arvomitaleilla, mutta ostaa heiltä ei tule. Ei ainakaan meidän yhteisillä varoillamme.
Minusta lähtökohta on täysin nurinkurinen. Puhumme laadusta ja pienyrittäjien tukemisesta juhlapuheissa, mutta käytännön tilanteissa yleinen mielipide tuntuu kääntyvän siihen, että tuotteet tulisi hankkia siltä globaalilta suuryritykseltä, jolta ne halvimmalla saadaan.
En pidä pelkkää hintaa järin hyvänä mittarina millekään, erityisesti en laadulle enkä eettisyydelle. Halpatuotannolla on haitallisia vaikutuksia sekä ihmisille että ympäristölle.
Eduskunnan viltit on sinne erikseen suunniteltu ja teetetty; ne on kudottu ja kantattu laadukkaista langoista. On vaikea arvioida, kuinka kauan yhden peiton tekemiseen on mennyt aikaa, mutta hyvä kysymys on, kuinka monta tuntia suostuisit itse tekemään töitä 127 eurolla, niin että maksaisit siitä myös verot. Tarvikkeiden hinnat ja arvonlisävero tulee tietenkin vähentää hinnasta.
Pörrö Sahlberg
kädentaitoalan yrittäjä
Helsinki"
Kommentit (56)
ihan hyvä veto mutta jos tuo peitto satsi maksoi 27 000e ja valmistaja on saanut 2000e niin herää kysymys minne tuo välisumma oikeen katoaa??? jos koko summa olisikin mennyt valmistajalle niin ok mutta muuten tämä homma on aika syvältä
Eiköhän se palkka ole kansanedustajillakin suhteessa työn raskauteen ja vastuuseen. 200 edustajaa on vastuussa kuudesta miljoonasta ihmisestä.
Jokainen täällä on varmaan mutsi ja parin muksun kanssa on oppinut että vaikka miten fiksut päätökset tekee niin ehkä toinen kuitenkin valittaa. Sama se on kansan kanssa: nurisijat nurisee nurisemisen ilosta vaikka noi tekis oikeinkin.
Muillakin kuin kansanedustajilla? Missä muiden torkkupeitot?
Muillakin kuin kansanedustajilla? Missä muiden torkkupeitot?
Jos teet niin pyydäppä pomoltasi.
Koko torkkupeittokohu on aivan järjetön, ja osoittaa suomalaisen äänestäjän ääliömäisyyden. Kukaan ei sano mitään, kun päätettäväksi tuodaan lakiesityksiä jotka ovat huolimattomasti valmisteltuja tai tehdään tyhmiä päätöksiä. huomatkaa, että NE ovat kansanedustajan töitä. Rakaa saattaa palaa vaikka sata miljoonaa. Sittenkun julkisuuteen tulee (=syötetään) tällainen reilun satasen torkkupeitto, niin SITTEN suomalainen ääänestäjä herää, ja huutaa ääni väristen oikeutta. Ja kusipäisimmät kansanedustajat kiirehtivät lahjoittamaan peittojaan. Ymmärrän sen ettei kaikista valtion asioista voi tavallinen äänestäjä pitää kirjaa tai niitä valvoa, mutta pitääkö asioissa mennä NÄIN triviaaleihin, ennenkuin se oma käsityksen taso ulottuu ymmärrykseen. Voi pahus kun on porukka tyhmää.
Torkkupeitot olivat ilmeisesti enemmän sisustuksellinen juttu kuin varsinaisesti käyttöön, mutta kehoitan kaikkia myös miettimään, että kun edustaja tekee vaikka 16 tunnin työpäivän jälkeen päätöksiä, niin ovatko päätökset hetken levänneellä parempia vai huonompia kuin sillä joka on väsynyt? Silläkin saattaa säästää muutaman tyhannen torkkupeiton hinnan...
Muillakin kuin kansanedustajilla? Missä muiden torkkupeitot?Jos teet niin pyydäppä pomoltasi.
pelastus- ja suojelualan ihminen tekee vuorotyötä, pitkiä vuoroja ja ei niillä mitään torkkupeittoja ole, tuollaisista liksoista puhumattakaan.
Muillakin kuin kansanedustajilla? Missä muiden torkkupeitot?Jos teet niin pyydäppä pomoltasi.
verorahoilla eduskuntaan kustannettiin peitot ja kaikki muu verhoilu joiden hintaa ei tiedetä.
pelastus- ja suojelualan ihminen tekee vuorotyötä, pitkiä vuoroja ja ei niillä mitään torkkupeittoja ole, tuollaisista liksoista puhumattakaan.
Jalääkäritkäyvät lepohuoneissa lepäämässä... ja kun olin yksityisellä mielenterveys laitoksella töissä ja vuoro oli sen 24h niin kyllä mulla peitto oli ja tyynykin.. Eli kuysyy sitä peittoa edelleen pomoltaan.
Koko torkkupeittokohu on aivan järjetön, ja osoittaa suomalaisen äänestäjän ääliömäisyyden. Kukaan ei sano mitään, kun päätettäväksi tuodaan lakiesityksiä jotka ovat huolimattomasti valmisteltuja tai tehdään tyhmiä päätöksiä. huomatkaa, että NE ovat kansanedustajan töitä. Rakaa saattaa palaa vaikka sata miljoonaa. Sittenkun julkisuuteen tulee (=syötetään) tällainen reilun satasen torkkupeitto, niin SITTEN suomalainen ääänestäjä herää, ja huutaa ääni väristen oikeutta. Ja kusipäisimmät kansanedustajat kiirehtivät lahjoittamaan peittojaan. Ymmärrän sen ettei kaikista valtion asioista voi tavallinen äänestäjä pitää kirjaa tai niitä valvoa, mutta pitääkö asioissa mennä NÄIN triviaaleihin, ennenkuin se oma käsityksen taso ulottuu ymmärrykseen. Voi pahus kun on porukka tyhmää.
Torkkupeitot olivat ilmeisesti enemmän sisustuksellinen juttu kuin varsinaisesti käyttöön, mutta kehoitan kaikkia myös miettimään, että kun edustaja tekee vaikka 16 tunnin työpäivän jälkeen päätöksiä, niin ovatko päätökset hetken levänneellä parempia vai huonompia kuin sillä joka on väsynyt? Silläkin saattaa säästää muutaman tyhannen torkkupeiton hinnan...
työtä ja pitkää päivää. Miksi nostat kansanedustajat korkealle? Ja nämä raskaan työn raatajat kustantavat nuo torkkupeitot. Miksi ihmeessä verorahoja käytetään johonkin näin tyhmään asiaan? Ei niitä veroja huvikseen maksella ja kyllä sitä haluaisi että ne rahat menisi oikeaan käyttöön. Ne eivät edes ole kilpailuttaneet yrityksiä ja sitten vaaditaan muita rakentajia kilpailuttamaan kaiken.
Jalääkäritkäyvät lepohuoneissa lepäämässä... ja kun olin yksityisellä mielenterveys laitoksella töissä ja vuoro oli sen 24h niin kyllä mulla peitto oli ja tyynykin.. Eli kuysyy sitä peittoa edelleen pomoltaan.
ootte ne tyypit sinne äänestänny.
että ne on suunniteltu jo 1979, ja koska koko eduskunta on museoviraston suojeluksessa, niin ne hemmetin peitot on pitänyt teetätyttää tuon vuoden 1979 mallin mukaan. Ja se tekee niihin hintaa.
Mikänyt sinänsä on typerää koskaen pidä itseäni museo ikäisenä...
Miksi ihmeessä verorahoja käytetään johonkin näin tyhmään asiaan?
MOT. Juuri tästä kirjoitin. Olen kuitenkin iloinen puolestasi, että edes jokin politiikassa tai vallankäytössä sai sinutkin heräämään. Ehkäpä jonain päivänä huomaat siellä sellaisiakin asioita, joilla on oikeasti merkitystä. Sen sijaan, että kiihdyt torkkupeitoista tai ylenmääräisista lyijykynien kulutuksesta, voit jonain päivänä kiihtyä vaikkapa juuri käsiteltävänä olevasta poliisilaista. Kukin ajatuskykynsä mukaan tietysti...
Miksi niitä torkkupeittoja ei osteta vaikka ensikoteihin, turvakoteihin, sairaaloihin, päiväkoteihin ym? Kansanedustajat isoine liksoineen saisivat kustantaa rättinsä itse.
Jos olisivat menneet vaikka vanhainkotiin lämmikkeeksi niin en katsoisi yhtään niin pahalla. Tosin silloinkin kyllä miettisin että olisiko voinut joku halvempi vaihtoehto ollut parempi että olisi saanut enemmän peittoja.
Muutenkin kyllä aika outoa että jokaisella kansanedustajalla on samanlainen torkkupeitto?
kukaan 50 000 euron torkkupeitehankintoja tuhlaamisena pitävä ei ole koskaan välittänyt mistään muusta yhteiskunnallisesta asiasta.
Miksi ihmeessä verorahoja käytetään johonkin näin tyhmään asiaan?
MOT. Juuri tästä kirjoitin. Olen kuitenkin iloinen puolestasi, että edes jokin politiikassa tai vallankäytössä sai sinutkin heräämään. Ehkäpä jonain päivänä huomaat siellä sellaisiakin asioita, joilla on oikeasti merkitystä. Sen sijaan, että kiihdyt torkkupeitoista tai ylenmääräisista lyijykynien kulutuksesta, voit jonain päivänä kiihtyä vaikkapa juuri käsiteltävänä olevasta poliisilaista. Kukin ajatuskykynsä mukaan tietysti...
eli joku suomalainen nainen/mies on istunut kangaspuiden edessä ja todellakin tehnyt nämä käsin??? Vai onko joku kone ne kumminkin tehnyt?
Myönnän,että jos itse istun kangaspuiden eteen ostan/kehrään langat itse ja todellakin teen senviltin KÄSIN, niin se maksaisi vähintään 300e riippuen langoista....
Janämä typerät torkkupeitot on tehty 1979 mallin mukaan jolloin eduskunnan sisustutsta uusittiin... Kun eduskunnassa kaikki mikö siellä on nykyään on suojeltua.. jopa ne hemmetin torkkupeitot, eli ne pitää olla siellä...
Käykääs lukemassa mitä kansanedustaja Timo Heinonen kirjoittaa blogissaan peitoista.. alkaa kohdasta "Torstai, 11.11.10" http://www.timoheinonen.fi/index.php?page=blogi